Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
31-05-2022
Sagsnr.: 22/08242
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 22. april 2022 efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Dahlin (V) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 82:
"Ministeren bedes beskrive, hvordan mulighederne vil være for at skifte
ungdomsuddannelse efter studiestart imellem ungdomsuddannelsesinsti-
tutioner indenfor og imellem fordelingszonerne, efter implementeringen
af den kommende model for elevfordeling?"
Svar:
Der henvises til svar på alm. del
–
spørgsmål 168 af 22. marts 2022,
hvoraf følgende fremgår:
”Den
nye elevfordelingsmodel for de gymnasiale ungdomsuddannelser,
som fremgår af aftale af den 10. juni 2021 om Den Koordinerede Tilmel-
ding til Gymnasiale Uddannelser, vil ikke indebære ændringer i mulighe-
derne for at skifte institution i forbindelse med skift af uddannelse for de
elever, som er startet på en gymnasial ungdomsuddannelse.
Efter § 14 i lov om de gymnasiale uddannelser kan en elev indtil afslut-
ningen af grundforløbet i en 3-årig gymnasial ungdomsuddannelse skifte
til en anden 3-årig gymnasial ungdomsuddannelse uden tab af tid. Tilsva-
rende gælder for elever på en 3-årig gymnasial ungdomsuddannelse, som
skifter til den 2-årige uddannelse til hf-eksamen, elever fra den 2-årige
uddannelse til hf-eksamen, som skifter til en 3-årig gymnasial ungdoms-
uddannelse, og elever fra eux-forløb, som skifter til en 3-årig gymnasial
uddannelse eller til den 2-årige uddannelse til hf-eksamen. Skift af uddan-
nelse efter denne bestemmelse er betinget af, at eleven ville have haft
retskrav på optagelse på den pågældende uddannelse efter lovens §§ 7-