Til lovforslag nr.
L 158
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 6. april 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om engangstilskud til husstande med lav indkomst og
varmekilder omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen
2021-2022
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 7 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der
skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be-
handling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL, NB og ALT) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF, LA og Orla Østerby
(UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsfor-
slag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsfor-
slag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at de danskere,
som er hårdt ramt af de helt ekstraordinære høje varmepri-
ser, skal have en økonomisk håndsrækning. Situationen er
alvorlig for mange, og når nogle danske varmeforbrugere
samtidig er bundet til en bestemt energikilde på grund af
tidligere politiske beslutninger, mener Venstre, at der gælder
et særligt politisk ansvar for at hjælpe i nærværende situa-
tion. Venstre havde derfor gerne set, at langt flere danskere
var blevet hjulpet.
Venstre finder det beklageligt, at regeringen med lovfor-
slaget om en varmecheck har lavet en administrativt bøvlet
model, som samtidig hjælper alt for få danskere og er dybt
urimelig. Det nye administrative setup med varmechecken
koster 50 mio. kr., og er så teknisk bøvlet, at de første dan-
skere tidligst kan få udbetalt varmechecken til august/sep-
tember, jf. svar på spørgsmål 23.
Venstre noterer, at regeringen synes at være så fastlåst
på en statsligt styret socialomfordelingsmodel, som er au-
tomatisk og indkomstafhængig, jf. bl.a. svar på spørgsmål
10, at modellen skygger for intentionerne. Det betyder, at
alt for mange danskere ikke vil få hjælp og vil opleve,
at hjælpen rammer skævt. Eksempelvis kan nævnes: 1) At
varmechecken intet hensyn tager til husstandens størrelse,
og det betyder, at en studerende får samme check som den
enlige mor med tre børn og som følge heraf må forventes at
have et større varmebehov, jf. svar på spørgsmål 17. 2) At
AX027591