Transportudvalget 2021-22
L 160 Bilag 5
Offentligt
2570584_0001.png
Til lovforslag nr.
L 160
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 3. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om
arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren
(Kontrol af arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren)
[af transportministeren (Trine Bramsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Trans-
portministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 5 og
6. Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 2, 4 og 7. Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 8.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
ved-
tagelse
med de af ministeren stillede ændringsforslag. Min-
dretallet vil stemme imod de af Venstre og Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V, RV, KF, Hans Kristian
Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af ministeren og Venstre stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af Enhedsli-
sten stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF, EL og FG) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren og Enhedsli-
sten stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
de af Venstre stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB og LA) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de af
ministeren og Venstre stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod det af Enhedslisten stillede ændringsfor-
slag.
Et
femte mindretal
i udvalget (DF) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de af
ministeren og Venstre stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod det af Enhedslisten stillede ændringsfor-
slag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 17, stk. 2, 2. pkt.,
ændres
»kriminelle« til: »strafbare«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(RV, KF, DF, NB,
LA, Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)):
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 17, stk. 2, 2. pkt.,
indsæt-
tes efter »forhold«: »samt fastsættes regler om udmåling af
bøder«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om udmå-
ling af bøder, herunder fælles bødeloft for overtrædelse af
arbejdstidsreglerne og køre- og hviletidsreglerne]
Til § 2
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 22, stk. 2, 2. pkt.,
ændres
»kriminelle« til: »strafbare«.
[Lovteknisk ændring]
AX027695
L 160 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet 3/5-22
2570584_0002.png
2
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(RV, KF, DF, NB,
LA, Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)):
4)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 22, stk. 2, 2. pkt.,
indsæt-
tes efter »forhold«: »samt fastsættes regler om udmåling af
bøder«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om udmå-
ling af bøder, herunder fælles bødeloft for overtrædelse af
arbejdstidsreglerne og køre- og hviletidsreglerne]
Til § 3
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
5)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»1) Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggel-
se af arbejdstid for personer, der udfører mobile vej-
transportaktiviteter, EF-Tidende 2002, nr. L 80, side
35, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/22/EF af 15. marts 2006 om minimumsbetingel-
ser for gennemførelse af forordning (EF) nr. 561/2006
og (EU) nr. 165/2014 samt direktiv 2002/15/EF med
hensyn til sociale bestemmelser inden for vejtrans-
portvirksomhed og om ophævelse af Rådets direktiv
88/599/EØF, EU-Tidende 2006, nr. L 102, side 35, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2020/1057 af 15. juli 2020 om fastsættelse af sær-
lige regler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv
2014/67/EU om udstationering af førere i vejtransport-
sektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF, for
så vidt angår håndhævelseskravene, og af forordning
(EU) nr. 1024/2012, EU-Tidende 2020, nr. L 249, side
49. Direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrette-
læggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, er optrykt som bilag til loven.««
[Lovteknisk ændring]
6)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 1,
ændres »6 a« til: »6a«, og »6 b« ændres til: »6, litra b«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(RV, KF, DF, NB,
LA, Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)):
7)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 8 a
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Bøde efter stk. 1 og 2 udmåles dog kun, i det
omfang den sammenlagt med en samtidig udmålt bøde ved-
rørende samme kontrolperiode efter færdselslovens § 118 a,
stk. 5, 1. og 2. pkt., ikke overstiger bødeloftet nævnt i § 118
a, stk. 5, 3. og 4. pkt., medmindre § 118 a, stk. 5, 5. pkt.,
finder anvendelse.«
[Indførelse af fælles bødeloft for overtrædelse af arbejds-
tidsreglerne og køre- og hviletidsreglerne]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og FG):
8)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 9 a
indsættes efter
»vejtransportaktiviteter«: », herunder om stikprøvekontrol«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om kontrol
af arbejdstidsregler i form af stikprøvekontrol]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Det foreslås at ændre den foreslåede godskørselslovs §
17, stk. 2, 2. pkt., og buskørselslovs § 22, stk. 2, 2. pkt.,
således at »kriminelle« i begge bestemmelser ændres til
»strafbare«. Det foreslåede er lovtekniske ændringer, og der
foretages således ikke materielle ændringer ved ændrings-
forslagene.
