Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2590764_0001.png
VIDENSUNDERSTØTTELSE AF DIALOGFORUM OM DEMOKRATISK DANNELSE
PÅ UNGDOMSUDDANNELSERNE
Kvantitativ tabelrapport på baggrund af spørgeskemaundersøgelse til ledere, lærere og elever på ungdomsuddannelserne
Udarbejdet til Undervisningsministeriet
Udarbejdet af Rambøll Management Consulting
Dato:
Januar 2018
Side 1 af 27
Forside
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0002.png
Vidensunderstøttelse af dialogforum om demokratisk dannelse på ungdomsuddannelserne
Indhold:
1
2
3
METODE & LÆSEVEJLEDNING
FORDELING AF SVAR
POTENTIELLE UDFORDRINGER I RELATION TIL DEMOKRATISK DANNENDE LÆRINGSMILJØER
SKABELSE Af DEMOKRATISK DANNENDE LÆRINGSMILJØER
LEDELSENS ROLLE
ELEV-/KURSISTRÅDETS ARBEJDE
ANDET
4
5
6
7
Udarbejdet til Undervisningsministeriet
Udarbejdet af Rambøll Management Consulting
Januar 2018
Side 2 af 27
Indhold
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0003.png
1. METODE & LÆSEVEJLEDNING
INDHOLD
Afsnittet indeholder:
- Indledning med undersøgelsens formål
- Gennemførelsen af undersøgelsen. Herunder rekutteringsstrategi, svarprocenter og repræsentativitet.
- Læsevejledning til tabeller
INDLEDNING
Nogle ungdomsuddannelser oplever udfordringer med kultursammenstød, religiøs mob-ning og kontrol blandt elever, som kan gøre det vanskeligt at skabe et inkluderende og demokratisk dannende læringsmiljø. Derfor
nedsatte undervisningsminister Merete Riisager i maj 2017 et dialogforum om demokratisk dannelse på ungdomsuddannelserne. I den forbindelse udtalte ministeren, at solid viden, forståelse og indsigt i demokrati blandt
eleverne kan være med til at komme udfordringer med kultursammenstød, religiøs mobning og kontrol til livs. Dialogforummet skal komme med anbefalinger til, hvordan der kan arbejdes med at styrke de demokratisk
dannende læringsmiljøer på ungdomsuddannelserne.
Formålet med spørgeskemaundersøgelsen, som denne tabelrapport indeholder resultaterne af, er, at afdække karakteren og udbredelsen af de udfordringer, som nogle skoler oplever. Desuden er det formålet at undersøge,
hvordan skolerne arbejder med at styrke elevernes demokratiske dannelse. Alle institutioner med ungdomsuddannelser er blevet inviteret til at deltage i spørgeskemaundersøgelsen. Kortlægningen skal understøtte
dialogforummets anbefalinger og består af en spørgeskemaundersøgelse til ledere samt to supplerende spørgeskemaundersøgelser til udvalgte lærere og elever på ungdomsuddannelserne. De to undersøgelser blandt lærere
og elever er ikke repræsentative, da det kun er én lærer og én elev, der er spurgt fra hver institution. Disse udgør derfor udelukkende et supplement til le-derundersøgelsen. Yderligere er der gennemført casebesøg på otte
udvalgte skoler.
Denne tabelrapport indeholder tabeller med resultater fra alle spørgsmål til lederne, lærerne og eleverne i undersøgelsen. Tabelrapporten fremviser udelukkende resultaterne, og har derfor ikke nogen formidling af, hvad
tabellerne viser. I det tilknyttede notat er det muligt at få en gennemgang af resultaterne, hvor der er taget udgangspunkt i ledernes svar. Det skal bemærkes, at lærer- og elevsurvey ikke er repræsentative, hvorfor de
derfor ikke kan sammenlignes med ledersvarene uden forbehold.
GENNEMFØRELSE AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE
Rekutteringsstrategi
Stikprøven af ledere, lærere og elever fra de danske ungdomsuddannelsesinstitutioner er etableret ved, at et registreringsskema er sendt ud til samtlige uddannelsesinstitutio-ner i Danmark. I udgangspunktet blev
registreringsskemaet sendt til en relevant leder på hver institution. På EUD-området viste det sig dog vanskeligt manuelt at identificere kon-taktoplysninger på en relevant leder, hvorfor registreringsskemaet i disse tilfælde
til-sendtes institutionens hovedmail . EUD-lederne blev bedt om at registrere, hvilke ho-vedområder institutionen udbyder uddannelser inden for, hvilke hovedområder lederen er leder for samt kontaktoplysninger på sig selv.
Derudover blev lederen bedt om at re-gistrere kontaktoplysninger på enten en grundfagslærer, en EUD-faglærer eller en lærer, der både er grundfagslærer og EUD-faglærer. Om der var tale om den ene eller anden type
lærer blev afgjort tilfældigt i systemet for at sikre en bred, tilfældig lærerinddragel-se. EUD-lederne blev dernæst bedt registrere kontaktoplysninger på en elev. På SOSU-området blev registreringsskemaet sendt direkte til
en relevant leder, som derfor kun skulle registrere kontaktoplysninger på en lærer og en elev. Ligesom på EUD-området var det tilfældigt, om lederen skulle registrere en grundfagslærer, en SOSU-faglærer eller en lærer, der
dækker begge fag.
På gymnasieområdet blev lederen bedt om at registrere, hvilke ungdomsuddannelser institutionen udbyder, hvorefter lederen blev bedt om at registrere kontaktoplysninger på en lærer og elev fra hver af de udbudte
uddannelser.
I alle tilfælde blev lederne bedt om at registrere kontaktoplysninger på elevrådsforman-den/kursistrådsformanden. Hvis ikke dette var muligt, blev lederen bedt om at registrere oplysninger på et andet medlem af
elevrådet/kursustrådet eller alternativt en tilfældig elev, som har gået på skolen i mindst et halvt år.
Efter registreringen af kontaktoplysninger blev spørgeskemaerne distribueret. Kun regi-strerede lærere og elever fik således tilsendt et spørgeskema. Det samme gjaldt for ledere på EUD-området. Da Rambøll allerede havde
kontaktoplysninger på relevante le-dere fra alle gymnasie- og SOSU-institutioner, fik disse ledere tilsendt lederspørgeske-maet, på trods af, at de ikke havde udfyldt registreringsskemaet.
Denne rekrutteringsstrategi betyder, at der i udgangspunktet deltager en leder, en lærer og en elev fra hver uddannelsesinstitution. De uddannelses¬institutioner, der udbyder flere ungdomsuddannelser, vil deltage med en
leder, lærer og elev fra hver uddannelse (fx fra hhv. hhx og eud). På de uddannelsesinstitutioner, der udbyder erhvervsuddannel-ser, er der udvalgt en leder, en lærer og en elev, der repræsenterer uddannelsesstedets
grundforløb.
Side 3 af 27
1. Metode & Læsevejledning
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0004.png
Svarprocenter og repræsentativitet
I dette afsnit præsenteres svarprocenterne for analysen og analysens usikkerhed og repræsentativitet diskuteres.
Tabellen nedenfor viser først antallet af mulige respondenter i ledersurveyen, det rekutterede antal lærere og elever og slutteligt antallet af svar i analysen.
Figur 1-1
Antal i alt*
285
272
60
Antal rekutteret til
70
Gennemført
192
49
120
19
Frafald af svar**
1
1
0
0
Endeligt sample
191
48
120
19
Svarprocent af de
68%
65%
67%
69%
44%
32%
rekutterede
Svarprocent af alle i
68%
43%
populationen (antal i alt)
*”Antal i alt” bygger på oplysninger hentet fra Institutionsregistret, www.studenterkursus.dk, Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier (Erhvervsskolen i tal), www.vuc.dk
** Frafald i besvarelser skyldes krav om, at ledere som minimum skal have 1 års tilknytning til skolen som leder for at deltage. Lærerne skal have minimum 0,5 års tilknytning til institutionen for at deltage.
Usikkerheder i undersøgelsen på baggrund af svarprocenterne
På baggrund af antallet af svar i forhold til den fulde population kan resultaternes usikkerhed beregnes. Til beregningen er almindelige accepterede grænser anvendt. Dvs. der regnes med 95%-konfidensinterval.
For lederne på gymnasie-området kan usikkerhederne i resultaterne beregnes til 4,2%. Det betyder, at hvis man anvender et resultat fra denne undersøgelse, så vil den faktiske fordeling, hvis alle ledere havde svaret, ligge
indenfor +/- 4,2% af resultatet i denne analyse. Dette er normalt en accepteret usikkerhed i lignende analyser. Det er dog vigtigt at have for øje, at hvis det havde været andre ledere der svarede, så vil resultatet kunne
svinge op til et bånd på +/- 4,2 %.
For lederne fra EUD kan usikkerhederne i resultaterne beregnes til 10,9%. Det betyder, at hvis man tager et gennemsnit fra denne undersøgelses svar, så vil det faktiske gennemsnit, hvis alle ledere havde svaret ligge
indenfor +/- 10,9% af undersøgelsens resultat. Dette er udenfor de normalt accepterede usikkerheder i en spørgeskemaanalyse. Derfor skal resultaterne fra EUD-lederne anvendes med større varsomhed end svarene fra
lederne på gymnasie-området.
Repræsentativitet
I undersøgelsen er der ikke fundet nogen systematiske forskelle på lederne, der har gennemført undersøgelsen, og lederne, der ikke har gennemført undersøgelsen (se afsnit 2 "Fordeling af svar"). Derfor er der ingen
indikationer på at ledersurveyen er biased. Dog kan det ikke afvises, at der eksisterer forskelle, som ikke kan undersøges i ledernes baggrundskarakteristika. For lærer- og elevskemaet gælder det i alle tilfælde, at skemaet
kun er tilsendt én udvalgt registreret lærer og elev. Undersøgelsen for disse grupper har derfor ikke til sigte at få et repræsentativt udsnit af lærere og elever. Da lærerne og elevernes baggrundskarakteritika ikke er kendt
kan det ikke undersøges om udvalget skulle være repræsentativt.
