Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2579750_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 7. april 2022 efter
ønske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 26:
"Ministeren bedes forholde sig til den bekymring, der udtrykkes i hø-
ringsmaterialet om en nærliggende risiko for, at den foreslåede ordning
er i strid med GDPR, da høringsudkastet ikke forholder sig til, om de
grundlæggende principper for behandling af personoplysninger, herun-
der proportionalitet og formålsbestemthedsprincippet er overholdt."
Svar:
Da der behandles mange personoplysninger i forbindelse med elevforde-
ling, har Styrelsen for It og Læring i konstruktionen af elevfordelingsme-
kanismen og de tilhørende systemer været særligt opmærksomme på
princippet om dataminimering i databeskyttelsesforordningens artikel 5,
stk. 1, litra c, hvorefter personoplysninger skal være tilstrækkelige, rele-
vante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål,
hvortil de behandles (proportionalitet). Der indsamles, behandles og vi-
deresendes derfor alene de data, som er helt nødvendige for at kunne
gennemføre den ønskede administration.
Konkrete eksempler herpå er følgende:
- Når regioner og institutioner skal vurdere om elever kan få ønsker op-
fyldt, som kan give dem forrang i forbindelse med fordelingen, kan regi-
onen kun tilgå relevante oplysninger på ansøgningen og kun for ansø-
gere, der søger en institution beliggende i regionen som 1.-prioritet (og i
20-05-2022
Sagsnr. 22/07392
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om den foreslåede ordning er i strid med GDPR, til børne- og undervisningsministeren
2579750_0002.png
enkelte tilfælde som 2.-prioritet) og kun hvis ansøger har markeret et øn-
ske, der kan give forrang, og som regionen har ansvaret for at vurdere.
Tilsvarende gælder institutionen.
- Datagrundlaget beriges med forældreindkomst, som danner grundlag
for kategorisering af ansøgere i indkomstgrupper, samt transporttid på
baggrund af ansøgers adresse. Konkrete forrangsoplysninger (fx oplys-
ning om eleven har ansøgt ASF klasse), faktiske forældreindkomster og
adresser videregives ikke til fordelingsmekanismen. Den indbyrdes place-
ring i fordelingsrækkefølger og i indkomstgrupper, der er nødvendigt for
at kunne fordele ansøgerne automatisk, videregives fra datagrundlaget til
fordelingsmekanismen, men fx ikke årsagen til placering i en indkomst-
gruppe (alder, manglende indkomstoplysninger eller de konkrete ind-
komstoplysninger, som placerer ansøger i mellemindkomstgruppen).
For så vidt angår princippet om formålsbegrænsning i databeskyttelses-
forordningens artikel 5, stk. 1, litra b bemærkes, at de personoplysninger,
der indsamles og behandles i forbindelse med dette lovforslag, vil blive
behandlet med det formål at fordele ansøgere til de 3-årige uddannelser
til almen, merkantil og teknisk studentereksamen og den 2-årige uddan-
nelse til hf-eksamen samt pre-ib. Oplysningerne vil også blive anvendt til
at understøtte datakvaliteten og de administrative opgaver på tværs af
Børne- og Undervisningsministeriets it-systemer, herunder gennemfø-
relse af prøver, indberetning af beviser og ansøgning til ungdomsuddan-
nelserne. Hermed sikres bedre data til brug for Børne- og Undervisnings-
ministeriets statistiske opgaver og behovet for tilbagevendende indberet-
ninger fra institutionerne mindskes. Oplysninger om forældreindkomst
vil også kunne anvendes til statistiske beregninger, eksempelvis til vurde-
ring af, om en zone skal overgå fra at være en afstandszone til at være en
fordelingszone. Oplysningerne er ligeledes relevante i forbindelse med
elevfordelingsaftalens mål om løbende opfølgning og tilpasning af afta-
len. Oplysningerne vil kun blive viderebehandlet med formål, der ligger
inden for Børne- og Undervisningsministeriets ressort, hvilket vurderes
at være foreneligt med de formål, hvortil oplysningerne er indhentet,
nemlig elevfordeling.
På baggrund af ovenstående vurderes det samlet, at den behandling af
personoplysninger, lovforslaget afstedkommer, kan ske inden for ram-
merne af databeskyttelseslovgivningen, herunder de i databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 5 nævnte principper for behandling af personoplys-
ninger.
2
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om den foreslåede ordning er i strid med GDPR, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3