Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2579646_0001.png
Stigende polarisering på stx
Over de seneste 20 år er andelen af stx-institutioner med et blandet
elevgrundlag svundet. Særligt i Region Hovedstaden er andelen af
institutioner med et blandet elevgrundlag lav.
I takt med at flere og flere unge påbegynder en almen gymnasial uddannelse (stx) i
perioden 2000-2019 er der også sket en samtidig forskydning i elevgrundlaget insti-
tutionerne imellem. Fra 2000 og frem er andelen af stx-institutioner med et blandet
elevgrundlag - således med elever fra både indkomsthøje og indkomstlave hjem -
faldet fra 67 pct. i 2000 til 38 pct. i 2019,
jf. figur 1.
Faldet i andelen af institutioner med blandet elevgrundlag ses i alle regioner,
jf. figur
2. Særlig stort er faldet i Region Midt- og Nordjylland, mens Region Hoved-
standen i 2019 har den laveste andel institutioner med et blandet elevgrundlag.
Figur 1
Fald i andelen af stx-institutioner med et blandet elevgrundlag
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
38%
67%
Anm.: Figuren viser andelen af stx-institutioner med et blandet elevgrundlag. Figuren fokuserer på
tilgangen til stx og opregner andelen af institutioner, som har 10-30 pct. elever fra både den øverste
og nederste indkomstkvintil inden for året.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvor stor en procentdel af landets stx-afdelinger der ikke har udfordringer med elevsammensætningen, til børne- og undervisningsministeren
2579646_0002.png
Figur 2
Andelen af institutioner med et blandet elevgrundlag er mindst i
Region Hovedstaden
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Hovedstaden Midtjylland
Nordjylland
2019
22%
47%
39%
47%
78%
68%
55%
50%
87%
77%
Sjælland
Syddanmark
2000
Anm.: Figuren viser andelen af stx-institutioner med et blandet elevgrundlag. Figuren fokuserer på
tilgangen til stx og opregner andelen af institutioner, som har 10-30 pct. elever fra både den øverste
og nederste indkomstkvintil inden for året.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
Metoden bag
Figurerne tager udgangspunkt i tilgangen til stx i perioden 2000-2019. For
alle elever er tilknyttet oplysninger om forældrenes bruttoindkomst ved
elevens 13. år.
For at sikre sammenlignelighed over tid er forældreindkomsten hvert år
inddelt i kvintiler, således at 1. kvintil 2000 indeholder de 20 pct. af eleverne,
som har den laveste indkomst i 2000, mens 5. kvintil indeholder de 20. pct. af
elever, som i 2000 havde den højeste forældreindkomst.
På baggrund heraf er institutioner med et ’blandet elevgrundlag’ identificeret
ud fra følgende kriterie:
– Institutionens elevgrundlag det pågældende år er sammensat således,
at det indeholder både 10-30 pct. elever fra 1. kvintil og mellem 10-30
pct. elever fra 5. kvintil. Elevgrundlaget må således hverken indehol-
de for få eller for mange elever fra det øverste og nederste
indkomstkvintil.