Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2571504_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2414058
Besvarelse af spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvorledes økonomisk kontrol med unge, hvis økonomiske dispositioner overstiger en beløbsgrænse, skal håndhæves i tilfælde, hvor der ikke er tale om dispositioner, der sker gennem digitale betalingsformer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren beskrive processen med den økonomiske kon-
trol i forbindelse med tilsynssamtalerne, herunder hvordan myn-
dighederne konkret vil arbejde med at bibringe den unge øko-
nomisk forståelse og få sin økonomi til at slå til?”
Svar:
1.
Med lovforslaget lægges der op til at indføre et nyt særvilkår i straffelo-
vens § 57 a, der er målrettet unge mellem 18 og 25 år, som idømmes en
betinget dom for visse former for utryghedsskabende kriminalitet.
Som det fremgår af pkt. 3.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er
det regeringens opfattelse, at retssystemet i endnu højere grad kan bidrage
til at resocialisere unge mennesker, der står på kanten til at fortsætte en kri-
minel tilværelse. Det kan ske ved, at den unge understøttes i og vejledes om
væsentlige livsforhold, herunder økonomiske forhold. Formålet med at ind-
føre et nyt særvilkår om økonomisk kontrol er således navnlig at sikre, at
den unge, der bliver dømt for visse former for utryghedsskabende krimina-
litet, i forbindelse med sit møde med retssystemet, støttes i at leve på en
økonomisk ansvarlig og hensigtsmæssig måde. Velordnede økonomiske
forhold er et godt fundament for en mere stabil livsførelse, der i sidste ende
kan være afgørende for, at den unge ikke fortsætter en levevej med krimi-
nalitet. Det foreslåede særvilkår har således et klart resocialiserende og kri-
minalitetsforebyggende sigte.
2.
Den konkrete gennemførelse af særvilkåret om økonomisk kontrol er
nærmere beskrevet i pkt. 3.5.3.3 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget. Det fremgår bl.a. heraf, at den foreslåede ordning indebærer, at
der mellem kriminalforsorgen og den unge afholdes en indledende samtale
i relation til vilkåret om økonomisk kontrol, og at der herefter løbende hol-
des opfølgende samtaler med den unge.
Formålet med den indledende samtale er dels at vejlede den unge om sær-
vilkårets indhold, dels at skabe et overblik over den unges økonomiske for-
hold. Det forudsættes i den forbindelse, at kriminalforsorgen taler med den
Side 2/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvorledes økonomisk kontrol med unge, hvis økonomiske dispositioner overstiger en beløbsgrænse, skal håndhæves i tilfælde, hvor der ikke er tale om dispositioner, der sker gennem digitale betalingsformer, til justitsministeren
unge om, hvad pågældende aktuelt har af indtægter og formue, og hvad på-
gældende har af forventninger til sin økonomi fremadrettet, herunder om der
aktuelt er udsigt til, at de økonomiske forhold vil ændre sig. Det kan være
relevant, at den unge medbringer lønsedler m.v. med henblik på nærmere at
belyse pågældendes økonomiske forhold.
Kriminalforsorgen og den unge skal som led i den indledende samtale i fæl-
lesskab lægge en plan for den unges økonomi. Det kan f.eks. ske ved, at
kriminalforsorgen taler med den unge om, hvilke faste udgifter pågældende
afholder hver måned, og at der på den baggrund lægges et samlet måneds-
budget, som den unge kan følge fremadrettet.
I samme forbindelse kan det afklares, om den unge påtænker at foretage
større økonomiske dispositioner, der vil kræve kriminalforsorgens godken-
delse. Endvidere skal kriminalforsorgen tale med den unge om dennes even-
tuelle gæld til det offentlige, og der kan, eventuelt med vejledning fra
Gældsstyrelsen, lægges en plan for, hvordan gælden mest hensigtsmæssigt
indfries.
3.
Kriminalforsorgen skal løbende følge med i den unges økonomi. Den lø-
bende kontakt har til formål dels at sikre, at den unge løbende får den vej-
ledning og støtte, der er nødvendig for, at den unge bliver understøttet i at
leve på en økonomisk mere ansvarlig og hensigtsmæssig måde, dels at kri-
minalforsorgen kan føre kontrol med, at den unge overholder særvilkårets
bestemmelser.
Den unge skal som udgangspunkt ved månedlige samtaler med kriminalfor-
sorgen kunne redegøre for sine økonomiske dispositioner i den forudgående
måned. Det vil f.eks. kunne ske ved, at den unge enten fremlægger konto-
udskrifter eller fremviser oplysninger fra sin netbank, så kriminalforsorgen
kan kontrollere, at den pågældende har overholdt vilkåret, herunder at den
pågældende ikke har foretaget økonomiske dispositioner, der overstiger den
fastsatte beløbsgrænse, uden forinden at have opnået kriminalforsorgens
godkendelse.
Hvis den unge i den foregående måned har foretaget flere kontanthævnin-
ger, der tilsammen overstiger den fastsatte beløbsgrænse, vil den unge lige-
ledes skulle dokumentere, hvad pengene er anvendt til. Dette er med henblik
på, at kriminalforsorgen kan efterse, at kontanthævningerne ikke er foreta-
get for at omgå særvilkårets bestemmelser.
Side 3/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvorledes økonomisk kontrol med unge, hvis økonomiske dispositioner overstiger en beløbsgrænse, skal håndhæves i tilfælde, hvor der ikke er tale om dispositioner, der sker gennem digitale betalingsformer, til justitsministeren
Hvis den unge ikke medvirker til at fremlægge oplysninger om sine økono-
miske forhold eller i øvrigt ikke kan dokumentere, hvad kontanthævninger
er anvendt til, vil det kunne udgøre en vilkårsovertrædelse, som i sidste ende
kan føre til, at den idømte fængselsstraf skal fuldbyrdes, jf. straffelovens §
60, stk. 1, nr. 3.
I forbindelse med særvilkår bestemmer retten normalt, at den dømte under-
gives tilsyn, jf. straffelovens § 57, stk. 1, 1. pkt. Det foreslås således, at den
unge, foruden særvilkåret om økonomisk kontrol, undergives tilsyn i prøve-
tiden eller en del af denne, jf. den foreslåede bestemmelse i straffelovens §
57 a, stk. 2. De løbende samtaler med den unge om økonomi, og kontrollen
hermed, vil således kunne varetages samtidig med de almindelige tilsyns-
samtaler.
Hensigten med at kombinere særvilkåret om økonomisk kontrol med et al-
mindeligt vilkår om tilsyn er, at den unge vil opleve at blive understøttet af
kriminalforsorgen med hensyn til både beskæftigelsesmæssige, sociale,
økonomiske og personlige forhold. Formålet med ordningen er således, at
den unge vil opleve at blive understøttet i flere af livets væsentlige forhold
og vil dermed få forbedret sine muligheder for at leve en kriminalitetsfri
tilværelse fremover.
Side 4/4