Konklusion på undersøgelsens validitet:
-->
Resultaterne fra gymnasie-lederne har høj validitet,
da usikkerheden i resultaterne er lav og stikprøven formodes at være repræsentativ. For ledere fra EUD er resultaternes usikkerhed større, og man
skal være mere varsom med at drage konklusioner på baggrund af disse.
-->
Resultaterne fra lærere og elever er ikke repræsentative,
og kan udelukkende anvendes supplerende til ledernes undersøgelse, da rekutteringsprocessen ikke giver et repræsentativt udsnit af lærere
og elever. Resultaterne kan anvendes som nuanceringer af ledernes svar.
LEDERE
Gymnasie
263
263
186
7
179
EUD
110
72
52
5
47
LÆRERE
Gymasie
EUD
ELEVER
Gymasie
EUD
LÆSEVEJLEDNING TIL TABELLER
Opdeling og fortolkning af leder, lærer og elev-undersøgelserne
I tabelrapporten er ledernes, lærernes og elevernes svar opgjort på deres institutionstype. Institutionstypen er inddelt i gymnasieområdet (gym) og EUD. Der er ikke inkluderet totaler i tabellerne. Dette skyldes, at der er
mest information i de opdelte tal.
I gennem hele rapporten er de tre surveys opstillet ved siden af hinanden. Til venstre ses den mest valide leder-undersøgelse. Lærer og elev-undersøgelserne står i midten og til højre. Disse undersøgelser er ikke
repræsentative, og analysernes usikkerhed er stor. Analyserne er derfor kun et udtryk for de adspurgte respondenters holdninger, og dermed ikke den samlede elevgruppes eller samlede lærergruppes holdninger. Disse tal
kan derfor ikke generaliseres til landsplan.
Afrapportering af tabellerne
Tabelrapporten er bygget op, sådan at ledernes svar står yderst til venstre, i midten er lærernes svar og til højre er elevernes svar. Hvis der er en respondentgruppe, der ikke har svaret på et spørgsmål, så er pladsen blank.
En grå bjælke i rapporten indikerer, at der kommer et nyt spørgsmål. I bjælken står spørgsmålsformuleringen. Hvis der har været forskellig ordlyd i spørgsmålene til lederne, lærerne og eleverne, så står de enkelte
spørgsmål lige over hver tabel under den grå bjælke.
Under hver tabel er der en række fodnoter. Disse specificerer eksempelvis, hvis særlige databehandinger er lavet, hvilken skala der er svaret på, samt andre noter til tabellen.
Gennem rapporten er "Ved ikke"/"Ikke relevant" besvarelser udelukket fra analysen ved alle gradsspørgsmål. Det skyldes, at resultaternes rapporteres som et gennemsnit, hvor skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til
5 = "I meget høj grad". "Ved ikke/Ikke relevant" er sorteret fra, så det er muligt at lave disse gennemsnit. Derfor vil antallet af observationer (N) også variere i disse spørgsmål i forhold til andre typer spørgsmål.
Side 4 af 27
1. Metode & Læsevejledning
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0005.png
2. HVEM HAR SVARET PÅ SPØRGESKEMAET
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Fordelingen af institutionstyper, der har deltaget i analysen og fordelingen i samfundet i dag.
- Fordelingen af institutioner på uddannelsestyper i undersøgelsen og i samfundet i dag.
- Fordelingen af institutioner i forhold til anden af elever med efterkommer/indvandrer-baggrund i undersøgelsen og i samfundet i dag.
- Fordelingen af institutioner i forhold til deres geografiske placering i undersøgelsen og i samfundet i dag.
2.1
INSTITUTIONSTYPE
I figuren under ses fordelingen af de registrerede lederbesvarelser opgjort på gym-institutioner og eud-institutioner. Den mørkeblå viser fordelingen af institutionerne i undersøgelsen blandt lederne. Den lyseblå
søjle viser den faktiske fordeling af institutionerne i samfundet i dag.
Figur 2-1
gym
79%
71%
21%
29%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
eud
Lederne i undersøgelsen
Fordeling i samfundet
Figuren viser, at der overordnet er fin overensstemmelse mellem fordelingen af institutionstyper i undersøgelsen og den faktiske fordeling i samfundet. Der er dog en lille overrepræsentation af gymnasie-ledere.
2.2
ELEVERNE OG LÆRERNE FORDELT PÅ UDDANNELSESTYPE
Figuren under viser fordelingen af undersøgelsen for elever og lærere opgjort på uddannelsestyper. Den mørkegrå sølje viser fordelingen af eleverne i undersøgelsen og den lysegrå søjle viser fordelingen
af lærerne i undersøgelsen. Den lyseblå søjle viser den faktiske fordeling af uddannelsestyper i samfundet i dag.
Figur 2-2
stx
9%
6%
8%
10%
10%
10%
21%
24%
23%
17%
24%
25%
40%
60%
80%
100%
36%
34%
42%
htx
hhx
hf
eud
0%
20%
Elev i undersøgelsen
Lærer i undersøgelsen
Fordeling i samfundet
Figuren viser, ligesom i forrige figur, at der er en fin overensstemmelse mellem fordelingen i denne undersøgelse og den faktiske fordeling i samfundet.
Side 5 af 27
2. Fordeling af svar
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0006.png
2.3
LEDERNE FORDELT EFTER ANDEL AF ELEVER MED INDVANDRERBAGGRUND ELLER ER EFTERKOMMER
I figuren under ses fordelingen af skolernes andel af elever, der er indvandrere eller efterkommere (Kilde: STIL's databank med opdeling på herkomst: https://stil.dk/uvm-
dk/statistik/tvaergaaende-statistik/datavarehuset-og-databanken). Figuren viser dels fordelingen blandt lederne, der har svaret, samt fordelingen blandt de ledere, der ikke har svaret.
Sammenligning af ledere der har svaret og ikke svaret
Figur 2-3
under eller lig 5 pct.
22%
27%
24%
38%
35%
37%
28%
23%
26%
12%
17%
13%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Sammenligning af gym- og EUD-ledere der har svaret
under eller lig 5 pct.
23%
21%
22%
40%
38%
5 pct til og med 10 pct
5 pct til og med 10 pct
30%
10 pct til og med 20 pct
10 pct til og med 20 pct
27%
30%
28%
10%
mere end 20 pct.
mere end 20 pct.
19%
12%
20%
40%
60%
80%
100%
lederne, der har svaret (n=216)
0%
lederne, der ikke har svaret (n=157)
Ledere, der har svaret og ikke svaret, samlet
gymnasielederne (n=173)
eud-lederne (n=43)
Gym- og EUD-lederne samlet
Bemærk: Der er enkelte institutioner, hvis andel af indvandrere/efterkommere, som det ikke har været mulige at finde. Dette skyldes, at herkomst opgøres på hovedinstitutioner, og vores data i nogle tilfælde
indeholder institutionsnumre på afdelingsniveau. Derfor er N mindre end i resten af rapporten.
Andel indvandrere/efterkom.
Gennemsnit
Gennemsnit
Andel indvandrere/efterkom.
lederne, der har svaret
12,3%
gym-ledere
11,5%
lederne, der ikke har svaret
12,3%
eud-ledere
15,6%
signifikant forskel*
nej
signifikant forskel*
nej
Note: *signifikans måles på et 5% signifikansniveau
Note: *signifikans måles på et 5% signifikansniveau
Der er ikke nogle signifikante forskelle på grupperne, der har svaret og ikke svaret. Der ser ud til at være flere generelle forskelle mellem eud- og gym-institutioner, selvom disse forskelle ikke er signifikant forskellig fra 0.
2.4
LEDERNES FORDELT EFTER INSTITUTIONERNES GEOGRAFISKE PLACERING
I figuren til venstre vises fordelingen af skolernes geografiske placering opdelt på by-, mellem-, land- og yderkommuner (Kilde: https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/regional-
_og_landdistriktspolitisk_redegoerelse_2012.pdf ). Figuren til højre viser fordelingen på regionalt niveau.
Figur 2-4
Bykommune
14%
15%
14%
30%
29%
30%
13%
11%
12%
0%
20%
40%
60%
43%
45%
44%
Region Hovedstanden
Region Sjælland
Region Syddanmark
10%
17%
14%
25%
24%
25%
Mellemkommune
23%
30%
26%
24%
26%
25%
11%
10%
14%
0%
20%
40%
60%
Landkommune
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Yderkommune
lederne, der har svaret (n=216)
lederne, der har svaret (n=216)
lederne, der ikke har svaret (n=157)
ledere i alt
Bemærk: Der er enkelte institutioner, hvor institutionens geografiske placering ikke kunne identificeres. Derfor er N mindre end i resten af rapporten.
lederne, der ikke har svaret (n=157)
ledere i alt
Der er ikke nogen tydelige forskelle mellem ledere, der har svaret, og ledere, der ikke har svaret, på hvilke type kommune, ledernes instituioner befinder sig i. Blandt lederne, der har svaret, er der dog en
overrepræsentation af ledere fra region Sjælland, og en underrepræsentation fra ledere i region Syddanmark.
