Retsudvalget 2021-22
L 16 Bilag 7
Offentligt
2472504_0001.png
Retsudvalget
(sendt via kontaktformular)
3. november 2021
LOVFORSLAG L 16
ÆNDRING AF LOV OM FORBRUGERAFTALER MV.
I lovforslagets bemærkninger til nr. 7 (§ 3, nr. 4) står der følgende vedr. fjernsalgsbegrebet:
”[…] der skal være tale om en aftale, der udbydes, forhandles
og
indgås på afstand. Der er
således ikke tale om fjernsalg, hvis parterne mødes fysisk
i forbindelse med markedsføringen
eller aftalens indgåelse.”
(vores fremhævninger)
Spørgsmål:
Skal ovenstående bemærkning vedr. fjernsalgsbegrebet forstås således, at der ikke er tale om
fjernsalg i følgende situationer som følge af, at parterne mødes fysisk
enten
i forbindelse med (1)
markedsføringen, (2) forhandling
eller
(3) aftalens indgåelse?
En bilforhandler og en forbruger mødes fysisk enten i forhandlerens forretning eller ifm. en
prøvekørsel, som foretages fra bilforhandlerens forretning eller et andet sted (fx offentlig vej
eller parkeringsplads):
Situation 1)
Som afslutning på det fysiske møde aftales det, at bilforhandleren skal sende en købsaftale til
forbrugeren via e-mail. Forbrugeren sender den underskrevne købsaftale til bilforhandleren med
e-mail.
Situation 2)
Der aftales ikke noget specifikt på det fysiske møde. Efterfølgende kontakter forbrugeren
bilforhandleren via telefon og aftaler med bilforhandleren, at bilforhandleren skal sende en
købsaftale på den prøvekørte bil via e-mail. Forbrugeren sender den underskrevne købsaftale
til bilforhandleren med e-mail.
Situation 3)
Som afslutning på det fysiske møde modtager forbrugeren et fysisk eksemplar af en købsaftale.
På et tidspunkt efter, at bilforhandleren og forbrugeren skilles, underskriver forbrugeren
købsaftalen (dvs. uden at en repræsentant for bilforhandleren er til stede), og forbrugeren
sender derefter den underskrevne købsaftale til bilforhandleren via e-mail.
Situation 4)
Som afslutning på det fysiske møde modtager forbrugeren et fysisk eksemplar af en købsaftale
på den prøvekørte bil. Efterfølgende kontakter forbrugeren bilforhandleren via telefon og aftaler
med bilforhandleren, at bilforhandleren skal foretage ændringer/tilføjelser i købsaftalen vedr.
1
L 16 - 2021-22 - Bilag 7: Henvendelse af 3/11-21 fra De Danske Bilimportører, vedrørende fjernsalgsbegrebet
2472504_0002.png
bilens egenskaber og/eller pris og derefter sende den nye version af købsaftalen via e-mail.
Forbrugeren sender den underskrevne købsaftale til bilforhandleren med e-mail.
Situation 5)
Forbrugeren kontakter bilforhandleren via telefon og aftaler (uden at forbrugeren har mødtes
fysisk med forhandleren), at bilforhandleren skal sende en købsaftale. Efter forbrugeren
modtager købsaftalen, kontakter forbrugeren bilforhandleren igen og aftaler en prøvekørsel.
Efter prøvekørslen sender forbrugeren den underskrevne købsaftale til bilforhandleren med e-
mail.
- o0o -
Vi står naturligvis til rådighed, hvis Retsudvalget ønsker en yderligere uddybning.
Med venlig hilsen
De Danske Bilimportører
2