Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2571455_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2416311
Besvarelse af spørgsmål nr. 30 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke konkrete dele i lovforslaget, der ikke allerede i dag kan sanktioneres via ordensbekendtgørelsen § 3: Slagsmål, skrigen, råben eller anden støjende, voldelig, fornærmelig eller lignende optræden, der er egnet til at forstyrre den offentlige orden, må ikke finde sted, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 30 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke konkrete dele i lovforslaget,
der ikke allerede i dag kan sanktioneres via ordensbekendtgø-
relsen § 3: Slagsmål, skrigen, råben eller anden støjende, volde-
lig, fornærmelig eller lignende optræden, der er egnet til at for-
styrre den offentlige orden, må ikke finde sted.”?”
Svar:
1.
For så vidt angår forskellen mellem den foreslåede § 6 e, stk. 1, og de
gældende regler i politiloven og ordensbekendtgørelsen, der giver politiet
mulighed for at udstede påbud mod ophold i bestemte områder til personer
på baggrund af de pågældendes adfærd, kan der indledningsvis henvises til
besvarelse af 4. maj 2022 af spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straf-
feloven, lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyr-
delse af straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kri-
minalitet) (L 162).
Som det fremgår af besvarelsen, vil et påbud efter den foreslåede § 6 e, stk.
1, modsat de påbud politiet i dag kan udstede i medfør af politilovens § 5,
stk. 2, og ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 1, have retsvirkning ud over den
aktuelle situation, idet påbuddet vil gælde fra påbuddets udstedelse og indtil
kl. 5, jf. den foreslåede § 6 e, stk. 2.
Herudover vil et påbud efter den foreslåede § 6 e, stk. 2, adskille sig fra de
påbud, som politiet i dag kan udstede i medfør af politilovens § 5, stk. 2, og
ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 1, ved, at politiet efter en konkret vurdering
kan beslutte, at påbuddet skal gælde flere nattelivszoner i samme by. Det
forudsætter, at der er grund til at tro, at den adfærd, der giver anledning til
faren, vil gentage sig i andre nattelivszoner i løbet af aftenen eller natten,
således at et påbud i den pågældende nattelivszone ikke er tilstrækkelig, idet
det bemærkes, at påbuddet i udgangspunktet alene vil omfatte den nattelivs-
zone, hvor den påbudsbegrundende adfærd er udvist.
Side 2/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke konkrete dele i lovforslaget, der ikke allerede i dag kan sanktioneres via ordensbekendtgørelsen § 3: Slagsmål, skrigen, råben eller anden støjende, voldelig, fornærmelig eller lignende optræden, der er egnet til at forstyrre den offentlige orden, må ikke finde sted, til justitsministeren
Med den foreslåede bestemmelse i § 6 e, stk. 1, i politiloven vil politiet så-
ledes få et konkret værktøj, der er målrettet bortvisning af potentielle uro-
magere fra en eller flere nattelivszoner resten af aftenen og natten.
2.
Forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet)
(L 162) indeholder to initiativer, der kan være relevante i relation til anven-
delsen af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1. Det drejer sig om de foreslåede
bestemmelser i politilovens § 6 e, stk. 1, om bortvisning af potentielle uro-
magere fra nattelivszoner, og § 6 f, stk. 1, om forbud mod ikke-nødvendig
kørsel i nattelivszoner i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5.
For så vidt angår den foreslåede § 6 e, stk. 1, lægges der op til, at politiet
med henblik på at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt
fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed skal kunne udstede et
påbud til en person om at forlade og ikke at tage ophold eller færdes i en
eller flere nattelivszoner.
I forhold til sammenhængen mellem den foreslåede § 6 e, stk. 1, og ordens-
bekendtgørelsens § 3, fremgår det af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1, at
slagsmål, skrigen, råben eller anden støjende, voldelig, fornærmelig eller
lignende optræden, der er egnet til at forstyrre den offentlige orden, ikke må
finde sted. En overtrædelse af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1, kan straf-
fes med bøde, jf. ordensbekendtgørelsens § 18, stk. 1, og bøden fastsættes
som udgangspunkt til 1.500 kr.
Den adfærd, der begrunder et påbud efter den foreslåede § 6 e, stk. 1, vil
efter de konkrete omstændigheder i visse tilfælde kunne udgøre en overtræ-
delse af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1. Det vil f.eks. kunne være tilfæl-
det, hvor en person indlader sig i et slagsmål, der er egnet til at forstyrre den
offentlige orden.
Ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1, giver dog ikke politiet hjemmel til at
forbyde personer at opholde sig i bestemte områder på baggrund af de på-
gældendes adfærd. Det er endvidere ikke en betingelse for at bortvise en
person efter den foreslåede 6 e, stk. 1, at der er realiseret en krænkelse af
den offentlige orden. En bortvisning efter den foreslåede § 6 e, stk. 1, vil
således også
afhængig af de konkrete omstændigheder
kunne bringes i
anvendelse ved optræk til et slagsmål foran et værtshus eller lignende med
Side 3/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke konkrete dele i lovforslaget, der ikke allerede i dag kan sanktioneres via ordensbekendtgørelsen § 3: Slagsmål, skrigen, råben eller anden støjende, voldelig, fornærmelig eller lignende optræden, der er egnet til at forstyrre den offentlige orden, må ikke finde sted, til justitsministeren
henblik på at afværge faren. I denne situation vil ordensbekendtgørelsens §
3 ikke finde anvendelse.
3.
For så vidt angår den foreslåede § 6 f, stk. 1, lægges der op til at indføre
et forbud mod ikke-nødvendig kørsel med motorkøretøjer i nattelivszoner i
tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5.
Dele af den adfærd, som forbuddet mod ikke-nødvendig kørsel bl.a. har til
formål at modvirke, vil
afhængig af de konkrete omstændigheder
kunne
udgøre en overtrædelse af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1.
Som det fremgår af pkt. 3.4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, udgør det efter regeringens opfattelse et problem, at der i nattelivet,
navnlig i de større byer, og i områder med stor koncentration af festende
unge, ofte forekommer kørsel, som tiltrækker sig opmærksomhed ved ek-
sempelvis unødig brug af horn, hjulspind, høj fart, høj musik eller lignende.
Rigspolitiet har således oplyst, at det i de større byer ofte ses, at personer
med f.eks. tilknytning til bandemiljøet kører rundt i nattelivet i større luk-
susbiler i sportsudgaver med kraftige motorer, såkaldte muskelbiler, og i den
forbindelse viser deres biler frem som statussymboler. Denne form for op-
mærksomhedssøgende kørsel kan være med til at skabe utryghed blandt de
festende unge, ligesom der kan opstå farlige situationer, hvis en bil passerer
med høj fart i et område med mange berusede personer.
Regeringen finder på denne baggrund, at der er behov for at kunne begrænse
færdslen i de nattelivszoner, som politiet udpeger, ud fra ordensmæssige
hensyn. Det bidrager til, at festende unge kan færdes trygt i nattelivet, og at
beboere og andre, der opholder sig i områder med et udpræget natteliv, ikke
bliver unødvendigt generet af larm og støj fra biler, der uden formål kører
rundt i nattelivet.
Side 4/4