Side 6 af 27
2. Fordeling af svar
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0007.png
3. POTENTIELLE UDFORDRINGER I RELATION TIL DEMOKRATISK DANNENDE LÆRINGSMILJØER
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Ledernes svar til potentielle udfordringer i relation til demokratisk dannende læringsmiljøer
- Lærernes svar til potentielle udfordringer i relation til demokratisk dannende læringsmiljøer
- Elevernes svar til potentielle udfordringer i relation til demokratisk dannende læringsmiljøer
3.1
Ledere på nogle ungdomsuddannelsesinstitutioner har fortalt, at de på deres skole oplever elever, der giver udtryk for udemokratiske værdier og holdninger.
For hvor stor en procentdel af skolens samlede elevgruppe var der i første halvår 2017 tilfælde af nedenstående?
Svarene fra dette spørgsmål er vist i tre forskellige figurer. De trefigurer kan bruges på følgende måde:
Den førstefigur
(side 7) viser, hvor stor en andel af respondenterne, der har eller ikke har
"oplevet tilfælde af"
elever på deres skole, der giver udtryk for udemokratiske værdier og holdninger. Eksempelvis viser første række i ledernes
tabel, at 29% af gymnasie-lederne har oplevet, at der på deres gymnasie er elever, der "gav udtryk for, at de ikke respekterer lighed mellem kønnene...". I samme række kan det ses, at 60% af lederne i gymnasierne ikke har oplevet, at elever "gav
udtryk for, at de ikke respekterer lighed mellem kønnene...". Hver figur repræsenterer svarene fra hhv. ledere, lærere og elever tilknyttet hhv. gym og eud.
I den anden figur
(side 8 øverst) kan man aflæse, at de 29% af gym-lederne, der angav at have "oplevet tilfælde" af elever, der "gav udtryk for, at de ikke respekterer lighed mellem kønnene..." i gennemsnit svarede, at det gjaldt for 5% af
den samlede elevgruppe på skolen.
I tredje figur
(side 8 nederst) kan man aflæse, at 43 pct. af gym-eleverne i højere grad har oplevet disse tilfælde end lederne på deres institution (bemærk at antallet af observationer her væsentlig mindre).
Figur 3-1-a
Ved ikke/Ikke relevant
Dem, der ikke oplever tilfælde af…
Dem, der oplever tilfælde af…
Ved ikke/Ikke relevant
Ved ikke/Ikke relevant
Dem, der ikke oplever tilfælde af…
Dem, der oplever tilfælde af…
43%
58%
53%
32%
LEDERE
At elever på din skole gav gym (n=179)
11%
udtryk for, at de ikke
respekterer lighed mellem
17%
kønnene (fx kvinders ret til eud (n=47)
at bestemme over egen krop
og seksualitet)?
At elever på din skole gav
udtryk for, at de ikke
respekterer, at to
personer med forskellig
religiøs baggrund danner
par/gifter sig?
At elever på din skole gav
udtryk for, at de ikke
respekterer seksuelle
minoriteter?
gym (n=179)
eud (n=47)
15%
28%
LÆRERE
gym (n=191)
5%
eud (n=48)
4%
49%
48%
Dem, der ikke oplever tilfælde af…
Dem, der oplever tilfælde af…
46%
48%
ELEVER
gym (n=120)
4%
eud (n=19)
11%
60%
43%
29%
40%
70%
49%
15%
23%
gym (n=191)
10%
eud (n=48)
2%
59%
31%
gym (n=120)
6%
eud (n=19)
16%
40%
53%
54%
32%
50%
48%
gym (n=179)
11%
eud (n=47)
23%
58%
36%
31%
40%
gym (n=191)
7%
eud (n=48)
2%
41%
40%
52%
58%
gym (n=120)
11%
eud (n=19)
5%
42%
58%
48%
37%
At elever på din skole gav
udtryk for, at de ikke
respekterer islamkritik?
gym (n=179)
eud (n=47)
15%
30%
65%
47%
21%
23%
gym (n=191)
9%
31%
55%
65%
36%
gym (n=120)
5%
38%
42%
57%
47%
eud (n=48)
4%
eud (n=19)
11%
At elever på din skole gav gym (n=179)
15%
udtryk for, at de ikke
respekterer, at der ikke er
en endegyldig religiøs
eud (n=47)
34%
sandhed om, hvad der er
rigtigt og forkert?
0%
20%
60%
45%
40%
60%
25%
21%
80%
100%
gym (n=191)
9%
51%
46%
20%
40%
60%
39%
44%
80%
100%
gym (n=120)
8%
eud (n=19)
11%
0%
20%
68%
68%
40%
60%
24%
21%
80%
100%
eud (n=48)
10%
0%
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Note: Figuren her viser en opdeling af de ledere, der har svaret 0 %, og de ledere, der har svaret mere end 0 %. Rækkefølgen på spørgsmålene var randomiseret.
Side 7 af 27
3. Udfordringer
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0008.png
Figuren herunder viser den gennemsnitlige andel af elevgruppen, der har udtrykt udemokratiske værdier og holdninger blandt de, der har svaret, at de har oplevet dette.
Figur 3-1-b
LEDERE
gym (n=27-56)
eud (n=3-9)
LÆRERE
gym (n=59-99)
eud (n=21-28)
ELEVER
gym (n=29-68)
eud (n=4-9)
At elever på din skole gav udtryk for, at de
ikke respekterer lighed mellem kønnene (fx
kvinders ret til at bestemme over egen
krop og seksualitet)?
At elever på din skole gav udtryk for, at de
ikke respekterer, at to personer med
forskellig religiøs baggrund danner
par/gifter sig?
At elever på din skole gav udtryk for, at de
ikke respekterer seksuelle minoriteter?
5%
6%
8%
15%
22%
28%
6%
9%
7%
19%
21%
27%
5%
8%
9%
17%
27%
37%
At elever på din skole gav udtryk for, at de
ikke respekterer islamkritik?
At elever på din skole gav udtryk for, at de
ikke respekterer, at der ikke er en
endegyldig religiøs sandhed om, hvad der
er rigtigt og forkert?
8%
6%
7%
17%
18%
14%
6%
7%
0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45%
0%
9%
12%
5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45%
0%
24%
16%
5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45%
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Note: n er opgjort som et interval, da n varierer for hvert spørgsmål. Det skyldes, at det kun er dem, der har svaret, at de har oplevet elever udtrykke holdninger eller værdier i de enkelte tilfælde, der har svaret i anden runde.
Figuren herunder sammenligner ledernes svar på de enkelte institutioner med lærernes og elevernes besvarelser på samme institutioner
Nedenstående figurer viser, hvordan hhv. lærernes og elevernes svar placerer sig i forhold til lederens svar på samme institution. Grænseværdien er sat til +/-3 procentpoint. Dvs. hvis f.eks. elevens svar er 3 procentpoint eller mere under lederens svar, er
elevens svar i kategorien "lavere end lederne". Hvis forskellen er 3 procentpoint eller mere over lederens svar, er kategorien "højere end lederne". Hvis forskellen er mindre end 3 procentpoint forskellig fra ledernes svar er den i "niveau med ledernes". Hvis
enten lederen eller eleven/læreren har svaret "ved ikke" er disse frasorteret. Antallet af observationer varierer derfor for alle spørgsmål. (hvis der meget få observationer er fordelingen ikke vist).
Figur 3-1-c
LÆRERE VS. LEDERE
ELEVER VS. LEDERE
3 procentpoint eller mere lavere end lederne
På niveau med ledernes svar (+/- 3 procentpoint)
3 procentpoint eller mere højere end lederne
71%
22%
3 procentpoint eller mere lavere end lederne
På niveau med ledernes svar (+/- 3 procentpoint)
3 procentpoint eller mere højere end lederne
52%
33%
77%
83%
51%
38%
50%
50%
46%
43%
50%
47%
50%
49%
43%
44%
17%
17%
At elever på din skole gav udtryk for, at de
ikke respekterer lighed mellem kønnene (fx
kvinders ret til at bestemme over egen krop
og seksualitet)?
At elever på din skole gav udtryk for, at de
ikke respekterer, at to personer med
forskellig religiøs baggrund danner
par/gifter sig?
At elever på din skole gav udtryk for, at de
ikke respekterer seksuelle minoriteter?
gym (n=98)
6%
eud (n=21)
5%
gym (n=93)
8%
eud (n=19)
11%
gym (n=69)
4%
eud (n=9)
22%
62%
80%
58%
65%
47%
80%
47%
71%
60%
20%
40%
60%
33%
13%
32%
24%
32%
12%
47%
19%
27%
80%
100%
gym (n=65)
6%
eud (n=6)
gym (n=68)
6%
eud (n=8)
13%
gym (n=98)
10%
eud (n=19)
21%
At elever på din skole gav udtryk for, at de
ikke respekterer islamkritik?
gym (n=94)
9%
eud (n=17)
6%
gym (n=93)
10%
eud (n=15)
13%
0%
gym (n=62)
3%
eud (n=6)
gym (n=65)
5%
eud (n=5)
0%
At elever på din skole gav udtryk for, at de
ikke respekterer, at der ikke er en
endegyldig religiøs sandhed om, hvad der er
rigtigt og forkert?
20%
40%
60%
80%
100%
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Side 8 af 27
3. Udfordringer
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0009.png
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
3.2
Ledere på nogle ungdomsuddannelsesinstitutioner har fortalt om udfordringer med kultursammenstød, religiøs mobning og social kontrol blandt eleverne.
For hvor stor en procentdel af skolens samlede elevgruppe var der i første halvår 2017 tilfælde af nedenstående?
Svarene fra dette spørgsmål er vist i tre forskellige figurer. De tre figurer aflæses på følgende måde:
Den førstefigur
(side 9 og 10 øverst) viser, hvor stor en andel af respondenterne, der har eller ikke har "oplevet tilfælde af" udfordringer på deres skole, med kultursammenstød, religiøs mobning eller social kontrol. Eksempelvis viser første række
i ledernes tabel, at 25% af gymnasie-lederne har oplevet, at der på deres gymnasie er elever, der "sætter religiøse værdier højere end det enkelte individs rettigheder og frie valg". I samme række kan det ses, at 61% af lederne i gymnasierne
ikke har oplevet, at elever "sætter religiøse værdier højere end det enkelte individs rettigheder og frie valg". Hver figur repræsenterer svarene fra hhv. ledere, lærere og elever tilknyttet hhv. gym og eud.
