Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2585415_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Bilag til svar på BUU alm. del
spm. 165
Af tabel 1 fremgår skønnet opfyldelsen af 1. prioritet for stx-ansøgere
ved ny fordelingsmodel, fordelt på bopælskommune. Der gøres opmærk-
som på, at beregninger er behæftet med betydelige usikkerheder. Dette
skyldes blandt andet, at beregningerne er foretaget på baggrund af ansø-
gernes historiske søgemønstre under gældende regler samt midlertidige
beregningstekniske kapaciteter. Det forventes, at de endelige kapaciteter
vil være anderledes end de midlertidige beregningstekniske kapaciteter
anvendt til beregninger, ligesom det er uvist, i hvilket omfang elevernes
søgemønstre vil ændre sig. Ministeriet offentliggør nye og mere sikre be-
regninger, når kapaciteterne for 2023/2024 er fastlagt.
Tabel 1 | Skønnet opfyldelse af 1. prioritet for ansøgere til stx, fordelt ef-
ter bopælskommune
I dag
Bopælskommune
(tilgang
2020)
Ny fordelings-
model
7. april 2022
Sagsnr.: 22/05873
Hovedstaden
Albertslund
Allerød
Ballerup
Bornholm
Brøndby
Christiansø
Dragør
Egedal
Fredensborg
Frederiksberg
Frederikssund
91%
95%
98%
92%
95%
91%
nn
92%
92%
92%
91%
89%
87%
87%
98%
92%
98%
85%
nn
89%
93%
92%
77%
84%
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at oversende en opdateret version af alle de tidligere spørgsmål til lovforslaget, der indeholder beregninger på fordeling mm., til børne- og undervisningsministeren
2585415_0002.png
I dag
Bopælskommune
(tilgang
2020)
Ny fordelings-
model
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Herlev
Hillerød
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ishøj
København
Lyngby-Taarbæk
Rudersdal
Rødovre
Tårnby
Vallensbæk
Midtjylland
Favrskov
Hedensted
Herning
Holstebro
Horsens
Ikast-Brande
Lemvig
Norddjurs
Odder
Randers
Ringkøbing-Skjern
Samsø
Silkeborg
78%
95%
94%
93%
81%
87%
94%
93%
96%
88%
90%
93%
85%
89%
95%
92%
94%
86%
91%
92%
92%
91%
96%
94%
91%
92%
93%
96%
95%
96%
91%
nn
99%
91%
86%
81%
88%
85%
92%
97%
88%
99%
91%
90%
95%
88%
81%
87%
92%
89%
88%
77%
93%
95%
90%
99%
100%
98%
97%
99%
99%
98%
98%
99%
nn
100%
2
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at oversende en opdateret version af alle de tidligere spørgsmål til lovforslaget, der indeholder beregninger på fordeling mm., til børne- og undervisningsministeren
2585415_0003.png
I dag
Bopælskommune
(tilgang
2020)
Ny fordelings-
model
Skanderborg
Skive
Struer
Syddjurs
Viborg
Aarhus
Nordjylland
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerland
Aalborg
Sjælland
Faxe
Greve
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Køge
Lejre
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Roskilde
Slagelse
Solrød
94%
96%
94%
87%
95%
85%
94%
96%
94%
94%
94%
nn
92%
92%
98%
95%
94%
93%
91%
84%
94%
95%
83%
92%
95%
84%
91%
94%
86%
79%
98%
88%
95%
91%
96%
100%
96%
99%
82%
98%
97%
98%
99%
91%
nn
98%
98%
96%
99%
92%
100%
93%
86%
83%
97%
92%
93%
96%
86%
98%
97%
98%
77%
97%
96%
92%
3
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at oversende en opdateret version af alle de tidligere spørgsmål til lovforslaget, der indeholder beregninger på fordeling mm., til børne- og undervisningsministeren
2585415_0004.png
I dag
Bopælskommune
(tilgang
2020)
Ny fordelings-
model
Sorø
Stevns
Vordingborg
Syddanmark
Assens
Billund
Esbjerg
Fanø
Fredericia
Faaborg-Midtfyn
Haderslev
Kerteminde
Kolding
Langeland
Middelfart
Nordfyn
Nyborg
Odense
Svendborg
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Ærø
Aabenraa
91%
97%
94%
93%
82%
97%
92%
92%
97%
92%
96%
66%
95%
97%
94%
82%
91%
90%
97%
98%
95%
94%
94%
95%
92%
96%
96%
97%
97%
94%
94%
99%
100%
100%
99%
97%
100%
87%
91%
100%
95%
90%
98%
82%
99%
97%
98%
98%
93%
99%
89%
94%
Anm.:
Tilgangen af 1.g’ere afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopula-
tionen, som fordelingsmodellen hviler på.
Derfor kan prioritetsopfyldelsen ’i dag’ og i ’ny forde-
lingsmodel’ ikke sammenlignes 1:1.
Anm: Beregninger er baseret på datagrundlaget fra de politiske forhandlinger samt den forelø-
bige zoneinddeling. Datagrundlaget er baseret på tilgangs- og ansøgertal for 2020.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
4