Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2584852_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
31. maj 2022
Sagsnr.: 22/09208
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 5. maj 2022 efter øn-
ske fra Henrik Dahl (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 85:
"Ministeren bedes med udgangspunkt i bilag 2 til L 157 om skønnede
konsekvenser på kommuneniveau forklare, hvordan andelen af elever
som får opfyldt deres 1. prioritet på Bornholm, forventes at stige fra
95% til 98%, og hvordan andelen af elever med mere end 40 minutters
transporttid forventes at falde fra 42% til 36%, når Bornholm fortsat er
en afstandszone, som geografisk er afskåret fra resten af Region Hoved-
staden."
Svar:
Der lægges til grund for svaret, at spørger ønsker en afklaring af, hvor-
dan prioritetsopfyldelse og transporttid forventes at ændre sig med Den
Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser på Born-
hold, da det ikke er muligt at placere elever fra Bornholm andre steder el-
ler flytte elever til Bornholm uden at afvige fra den fastsatte maksimale
transporttid på 60 minutter. Hertil bemærkes indledningsvist, at der i
data ses en mindre gruppe ansøgere fra Bornholm, som søger mod insti-
tutioner i andre dele af Region Hovedstaden, ligesom en stigning på 3
procentpoint i prioritetsopfyldelsen svarer til færre end 5 elever.
Som det fremgår af bilag 2 i udvalgsbehandlingen af L 157 om skønnede
konsekvenser på kommuneniveau, er tallene i modelberegningerne be-
hæftet med store usikkerheder, som bl.a. skyldes, at de er foretaget på
baggrund af ansøgernes nuværende søgemønstre under gældende regler
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om de skønnede konsekvenser på kommuneniveau, til børne- og undervisningsministeren
2584852_0002.png
samt midlertidige beregningstekniske kapaciteter, som forventes ændret
ved den endelige kapacitetsfastsættelse 2022.
Det fremgår desuden af fodnoten til tabellen i det refererede bilag 2, at
”Tilgangen af 1.g’ere afviger både i antal og fsva. elevsammensætning
fra
ansøgerpopulationen, som fordelingsmodellen hviler på”.
Det betyder, at
disse to elevgrupper ikke kan sammenlignes 1:1, hvorfor sammenlignin-
ger mellem fordelingen i dag (tilgangen) og fordelingen ved en ny forde-
lingsmodel (ansøgere) er behæftet med stor usikkerhed. Forskellene be-
står blandt andet af elever, der fortryder, elever der eftertilmelder sig og
elever, der skifter uddannelse eller institution mellem ansøgning og til-
gang, samt at det ikke er muligt at lade ufordelte ansøgere indgå i bereg-
ningen, da det ikke vides, hvilken institution regionen vil placere disse
elever på. Det er ikke umiddelbart muligt at dekomponere effekten af
alle de beskrevne forhold.
Børne- og Undervisningsministeriet har ultimo april 2022 offentliggjort
et uddybende metodenotat, der bl.a. detaljeret beskriver forskellene mel-
lem de to elevgrupper. Dette notat kan findes her:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/i-fokus/tema/elevforde-
ling/220429-metodenotat-om-beregningsgrundlaget.pdf
Disse usikkerheder ved beregningerne er særligt udtalte, når beregnin-
gerne foretages på et lavt geografisk aggregeringsniveau som kommune-
niveauet i det refererede bilag 2, da udsving i kapaciteter mv. er af større
betydning, desto mindre enheder, der betragtes. Derfor skal de refere-
rede opgørelser af prioritetsopfyldelse og transporttid tolkes meget var-
somt.
Modelberegningerne vil blive opdateret i sommeren 2022 i forbindelse
med kapacitetsfastsættelse, hvor usikkerheden søges mindsket.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2