I den anden figur
(side 10 nederst) kan man aflæse, at de 25% af gym-lederne, der angav at have "oplevet tilfælde" af elever, der "sætter religiøse værdier højere end det enkelte individs rettigheder og frie valg" i gennemsnit svarede, at det gjaldt for
5% af den samlede elevgruppe på skolen.
I tredje figur
(side 11) kan man aflæse, at 28 pct. af
gym-eleverne
i højere grad har oplevet tilfælde end lederne på deres institution (bemærk at antallet af observationer her væsentlig mindre).
Figur 3-2-a
Ved ikke/Ikke relevant
LEDERE
At elever sætter religiøse
værdier højere end det
enkelte individs
rettigheder og frie valg?
gym (n=179)
eud (n=47)
13%
19%
Dem, der ikke oplever tilfælde af…
Dem, der oplever tilfælde af…
61%
51%
25%
30%
LÆRERE
gym
10%
(n=191)
eud (n=48)
6%
gym
8%
(n=191)
eud (n=48)
4%
Ved ikke/Ikke relevant
Dem, der ikke oplever tilfælde af…
Dem, der oplever tilfælde af…
54%
36%
Ved ikke/Ikke relevant
ELEVER
Dem, der ikke oplever tilfælde af…
Dem, der oplever tilfælde af…
gym (n=120)
6%
63%
31%
46%
48%
eud (n=19)
16%
68%
16%
At elever argumenterer
ud fra udemokratiske
religiøse værdier?
gym (n=179)
11%
eud (n=27)
17%
65%
53%
23%
30%
53%
50%
39%
46%
gym (n=120)
7%
63%
58%
30%
32%
eud (n=19)
11%
At der udøves social
kontrol, i form af at
elever, der ikke følger
bestemte regler i islam,
ekskluderes fra en
gruppe?
gym (n=179)
11%
eud (n=27)
15%
66%
53%
23%
32%
gym
11%
(n=191)
eud (n=48)
6%
57%
32%
gym (n=120)
14%
71%
74%
15%
16%
63%
31%
eud (n=19)
11%
At andre elever ’sladrer’
til familiemedlemmer eller gym (n=179)
andre personer uden for
skolen, hvis en elev ikke
følger bestemte regler i
eud (n=27)
islam?
13%
65%
21%
gym
(n=191)
14%
60%
54%
26%
38%
gym (n=120)
19%
69%
79%
12%
11%
26%
53%
21%
eud (n=48)
8%
eud (n=19)
11%
At elever har svært ved at gym (n=179)
8%
acceptere
elevrådets/kursistrådets
eller skolebestyrelsens
eud (n=27)
19%
beslutningskompetence?
At elever grupperer sig ud gym (n=179)
fra en fælles religiøs
anskuelse, der udfordrer
et demokratisk
eud (n=27)
læringsmiljø?
9%
75%
17%
gym
10%
(n=191)
eud (n=48)
8%
gym
8%
(n=191)
eud (n=48)
4%
gym
7%
(n=191)
eud (n=48)
6%
gym
8%
(n=191)
61%
29%
gym (n=120)
4%
eud (n=19)
11%
39%
47%
57%
42%
60%
21%
50%
42%
76%
15%
63%
52%
29%
44%
gym (n=120)
8%
eud (n=19)
11%
76%
68%
17%
21%
15%
49%
36%
At elever tilskynder andre
gym (n=179)
10%
elever til ekstreme eller
fundamentalistiske
holdninger?
eud (n=27)
21%
At elever afviser at drøfte
specifikke temaer eller
gym (n=179)
8%
bruge specifikke
undervisningsmidler med
henvisning til egne
eud (n=27)
15%
religiøse værdier?
Figuren fortsætter på næste side…
74%
16%
74%
65%
18%
29%
gym (n=120)
9%
67%
74%
24%
16%
64%
15%
eud (n=19)
11%
69%
23%
62%
65%
29%
29%
gym (n=120)
8%
eud (n=19)
11%
67%
68%
26%
21%
62%
23%
eud (n=48)
6%
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Side 9 af 27
3. Udfordringer
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0010.png
At elever ikke tolererer
andres holdninger, hvis
de går imod egne
religiøse værdier?
At elever bygger deres
argumenter på
konspiratoriske ideer om
andre etniske og/eller
religiøse grupper?
gym (n=179)
9%
65%
60%
25%
30%
gym
8%
(n=191)
eud (n=48)
4%
56%
48%
36%
48%
gym (n=120)
2%
eud (n=19)
11%
30%
32%
68%
58%
eud (n=27)
11%
gym (n=179)
10%
eud (n=27)
72%
18%
gym
10%
(n=191)
eud (n=48)
8%
48%
46%
42%
46%
gym (n=120)
5%
eud (n=19)
11%
58%
74%
38%
16%
21%
62%
17%
At elever ikke accepterer gym (n=179)
10%
eventuelle regler, der
forbyder bøn, andagt eller
anden form for religiøs
eud (n=27)
26%
forkyndelse på skolen?
0%
20%
76%
62%
40%
60%
80%
14%
13%
100%
gym (n=191)
12%
72%
67%
20%
40%
60%
16%
23%
80%
100%
stx (n=56)
17%
70%
13%
eud (n=48)
10%
0%
htx (n=13)
11%
0%
20%
74%
40%
60%
80%
16%
100%
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Note: Figuren her viser en opdeling af de ledere, der har svaret 0%, og de ledere, der har svaret mere end 0%. Rækkefølgen på spørgsmålene var randomiseret.
Figuren herunder viser det gennemsnitlige estimat på andelen af elevgruppen, der har udtrykt udemokratiske værdier og holdninger. Gennemsnittet er baseret på lederne, der i forrige figur svarede, at de har oplevet dette.
Figur 3-2-b
LEDERE
gym (n=25-45)
At elever sætter religiøse værdier højere
end det enkelte individs rettigheder og frie
valg?
At elever argumenterer ud fra
udemokratiske religiøse værdier?
At der udøves social kontrol, i form af at
elever, der ikke følger bestemte regler i
islam, ekskluderes fra en gruppe?
At andre elever ’sladrer’ til
familiemedlemmer eller andre personer
uden for skolen, hvis en elev ikke følger
At elever har svært ved at acceptere
elevrådets/kursistrådets eller
skolebestyrelsens beslutningskompetence?
At elever grupperer sig ud fra en fælles
religiøs anskuelse, der udfordrer et
demokratisk læringsmiljø?
At elever tilskynder andre elever til
ekstreme eller fundamentalistiske
holdninger?
At elever afviser at drøfte specifikke
temaer eller bruge specifikke
undervisningsmidler med henvisning til…
At elever ikke tolererer andres holdninger,
hvis de går imod egne religiøse værdier?
At elever bygger deres argumenter på
konspiratoriske ideer om andre etniske
og/eller religiøse grupper?
At elever ikke accepterer eventuelle regler,
der forbyder bøn, andagt eller anden form
for religiøs forkyndelse på skolen?
0%
LÆRERE
eud (n=6-17)
ELEVER
gym (n=30-81)
7%
eud (n=11-23)
gym (n=14-82)
19%
21%
17%
eud (n=3-11)
5%
4%
4%
7%
5%
6%
4%
9%
6%
11%
6%
7%
3%
1%
3%
4%
3%
7%
4%
9%
7%
0%
17%
5%
17%
24%
33%
9%
20%
46%
10%
19%
28%
8%
17%
26%
28%
29%
12%
24%
17%
20%
18%
5%
22%
6%
19%
19%
25%
24%
6%
18%
36%
9%
17%
25%
21%
2%
3%
26%
20%
30%
40%
50%
60%
0%
10%
20%
30%
38%
40%
40%
50%
60%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
10%
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Note: n er opgjort som et interval, da n varierer for hvert spørgsmål. Det skyldes, at det kun er dem, der har svaret, at de har oplevet elever udtrykke holdninger eller værdier i de enkelte tilfælde, der har svaret i anden runde.
Side 10 af 27
3. Udfordringer
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0011.png
Figuren herunder sammenligner ledernes svar på de enkelte institutioner med lærernes og elevernes besvarelser på samme institutioner.
Nedenstående figurer viser, hvordan hhv. lærernes og elevernes svar placerer sig i forhold til ledernes svar på samme institution. Grænseværdien er sat til +/-3 procentpoint. Dvs. hvis f.eks. elevens svar er 3 procentpoint eller mere under lederens svar, er
elevens svar i kategorien "lavere end lederne". Hvis forskellen er 3 procentpoint eller mere end ledernes, er kategorien "højere end lederne". Hvis forskellen er under 3 procentpoint forskellig fra ledernes er den i "niveau med ledernes". Hvis enten lederen
eller eleven/læreren har svaret "ved ikke" er disse frasorteret.
ELEVER VS. LEDERE
LÆRERE VS. LEDERE
Antallet af observationer varierer derfor for alle spørgsmål.
