Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157 Bilag 9
Offentligt
2586539_0001.png
Til lovforslag nr.
L 157
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 2. juni 2022
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser
(Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet i alt 48 ændringsforslag, herunder om deling
af lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1-7 om deling af lovforslaget. Venstre har
stillet ændringsforslag nr. 8-12, 14, 16, 18-19, 22-23, 26,
31-35, 37-42, 44-47.
Børne- og undervisningsministeren har stillet ændrings-
forslag nr. 13, 15, 17, 20-21, 24-25, 27-30, 36, 43, 48.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
i udvalget (DF), tiltrådt af
<>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov
om de gymnasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og
elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)« om-
fattende §§ 1-7.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v. (Elevfordeling i afstandszoner)« omfattende § 1, ind-
ledningen, nr. 7, og § 7, stk. 1, 4 og 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
2)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 g, stk. 2,
udgår »og i«.
DokumentId
Journalnummer
L 157 - 2021-22 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2586539_0002.png
2
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
3]
3)
Den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 h
udgår.
De foreslåede §§ 11 i-11 k betegnes herefter §§ 11 h-11 j.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
4)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j, stk. 1,
der bliver § 11
h, stk. 1, ændres »§§ 11 h og i« til: »§ 11 h«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
3]
5)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 k, stk. 1, 1. pkt.,
der
bliver § 11 j, stk. 1, 1. pkt., ændres »§§ 11 h-11 j« til: »§§ 11
h og 11 i«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
3]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
6)
Nr. 7
affattes således:
»7.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 11a
På institutioner og afdelinger i afstandszoner får
alle ansøgere, som har prioriteret en institution eller afdeling
som 1.-prioritet, reserveret en plads på institutionen eller
afdelingen, hvis institutionen eller afdelingen ikke har flere
1.-prioritetsansøgere, end institutionen eller afdelingen har
kapacitet til at optage. Hvis en institution eller afdeling har
flere 1.-prioritetsansøgere, end den har kapacitet til, får en
ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til instituti-
onen eller afdelingen, reserveret en foreløbig plads forud for
en ansøger med længere transporttid. Hvis to eller flere an-
søgere har samme transporttid, og der ikke er kapacitet til at
reservere plads til dem alle på institutionen eller afdelingen,
bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere der får reserveret
plads på institutionen eller afdelingen. Ansøgere, som ikke
får reserveret en foreløbig plads på deres 1.-prioritet, forde-
les så vidt muligt til en plads på et efterfølgende prioriteret
uddannelsesønske. 2. og 3. pkt., finder tilsvarende anvendel-
se ved fordeling af ansøgere til efterfølgende prioriteter.
Stk. 2.
Ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af
deres uddannelsesønsker, jf. stk. 1, får reserveret plads på
den uddannelse, ansøgeren har ønsket som 1.-prioritet, på en
institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren
vil få kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen, dog indenfor maksimalt 60 minutter. Hvis insti-
tutionen eller afdelingen ligger i en fordelingszone, kan en
ansøger kun få reserveret plads i den del af institutionens
eller afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den indkomst-
kategori, ansøgeren er placeret i. Børne- og undervisnings-
ministeren kan beslutte, at der ikke skal fordeles ansøgere til
en institution eller afdeling efter 1. pkt.««
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Til § 7
7)
I det foreslåede
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
8)
Det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 b, stk. 2,
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
9)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 b, stk. 3,
udgår »og
2«, og »11 j, 11 k« ændres til: »11 g, 11 h«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 8
og 22]
10)
Det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 d, stk. 2,
udgår.
[Forældreindkomst udgår som parameter i elevfordelings-
modellen]
11)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 d, stk. 3,
udgår », her-
under hvornår en zone bliver afstands- eller fordelingszone,
hvornår en zone skifter status, og hvordan forældreindkomst
opgøres«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 10]
12)
De under
nr. 7
foreslåede
§§ 11 e
og
11 f
udgår.
De foreslåede §§ 11 g og 11 h betegnes herefter §§ 11 e
og 11 f.
[Forældreindkomst udgår som parameter i elevfordelings-
modellen]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
13)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 e, stk. 1, 5. pkt.,
ændres »Skatteforvaltningen« til: »told- og skatteforvaltnin-
gen«.
[Ensretning af terminologi]
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
14)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 g, stk. 2,
der bliver §
11 e, stk. 2, ændres »§ 11 h og i« til: »§ 11 f«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 12
og 22]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
15)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 g, stk. 4,
ændres »60
minutter« til: »45 minutter«.
[Ændring af maksimal transporttid]
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
16)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 h, stk. 1, 4. pkt.,
der
bliver
§ 11 f, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »§ 11 g, stk. 2« til: »§ 11
e, stk. 2«.
L 157 - 2021-22 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2586539_0003.png
3
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
17)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 h, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »60 minutter« til: »45 minutter«.
[Ændring af maksimal transporttid]
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
18)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 h, stk. 2, 1. pkt.,
der
bliver § 11 f, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 11 g, stk. 4« til: »§ 11
e, stk. 4«, og
2. pkt.
udgår.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 10
og 12]
19)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 i, stk. 1, 5. pkt.,
indsættes efter »Sankt Annæ Gymnasium«: »IBB shippin-
glinjen på Niels Brock«.
