Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 158 Bilag 3
Offentligt
2553728_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til lov om engangstilskud til
husstande med lav indkomst og varmekilder omfattet af ekstra-
ordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022
Center
Center for Grøn Omstilling
Dato
1. april 2022
J nr.
2022 - 1133
Lovudkastet har været udsendt i ekstern høring fra den 24. til den 30. marts 2022.
Regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enheds-
listen, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne indgik
Aftalen om målrettet
varmecheck
11. februar 2022. Partierne blev enige om en skattefri varmecheck til
de hårdest ramte husstande. Lovudkastet har til formål at implementere aftalen af
11. februar 2022.
Siden udkastet blev sendt i høring er der i tillæg til den oprindelige aftale om mål-
rettet varmecheck indgået en ny aftale offentliggjort den 30. marts 2022, hvor rege-
ringen og aftalepartierne bag aftalen af 11. februar 2022 har løftet varmechecken
fra ca. 3.750 kr. til 6.000 kr. skattefrit. Samtidigt øges indkomstgrænsen for årlig
husstandsindkomst fra 550.000 til 650.000 kr. efter arbejdsmarkedsbidrag.
Der er indkommet 11 høringssvar, heraf har 7 haft selvstændige bemærkninger til
udkastet. De høringsparter der har haft selvstændige bemærkninger er: Ældresagen,
Dansk Fjernvarme, Dansk Ejendomsmæglerforening, Sortemose Skov og grundejer-
forening, Danmarks Almene Boliger (BL), Faxe Kommune og Datatilsynet.
Indledningsvist takker Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet for de mange grun-
dige høringssvar fra høringsparterne, herunder forslag til justeringer og præciserin-
ger af bestemmelserne.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene omhandlende ud-
kastet til lovforslaget om engangstilskud til husstande med lav indkomst og varme-
kilder omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022 samt
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkning (i kursiv). Punkter i hørings-
svarene, der ikke specifikt omhandler de med udkastet foreslåede regler eller forstå-
else af konkrete bestemmelser i lovforslaget, vil ikke blive kommenteret i høringsno-
tatet, men vil blive inddraget i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets fremadret-
tede arbejde.
Høringssvarene er alene gengivet i hovedtræk. For mere detaljerede oplysninger
om høringssvarene henvises til de enkelte høringssvar, som er offentliggjort.
Side 1/10
L 158 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2553728_0002.png
Indhold
1
2
3
3.1
3.2
4
4.1
4.2
5
5.1
5.2
6
6.1
6.2
6.3
Generelt ........................................................................................... 3
Husstand og modtager af engangstilskuddet ............................. 3
Indkomst ......................................................................................... 4
Indkomstbegreb ............................................................................... 4
Indkomstår........................................................................................ 5
Muligheder for differentiering af engangstilskuddet .................. 5
Differentiering ift. indkomst............................................................... 5
Differentiering ift. antal beboere i husstanden ................................. 6
Håndtering af udbetaling ............................................................... 6
Valg af ATP ...................................................................................... 6
Databehandleraftaler ........................................................................ 7
Udvælgelse af fjernvarmeselskaber ............................................. 7
Overordnet metode til udvælgelse ................................................... 7
Blokvarmecentraler med kedler/kraftvarmeanlæg ........................... 8
Berettigede fjernvarmeanlægstyper ................................................. 8
6.3.1 Overskudsvarme .................................................................. 8
6.3.2 Vægtning af varmepumper................................................... 9
Identificering af varmeforbrugere................................................. 9
Den politiske aftale ........................................................................ 9
Tids- og procesplan ..................................................................... 10
Andet ............................................................................................. 11
7
8
9
10
Side 2/10
L 158 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2553728_0003.png
1
Generelt
BL
finder det positivt, at der med lovforslaget gives hjælp til borgere, som er økono-
misk ramt grundet den akutte og ekstraordinære situation med høje gaspriser.
