Skatteudvalget 2021-22
L 161 Bilag 9
Offentligt
2573850_0001.png
”Samfundsbidraget”
– en særskat på tryghed
Høring om konsekvenserne ved at indføre en særskat på den finansielle sektor
11.
maj 2022 / Kent Damsgaard / adm.
direktør / F&P
24.05.2022
//
Side 1
//
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0002.png
Over 300 år med tryghed og velstand
Pension og forsikring er grundpiller i
det danske velfærdssamfund
1731
Første
forsikringsselskab
Kjøbenhavns
Brandforsikring
1900
Første
pensionsselskab for
Værksted-funktionærer
i jernindustrien
1987
Fælleserklæringen
24.05.2022
Side 2
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0003.png
F&P er et fællesskab for forsikrings- og
pensionsselskaberne i Danmark
3
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0004.png
F&P’s medlemmer og deres kunder – danskerne
Branchen beskæftiger
knap 20.000
9 ud af 10 danskere
har en forsikring
Over 3,6 mio.
danskere har en
pensionsopsparing
Hård konkurrence om kunderne
450.000 danskere skiftede mere end 1,2 mio.
forsikringer i 2021
24.05.2022
//
Side 4
//
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0005.png
Branchens bidrag til samfundet –
Ca.
64 mia.
kr.
i 2021
PAL-skat
Selskabsskat
Lønsumsafgift
Forsikringsafgift
I alt
Via F&P-medlemmerne og kunderne
56,3 mia.
kr.
3,6 mia.
kr.
2,4 mia.
kr.
2,1 mia.
kr.
Ca.
64 mia.
kr.
24.05.2022
Side 5
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0006.png
Regning til vores medlemmer
Finansiel sektor skal betale 2.100 mio.
kr.
Tilbageløb 300 mio.
kr.
Adfærd
450 mio.
kr.
Til Arnes pension: 1.350 mio.
kr.
F&Ps medlemmer
650 mio.
kr.
af den samlede regning på 2.100 mio.
kr.
En skattestigning på næsten 20 pct.
i forhold til branchens aktuelle selskabsskat på 3,6 mia.
kr.
24.05.2022
//
Side 6
//
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0007.png
Hvem betaler?
Forsikringsselskaber - først og fremmest
En række pensionsselskaber
Ikke pensionsselskaber med kollektive overenskomster
Stor ulighed på tværs af forsikrings- og
pensionsselskaber afhængig af
forretningsmodel
24.05.2022
Side 7
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0008.png
Hvordan rammer særskatten selskaberne?
1
Gør det dyrere at drive
pensions- og
forsikringsselskab i
Danmark
2
Rammer
selskaberne på en
uens måde
3
Forvrider
konkurrencen mellem
selskaberne
24.05.2022
//
Side 8
//
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0009.png
Konkurrence med udlandet?
Danske forsikrings- og pensionsselskaber stilles dårligere i forhold til udenlandske selskabers
grænseoverskridende salg
Udenlandske konkurrenter vil gerne ind på det danske marked via grænseoverskridende salg
Konkurrence er godt – men konkurrence på lige vilkår
Udenlandske konkurrenter er ikke underlagt Finanstilsyn
23.000 familier mistede deres forsikring efter udenlands konkurs i 2016
Særskatten vil gøre det lettere for dem
24.05.2022
//
Side 9
//
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0010.png
Hvordan ender regningen hos
borgerne?
Særskat
650 mio.
kr.
Dyrere at
være kunde
Forsikringer vil
stige i pris:
Indbo
Hus
Ulykke
Bil
Højeste inflation i 40 år
24.05.2022
Side 10
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0011.png
Løsning: Kampen mod moms- og afgiftssvindel kan
finansiere Arne-pension
Sæt opkrævningen som følge af L 161 i bero i perioden
2024-2027
Finansieres af PAL-skat provenu fra branchen i 2021.
Her
var provenuet 20 mia.
højere end budgetteret.
kr.
I den politiske aftale fremgår det, at fra 2027 skal provenu fra bekæmpelse af moms- og afgiftssnyd via digitale kasseapparater
bruges som finansieringsgrundlag.
Erfaringer fra Sverige viser, at digitale kasseapparater kan have stor effekt i sammenhæng med skattevæsenets kontrol (3
i
mia.
SEK
provenueffekt)
24.05.2022
//
Side 11
//
L 161 - 2021-22 - Bilag 9: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Forsikring & Pension
2573850_0012.png