Skatteudvalget 2021-22
L 161
Offentligt
2581395_0001.png
24. maj 2022
J.nr. 2021 - 9643
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 161 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, skatteforvalt-
ningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Samfundsbidrag fra den finansielle sek-
tor og fradragsloft over lønninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 11. maj 2022.
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 161 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om kommentar til præsentationen fra høringen den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension, til skatteministeren
2581395_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere præsentationen fra høringen den 11. maj 2022 fra Forsik-
ring & Pension, jf. L 161 - bilag 9
Svar
Præsentationen konstaterer, at medlemmerne i Forsikring & Pension (F&P) samlet kom-
mer til at opleve en selskabsskattestigning på næsten 20 pct. i forhold til branchens aktu-
elle selskabsskat. F&P anfører, at den forhøjede selskabsskat gør det dyrere at drive pensi-
ons- og forsikringsselskab i Danmark, at skatten rammer selskaberne på en uens måde og
at den forvrider konkurrencen mellem selskaberne i branchen, herunder konkurrencen
med udlandet. F&P anfører ligeledes, at det bliver dyrere at være kunde som følge af sam-
fundsbidraget, samt foreslår slutteligt at sætte finansieringen fra samfundsbidraget i bero i
perioden 2024-2027, hvilket skal finansieres af provenuet fra pensionsafkastskatten i
2021, og at et provenu fra bekæmpelse af moms- og afgiftssnyd via digitale kasseapparater
fra 2027 skal bruges som finansieringsgrundlag.
Samfundsbidraget er udformet som en forhøjet selskabsskat på finansielle selskabers
overskud. Alle finansielle selskaber i branchen forsikring, der genererer et overskud til
gavn for deres aktionærer, vil dermed opleve en forhøjet selskabsskat på overskuddet
med faktoren 26/22 fra 2024, svarende til en stigning på ca. 18 pct.
Selskabernes ejerforhold har i princippet ikke selvstændig betydning for den forhøjede
selskabsskat, jf. svaret på SAU L 161
spm. 49. Forsikringsselskaber, der kun har be-
grænsede overskud, vil derfor kun skulle betale en lille del af det samlede samfundsbidrag.
Det skyldes, at de ikke har et stort skattepligtigt overskud. F&Ps synspunkt om konkur-
renceforvridning er derfor i realiteten, at enhver selskabsskat pr. definition
uanset skat-
tesatsens størrelse
er konkurrenceforvridende, blot fordi skattebetalingen afhænger af
virksomhedernes overskud. Det er et synspunkt, som jeg helt grundlæggende er uenig i.
Fsva. konkurrencen med udlandet er det forventningen, at samfundsbidraget ikke i væ-
sentligt omfang vil påvirke konkurrencesituationen mellem danske og udenlandske finan-
sielle selskaber, jf. svaret på SAU L 161
spm. 50.
Fsva. spørgsmålet, om det bliver dyrere at være kunde, foreligger der ikke et konkret skøn
for, i hvilket omfang samfundsbidraget for den finansielle sektor overvæltes i priserne.
Det kan således ikke afvises, at dele af den finansielle sektor vil lade kunderne betale en
del af regningen ved at forhøje deres priser. Som det fremgår af svaret på SAU L 161 -
spm. 11, er det Skatteministeriets forventning, at der i praksis vil blive tale om en blan-
ding af overvæltning på ejerne, i lønningerne og i priserne.
Angående F&P’s
forslag til alternativ finansiering er vigtigt for regeringen, at ordningen
er fuldt og ansvarligt finansieret. Provenuet fra pensionsafkastskatten fra et enkelt år som
2021, som F&P anviser som finansiering, udgør ikke et varigt finansieringselement, da det
allerede er indregnet i beregninger af holdbarheden. Som anført af F&P vil en del af et
merprovenu, hvis det viser sig, at det aftalte krav om digitale salgsregistreringssystemer
Side 2 af 3
L 161 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om kommentar til præsentationen fra høringen den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension, til skatteministeren
2581395_0003.png
indbringer et merprovenu, skulle anvendes til at reducere samfundsbidraget. Det indgår
som en del af den politiske
Aftale om en ny ret til tidlig pension.
Side 3 af 3