Ældresagen
værdsætter intentionerne ved den politiske aftale af den 11. februar
2022 og støtter op om at rette støtten imod familier med lave indkomster.
Dansk Fjernvarme
bemærker, at det er positivt, at Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriet har taget højde for biogas samt takker for muligheden for at kommentere på
forslaget.
Faxe Kommune
er positive omkring forslaget om et engangstilskud, da mange bor-
gere oplever et stort økonomisk pres.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig, at der blandt høringssvarene
er bred opbakning omkring udbetaling af et engangstilskud.
2
Husstand og modtager af engangstilskuddet
Ældresagen, BL
og
Dansk Ejendomsmæglerforening
bemærker, at engangstilskud-
det kan udbetales til en lejer, som ikke har ansvar for at betale varmeudgiften. Æl-
dresagen foreslår, at reglerne ændres, så lejere af værelser ikke indgår.
BL udtrykker bekymring for, at nogle beboere bliver afskåret fra at modtage en-
gangstilskuddet, fordi en fremlejetager eller de øvrige beboere i et bofællesskabs
indtægter regnes med i husstandens indkomst.
BL gør opmærksom på, at grundet, at der anvendes et øjebliksbillede fra folkeregi-
steret pr. 1. januar 2022, kan der være en fremlejetager, som ikke længere bor i le-
jemålet, som får udbetalt engangstilskuddet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at formålet ifølge den politiske
aftale af 11. februar er at hjælpe husholdninger med varmekilder, der er særligt
hårdt ramt af prisstigninger. Af hensyn til enkelthed i administrationen af udbetalin-
gen, har man valgt at udbetale til den ældste af beboerne i en husstand. Det vurde-
res at ville medføre uforholdsmæssig omfattende administration, hvis tilskuddet
skulle deles mellem alle personer i husstanden. Det er desuden ikke muligt ud fra
eksisterende data automatisk at identificere den eller de personer, der i praksis har
afholdt husstandens varmeudgifter.
Side 3/10
L 158 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2553728_0004.png
Datoen den 1. januar 2022 er valgt, fordi den ligger ca. midt i fyringssæsonen
2021-2022, og denne dato vurderes derfor at være hensigtsmæssig i forhold til bor-
gere, som er flyttet i løbet af fyringssæsonen.
Hvis der sker ændringer i registreringerne i CPR efter den 1. januar 2022, som ved-
rører en persons bopæl den 1. januar 2022, vil det efter forslaget være den regi-
strering, der findes i CPR den 1. april 2022, som skal lægges til grund.
3
3.1
Indkomst
Indkomstbegreb
Ældresagen
bemærker, at den foreslåede opgørelse af indkomsten inkluderer både
personlig indkomst og positiv nettokapitalindkomst. Opgørelsen inkluderer dog ikke
aktieindkomst, hvilket adskiller sig fra fx opgørelsen i lov om social pension. Ældre-
sagen bemærker, at ifølge den politiske aftale af den 11. februar 2022 bør en-
gangstilskuddet ikke udbetales til folk med millionindtægter. Ældresagen bemær-
ker, at aktieindtægter og aktieavance også kan udgøre millioner. Ældresagen fore-
slår derfor, at opgørelsen ændres til at medregne aktieindkomst i opgørelsen.
Dansk Ejendomsmæglerforening
anser det for ærgerligt, at der ikke gives hjælp til
husstande, som har en indtægt, der ligger over værdierne i lovforslagets § 4, men
som har meget store udgifter til energi, f.eks. fordi de bor i store ejendomme, der er
svære at opvarme.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ifølge den politiske aftale af den 11. februar 2022 så skal engangstilskuddet ikke gå
til danskere med meget høje indtægter, hvorfor der fastsættes en indkomstgrænse.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har i samarbejde med Skatteministeriet
undersøgt hvordan indkomstgrænsen bedst implementeres. På baggrund af denne
undersøgelse har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderet, at indkomst-
grænsen mest hensigtsmæssigt implementeres ved at benytte indkomstbegrebet,
som anvendes til beregning af topskat efter personskattelovens § 7. Indkomstdefi-
nitionen i personskattelovens § 7 inkluderer personlig indkomst og positiv nettoka-
pitalindkomst, men ikke aktieindkomst. Definitionen i personskattelovens § 7 er
særligt valgt ud fra hensynet til transparens. Klima-, Energi og Forsyningsministe-
riet har vurderet, at det er fordelagtigt at anvende et indkomstbegreb, som allerede
er kendt for borgerne, samt at anvende et begreb som borgerne kan genfinde på
deres årsopgørelse, og dermed selv gennemskue, hvorvidt de har ret til engangstil-
skuddet.
