Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 158 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Forslag til lov om engangstilskud til husstande med lav indkomst og varmekilder omfattet af
ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022
(L 158)
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af …:
Til § 2
1)
I
stk. 3
ændres »eller 2« til: »eller 2, 1. pkt.«
[Ændring af henvisning]
2)
I
stk. 4, 1.
og
2. pkt.,
indsættes efter
»NemKonto«: »,
jf. dog § 13, stk. 6«.
[Konsekvensændring]
Til § 3
3)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
En boligs geografiske placering fastlægges som det adgangspunkt, der er registreret i
Danmarks Adresseregister.«
[Fastlæggelse af en boligs geografiske placering]
Til § 7
4)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk.
3.
Engangstilskud efter § 2 fradrages ikke i beregningsgrundlaget for varmetillæg efter § 19,
stk. 2, i bekendtgørelse om social pension eller § 21, stk. 2, i bekendtgørelse om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og indgår ikke i omregningen efter § 25, stk.
2, i bekendtgørelse om social pension eller § 27, stk. 2, i bekendtgørelse om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.«
L 158 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
[Præcisering af samspillet mellem engangstilskud efter lovforslagets § 2 og varmetillæg efter
pensionslovgivningen]
Til § 13
5)
I
stk. 2
indsættes efter
»Energistyrelsen«: »,
jf. dog § 13, stk. 6«.
[Konsekvensændring]
6)
Som
stk. 6
indsættes:
»Stk.
6.
Energistyrelsen fastsætter regler om, at krav om udbetaling af engangstilskud efter § 2 til
NemKonto, jf. § 2, stk. 4, kan fraviges i forbindelse med udbetaling af engangstilskud efter
ansøgning, jf. § 11, og om, at udbetaling kan foretages af andre end Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Energistyrelsen fastsætter regler om, hvordan udbetaling kan ske i de tilfælde, hvor
§ 2, stk. 4, fraviges, jf. 1. pkt.«
[Bemyndigelse til fravigelse af krav om udbetaling til NemKonto og om, at udbetaling kan
foretages af andre end Arbejdsmarkedets Tillægspension]
Til § 14
7)
I
stk. 1
indsættes som
nr. 5:
»5) Oplysninger fra Danmarks Adresseregister, herunder om adresse og dennes geografiske
placering.«
[Indsamling af oplysninger fra
Danmarks Adresseregister]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 3, omhandler den situation, hvor flere personer i en husstand
opfylder betingelserne for at være den person i en husstand, der får udbetalt engangstilskuddet. Den
foreslåede bestemmelse henviser til betingelserne i stk. 1 eller 2. Det foreslåede § 2, stk. 2, 2. pkt.,
omhandler imidlertid det tilfælde, hvor alle personer i husstanden er afgået ved døden på
udbetalingstidspunktet, hvorved engangstilskuddet ikke udbetales. Det er derfor ikke relevant at
henvise til § 2, stk. 2, 2. pkt., hvorfor henvisningen foreslås indskrænket, så der kun henvises til stk.
2, 1. pkt.
Til nr. 2
L 158 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Den foreslåede ændring er en konsekvens af indsættelsen af den foreslåede bemyndigelse i § 13,
stk. 6, om bemyndigelse til fravigelse af krav om udbetaling til NemKonto.
Til nr. 3
Lovforslagets § 3 indeholder betingelser for, at en bolig omfattes af den foreslåede ordning med
engangstilskud. En del af disse betingelser vedrører boligens geografiske placering i forhold til
fjernvarmeforsyningsområder eller gasforsyningsområder i plandata.dk, områder tilknyttet et af de
fjernvarmenet, der fremgår af det foreslåede bilag 1, og boligens afstand til
gasdistributionsledninger, jf. lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 2, litra a-d, og § 3, stk. 1, nr. 3.
Lovforslaget indeholder imidlertid ikke en angivelse af, i hvilket præcist punkt en bolig skal anses
for at være beliggende.
Ifølge
§ 12, stk. 1, i adresseloven etablerer, driver, vedligeholder og videreudvikler klima- energi-
og forsyningsministeren Danmarks Adresseregister, som er et landsdækkende grunddataregister
med oplysninger om vejnavne og adresser.
Opgaven er henlagt til Styrelsen for Dataforsyning og
Effektivisering. I Danmarks Adresseregister findes en entydig angivelse af en adresses beliggenhed
i form af det såkaldte adgangspunkt. Det fremgår således af § 2, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 271 af
13. april 2018 om vejnavne og adresser, at der ved et adgangspunkt
forstås et geografisk punkt i
terrænplan, som repræsenterer en adresses beliggenhed.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt stk. 3 i lovforslagets § 3, hvorefter
en boligs geografiske
placering fastlægges som det adgangspunkt, der er registreret i Danmarks Adresseregister.