Til nr. 2 og 4
Det foreslås at ændre den foreslåede godskørselslovs §
17, stk. 2, 2. pkt., og buskørselslovs § 22, stk. 2, 2. pkt.,
således at der efter »forhold« indsættes »samt fastsættes
regler om udmåling af bøder«.
De foreslåede ændringer vil indebære, at der med hjem-
mel i godskørselslovens § 17, stk. 2, 2. pkt., og buskørsels-
lovens § 22, stk. 2, 2. pkt., vil kunne fastsættes regler om
udmåling af bøder ved bekendtgørelse.
Der vil bl.a. kunne fastsættes regler om udmåling af
bøder for selvstændige vognmænds overtrædelse af arbejds-
tidsreglerne, som er fastsat i bekendtgørelse om arbejdstid
for selvstændige vognmænd, herunder at bøder for overtræ-
delse af arbejdstidsreglerne alene udmåles, hvis de sammen-
lagt med samtidig udmålte bøder for overtrædelse af køre-
og hviletidsreglerne i færdselsloven i samme kontrolperiode
ikke overstiger bødeloftet, som er fastsat i færdselslovens §
118 a, stk. 5. Bødeloftet i færdselslovens § 118 a, stk. 5,
3. og 4. pkt., er maksimalt 30.000 kr. for en førers samlede
bøde i en kontrolperiode og maksimalt 60.000 kr. pr. fører
for virksomhedens samlede bøde.
Hvor bødeloftet, jf. ovenfor, allerede er nået for bøder
for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne i en kontrol-
periode, vil bøder for overtrædelse af arbejdstidsreglerne i
samme periode således ikke blive udmålt. Hvis bødeloftet
derimod ikke allerede er nået for bøder for overtrædelse af
køre- og hviletidsreglerne i en kontrolperiode, vil bøder for
overtrædelse af arbejdstidsreglerne højst kunne udmåles til
en bøde, der udgør differencen mellem bøden for køre- og
hviletidsovertrædelserne og bødeloftet fastsat i relation til
disse overtrædelser i færdselsloven. Bøder for overtrædelse
af arbejdstidsreglerne sammenlægges således med bøder for
overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne under hensynta-
gen til bødeloftet fastsat i færdselslovens § 118 a, stk. 5, 3.
og 4. pkt.
I tilfælde, hvor bødeloftet i færdselslovens § 118 a, stk.
5, 3. og 4. pkt., ikke gælder, idet der foreligger særligt skær-
pende omstændigheder, jf. § 118 a, stk. 5, 5. pkt., vil bøder
for overtrædelse af reglerne om arbejdstid blive udmålt og
sammenlagt med bøder for overtrædelse af reglerne om kø-
re- og hviletid i samme kontrolperiode uden hensyntagen til
størrelsen af bøden for køre- og hviletidsreglerne.
L 160 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet 3/5-22
2570584_0003.png
3
Til nr. 5
Det foreslås at nyaffatte den foreslåede affattelse af fod-
noten til lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden
for vejtransportsektoren. Det foreslåede vil indebære, at der
i fodnoten henvises til direktivernes rette navne og til EU-
Tidende. Det foreslåede er en lovteknisk ændring, og der
foretages således ikke materielle ændringer ved ændrings-
forslaget.
Til nr. 6
Det foreslås at ændre den foreslåede affattelse af § 3, stk.
1, i lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for
vejtransportsektoren, således at »6 a« ændres til »6a« og »6
b« ændres til »6, litra b«. Det foreslåede er lovtekniske æn-
dringer, og der foretages således ikke materielle ændringer
ved ændringsforslaget.