Side 4/10
L 158 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2553728_0005.png
3.2
Indkomstår
Ældresagen
bemærker, at lovforslaget baserer beregningen af husstandes ind-
komst på årsopgørelsen fra 2020. Dette kan være uhensigtsmæssigt, da der kan
være forskel i husstandes indkomst i 2020 og 2022. Yderligere har borgere ikke
kontrol over deres 2020 indkomst og kan derfor ikke sikre, at de opfylder indkomst-
grænsen ved mindre overarbejde eller indbetaling af ekstra pension. Ældresagen
foreslår derfor, at engangstilskuddet er baseret på den forskudsregistrerede ind-
komst for 2022 med efterregulering, hvis årsopgørelsen er anderledes.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet anerkender, at årsopgørelsen fra 2020 kun
delvist vil reflektere indkomsten i 2022. 2020 er imidlertid det seneste indkomstår,
hvor der foreligger en endelig årsopgørelse for hovedparten af personer i Danmark.
Ifølge den politiske aftale af 11. februar 2022, så skal tildelingen af engangstilskud-
det være baseret på registeroplysninger og andre eksisterende og tilgængelige da-
takilder. Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at forskudsop-
gørelsen ikke er en sikker datakilde. Dertil kommer, at hvis forskudsopgørelsen for
2022 anvendes, så vil det kræve en omfattende efterregulering, når årsopgørelsen
for 2022 er endelig, som vil være meget ressourcekrævende, og som derfor efter
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurderer vil være uhensigtsmæssig.
4
Muligheder for differentiering af engangstilskuddet
4.1
Differentiering ift. indkomst
Ældresagen
bemærker, at det er uhensigtsmæssigt, at engangstilskuddet bortfal-
der fuldstændigt for husstande med en indkomst over indkomstgrænsen. Ældresa-
gen foreslår derfor, at engangstilskuddet gradvist nedsættes.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at ifølge den politiske aftale af
den 11. februar 2022, og tillægsaftalen af 30. marts 2022 er indkomstgrænsen ab-
solut, da kun husstande under grænsen skal have mulighed for at modtage en-
gangstilskuddet.
4.2
Differentiering ift. antal beboere i husstanden
Ældresagen
bemærker, at størrelsen på engangstilskuddet er ens for alle hus-
stande uafhængigt af antallet af personer i husstanden. Ældresagen bemærker, at
husstande med flere personer typisk vil have en højere varmeudgift. Ældresagen
foreslår derfor et fradrag i indkomsten pr. barn i husstanden.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Side 5/10
L 158 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2553728_0006.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enig med Ældresagen i, at antallet af
personer, herunder børn i husstanden, ofte vil påvirke husstandens samlede var-
meudgifter. Ifølge den politiske aftale af den 11. februar 2022 lægges der dog op til
betaling af et fast beløb til alle under indkomstgrænsen. Det ligger imidlertid uden-
for den politiske aftale at tilføje fradrag i indkomsten baseret på størrelsen af hus-
standen.