Efter ændringsforslaget vil det således være adgangspunktets beliggenhed, der er afgørende for, om
boligen anses for at være beliggende inden for eller uden for de i § 3 nævnte områder eller inden for
de nævnte afstande fra de nævnte områder eller gasdistributionsledninger.
For entydigt at knytte en bestemt bolig fastlagt ud fra CPR, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, til bestemte
data i BBR og Danmarks Adresseregister, herunder adgangspunktet, er det nødvendigt at benytte en
DAR-reference, som er en unik nøgle til en adresse, som findes i Danmarks Adresseregister.
I de fleste tilfælde vil DAR-referencen fremgå af CPR og dermed være fremfundet i forbindelse
med, at boligen og husstanden er udsøgt, jf. den foreslåede § 1, nr. 1 og 2. I tilfælde, hvor adressen i
CPR ikke indeholder en DAR-reference, vil DAR skulle benyttes til at etablere denne forbindelse
mellem registrene. Det vil derfor i disse tilfælde være nødvendigt at fremfinde DAR-referencen i
Danmarks Adresseregister for at kunne knytte boligen entydigt til data i BBR og fremfinde
adgangspunktet i Danmarks Adresseregister.
Til nr. 4
Personer, der modtager folkepension og førtidspension (tilkendt efter reglerne gældende før 1.
januar 2003), har mulighed for at modtage varmetillæg efter § 14, stk. 2, i lov om social pension og
§ 17, stk. 1, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Pensionisten skal selv afholde et beløb på 5.500 kr. for enlige og 8.250 kr. for samlevende (2022).
Det er kun én i husstanden, der kan få varmetillæg. Varmetillæg kan udbetales til pensionister med
L 158 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
en personlig tillægsprocent på over 0. I indtægtsgrundlaget for den personlige tillægsprocent indgår
pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede indtægter.
Varmetillæg efterreguleres for det enkelte kalenderår, når den skattemæssige årsopgørelse
foreligger. Det betyder, at der både kan ske efterbetaling eller rejses krav om tilbagebetaling, hvis
tillægsprocenten ændrer sig. Det er Udbetaling Danmark, der beregner og udbetaler varmetillæg.
Beregningsgrundlaget fastsættes som udgangspunkt på baggrund af gennemsnittet af 3 års
varmeregnskaber, jf. § 19, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 2238 af 29. december 2020 om social pension
og § 21, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1472 af 17. december 2019 om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. Pensionisten indsender ved ansøgning om varmetillæg
sine varmeregnskaber. Ved nye ansøgninger opgøres beregningsgrundlaget således på baggrund af
de bagudrettede regnskaber, men udbetales for fremadrettede varmeudgifter.
Hvis pensionistens aktuelle varmeudgifter overstiger det nuværende beregningsgrundlag med 10
pct. eller mere, kan pensionisten, jf. § 25, stk. 2, i bekendtgørelse om social pension og § 27, stk. 2,
i bekendtgørelse om højeste mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., få
omregnet sit varmetillæg. Udbetaling Danmark administrerer dette ved, at pensionisten selv skal
tage kontakt til Udbetaling Danmark med dokumentation for de nye varmeudgifter. Det kan
pensionisten gøre, når der foreligger et nyt varmeregnskab og ved en a conto-regning eller
opkrævning.
Udbetaling Danmark foretager i sådanne tilfælde en omregning af varmetillægget, og efterbetaler
den del af varmetillægget, som pensionisten efter stigning i sine varmeudgifter har til gode.
Med den foreslåede nye bestemmelse i denne lovs § 7, stk. 3, fastsættes det, at Udbetaling Danmark
ikke skal fradrage udbetalt engangstilskud ved opgørelsen af beregningsgrundlaget for varmetillæg.
Herved sikres det, at udbetaling af engangstilskud ikke får betydning for beregning og udbetaling af
varmetillæg. Det vil herefter således hverken få betydning ved efterregulering eller efterbetaling af
varmetillæg, hvormed pensionisterne behandles lige, uanset om der er tale om en ydelse, der efter
lovens forslag til § 7, stk. 2, nr. 4, allerede er udbetalt, omregnes eller efterreguleres.
Engangstilskuddet vil heller ikke få betydning ved nye ansøgninger om varmetillæg, da den heller
ikke her skal indgå i beregningsgrundlaget for pensionistens varmeudgifter.
