Skatteudvalget 2021-22
L 161
Offentligt
2581389_0001.png
24. maj 2022
J.nr. 2021 - 9643
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 161 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, skatteforvaltnings-
loven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Samfundsbidrag fra den finansielle sektor og
fradragsloft over lønninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 49 af 11. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 161 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om, hvordan forskellige finansielle institutioner konkret rammes af særskatten efter ejerforhold, til skatteministeren
2581389_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan forskellige finansielle institutioner konkret rammes af sær-
skatten efter ejerforhold, herunder kundeje, og branche (realkredit, bank, forsikring)?
Svar
Samfundsbidraget er udformet som en forhøjet selskabsskat på finansielle selskabers
overskud. Alle finansielle selskaber i underbrancherne realkredit, bank og forsikring, der
genererer et overskud til gavn for deres aktionærer, vil dermed opleve en forhøjet sel-
skabsskat på overskuddet.
Selskabernes ejerforhold har i princippet ikke selvstændig betydning for den forhøjede
selskabsskat.
Nogle selskabsskattepligtige selskaber har som følge af deres ejerforhold imidlertid en
forretningsmodel, der er kendetegnet ved, at det ikke er selskabernes hovedformål at ge-
nerere et overskud til deres ejere. Det kan navnlig være tilfældet for kunde- og medlems-
ejede forsikringsselskaber, der i stedet fastsætter deres præmieniveauer sådan, at resultatet
i videst muligt omfang går i nul. Som følge af deres forretningsmodel vil de derfor typisk
kun have begrænsede selskabsskattepligtige overskud.
Kunde- og medlemsejede selskaber, der opererer med en forretningsmodel som den be-
skrevne, vil derfor i praksis kun skulle betale en forholdsmæssigt lille del af det samlede
samfundsbidrag, da de ikke har et stort skattepligtigt overskud til gavn for deres aktionæ-
rer.
Side 2 af 2