5
Håndtering af udbetaling
Ældresagen
bemærker, at det kan skabe problemer når registre skal sammenkøres
og henviser til ”de nye ejendomsvurderinger”. Ældresagen foreslår derfor en opde-
ling af lovforslaget, så afgrænsning af opvarmningsformer fortsat ligger under
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet, mens fastlæggelsen af indkomstgrænsen
håndteres af enten Beskæftigelses- eller Skatteministeriet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig Ældresagens bekymring over
vanskeligheden ved at sammenkøre af registre. Det er dog Klima-, Energi- og For-
syningsministeriets vurdering, at udsøgningen mest hensigtsmæssigt udføres af
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering på vegne af Energistyrelsen, mens
udbetalingen foretages af Arbejdsmarkedets Tillægspension på vegne af Energisty-
relsen.
En automatiseret udsøgning af tilskudsberettigede husstande til modtagelse af en-
gangstilskuddet baseret på objektive kriterier er en anden opgave end etablering af
nye ejendomsvurderinger. Det automatiserede engangstilskud indebærer, at der
skal indhentes og sammenstilles data fra en række forskellige registre og kilder for
at identificere modtagerne af engangstilskuddet, og det skal sikres, at der ikke sker
fejl undervejs. Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering vurderer, at det kan
gennemføres inden for den tidsplan, der er planlagt for engangstilskuddet.
5.1
Valg af ATP
Ældresagen
bemærker i forlængelse af Ældresagens forslag om at differentiere en-
gangstilskuddet efter indkomst, at ATP kun kan betale faste beløb og ikke kan ud-
betale beløb, der afhænger af indkomsten eller skal efterreguleres. Ældresagen fo-
reslår derfor, at udbetalingen håndteres af enten Udbetaling Danmark eller skatte-
myndighederne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at lovforslaget lægger op til, at
ATP kun vil skulle udbetale faste beløb baseret på Styrelsen for Dataforsyning og
Effektiviserings udsøgning. ATP vil derfor ikke skulle udbetale indkomstafhængige
beløb eller beløb, der skal efterreguleres.
Side 6/10
L 158 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2553728_0007.png
5.2
Databehandleraftaler
Datatilsynet
bemærker, at Styrelsen for Dataforsyning og Effektiviserings og Ar-
bejdsmarkedets Tillægspensions hjemmel til at behandle personoplysninger, der
følger af udkastet til lovforslaget, er afledt af, at de agerer som databehandlere for
Energistyrelsen.
Datatilsynet henleder opmærksomheden på databeskyttelsesforordningens artikel
28, der blandt andet omhandler forpligtelsen til at indgå databehandleraftaler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enig i, at der skal indgås databehandler-
aftaler med databehandlere, som behandler personoplysninger på vegne af Energi-
styrelsen, jf. databeskyttelsesforordningens ((EU) 2016/679 af 27. april 2016) arti-
kel 28.
6
6.1
Udvælgelse af fjernvarmeselskaber
Overordnet metode til udvælgelse
Dansk Fjernvarme mener, at udvælgelsen ikke alene skal fokusere på gasandelen,
samt hvad der svarer dertil, men at man endvidere skal se på de faktiske prisstig-
ninger oplyst af fjernvarmeselskaberne til Forsyningstilsynet. Især lægger Dansk
Fjernvarme vægt på selskaber med en lavere gasandel, men med i forvejen høje
varmepriser bør omfattes.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Det følger af den politiske aftale, at berettigelse til engangstilskuddet ift. fjernvarme-
forbrugere er bundet op på gasandel, samt prisstigninger der svarer dertil.
Det er herudover Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurdering, at det ikke
ville være formålstjenligt at anvende budgetterede indberetninger fra fjernvarmesel-
skaberne, da disse ofte ikke svarer til de faktiske, realiserede priser, og da de ikke
vil kunne anvendes i en automatiseret model. Da det således vil være nødvendigt
at afvente realiserede prisindberetninger, vurderes tilgangen ikke er være i over-
ensstemmelse med ønsket om et automatisk engangstilskud, som skal udbetales
hurtigst muligt jf. aftalen.