Da varmetillægget udbetales for fremadrettede varmeudgifter, kan der med dette ændringsforslag
ses bort fra bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 1, om at allerede udbetalt engangstilskud vil
skulle indgå ved en eventuel ansøgning om varmetillæg efter § 14, stk. 2, i lov om social pension
eller § 17, stk. 1, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en konsekvens af indsættelsen af den foreslåede bemyndigelse i § 13,
stk. 6, om bemyndigelse til, at udbetaling kan foretages af andre end Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Til nr. 6
L 158 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Efter lovforslagets § 2, stk. 4, er det en betingelse for at få engangstilskud, at den berettigede har en
NemKonto, og engangstilskuddet kan kun udbetales til denne konto. Lovforslaget fraviger således,
som anført i bemærkningerne til § 2, stk. 4, § 31 i bekendtgørelse nr. 647 af 13. april 2021 om
Nemkontoordningen, hvorefter udbetalinger fra offentlige myndigheder skal sikre, at borgere får
anvist deres tilgodehavende på en anden måde, hvis de ikke i forbindelse med en udbetaling har
anvist en NemKonto eller en specifik konto. Forslaget om obligatorisk anvendelse af NemKonto
skyldes, at engangstilskuddet som hovedregel skal kunne udbetales automatisk uden ansøgning.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet er imidlertid blevet opmærksom på, at der f.eks. er
personer, som ikke selv kan få en konto i et pengeinstitut og dermed ikke kan anvise en NemKonto.
Ministeriet finder derfor, at der bør gives mulighed for, at sådanne personer efter ansøgning vil
kunne få udbetalt engangstilskuddet på anden vis end til en NemKonto, herunder til en konto i et
pengeinstitut, som tilhører en anden person. Herved vil udbetalingen af engangstilskud efter
ansøgning blive tilnærmet til regelsættet for andre udbetalinger fra offentlige myndigheder,
herunder § 31 i bekendtgørelse nr. 647 af 13. april 2021 om Nemkontoordningen.
Det foreslås derfor, at der indsættes en bemyndigelse i lovforslagets § 13, stk. 6, hvorefter
Energistyrelsen fastsætter regler om, at krav om udbetaling af engangstilskud efter § 2 til
NemKonto, jf. § 2, stk. 4, kan fraviges i forbindelse med udbetaling af engangstilskud efter
ansøgning, jf. § 11, og om, at udbetaling kan foretages af andre end Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Det foreslås også, at Energistyrelsen fastsætter regler om, hvordan udbetaling kan
ske i de tilfælde, hvor § 2, stk. 4, fraviges, jf. 1. pkt.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at personer, der i øvrigt er berettigede til engangstilskud
efter lovforslagets § 2 i forbindelse med ansøgning efter den foreslåede § 11, stk. 1, vil kunne
anmode om udbetaling til en konto i et pengeinstitut, som ikke er den pågældendes NemKonto.
Derved kan engangstilskuddet udbetales til f.eks. en bankkonto tilhørende en pårørende til den
berettigede eller en anden person i den pågældende husstand.
Energistyrelsen vil med den foreslåede ændring bl.a. kunne fastsætte regler om, i hvilke tilfælde
kravet om NemKonto kan fraviges, herunder de nærmere betingelser herfor, og hvilke oplysninger
ansøgere skal give i forbindelse med ansøgningen, hvis de ikke har en NemKonto. Det kan f.eks.
være krav om dokumentation og om, hvilke oplysninger der skal gives, for at engangstilskuddet kan
udbetales til en andens konto i et pengeinstitut.
Der vil med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse også kunne fastsættes regler om, at
udbetaling foretages af en anden end Arbejdsmarkedets Tillægspension, f.eks. af Energistyrelsen.
Der vil også kunne fastsættes regler om behandlingen af ansøgningerne og om, hvordan
udbetalingen skal foregå.
Der vil derudover med hjemmel i bemyndigelsen i lovforslagets § 16 kunne fastsættes regler om
myndighedernes og eventuelt Arbejdsmarkedets Tillægspensions behandling af de oplysninger, som
ansøgerne har indsendt i forbindelse med ansøgninger om udbetaling til en anden konto end
NemKonto, eller som indsamles i forbindelse med behandlingen af ansøgningerne, herunder
kontooplysninger og andre personoplysninger.
L 158 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Den foreslåede bemyndigelse vedrører kun ansøgningsordningen efter lovforslagets § 11. Den
foreslåede ændring vil derfor ikke give mulighed for at fravige betingelsen om udbetaling til
NemKonto i forbindelse med den automatiske udbetaling efter lovforslagets § 10.
Til nr. 7
Som det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslaget om indsættelse af et stk. 3 i § 3, vil der
være behov for at anvende data fra
Danmarks Adresseregister ved udsøgningen af de boliger, der
opfylder betingelserne i den foreslåede
§ 3.
Det foreslås derfor at indsætte et nyt nr. 5 i lovforslagets § 14, stk. 1, hvorefter Energistyrelsen og
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering indsamler oplysninger
fra Danmarks
Adresseregister, herunder om adresse og dennes geografiske placering.
Forslaget skal sikre, at Energistyrelsen og Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering kan
indsamle de nødvendige oplysninger fra Danmarks Adresseregister til brug for administrationen af
ordningen.
Forslaget vil også medføre, at oplysningerne kan behandles og stilles til rådighed efter de foreslåede
regler i lovforslagets § 14, stk. 5, og § 15.