Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
20. maj 2022
Sagsnr.: 22/09426
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 9. maj 2022 efter øn-
ske fra Gitte Willumsen (KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 88:
"Vil ministeren oplyse, om der er en sammenhæng mellem mistrivsel og
manglen på prioritetsopfyldelse med afsæt i ekspertrapporten for elevfor-
deling og andre kilder?"
Svar:
For så vidt angår en eventuel sammenhæng mellem trivsel/mistrivsel og
prioritetsopfyldelse henvises der til svar på alm. del
–
spørgsmål 163 af 8.
april 2022, hvoraf følgende fremgår: ”Ministeriet
er ikke bekendt med forsk-
ning eller undersøgelser, som belyser sammenhængen mellem prioritetsopfyldelse og se-
nere trivsel og frafald på ungdomsuddannelserne.”
For så vidt angår undersøgelserne, der blev lavet i regi af arbejdet i
Ek-
spertgruppen vedrørende fordeling af elever på de gymnasiale uddannelser i november
2019,
er der ej heller foretaget undersøgelser specifikt af en eventuel
sammenhæng mellem prioritetsopfyldelse og mistrivsel. Der er imidlertid
foretaget en spørgeskemaundersøgelse af sammenhængen mellem priori-
tetsopfyldelse og elevernes forventninger til deres faglige, sociale og per-
sonlige udbytte.
Der henvises i den forbindelse til afsnit 3.3 i rapporten
Unges brug af deres
frihed i forhold til valg af gymnasial uddannelsesinstitution,
udarbejdet i 2019 for
ekspertgruppen af konsulenthuset
Pluss.
Denne del af undersøgelsens re-
sultater viser, at elever, der går på deres førsteprioritet, og elever, der ikke
går på deres førsteprioritet, i store træk har de samme forventninger til
deres faglige, sociale og personlige udbytte. I forlængelse heraf viser den,