6.2
Blokvarmecentraler med kedler/kraftvarmeanlæg
Sortemose Skov og grundejerforening
vil gerne inkluderes på listen over fjernvar-
meselskaber, hvis kunder er berettigede til at få engangstilskud.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Side 7/10
L 158 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2553728_0008.png
Boliger opvarmet med varme fra lokale gaskedler eller gaskraftvarmeanlæg, som
ikke er tilknyttet et fjernvarmenet, er i forhold til varmekilde berettiget til et engangs-
tilskud. Såfremt boliger ikke identificeres som berettigede til modtagelse af en-
gangstilskud ved Styrelsen for Dataforsyning og Effektiviserings udsøgning, vil det
være muligt at ansøge om engangstilskud i den efterfølgende ansøgningsrunde.
6.3
6.3.1
Berettigede fjernvarmeanlægstyper
Overskudsvarme
Dansk Fjernvarme
bemærker, at nogle fjernvarmeselskaber modtager store mæng-
der overskudsvarme baseret på gas, og at prisen på overskudsvarme bliver indek-
seret efter de gældende gaspriser. Derfor foreslår Dansk Fjernvarme, at forbru-
gerne i fjernvarmeselskaber, hvor der modtages overskudsvarme baseret på natur-
gas, der reguleres efter gaspriser, også bør være omfattet af engangstilskuddet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at overskudsvarme er et
restprodukt, hvorfor prisen ikke nødvendigvis afspejler prisen på input til den pro-
ces, der producerer varmen. Der er tale om en række selskaber, der har lavet pri-
vatretlige aftaler uden loft over prisen. Energiproducenttællingen oplyser som ud-
gangspunkt, at overskudsvarme er brændselsfrit, og det er derfor ikke med ud-
gangspunkt i denne datakilde muligt at estimere hvilke net, det drejer sig om.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har endvidere ikke viden om fjernvarme-
selskabernes privatretlige aftaler. Behandling af fjernvarmeselskabernes privatret-
lige kontrakter vurderes ikke at være i overensstemmelse med ønsket om et auto-
matisk engangstilskud, som skal udbetales hurtigst muligt jf. aftalen.
6.3.2
Vægtning af varmepumper
Dansk Fjernvarme
foreslår, at varmepumper bør vægte højere end 50%, når man
beregner, hvilke selskaber, der anvender 65% eller mere af gas og el i deres pro-
duktion. Dansk Fjernvarme anbefaler, at varmepumper indregnes med 60-70% i
stedet for kun 50%, da dette ifølge Dansk Fjernvarme vil give et mere korrekt bil-
lede af hvilke kunder i fjernvarmeselskaberne, der oplever stigende varmepriser.
Dansk Fjernvarme begrunder forslaget med, at der også er ekstraordinære store
prisstigninger i elprisen, hvorfor fjernvarmeselskaber med en varmepumpe også
oplever meget store prisstigninger, hvor varmepumperne tillige kører som grundlast
i fjernvarmeproduktionen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
På baggrund af realiserede el- og gasprisstigninger samt nøgletal for hhv. COP og
virkningsgrad for varmepumper og gaskedler, er Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet kommet frem til, at varmeprisstigningen for en gaskedel er mere end dobbelt
Side 8/10
L 158 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2553728_0009.png
så høj som for en varmepumpe. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fastholder
derfor vægtningen af varmepumpen på de 50 pct.
7
Identificering af varmeforbrugere
BL
foreslår, at identificering af gaskunder bør inkludere opvarmningsmiddel ’fly-
dende brændsel’ i BBR, da betegnelsen ’flydende brændsel’ i BBR også dækker
over naturgas.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets opfattelse, at flydende brændsel i
BBR dækker over olie, petroleum og flaskegas. Hvis naturgas anvendes til opvarm-
ning, så skal dette registreres som opvarmningsmiddel Naturgas i BBR. Det er der-
for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at flydende brændsel i BBR
ikke dækker over naturgas.
8
Den politiske aftale
BL
stiller sig tvivlende overfor, om tilskuddet vil være nok til at kompensere for de
stigende udgifter til varmeforsyning, som mange familier vil opleve særligt som kon-
sekvens af krigen i Ukraine.