3 procentpoint eller mere lavere end lederne
3 procentpoint eller mere lavere end lederne
Figur 3-2-c
På niveau med ledernes svar (+/- 3 procentpoint)
På niveau med ledernes svar (+/- 3 procentpoint)
3 procentpoint eller mere højere end lederne
3 procentpoint eller mere højere end lederne
At elever sætter religiøse værdier højere end det
enkelte individs rettigheder og frie valg?
gym (n=94)
1%
eud (n=20)
5%
At elever argumenterer ud fra udemokratiske
religiøse værdier?
gym (n=100)
5%
eud (n=22)
9%
At der udøves social kontrol, i form af at elever, der
ikke følger bestemte regler i islam, ekskluderes fra
en gruppe?
gym (n=95)
6%
eud (n=21)
19%
82%
70%
75%
73%
79%
67%
17%
25%
20%
18%
15%
14%
gym (n=68)
7%
eud (n=9)
gym (n=69)
3%
eud (n=9)
22%
22%
71%
67%
73%
80%
84%
9%
65%
67%
28%
11%
26%
11%
17%
gym (n=63)
10%
eud (n=10)
20%
At andre elever ’sladrer’ til familiemedlemmer
eller andre personer uden for skolen, hvis en elev
ikke følger bestemte regler i islam?
gym (n=93)
5%
eud (n=18)
11%
gym (n=99)
7%
eud (n=21)
5%
81%
72%
79%
67%
81%
14%
17%
14%
29%
14%
gym (n=55)
7%
eud (n=8)
gym
4%
(n=70)
eud (n=10)
10%
46%
At elever har svært ved at acceptere
elevrådets/kursistrådets eller skolebestyrelsens
beslutningskompetence?
50%
50%
40%
At elever grupperer sig ud fra en fælles religiøs
anskuelse, der udfordrer et demokratisk
læringsmiljø?
gym (n=102)
5%
eud (n=23)
gym (n=69)
4%
eud (n=9)
22%
81%
67%
68%
80%
14%
11%
30%
20%
13%
48%
39%
At elever tilskynder andre elever til ekstreme
eller fundamentalistiske holdninger?
gym (n=100)
1%
eud (n=19)
94%
5%
gym (n=63)
2%
eud (n=10)
89%
11%
At elever afviser at drøfte specifikke temaer
eller bruge specifikke undervisningsmidler med
henvisning til egne religiøse værdier?
gym (n=102)
4%
eud (n=21)
5%
gym (n=102)
7%
eud (n=23)
14%
82%
14%
gym (n=68)
4%
eud (n=10)
10%
gym (n=72)
6%
eud (n=10)
gym (n=70)
eud (n=9)
11%
gym (n=63)
3%
eud (n=9)
0%
20%
74%
80%
33%
50%
71%
89%
83%
89%
40%
60%
22%
10%
61%
50%
29%
81%
79%
45%
74%
84%
95%
88%
41%
14%
14%
At elever ikke tolererer andres holdninger, hvis
de går imod egne religiøse værdier?
At elever bygger deres argumenter på
konspiratoriske ideer om andre etniske og/eller
religiøse grupper?
At elever ikke accepterer eventuelle regler, der
forbyder bøn, andagt eller anden form for religiøs
forkyndelse på skolen?
gym (n=99)
eud (n=16)
gym (n=95)
2%
eud (n=16)
0%
20%
26%
16%
3%
13%
60%
80%
100%
14%
11%
80%
100%
40%
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Side 11 af 27
3. Udfordringer
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0012.png
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
3.3
Eksempler på holdninger (Se den specifikke spørgsmålsformulering over hver figur)
Andel, der svarer 'Ja'
Kender du til andre eksempler på kultursammenstød, religiøs mobning og
social kontrol på skolen, som ikke er dækket af spørgsmålene, du lige har
besvaret?
Er der andre eksempler på holdninger blandt eleverne på jeres skole, der udfordrer et demokratisk dannende læringsmiljø?
Figur 3-3
LEDERE
gym (n=179)
3%
9%
20%
40%
60%
80%
100%
LÆRERE
gym (n=191)
eud (n=48)
0%
15%
6%
20%
40%
60%
80%
100%
ELEVER
gym (n=120)
eud (n=19)
0%
7%
5%
20%
40%
60%
80%
100%
eud (n=47)
0%
Uddybende svar, hvis der opleves andre eksempler på udfordringer
LEDERE
Mange ledere vurderer, at der ofte er eksempler på etnisk danske
elever, der ikke kan rumme eller respektere elever med anden etnisk
baggrund.
I forlængelse heraf mener flere ledere, at der generelt er eksempler
på elever med uvidenhed om demokratiske processer og fordomme
om indvandrere og flygtninge.
Sidst nævner enkelte ledere problemer igennem de sociale platforme.
Lederne nævner generelt ikke eksempler knyttet til elever af anden
etnisk baggrund.
LÆRERE
Lærerne skriver i ligeså høj grad som lederne, at andre eksempler er
Eleverne oplever, ligesom lærerne og lederne, eksempler på etniske
etniske danskere med højreekstreme holdninger eller meget religiøse
danske elever med højreekstreme holdninger som udgør problemer for et
tilknytninger.
fælles demokratisk dannende læringsmiljø.
Der er flere lærere, der nævner eksempler med elever, der af religiøse
Flere elever nævner eksempler med elever med anden etnisk baggrund,
årsager ikke ønsker at deltage i fællessamlinger og elevdemokrati.
der taler deres hjemsprog. Dette skaber utryghed i hverdagen for dem.
Til sidst er der enkelte lærere, der nævner eksempler med elever, der
ekskluderer sig fra fællesskabet ved at tale et andet sprog end dansk,
fx. arabisk.
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
ELEVER
3.4
Hvilke af følgende elementer forholder skolens studie- og ordensregler sig til?
(Der kan sættes flere kryds)
LEDERE
gym (n=179)
Sprogpolitik
fx at undervisningssproget
dansk er sprognormen med undtagelse af
sprogfag
Samvær og adfærd uden støj og larm
15%
32%
75%
72%
68%
eud (n=47)
Figur 3-4-a
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Brug af institutionens lokaler og faciliteter
17%
21%
85%
Elevbeklædning
Mobning
Religiøs forkyndelse, gudedyrkelse og
lignende
Tilskyndelse eller påvirkning til ekstreme
eller fundamentalistiske holdninger og
adfærd
Regler for digital adfærd på sociale medier,
der har indflydelse på undervisningsmiljøet
Opmærksomhed på uhensigtsmæssig
adfærdsændring (fx radikalisering)
Racisme (herunder både racisme rettet mod
minoriteter og majoriteten)
18%
23%
34%
32%
17%
11%
9%
13%
93%
89%
84%
85%
0% 10%20%30%40%50%60%70%80%90%
100%
Note: Andelene summer ikke til 100%, da respondenterne kan sætte flere kryds. Rækkefølgen på spørgsmålene var randomiseret.
Se næste side for uddybning af svarene
Side 12 af 27
3. Udfordringer
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0013.png
For de, der har svaret, at følgende elementer indgår i skolens studie- og ordensregler. I hvilken grad skyldes dette konkrete (tidligere eller nuværende) problemer med elevadfærd i hverdagen
på den del af skolen, du er leder for? (Hvor 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad". )
Figur 3-4-b
LEDERE
gym (n=14-163)
2,1
1,9
2,7
2,8
2,2
2,4
2,1
1,9
2,1
eud (n=5-42)
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Sprogpolitik
fx at undervisningssproget
dansk er sprognormen med undtagelse af
sprogfag
Samvær og adfærd uden støj og larm
Brug af institutionens lokaler og faciliteter
Elevbeklædning
Mobning
2,5
Religiøs forkyndelse, gudedyrkelse og
lignende
Tilskyndelse eller påvirkning til ekstreme
eller fundamentalistiske holdninger og
adfærd
1,2
1,7
1,7
2,1
Regler for digital adfærd på sociale medier,
der har indflydelse på undervisningsmiljøet
Opmærksomhed på uhensigtsmæssig
adfærdsændring (fx radikalisering)
Racisme (herunder både racisme rettet mod
minoriteter og majoriteten)
1
2,7
1,9
2,0
1,6
3,0
2,2
3
4
5
2
Note: Skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad".
n er opgjort som et interval, da n varierer for hvert spørgsmål. Det skyldes, at det kun er dem, der har svaret, at elementet indgår i deres studie- og ordensregler, der har svaret i anden runde.
Side 13 af 27
3. Udfordringer
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0014.png
3.5
Arrangementer og undervisning med fokus på nedenstående temaer (Se den specifikke spørgsmålsformulering over hver figur)
Angiv venligst hvilke af følgende emner du har beskæftiget dig
med/draget perspektiver til i din undervisning i løbet af de
sidste tre år. (der kan sættes flere kryds)
LÆRERE
gym (n=191)
eud (n=48)
Hvad er sandsynligheden for, at skolen i den nærmeste fremtid vil afholde
arrange-
menter med fokus på nedenstående temaer, selvom I vurderer, at temaet kan
komme til at støde specifikke elevgruppers religiøse værdier og følelser og/eller
Figur 3-5-a
LEDERE
Ved ikke
Jeg vurderer ikke, at temaet vil støde nogen elever
Jeg vurderer, at der er en sandsynlighed for at vi vil afholde arrangementet
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Den nydanske kvindekamp
gym (n=179)
14%
(retten til selv at vælge sin
partner, at indgå i seksuelle
forhold uden for ægteskabet,
eud (n=47)
6%
30%
at bo og rejse alene mv.)
gym (n=179)
15%
34%
49%
64%
37%
27%
39%
Radikalisering og islamistisk
terror
44%
42%
64%
31%
eud (n=47)
6%
60%
Seksuelle minoriteters liv og
rettigheder
gym (n=179)
15%
30%
45%
64%
40%
48%
52%
eud (n=47)
6%
Dansk krigsdeltagelse i
Mellemøsten
gym (n=179)
14%
28%
46%
66%
48%
30%
43%
66%
64%
40%
15%
49%
eud (n=47)
6%
gym (n=179)
Sociale problemer blandt
minoritetsgrupper
16%
36%
65%
65%
eud (n=47)
6%
Flygtninge- og
gym (n=179)
14%
indvandringspolitik (fx på den
yderste venstre-/højrefløj)
eud (n=47)
4%
30%
43%
48%
75%
Israel-Palæstina konflikten
gym (n=179)
16%
44%
40%
6%
39%
eud (n=47)
9%
32%
60%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Note: Rækkefølgen på temaerne var randomiseret.
