Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2571801_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2416889
Besvarelse af spørgsmål nr. 33 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 33 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om den korte frist fra lovens eventuelle vedtagelse til ikrafttræden ift., at loven får økonomiske konsekvenser for virksomheder i nattelivszoner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 33 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Hvilke
overvejelser har ministeren gjort sig i forhold til den
meget korte frist fra lovens eventuelle vedtagelse til ikrafttræden
i lyset af, at loven får økonomiske konsekvenser for virksomhe-
der i nattelivszoner?”
Svar:
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 5 om økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv., vurderes lovforslaget at medføre visse
negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for restaurationsbranchen og
detailhandlen. Det omfatter kravet om serveringssteders brug af autorise-
rede dørmænd i nattelivszoner og forbud mod salg mv. af alkohol i natte-
livszoner.
Idet lovforslaget således indeholder erhvervsrettet lovgivning, vil lovforsla-
get som udgangspunkt skulle overholde de retningslinjer, som er fastsat i
Erhvervsministeriets vejledning om de fælles ikrafttrædelsesdatoer (herefter
”vejledningen”).
Det fremgår af vejledningen, s. 1, at de fælles ikrafttrædelsesdatoer indebæ-
rer, at alle love og bekendtgørelser som hovedregel skal træde i kraft enten
1. januar eller 1. juli, hvis reguleringen medfører direkte erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser som defineret i Erhvervsministeriets vejledning om er-
hvervsøkonomiske konsekvensvurderinger. Dette er baggrunden for, at der
er lagt op til, at loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Det fremgår endvidere af vejledningen, s. 1, at love og bekendtgørelser, der
skal træde i kraft på den næstkommende fællesikrafttrædelsesdato, skal
være vedtaget/udstedt mindst fire uger før ikrafttrædelsesdatoen (4-ugers-
kravet). Dette er med henblik på, at virksomhederne har god tid til at om-
stille sig til de nye regler. I den forbindelse er det enkelte ministerium an-
svarlig for at offentliggøre information om de love og bekendtgørelser under
det pågældende ministeriums ressort, der skal træde i kraft, på Virk.dk se-
nest fire uger før ikrafttrædelse, så virksomhederne på dette tidspunkt kan
få overblik over og sætte sig ind i den regulering, der er relevant for dem.
Side 2/3
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om den korte frist fra lovens eventuelle vedtagelse til ikrafttræden ift., at loven får økonomiske konsekvenser for virksomheder i nattelivszoner, til justitsministeren
Det enkelte ministerium kan træffe beslutning om dispensation fra 4-ugers-
kravet, f.eks. hvis folketingsbehandlingen ikke muliggør, at 4-ugerskravet
kan efterleves. Med henblik på at efterleve 4-ugerskravet har Justitsministe-
riet i forbindelse med lovforslagets fremsættelse for Folketinget, i den skrift-
lige fremsættelsestale, gjort opmærksom på, at lovforslaget indeholder er-
hvervsrettet lovgivning, der ønskes vedtaget senest 4 uger før den 1. juli
2022.
Justitsministeriet er endnu ikke bekendt med den endelige tidsplan for lov-
forslagets behandling i Folketinget, herunder hvornår lovforslaget forventes
3. behandlet. Hvis det måtte blive nødvendigt at dispensere fra 4-ugerskra-
vet, vil Justitsministeriet kunne offentliggøre det fremsatte lovforslag på
Virk.dk senest 4 uger før lovens ikrafttrædelse med oplysninger om, at lov-
forslaget forventes vedtaget, og at lovforslaget i så fald vil træde i kraft den
1. juli 2022, således at berørte virksomheder kan begynde at omstille sig på
de nye regler.
Side 3/3