Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
20. maj 2022
Sagsnr.: 22/09431
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 9. maj 2022 efter øn-
ske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 106:
" Kan ministeren oplyse, hvordan det bagvedliggende it-system til elev-
fordelingen udregner elevernes rejsetid, så det ikke overstiger 60 minutter
fra hjem til uddannelsesinstitution, og redegøre for hvordan man tager
hensyn til eksempelvis trafik/bus/tog omlægninger/aflysninger/forsin-
kelser, der kan ændre beregningen væsentligt?"
Svar:
Fordelingssystemet vil anvende gængse standarder/metoder, som gælder
for en teknologisk moderne
’transportmotor’ IT-applikation.
Jf. bemærk-
ningerne til lovforslaget er det hensigten at fastætte regler om, hvordan
offentlig transport skal afgrænses, herunder om der skal anvendes trans-
porttid på cykel og/eller gang fra bopælen til det offentlige transportmid-
del, og at der alene indgår transport, som kører i rutefart. Det er endvi-
dere bl.a. hensigten at fastsætte regler om, på hvilken dag og hvilke tids-
punkter, transporttiden skal beregnes.
Om en rejse overstiger 60 minutter eller ej, bestemmes ud fra ruten med
den mest optimale estimerede rejsetid, der lever op til de regler, der vil
blive fastsat i en kommende bekendtgørelse. Udgangspunktet for de fast-
satte regler vil bl.a. være, at alle transporttidsberegninger beregnes på det
samme datagrundlag, og at datagrundlaget er så stabilt som muligt, fx ved
at benytte trafikselskabernes udmeldte rute- og køreplansdata for en spe-
cifikt udvalgt dato. Ved at vælge en specifik dag til beregning af trans-
porttid, kan man minimere antallet af planlagte driftsændringer og undgå,
at der indgår uforudsete driftsforstyrrelser i ruteberegningen. Det er