Lærernes andele summer ikke til 100%, da respondenterne kunne sætte flere kryds
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Se næste side for den gennemsnitlige sandsynlighed for dem, der vurderer, at nogen elever kan blive stødt.
Side 14 af 27
3. Udfordringer
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0015.png
Nedenfor er den gennemsnitlige sandsynlighed for lederne gennemføre arrangementet, for
de ledere der vurderer at temaet vil størde nogen. Hvor 1 = "Meget lille sandsynlighed" og
5 = "Meget stor sandsynlighed".
Figur 3-5-b
Hvis der vælges temaer læreren ikke har beskæftiget sig med,
spørges: Andel der svarer, at der er en årsag til, at de ikke har
beskæftiget dig med et eller flere af temaerne, hensyntagen til
elevers religiøse værdier og følelser?
LEDERE
gym (n=65-77)
eud (n=28-31)
2,4
2,2
2,3
2,1
2,4
2,4
2,2
2,0
2,3
2,2
2,6
2,2
2,1
1,8
1
2
3
4
5
LÆRERE
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Den nydanske kvindekamp (retten til selv at
vælge sin partner, at indgå i seksuelle
forhold uden for ægteskabet, at bo og rejse
alene mv.)
Radikalisering og islamistisk terror
gym (n=174)
2%
eud (n=46)
0%
2%
20%
40%
60%
80%
100%
Seksuelle minoriteters liv og rettigheder
Dansk krigsdeltagelse i Mellemøsten
Sociale problemer blandt minoritetsgrupper
Flygtninge- og indvandringspolitik (fx på den
yderste venstre-/højrefløj)
Israel-Palæstina konflikten
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Note: Skalaen går fra 1 = "Meget lille sandsynlighed" til 5 = "Meget stor sandsynlighed"
n er opgjort som et interval, da n varierer for hvert spørgsmål. Det skyldes, at det kun er dem, der har svaret, at temaerne vil støde nogle elever, der har svaret i anden runde.
3.6
Har I på skolen aflyst arrangementer af hensyn til specifikke elevgruppers religiøse værdier og følelser inden for de sidste to skoleår?
Figur 3-6
LEDERE
Nej
gym (n=179)
eud (n=47)
98%
98%
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Ja
1%
0%
1%
2%
20%
40%
60%
80%
100%
Ved ikke
0%
Side 15 af 27
3. Udfordringer
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0016.png
3.7
Udeladelse af tematikker grundet specifikke elevgruppers religiøse værdier og følelser (Se den specifikke spørgsmålsformulering over hver figur).
Har du inden for første halvår af 2017 undladt at gøre brug
af undervisningsmidler eller berøre særlige tematikker af
hensyn til specifikke elevgruppers religiøse værdier og
følelser?
Har du kendskab til lærere på skolen, der har undladt at gøre brug af undervisningsmidler
eller berøre særlige tematikker af hensyn til specifikke elevgruppers religiøse værdier
og følelser inden for de sidste to skoleår?
Figur 3-7
LEDERE
Nej
Ja
Ved ikke
0%
gym (n=179)
eud (n=47)
94%
94%
LÆRERE
Nej
Enkelte gange
3 gange eller flere
Ved ikke
gym (n=191)
eud (n=48)
90%
83%
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
8%
2%
0%
0%
0%
0%
1%
2%
4%
4%
20%
40%
60%
80%
100%
17%
20%
40%
60%
80%
100%
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
3.8
Er der grupper af elever, der skaber særlige udfordringer i forhold til at skabe et demokratisk dannende læringsmiljø ?
Andel, der svarer 'Ja'
LEDERE
gym (n=179)
eud (n=47)
0%
Figur 3-8-a
LÆRERE
7%
17%
20%
40%
60%
80%
100%
ELEVER
18%
Er ikke stillet dette spørgsmål
gym (n=191)
eud (n=48)
0%
20%
27%
40%
60%
80%
100%
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Hvis Ja: Hvor stor en procentdel af den samlede elevgruppe udgør denne gruppe/disse grupper efter dit bedste skøn?
Figur 3-8-b
gym (n=10)
eud (n=7)
0%
7%
5%
5%
10%
15%
20%
gym (n=34)
eud (n=13)
0%
5%
10%
9%
10%
15%
20%
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Uddybninger af hvilke elevgrupper, der skaber særlige udfordringer:
LEDERE
20 ledere har svaret i det åbne felt
Lidt under halvdelen af lederne nævner etniske elever med
højreekstreme holdninger
9 ledere nævner elever med anden etnisk baggrund eller
muslimske elever.
6 ledere beskriver grupper af elever med svage forudsætninger
og udfordret social baggrund. Her pointerer lederne, at det ikke
nødvendigvis et spørgsmål om etnicitet.
LÆRERE
46 lærere har svaret i det åbne felt
Ca. 20 lærere oplever, at der er elevgrupper med anden etnisk
baggrund, der skaber særlige udfordringer. Ca. 10 af lærerne oplever, at
det særligt er drengene med anden etnisk baggrund.
Lærerne er enige med lederne om, at der er en bred gruppe af elever
med svag social baggrund, dårlig uddannelsesniveau og generelt
snæversyn, der er er specielt udfordrede. Det har 11 lærere nævnt.
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
3.9
I hvilken grad oplever du, at det har personlige omkostninger for dig og din familie, at du er leder af og skal værne om en demokratisk dannende uddannelsesinstitution
(fx trusler, behov for hemmelig adresse m.v.)?
Figur 3-9
LEDERE
gym (n=176)
eud (n=47)
1
LÆRERE
1,2
1,3
2
3
4
5
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Er ikke stillet dette spørgsmål
Note: Skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad".
Besvarelser med "ved ikke" er udeladt af analysen.
Side 16 af 27
3. Udfordringer
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0017.png
4. SKABELSE AF DEMOKRATISK DANNENDE LÆRINGSMILJØER
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Lederes svar omkring skabelse af demokratiske processer
- Lærernes svar omkring skabelse af demokratiske processer
- Elevernes svar omkring skabelse af demokratiske processer
4.1
I hvilken grad er I på skolen optaget af at skabe en fælles skolekultur og identitet?
LEDERE
gym (n=179)
4,4
Figur 4-1
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
eud (n=47)
1
2
3
4
4,0
5
Note: Skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad"
4.2
Hvad kendetegner skolens arbejde med at skabe en fælles kultur og identitet?
(Der kan sættes flere kryds)
Figur 4-2
LEDERE
gym (n=179)
eud (n=47)
93%
94%
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Jeg har som leder fokus på klar og tydelig
kommunikation til eleverne om skolens
forventninger til den enkelte elevs adfærd (fx
konkretiseret i studie- og ordensregler)
Skolen igangsætter aktiviteter i og uden for
undervisningen med henblik på at understøtte
fælles værdier og normer på tværs af sociale,
kulturelle og religiøse skel
Jeg har som leder fokus på klar og tydelig
kommunikation til eleverne vedrørende skolens
værdier og normer
74%
57%
84%
83%
Jeg har som leder fokus på løbende dialog med
eleverne om skolens værdier og normer
80%
79%
Andet
9%
9%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Note: Andelene summer ikke til 100%, da respondenterne kunne sætte flere kryds
Uddybende svar hvis lederne har svaret "Andet":
20 ledere har svaret i det åbne felt
Flere af lederne nævner, at elevrådet her er en vigtig del af deres arbejde.
Enkelte ledere nævner, at elever og lærere inddrages i processerne om at lave en god skole
Få ledere nævner at der arbejdes aktivt på at mindske barrierer imellem elevgrupper
igennem undervisning og dialog
Side 17 af 27
4. Skabelse
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0018.png
4.3
Hvordan har I på skoleniveau arbejdet med at understøtte demokratisk dannende læringsmiljøer inden for første halvår 2017?
(Der kan sættes flere kryds)
Figur 4-3
LEDERE
LÆRERE
gym (n=179)
eud (n=47)
Er ikke stillet dette spørgsmål
77%
81%
83%
81%
84%
87%
70%
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Der er fokus på at tilrettelægge og understøtte
processer, der giver mulighed for at opbygge
relationer og tillid mellem ledelse, lærere og…
Der er fokus på at tilrettelægge og understøtte
processer, der giver mulighed for dialog mellem
ledelse, lærere og elever
Der er fokus på at tilrettelægge og understøtte
processer, der giver mulighed for inddragelse af
elever i beslutningsprocesser
Skolen arbejder systematisk med at højne
elevernes engagement og deltagelse i frivillige
aktiviteter i og uden for undervisningen
Skolen arbejder bevidst med at understøtte
elevernes arbejde i elevråd/kursistråd og udvalg
45%
79%
91%
Andet
79%
91%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90%100%
Note: Andelene summer ikke til 100%, da respondenterne kunne sætte flere kryds
Uddybende svar hvis lederne har svaret "Andet":
11 ledere har svaret i det åbne felt
Flere ledere nævner, at der er udpeget en lærer/uddannelsesleder, der har ansvar for
understøttelse af demokratiprocesser.
Få ledere nævner, at skolen generelt har en kultur med fælles tillid og respekt - derfor gøres
der ikke yderligere
4.4
Har skolen en praksis i forhold til klasse-/holddannelse?