Til nr. 7
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 4 i den foreslåede
§ 8 a i lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden
for vejtransportsektoren, der fastsætter, at bøde efter bestem-
melsens stk. 1 og 2 kun udmåles i det omfang, at den sam-
menlagt med en samtidig udmålt bøde vedrørende samme
kontrolperiode efter færdselslovens § 118 a, stk. 5, 1. og 2.
pkt., ikke overstiger bødeloftet nævnt i § 118 a, stk. 5, 3. og
4. pkt., medmindre § 118 a, stk. 5, 5. pkt., finder anvendelse.
Det foreslåede nye stk. 4 vil indebære, at bøder for over-
trædelse af lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden
for vejtransportsektoren og forskrifter fastsat i medfør heraf
alene udmåles, hvis de sammenlagt med samtidig udmålte
bøder for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne i færd-
selsloven i samme kontrolperiode ikke overstiger bødeloftet,
som er fastsat i færdselslovens § 118 a, stk. 5. Bødeloftet i
færdselslovens § 118 a, stk. 5, 3. og 4. pkt., er maksimalt
30.000 kr. for en førers samlede bøde i en kontrolperiode og
maksimalt 60.000 kr. pr. fører for virksomhedens samlede
bøde.
Hvor bødeloftet, jf. ovenfor, allerede er nået for bøder
for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne i en kontrol-
periode, vil bøder for overtrædelse af arbejdstidsreglerne i
samme periode således ikke blive udmålt. Hvis bødeloftet
derimod ikke allerede er nået for bøder for overtrædelse af
køre- og hviletidsreglerne i en kontrolperiode, vil bøder for
overtrædelse af arbejdstidsreglerne højst kunne udmåles til
en bøde, der udgør differencen mellem bøden for køre- og
hviletidsovertrædelserne og bødeloftet fastsat i relation til
disse overtrædelser i færdselsloven. Bøder for overtrædelse
af arbejdstidsreglerne sammenlægges efter forslaget således
med bøder for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne
under hensyntagen til bødeloftet fastsat i færdselslovens §
118 a, stk. 5, 3. og 4. pkt.
I de tilfælde, hvor bødeloftet i færdselslovens § 118 a,
stk. 5, 3. og 4. pkt., ikke gælder, idet der foreligger særligt
skærpende omstændigheder, jf. § 118 a, stk. 5, 5. pkt., vil
bøder for overtrædelse af reglerne om arbejdstid blive ud-
målt og sammenlagt med bøder for overtrædelse af reglerne
om køre- og hviletid i samme kontrolperiode uden hensynta-
gen til størrelsen af bøden for køre- og hviletidsreglerne.
Til nr. 8
Det foreslås at ændre den foreslåede § 9 a i lov om
arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransport-
sektoren, så der efter »vejtransportaktiviteter« indsættes »,
herunder om stikprøvekontrol«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der som supple-
ment til regler om risikobaseret og målrettet kontrol med
arbejdstid, som forventes fastsat ved bekendtgørelse i med-
før af lovforslagets § 9 a, vil kunne fastsættes regler om
løbende og tilfældig stikprøvekontrol. Det er Transportmini-
steriets vurdering, at udstedelse af regler om udførelse af
stikprøvekontrol ved kontrol af arbejdstidsreglerne vil udgø-
re overimplementering af kontroldirektivet.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2022 og var til 1.
behandling den 20. april 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 11. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag
171. Den 7. april 2022 sendte transportministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 54 spørgsmål
til transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Henrik Møller (S) Brian Bressendorff (S) Kasper Roug (S) Mogens Jensen (S)
fmd.
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
L 160 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet 3/5-22
2570584_0004.png
4
Ellen Trane Nørby (V) Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Lise Bech (UFG)
Alex Ahrendtsen (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10