Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2579846_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 7. april 2022 efter
ønske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 31:
"Den nye aftale om elevfordeling rammer på baggrund af afstandskrite-
riet særligt sårbare personer. Det kan f.eks. være skrøbelige unge, der vil
have vanskeligt ved at skulle skifte til et ukendt miljø (geografisk og soci-
alt) og som vanskeligt kan kapere transport i op til to timer om dagen.
Fordelingen vil således stille de i forvejen mest skrøbelige unge ±som
der i øvrigt er fokus på at sikre ungdomsuddannelse fra regeringens -
vanskeligere end i dag, og forholdsmæssigt endnu vanskeligere end andre
mere robuste unge. Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at de særligt
sårbare unge ikke kommer i klemme med de nye regler?"
Svar:
Der lægges til grund for svaret, at spørgeren med 'afstandskriteriet' me-
ner den maksimale transporttid på 60 minutter i modellen. Denne inde-
bærer, at ingen ansøger mod sin vilje kan tildeles plads på et gymnasium,
der ligger længere end 60 minutters transporttid fra vedkommendes bo-
pæl.
Indledningsvist bemærkes i forhold til særligt udsatte grupper, at det er
hensigten i modellen, at nogle ansøgere med handicap, diagnoser eller
funktionsnedsættelse vil være berettiget til forrang på bestemte afdelin-
ger, således at der dermed tages hensyn til eventuelle særlige behov for at
gå på en given afdeling. Herunder er det hensigten, at ansøgere med
funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære vanskeligheder med behov
for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, jf. § 61, stk.
20-05-2022
Sagsnr. 22/07392
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm., om man vil tage særlige hensyn til socialt udsatte og/eller unge med handicap, til børne- og undervisningsministeren
1, i lov om de gymnasiale uddannelser, skal kunne få forrang på opta-
gelse på en bestemt uddannelse på en afdeling, som etablerer
særlige klasser på normeret tid for sådanne elever.
Derudover bemærkes det, at der i konsekvensberegningerne for model-
len ikke er indikationer på, at gymnasieelevernes
gennemsnitlige
transporttid
vil stige nævneværdigt på grund af den nye fordelingsmodel. Konse-
kvensberegninger af modellen er imidlertid behæftet med stor usikker-
hed, blandt andet fordi de baserer sig på søgemønstre fra den nuværende
model.
Forligskredsen bag den politiske aftale om modellen er derfor også enig
om, at kredsen efter første fordelingsrunde med den nye fordelingsmodel
foretager en vurdering af, om der er behov for at ændre på centrale dele i
modellen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2