(Der kan sættes flere kryds)
LEDERE
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
30%
39%
55%
Figur 4-4
gym (n=179)
eud (n=47)
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Skolen er opmærksom på at skabe en så lige
kønsfordeling som muligt
Skolen er opmærksom på at dele elever fra
samme folkeskoleklasse
Skolen er opmærksom på at skabe en så lige
fordeling af elever med etnisk minoritetsbaggrund
og etnisk danske elever som muligt
Skolen er opmærksom på at opsplitte
uhensigtsmæssige grupperinger/vennegrupper
16%
15%
9%
20%
21%
44%
60%
Andet
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90%100%
Note: Andelene summer ikke til 100%, da respondenterne kunne sætte flere kryds
Uddybende svar hvis lederne har svaret "Andet":
35 ledere har svaret i det åbne felt
Langt de fleste svarer, at holdene inddeles efter studieretninger eller valg af fag. Derfor har
de ikke som skole indflydelse på dette
Enkelte ledere nævner, at de laver tilfældig inddeling
Side 18 af 27
4. Skabelse
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0019.png
Enkelte ledere nævner, at de laver tilfældig inddeling
4.5
I hvilken grad vurderer du, at den konkrete daglige undervisning i grundfag og erhvervsfag afspejler et demokratisk dannende læringsmiljø?
De blå bjælker er gymnasielederne og de grå bjælker er eud-lederne.
Figur 4-5
LEDERE
4,4
4,5
3,5
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Det humanistiske fagområde (n=143)
Det samfundsvidenskabelige fagområde
(n=143)
Det naturvidenskabelige fagområde (n=131)
Det virksomhedsøkonomiske fagområde
(n=26)
Det samfundsøkonomiske fagområde (n=26)
3,7
4,1
3,5
4,0
4,0
3,8
4,2
3,8
1
2
3
4
5
Det teknologiske fagområde (n=13)
De kunstneriske fag (n=118)
Idræt (n=118)
Grundfag (n=44)
Erhvervsfag på GF1 (n=41)
Uddannelsesspecifikke fag på GF2 (n=25)
Note: Skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad"
Besvarelser med "ved ikke" er udeladt af analysen.
Side 19 af 27
4. Skabelse
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0020.png
4.6
Demokratisk dannelse i undervisningen (Se den specifikke spørgsmålsformulering over hver figur).
I hvilken grad afspejler din undervisning følgende I hvilken grad gør følgende sig gældende i
udsagn?
undervisningen på tværs af fag?
LÆRERE
Der er en åben debatkultur (det vil fx sige, at
eleverne lytter til hinandens argumenter, sætter sig
selv i spil og tør blive udfordret på egne holdninger)
Alle tematikker, der kan udfordre visse
elevgrupper, kan tages op til drøftelse (fx
religionskritik, homoseksualitet, dansk…
Lærerne vælger undervisningsmaterialer der
afspejler fagets mål og lader ikke religiøs eller
kulturel modstand påvirke dette valg
Lærerne inddrager eleverne i valg af emner og
tematikker
Elev og lærer har en gensidig respekt og tillid, der
fx muliggør feedback fra elever til lærer
Aktuelle politiske begivenheder som fx det
amerikanske valg, kommunalvalg m.v. inddrages i
undervisningen (typisk i dansk eller samfundsfag)
1
2
3
4
Figur 4-6
LEDERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
gym (n=169-187)
eud (n=39-48)
4,3
4,2
4,4
4,1
4,7
4,5
3,4
3,3
4,6
4,5
4,3
4,3
5
ELEVER
gym (n=110-120)
eud (n=13-17)
4,1
4,0
4,0
4,1
4,5
4,6
3,5
3,0
4,1
4,1
4,3
4,0
1
2
3
4
5
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Note: Skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad".
Note: n er opgjort som et interval, da n varierer for hvert spørgsmål. Det skyldes, at dem der har svaret "ved ikke" i hvert element er udeladt.
4.7
I hvilken grad er der fokus på demokratiske processer i undervisningen? (Se den specifikke spørgsmålsformulering over hver figur).
I hvilken grad er du enig i følgende udsagn om din
undervisning relateret til elevernes evne til at
deltage i demokratiske processer?
LÆRERE
Der undervises i demokratiets grundlæggende
principper og funktioner (typisk i dansk eller
samfundsfag)
Der undervises i argumentation og debat
Der undervises i, hvad kan man gøre, hvis man er
uenig i beslutninger (hvordan kan man blive
hørt?)
Der tilrettelægges forløb, hvor eleverne skal
samarbejde på tværs af vennegrupper o. lign.
1
2
3
4
Figur 4-7
I hvilken grad har skolen fokus på følgende?
ELEVER
LEDERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
gym (n=191)
eud (n=48)
4,4
gym (n=115-120)
eud (n=13-17)
4,4
4,1
3,8
4,3
4,5
4,0
4,1
4,5
4,4
5
1
2
3
3,3
3,1
3,2
4,1
4,0
3,9
4
5
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Note: Skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad".
n er opgjort som et interval for eleverne, da n varierer for hvert spørgsmål. Det skyldes, at dem der har svaret "ved ikke" i hvert element er udeladt. Lærerne har ikke haft mulighed for at svare "ved ikke".
Side 20 af 27
4. Skabelse
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0021.png
5. LEDELSENS ROLLE I AT SKABE DEMOKRATISK DANNEDE LÆRINGSMILJØER
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Ledernes svar til deres rolle i at skabe demokratiske læringsmiljøer.
- Lærernes oplevelse af ledernes rolle i at skabe demokratiske læringsmiljøer.
5.1
Se tilbage på første halvår 2017. Hvor ofte har du som leder..
Figuren nedenfor viser en opdeling af de ledere, der har svaret, at de har været i dialog/diskussion, og de ledere, der har svaret, at de ”aldrig” har været i dialog eller diskussion i det første halve år af 2017
Figur 5-1-a
LEDERE
Aldrig
79%
74%
Nogen gange eller mere
21%
26%
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
.. været i dialog med elever,
som udøver religiøs mobning gym (n=179)
og kontrol?
eud (n=47)
.. diskuteret princippet om
skolen som en verdslig
uddannelsesinstitution med
elever?
gym (n=179)
eud (n=47)
68%
57%
32%
43%
.. diskuteret religiøse
værdier og praksis med
elever?
gym (n=179)
eud (n=47)
63%
60%
93%
96%
20%
40%
60%
37%
40%
gym (n=179)
7%
.. været i dialog med elever
med henblik på at understøtte
de demokratiske processer på eud (n=47)
4%
skolen?
0%
Note: Rækkefølgen på temaerne var randomiseret.
80%
100%
For de, der har svaret, at det sker "nogen gange eller mere", viser figuren nedenfor andelen af ledere, der markerer den laveste hyppighed: "Sjældnere end en gang hver anden måned":
Figur 5-1-b
LEDERE
gym (n=37-167)
eud (n=12-45)
78%
75%
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
.. været i dialog med elever, som udøver religiøs
mobning og kontrol?
.. diskuteret princippet om skolen som en verdslig
uddannelsesinstitution med elever?
72%
55%
.. diskuteret religiøse værdier og praksis med
elever?
.. været i dialog med elever med henblik på at
understøtte de demokratiske processer på skolen
(fx dialog med elevråd/kursistråd, rådgivning af
elever i skolens udvalg m.v.)?
0%
88%
84%
9%
27%
20%
40%
60%
80%
100%
Note: n er opgjort som et interval, da n varierer for hvert spørgsmål. Det skyldes, at det kun er dem, der har svaret, at de oftere end aldrig har være i dialog med elever, der har svaret i anden runde.
Side 21 af 27
5. Ledelsens rolle
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0022.png
5.2
Den nødvendige faglige viden (Se den specifikke spørgsmålsformulering over hver figur)
I hvilken grad har du ud fra din egen vurdering den nødvendige
faglige viden til at…
LÆRERE
gym (n=37-167)
eud (n=12-45)
gym (n=189)
eud (n=47)
3,3
3,6
I hvilken grad har du/ledelsesteamet ud fra din egen vurdering den nødvendige faglige
viden til at…
Figur 5-2
LEDERE
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
.. indgå i dialog med elever, som udøver religiøs
mobning og kontrol?
3,3
3,5
.. diskutere princippet om skolen som en verdslig
uddannelsesinstitution med elever?
3,9
3,3
4,0
3,8
.. diskutere forskellige religiøse værdier og
praksis med elever?
.. indgå i dialog med elever med henblik på at
understøtte de demokratiske processer på skolen
(fx dialog med elevråd/kursistråd, rådgivning af
elever i skolens udvalg m.v.)?
1
2
3
3,6
3,0
3,4
3,5
4,3
4,0
4
5
1
2
3
4
4,0
4,0
5
Note: Skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad"
N varierer for hvert spørgsmål, da det kun er de ledere, der har svaret oftere end ”aldrig”,
der har fået spørgsmålet. Spørgsmålene er randomiserede.
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
5.3
Opbakning til lærerne i arbejdet med at understøtte demokratisk dannende læringsmiljøer (Se den specifikke spørgsmålsformulering over hver figur)
(Der kan sættes flere kryds)
Hvad gør skoleledelsen for at bakke jer lærere op i arbejdet
med at understøtte demokratisk dannende læringsmiljøer?
Hvad gør du som leder for at bakke lærerne op i arbejdet med at understøtte
demokratisk dannende læringsmiljøer?
Figur 5-3
LEDERE
gym (n=179)
28%
40%
eud (n=47)
LÆRERE
gym (n=191)
43%
33%
eud (n=48)
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
Bakker dem op i valg af undervisningsmaterialer,
hvis elevgrupper udfordrer dem på deres valg
med udgangspunkt i religiøse argumenter. Fx
være film/litteratur, der beskriver et…
Tager over hvis der opstår
diskussioner/konflikter med elever af religiøs
karakter
Har en løbende dialog med lærerne om, hvordan
man udmønter et demokratisk dannende
læringsmiljø
Opfordrer til at aktuelle demokratiske og
udemokratiske begivenheder og hændelser
tages op og drøftes i klasserne (fx
terrorangrebet i Stockholm, det amerikanske…
Understøtter og skaber mulighed for
demokratiske processer, der giver mulighed for
elevinddragelse (fx indretning af kantine, valg af
oplægsholdere eller lign.)