Faxe Kommune
opfordrer til at genoverveje, om engangstilskuddet bør være større
henset til størrelsen på stigningerne og de lange udsigter til, at priserne begynder
at falde.
Dansk Fjernvarme
bemærker, at de i stedet for et engangstilskud havde foretruk-
ket, at man fra politisk side havde valgt midlertidigt at suspendere gasafgiften i før-
ste omgang første halvår 2022, hvorefter situationen kunne have været revurderet.
Dansk Ejendomsmæglerforening
frygter, at beløbet ikke er stort nok til at imødegå
de problemstillinger, som forslaget har til hensigt at imødegå.
Desuden anser
Dansk Ejendomsmæglerforening
det for ærgerligt, at der ikke gives
hjælp til mindre forretningsdrivende med lav indtægt som f.eks. små butiksdri-
vende, som også skal opvarme deres forretningslokaler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Det bemærkes, at der efter høringsbrevet blev sendt ud er indgået en ny politisk af-
tale offentliggjort den 30. marts 2022 mellem Regeringen (Socialdemokratiet), Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Kristendemokraterne, Frie
Grønne og Alternativet om at hæve beløbet for engangstilskuddet til 6.000 kr. Til
sammenligning var beløbet for engangstilskuddet 3.750 kr. i høringens udkast til
lovforslag om engangstilskud til husstande med lav indkomst og varmekilder omfat-
tet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022. Engangstilskud-
det øges i den nye politiske aftale af hensyn til de høje energipriser, der er en følge
Side 9/10
L 158 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2553728_0010.png
af, at der er udbrudt krig i Ukraine, efter Aftalen om målrettet varmecheck blev ind-
gået 11. februar 2022 af Regeringen og de ovennævnte partier.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig Dansk Fjernvarmes forslag om
en midlertidig suspendering af gasafgiften i stedet for udbetaling af et engangsbe-
løb, men vurderer at det ligger uden for den politiske aftale.
I forhold til at der med lovforslaget ikke ydes engangstilskud til mindre forretnings-
drivende bemærker Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at dette ligger uden
for den politiske aftale, da varmechecken ifølge den politiske aftale er målrettet
husholdninger.
9
Tids- og procesplan
Faxe Kommune
opfordrer til, at udbetaling bør ske så hurtigt som muligt, så udbe-
talingen kommer i den aktuelle sæson, hvor mange varmeregnskaber opgøres.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Tidspunktet for udbetaling af engangstilskuddet er afhængig af, at lovforslaget om
engangstilskuddet vedtages, at data bliver indsamlet, og at udbetalingssystemet er
klar. Der er blevet gjort en stor indsats for at fremskynde processen, herunder at
lovforslaget hastebehandles i Folketinget, og at udbetalingskriterierne er så enkle
som muligt, så engangstilskuddet kan udbetales uden unødige administrative tiltag.
10 Andet
BL
udtrykker, at de støtter op om, at engangstilskuddet ikke medfører fradrag i
hjælp i kontanthjælpssystemet, samt at den ikke kan gøres til genstand for retsfor-
følgning frem til udbetalingstidspunktet.
Faxe Kommune
forventer kommunale merudgifter til enkeltydelser som følge af de
stigende varmepriser.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Det bemærkes, at der efter høringsbrevet blev sendt ud er indgået en ny politisk af-
tale offentliggjort den 30. marts 2022 mellem Regeringen
(Socialdemokratiet),
Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Kristendemokraterne, Frie
Grønne og Alternativet, hvor aftalepartierne har afsat yderligere 100 mio. kr. til
kommunernes øgede udgifter til f.eks. personligt tillæg til pensionister, kontant-
hjælpsmodtagere og andre økonomisk vanskeligt stillede, der bliver ramt at pris-
stigningerne. Puljen er nu på 200 mio. kroner og dækker også næste vinter til og
med april 2023. Det betyder, at borgere med meget små indtægter allerede nu kan
få hjælp.
Side 10/10