Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2591674_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
3. juni 2022
Sagsnr.: 22/11495
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 1. juni 2022 efter øn-
ske fra Anne Sophie Callesen (RV) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 134:
"Ministeren bedes oversende en opgørelse over, hvor mange elever der -
som følge af L 157 om elevfordeling og kapacitetsfastsættelse - vil få op-
fyldt deres hhv. 2., 3. eller 4. prioritet? Opgørelsen bedes være både op-
delt og summeret samt opdelt i afstandszoner og fordelingszoner."
Svar:
Af nedenstående tabel 1 fremgår antallet og andelen af ansøgere, som får
opfyldt 1.-5. prioritet i tilgangen 2020 og skønnet ved tillægsaftale af 23.
maj 2022.
Det bemærkes, at de konkrete antal skal tolkes meget varsomt, samt at
sammenligning mellem tilgang af 1.g’ere
i 2020 og tillægsaftalen er behæf-
tet med stor usikkerhed. Dette skyldes, at der er forskel i tilgangspopulati-
onen af 1. g’ere i 2020, som præsenterer situationen i dag, og ansøgerpo-
pulationen i 2020, som ligger til grund for den skønnede fordeling af an-
søgere givet den nye fordelingsmodel ved tillægsaftalen af 23. maj 2022.
Det ses blandt andet, at ansøgerpopulationen er større end tilgangspopu-
lationen, hvilket blandt andet skyldes, at en række ansøgere falder fra mel-
lem ansøgning i foråret og tilgang den følgende sommer. De to elevgrup-
per kan derfor ikke sammenlignes 1:1. Yderligere forbehold er bekrevet
under tabellen.
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 146: MFU spm. om, hvor mange der med de nye regler ikke får deres 1 prioritet samt udviklingen i den gennemsnitlige rejsetid for denne gruppe fordelt, til børne- og undervisningsministeren
2591674_0002.png
Tabel 1: Antal ansøgere, der får opfyldt 1.-5. prioritet
Antal
Andel
Tilgang:
1.g’ere 2020
1. prioritet
2. prioritet
3. prioritet
4. prioritet
5. prioritet
Ikke-prioriteret
I alt
Ufordelte
1. prioritet
2. prioritet
3. prioritet
4. prioritet
5. prioritet
Ikke-prioriteret
I alt
Ufordelte
1. prioritet
2. prioritet
3. prioritet
4. prioritet
5. prioritet
Ikke-prioriteret
I alt
Ufordelte
32.147
1.021
236
27
7
950
34.388
Tillægsaftale
Tilgang:
1.g’ere 2020
Tillægsaftale
96 pct.
2 pct.
0 pct.
0 pct.
0 pct.
1 pct.
100 pct.
1.572
88 pct.
3 pct.
2 pct.
0 pct.
0 pct.
6 pct.
100 pct.
421
94 pct.
2 pct.
1 pct.
0 pct.
0 pct.
3 pct.
100 pct.
1.993
Afstandszoner
34.133
93 pct.
689
3 pct.
140
1 pct.
20
0 pct.
4
0 pct.
492
3 pct.
35.478
100 pct.
1.572
Fordelingszoner
16.417
637
309
60
20
1.126
18.569
421
Landsplan
50.550
1.326
449
80
24
1.618
54.047
1.993
90 pct.
3 pct.
1 pct.
0 pct.
0 pct.
5 pct.
100 pct.
16.244
617
255
58
17
885
18.076
48.391
1.638
491
85
24
1.835
52.464
92 pct.
3 pct.
1 pct.
0 pct.
0 pct.
3 pct.
100 pct.
Anm.:
Tilgangen af 1.g’ere afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som for-
delingsmodellerne ved tillægsaftalen hviler på. Derfor kan opgørelserne mellem ansøgere og
1.g’ere ikke sam-
menlignes 1:1.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Beregningerne i bilaget er behæftet med meget store usikkerheder, som
blandt andet skyldes:
at ca. hver fjerde ansøger til de gymnasiale uddannelser i dag kun
angiver én prioritet, når de søger om optagelse via optagelse.dk
efter 9. eller 10. klasse
og omkring hver anden angiver maksimalt
to prioriteter til gymnasiale uddannelser. Med aftalen om Den Ko-
ordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser og
implementeringen i L 157 skal ansøgere fremover som hovedregel
prioritere minimum fire uddannelsesønsker i fordelingszoner. Et
tilsvarende krav findes ikke i lovgivningen i dag. Opgørelserne af
1.-5. prioritet indeholder alle ansøgere, uanset om de har priorite-
ret en eller flere gymnasiale afdelinger.
at der er
forskel i tilgangspopulationen af 1. g’ere i 2020, som præ-
senterer situationen i dag, og ansøgerpopulationen i 2020, som lig-
ger til grund for den skønnede fordeling af ansøgere givet den nye
fordelingsmodel. Disse to elevgrupper kan ikke sammenlignes 1:1,
og sammenligninger mellem fordelingen i dag (tilgangen) og for-
delingen ved en ny fordelingsmodel (ansøgere) er derfor også be-
hæftet med stor usikkerhed.
2
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 146: MFU spm. om, hvor mange der med de nye regler ikke får deres 1 prioritet samt udviklingen i den gennemsnitlige rejsetid for denne gruppe fordelt, til børne- og undervisningsministeren
at beregningerne er foretaget på baggrund af ansøgernes nuvæ-
rende søgemønstre under gældende regler. Den nye fordelingsmo-
del kan afstedkomme ændrede søgemønstre og vil i fordelingszo-
ner som hovedregel betyde, at ansøgere angiver flere prioriteter
end i dag. Begge forhold forventes at påvirke resultaterne.
at der anvendes midlertidige beregningstekniske kapaciteter, som
forventes ændret ved kapacitetsfastsættelse til skoleåret
2023/2024.
at ufordelte ansøgere ikke er medtaget i beregningerne, da det ikke
vides, hvor regionen placerer disse ansøgere. Antallet af ufordelte
ansøgere er meget tæt forbundet med kapacitetsfastsættelse, som i
det beregningstekniske grundlag er fastsat mekanisk. I den kom-
mende kapacitetsfastsættelse 2023, der tager udgangspunkt i nær-
mere analyse, forventes antallet af ufordelte at blive reduceret ift.
aftalt model.
at der ikke tages højde for ansøgere med forrang (fx profilelever,
Team Danmark og ASF-elever) og krydssøgning til øvrige uddan-
nelser, herunder til eud og 10. klasse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3