0%
20%
23%
51%
27%
41%
36%
38%
31%
23%
31%
19%
17%
32%
71%
56%
40%
60%
80%
100%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Note: Andelene summer ikke til 100%, da respondenterne kunne sætte flere kryds
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Side 22 af 27
5. Ledelsens rolle
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0023.png
5.4
I hvilken grad føler du, at du har den nødvendige personlige parathed og handlekraft til at håndtere konfliktfyldte situationer med elevgrupper, som i tale og/eller handling giver
udtryk for udemokratiske værdier?
Figur 5-4
LEDERE
gym (n=117)
eud (n=35)
1
2
3
4
LÆRERE
4,2
4,2
5
gym
(n=130)
eud (n=37)
1
2
3
ELEVER
3,8
Er ikke stillet dette spørgsmål
3,8
4
5
Note: Skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad"
Besvarelser med "”jeg har ikke været i sådanne situationer" er udeladt af analysen.
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
5.5
Klædt på til at værne om og understøtte et demokratisk dannende læringsmiljø (Se den specifikke spørgsmålsformulering over hver figur).
I hvilken grad bliver du nogen gange usikker i forhold til egne
værdier og ståsted, når du fx bliver udfordret af en gruppe
elevers kulturelle eller religiøse værdier, holdninger og praksis?
LÆRERE
4,3
3,9
1
2
3
4
5
I hvilken grad føler du dig generelt klædt på til at værne om og understøtte et
demokratisk dannende læringsmiljø?
Figur 5-5
LEDERE
gym (n=179)
ELEVER
1,4
1,7
Er ikke stillet dette spørgsmål
gym (n=191)
eud (n=48)
1
eud (n=47)
2
3
4
5
Note: Skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad"
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Side 23 af 27
5. Ledelsens rolle
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0024.png
6. ELEV-/KURSISTRÅDETS ARBEJDE
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Elevernes svar til spørgsmål omkring elev-/kursistrådets arbejde
- Ledernes svar til spørgsmål omkring elev-/kursistrådets arbejde
- Lærerne har ikke svaret på disse spørgsmål.
6.1
På en skala fra 1 til 10, hvor 1 er rigtig dårligt, og 10 er rigtig godt, hvor godt fungerer skolens elevråd/kursistråd?
Figur 6-1
LEDERE
gym (n=179)
7,2
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
gym
(n=115)
7,5
eud (n=46)
6,0
eud (n=14)
7,1
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Note: Skalaen går fra 1 = "Rigtig dårligt" til 10 = "Rigtig godt"
Besvarelser med "ved ikke" er udeladt af analysen.
6.2
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
På en skala fra 1 til 10, hvor 1 er rigtig dårligt, og 10 er rigtig godt, hvor godt fungerer det uformelle elevdemokrati på skolen?
Figur 6-2
LEDERE
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
7,0
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
gym (n=166)
eud (n=41)
6,6
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Note: Skalaen får fra 1 = "Rigtig dårligt" til 10 = "Rigtig godt"
Besvarelser med "ved ikke" er udeladt af analysen.
Side 24 af 27
6. Elevråd
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0025.png
6.3
Understøttelse af elevernes inddragelse i demokratiske processer (Se den specifikke spørgsmålsformulering over hver figur).
Hvad gør skolen (ledelse og/eller lærere) for at understøtte
elev/-kursistrådsarbejdet og elevernes deltagelse i skolens
udvalg? (Der kan sættes flere kryds)
ELEVER
gym (n=120)
eud (n=19)
Hvad gør I på skolen for at understøtte elevernes inddragelse i
demokratiske processer (herunder elevrådsarbejdet/kursistrådsarbejdet,
elevernes deltagelse i skolens udvalg og andre uformelle elevfora)? (Der
kan sættes flere kryds)
Figur 6-3
LEDERE
gym (n=179)
eud (n=47)
59%
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
Elevrådet/kursistrådet har eget budget
47%
58%
37%
Eleverne er repræsenteret i de pædagogiske
udvalg
Skolen understøtter valgprocedure ude i
klasserne (fx dialog om afstemningstidspunkt
eller hvordan man får engageret og
repræsenteret alle typer af elever)
44%
34%
37%
60%
85%
66%
47%
42%
Afholdelse af camp for elevråd/kursistråd
63%
17%
5%
37%
Hjælp/sparring til udarbejdelse af
elevrådets/kursistrådets arbejdsplan/årsplan
69%
72%
26%
38%
Rådgivning til at forstå skolens
beslutningsstrukturer
71%
53%
43%
26%
Løbende møde mellem
elevrådets/kursistrådets bestyrelse og
skoleledelsen
Inddrager eleverne gennem mere uformelle
og midlertidige fora knyttet til enkeltstående
begivenhed el. lign.
87%
77%
63%
82%
81%
68%
Gør en særlig indsats for at orientere elever om skolens råd og
udvalg
64%
26%
Opfordrer elevrådsrepræsentanter til at
deltage i elevrådsarbejde under praktik
0%
20%
40%
60%
60%
80%
100%
0%
21%
20%
40%
60%
80%
100%
Note: Andelene summer ikke til 100%, da respondenterne kunne sætte flere kryds
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Side 25 af 27
6. Elevråd
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0026.png
6.4
Oplever du, at der er bestemte typer eller gruppe(r) af elever, der aldrig engagerer sig i/interesserer sig for elev-/kursistrådsarbejde?
Figur 6-4
ELEVER
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
Ja
LEDERNE
Er ikke stillet dette spørgsmål
gym (n=120)
eud (n=19)
68%
74%
22%
Nej
11%
11%
16%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Ved ikke
Uddybninger af hvilke typer eller grupper af elever, der aldrig engagerer sig i elev/kursistrådsarbejde
94 elever har svaret på det åbne felt
Ca. 30 elever nævner, at elever, der heller ikke interesserer sig for skolen og
derfor er ligeglade og dovne, ikke engagerer sig i elevrådet
Der er ca. 15 elever, der nævner, at elever, der er 'for seje' enten i form af fester
eller idræt, ikke interesserer sig for elevrådsarbejdet.
En stor gruppe af eleverne kan ikke definere gruppen, der ikke engagerer sig,
men kan blot konstatere, at gruppen fylder meget på skolen.
Omkring 8 elever nævner elever med anden etnisk baggrund.
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
6.5
Hvad er ifølge dig årsagen til denne eller disse gruppers manglende interesse for elev-/kursistrådsarbejdet?
(Der kan sættes flere kryds)
gym (n=120)
19%
26%
eud (n=19)
Figur 6-5
LEDERNE
Er ikke stillet dette spørgsmål
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Mangel på tid
Mangel på viden om elev-/kursistrådets muligheder
for indflydelse
33%
26%
Generel mangel på interesse for demokrati og
medindflydelse
53%
42%
At gruppen ikke tillægger det værdi, at man
engagerer sig i skolens demokratiske liv
46%
37%
At man ønsker at modarbejde de formelle
beslutningsorganer
4%
5%
En oplevelse af manglende reel indflydelse
13%
11%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Note: Andelene summer ikke til 100%, da respondenterne kunne sætte flere kryds
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Side 26 af 27
6. Elevråd
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om oversende samtlige rapporter, analyser, tilsynsberetninger og lign., til børne- og undervisningsministeren
2590764_0027.png
7. ANDET
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Ledernes svar på holdning omkring accept af snyd
- Lærernes svar på holdning omkring accept af snyd
- Elevernes svar på holdning omkring accept af snyd
7.1
I hvilken grad oplever du holdninger blandt elever eller generelt på skolen, der er udtryk for en accept af snyd i hverdagen og/eller ved prøver?
LÆRERE
1,9
Figur 7-1
LEDERE
gym (n=168)
ELEVER
gym (n=180)
2,5
gym (n=116)
2,2
eud (n=46)
1
1,7
2
3
4
5
eud (n=46)
1
2
2,0
3
4
5
eud (n=17)
1
1,7
2
3
4
5
Note: Skalaen går fra 1 = "I meget lav grad" til 5 = "I meget høj grad"
Besvarelser med "ved ikke" er udeladt af analysen.
7.2
Note: Undersøgelserne blandt lærere og elever er ikke repræsentative, og de kan derfor ikke sammenlignes med ledernes svar uden forbehold.
Har I på jeres skole eksempler på konkrete forløb/indsatser, der har været gennemført med henblik på at styrke elevernes demokratiske dannelse, som I gerne vil dele?
(Både vellykkede og ikke vellykkede forløb/indsatser er relevante).
Andel, der svarer "Ja"
Figur 7-2
LEDERE
gym (n=179)
17%
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
eud (n=47)
0%
21%
20%
40%
60%
80%
100%
7.3
Hvor vellykket var forløbet/indsatsen i forhold til at styrke elevernes demokratiske dannelse/skabe et demokratisk dannende læringsmiljø?
Figur 7-3
LEDERE
gym (n=26)
7,8
LÆRERE
Er ikke stillet dette spørgsmål
ELEVER
Er ikke stillet dette spørgsmål
eud (n=10)
1
2
3
4
5
6
7
8
7,9
9
10
Note: Skalaen får fra 1 = "Ikke særlig vellykket" til 10 = "Meget vellykket"
Besvarelser med "ved ikke" er udeladt af analysen.
Side 27 af 27
7. Andet