Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 7. april 2022 efter
ønske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 14:
"Er der efter ministerens opfattelse gymnasier, der har fået en bedre
elevsammensætning over de sidste 10 år? Og hvordan kan man bruge
disse eksempler til at sikre en afbalanceret elevsammensætning på andre
gymnasier?"
Svar:
Det lægges til grund for svaret, at der med gymnasier menes stx-afdelin-
ger. Derfor tager dette svar udgangspunkt i samme opgørelsesmetode af
blandet elevgrundlag, som i svaret på L 157
–
spørgsmål 12, hvor blandet
elevgrundlag defineres på to forskellige måder: forældreindkomst og
ikke-vestlig herkomst.
For at sikre sammenlignelighed over tid er forældreindkomsten hvert år
inddelt i kvintiler, således at 1. kvintil indeholder de 20 pct. af eleverne,
som havde den laveste indkomst i det givne skoleår, mens 5. kvintil inde-
holder de 20. pct. af elever, som i det givne skoleår havde den højeste
forældreindkomst.
På baggrund heraf er institutioner med et ’blandet
elevgrundlag’ ud fra forældreindkomst identificeret ud fra følgende krite-
rium: Institutionens elevgrundlag det pågældende år er sammensat såle-
des, at det indeholder både 10-30 pct. elever fra 1. kvintil og mellem 10-
30 pct. elever fra 5. kvintil. Elevgrundlaget må således hverken indeholde
for få eller for mange elever fra det øverste og nederste indkomstkvintil.
20-05-2022
Sagsnr. 22/07392