Retsudvalget 2021-22
L 16
Offentligt
2474829_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
8. november 2021
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2021-0037-0131
Dok.:
2194725
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om aftaler
og andre retshandler på formuerettens område. (Ændring af reglerne
om forbrugeraftaler som følge af implementering af visse dele af direk-
tivpakken New Deal for Consumers (moderniseringsdirektivet) og æn-
dringer af forbrugerbeskyttende regler, der falder uden for implemen-
tering af moderniseringsdirektivet) (L 16).
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om aftaler og andre retshandler
på formuerettens område. (Ændring af reglerne om forbrugeraftaler som
følge af implementering af visse dele af direktivpakken New Deal for Con-
sumers (moderniseringsdirektivet) og ændringer af forbrugerbeskyttende
regler, der falder uden for implementering af moderniseringsdirektivet) (L
16), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. no-
vember 2021.
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 16 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/11-21 fra De Danske Bilimportører, vedrørende fjernsalgsbegrebet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om aftaler og andre rets-
handler på formuerettens område. (Ændring af reglerne om forbruger-
aftaler som følge af implementering af visse dele af direktivpakken New
Deal for Consumers (moderniseringsdirektivet) og ændringer af for-
brugerbeskyttende regler, der falder uden for implementering af mo-
derniseringsdirektivet) (L 16):
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3/11-21 fra De
Danske Bilimportører, vedrørende fjernsalgsbegrebet, jf. L 16 -
bilag 7?”
Svar:
Forbrugeraftalelovens § 3, nr. 1 (som med forslaget bliver nr. 4), definerer
fjernsalgsaftaler. Bestemmelsen implementerer forbrugerrettighedsdirekti-
vets (2011/83/EU) artikel 2, nr. 7.
Det følger af bestemmelsen, at en fjernsalgsaftale er enhver aftale om varer,
tjenesteydelser eller løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når afta-
len a) indgås ved brug af kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren
og den erhvervsdrivende mødes fysisk (fjernkommunikation), og b) indgås
som led i et system for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende.
Med lovforslag nr. L 16 foreslås det at tilføje ”til og med tidspunktet for
dens indgåelse” før litra a. Den foreslåede ændring har til formål at præci-
sere, at der ved indgåelsen af en aftale udelukkende må være anvendt fjern-
kommunikationsteknikker, for at en aftale er omfattet af definitionen på en
fjernsalgsaftale.
Ændringen foreslås på baggrund af en åbningsskrivelse fra EU-Kommissi-
onen, som Danmark modtog i 2017, angående Danmarks gennemførelse af
forbrugerrettighedsdirektivet. Kommissionen har i åbningsskrivelsen be-
mærket, at der i den danske definition af ”fjernsalgsaftale” ikke stilles krav
om, at der til og med tidspunktet for aftalens indgåelse udelukkende anven-
des en eller flere former for fjernkommunikationsteknikker. Derved udela-
des et centralt element i definitionen, som gør det muligt at adskille aftaler
om fjernsalg fra andre aftaler. En aftale kan for eksempel forhandles på den
erhvervsdrivendes faste forretningssted og senere indgås ved hjælp af fjern-
kommunikation. Ifølge direktivet vil en sådan aftale ikke blive kvalificeret
Side 2/4
L 16 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/11-21 fra De Danske Bilimportører, vedrørende fjernsalgsbegrebet, til justitsministeren
som en ”aftale om fjernsalg”, mens dette er uklart efter den danske gennem-
førelse.
Med den foreslåede ændring tilsigtes der ikke ændringer i gældende ret, og
det gældende fjernsalgsbegreb opretholdes derfor med lovforslaget. Det
fremgår heraf, at der skal være tale om en aftale, der udbydes, forhandles og
indgås på afstand.
Af lovbemærkningerne til bestemmelsen følger det, at fjernsalgsbegrebet
indebærer, at der f.eks. vil være tale om fjernsalg i tilfælde, hvor forbrugeren
alene besøger den erhvervsdrivendes forretningssted med henblik på at ind-
samle information om varerne eller tjenesteydelsen, og aftalen efterfølgende
forhandles via fjernkommunikation, jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 39
som fremsat, s. 130.
I de ældre lovbemærkninger til bestemmelsen, er der angivet flere eksem-
pler på fjernsalgsaftaler. Det fremgår heraf, at som fjernsalgstilfælde kan
f.eks. nævnes, at der i en tv-reklame reklameres for et realkreditinstituts
ydelser med opfordring til at ringe til et bestemt telefonnummer, og hvor
aftalen indgås i forbindelse med forbrugerens telefoniske henvendelse til
selskabet. Som et andet eksempel kan nævnes et tilfælde, hvor en bank an-
noncerer i avisen for en bestemt type konto med angivelse af, hvor der kan
rettes skriftlig, elektronisk eller telefonisk henvendelse med henblik på ind-
gåelse af kontoaftalen, og hvor aftalen indgås ved forbrugerens henvendelse
på en af disse måder til banken, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, s.
7587.
Derimod vil aftaler, der forhandles på den erhvervsdrivendes forretnings-
sted, men indgås endeligt ved hjælp af fjernkommunikation eller reservati-
oner foretaget af en forbruger ved hjælp af en fjernkommunikationsteknik
med henblik på levering af en tjenesteydelse fra en erhvervsdrivende, f.eks.
bestilling af tid hos frisør eller tandlæge, ikke være omfattet. Reservationer
af varer med henblik på, at forbrugeren kan undersøge varen nærmere på
den erhvervsdrivendes forretningssted, vil heller ikke være omfattet, hvis
forhandlingerne og aftaleindgåelsen efterfølgende sker ved parternes samti-
dige fysiske tilstedeværelse på den erhvervsdrivendes forretningssted, jf.
Folketingstidende 2013-14, A, L 39 som fremsat, s. 130.
Side 3/4
L 16 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/11-21 fra De Danske Bilimportører, vedrørende fjernsalgsbegrebet, til justitsministeren
I henvendelsen af 3. november 2021 fra De Danske Bilimportører spørges
der til, om en række konkrete situationer, hvor en erhvervsdrivende indgår
aftale om salg af en bil, vil udgøre en fjernsalgsaftale.
Justitsministeriet bemærker, at der ved kategoriseringen af en aftale som en
fjernsalgsaftale grundlæggende skal foretages en vurdering af, om aftalen er
udbudt, forhandlet og indgået ved fjernkommunikationsmidler.
Det følger af de angivne eksempler og EU-Kommissionens henvendelse, at
såfremt en aftale er forhandlet fysisk på den erhvervsdrivendes forretnings-
sted, og købsaftalen efterfølgende er fremsendt til forbrugeren ved brug af
e-mail, vil der ikke være tale om en fjernsalgsaftale. Omvendt vil en aftale,
hvor forbrugeren har besøgt den erhvervsdrivendes forretningssted for at se
varen, men hvor aftalen efterfølgende er forhandlet via et fjernkommunika-
tionsmiddel, udgøre en fjernsalgsaftale. Det vil i sidste ende være en konkret
vurdering.
Side 4/4