[Fritagelse af shippinglinjen på Niels Brock]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
20)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 i, stk. 2,
udgår
2. pkt.,
og i stedet indsættes: »Hvis en institution eller afdeling har
flere førsteprioritetsansøgere, end den har plads til at optage
inden for ansøgernes indkomstkategori, får en ansøger, der
har kortere transporttid fra bopælen til institutionen eller af-
delingen, reserveret en foreløbig plads forud for en ansøger
med længere transporttid. Hvis to eller flere ansøgere har
samme transporttid, og der ikke er kapacitet til at reservere
plads til dem alle på institutionen eller afdelingen inden
for ansøgernes indkomstkategori, bliver der trukket lod om,
hvilke ansøgere der får reserveret plads på institutionen eller
afdelingen.«
[Transporttid som udvælgelseskriterium i fordelingszoner]
21)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 i, stk. 3, 1. pkt.
ændres
»60 minutter« til: »45 minutter«.
[Ændring af maksimal transporttid]
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
22)
Den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 i
udgår.
De foreslåede §§ 11 j og 11 k betegnes herefter §§ 11 g
og 11 h.
[Forældreindkomst udgår som parameter i elevfordelings-
modellen]
23)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j, stk. 1,
der bliver §
11 g, stk. 1, ændres »§§ 11 h og i« til: »§ 11 f«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12 og
22]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
24)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j,
affattes
stk. 2,
således:
»Stk. 2.
Regionsrådet fordeler ansøgeren, jf. stk. 1, til en
af ansøgeren prioriteret institution eller afdeling med ledig
kapacitet i den af ansøgeren prioriterede rækkefølge. Hvis
der ikke er plads på en institution eller afdeling, jf. 1.
pkt., skal regionsrådet fordele ansøgeren til den uddannel-
se, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på den insti-
tution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren
har kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen. Regionsrådet kan kun placere ansøgeren efter
2. pkt. på en institution eller afdeling inden for maksimalt
45 minutters transporttid. Hvis der ikke er plads på en insti-
tution eller afdeling, jf. 1.-3. pkt., skal regionsrådet hæve
kapaciteten på den uddannelse, ansøgeren har ønsket som
førsteprioritet, på den institution eller afdeling, hvor ansøge-
ren får kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen. Regionsrådet kan dog i særlige tilfælde hæve
kapaciteten på en anden institution eller afdeling inden for
maksimalt 45 minutters transporttid. Regionsrådet samarbej-
der med naboregionerne om fordelingen af ansøgerne, hvis
de nærmeste institutioner eller afdelinger fra ansøgerens bo-
pæl ligger i en tilstødende region.«
[Regionernes fordeling af ansøgere, som ikke bliver fordelt i
den centrale fordelingsmekanisme]
25)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j,
affattes
stk. 3,
således:
»Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvornår regionsrådet kan hæve kapaci-
teten på en anden institution eller afdeling end den, hvor
ansøgeren har kortest transporttid, jf. stk. 2, 4. pkt.«
[Ændring af bemyndigelsesbestemmelse]
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
26)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 k, stk. 1, 1. pkt.,
der
bliver § 11 h, stk. 1, 1. pkt., ændres »§§ 11 h – 11 j« til: »§§
11 f og 11 g«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 12
og 22]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
27)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 11 k, stk. 2,
1. pkt.,
ændres »60 minutters« til: »45 minutters«.
[Ændring af maksimal transporttid]
28)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 12, stk. 2, 1.
pkt.,
og
stk. 4
ændres »ansøgerens forældremyndighedsinde-
haver« til: »forældremyndighedens indehaver«.
[Ensretning af terminologi]
29)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»01.
§ 12 a
ophæves.
02.
I
§ 13, stk. 1,
udgår »forpligtende«.«
[Konsekvensrettelser]
L 157 - 2021-22 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2586539_0004.png
4
30)
I den under
nr. 9
foreslåede affattelse af
§ 14, stk. 1, 2.
pkt.,
indsættes efter »eller«: »den 2-årige«.
[Præcisering]
Til § 2
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
31)
Nr. 2
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 37 og 38]
32)
Nr. 3.
udgår
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 37 og 38]
33)
I det under
nr. 4
foreslåede nye pkt. i
§ 34 a, stk.
1,
ændres », uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til
merkantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk stu-
dentereksamen» til: »og uddannelsen til hf-eksamen«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 37 og 38]
34)
Nr. 5
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 37 og 38]
35)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 34 a, stk. 4,
ændres »de forpligtende samarbejder«
til: »gymnasiesamarbejdet«.««
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 37 og 38]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
36)
I den under
nr. 7
foreslåede ændring af
§ 34 a, stk. 6,
ændres »§§ 11 b12« til: »§§ 11 b-12«.
[Korrektur]
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
37)
I den under
nr. 7
foreslåede ændring af
§ 34 b, stk.
6,
udgår », og efter »hf-eksamen« indsættes: »samt uddan-
nelsen til merkantil studentereksamen og uddannelsen til
teknisk studentereksamen««.
[Udskillelse af de erhvervsgymnasiale uddannelser]
38)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 34 b, stk. 6,
ændres »,
udbud af uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til mer-
kantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk studen-
tereksamen« til: »og udbud af uddannelsen til hf-eksamen«.
[Udskillelse af de erhvervsgymnasiale uddannelser]
39)
Nr. 9
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 37 og 38]
40)
Nr. 10
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 37 og 38]
Til § 3
41)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 8 b
ophæves.«
[Ophævelse af tilskudsloft]
42)
Det under
nr. 1
foreslåede
§ 8 b, stk. 2,
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag 41]
Til § 4
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
43)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 14 b, stk. 1,
nr. 1,
ændres »60 minutters« til: »45 minutters«.
[Justering af transporttid i forbindelse med skift af institu-
tion]
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
44)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af § 14 b, udgår
stk. 2.
[Udskillelse af krav om aftale]
45)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af § 14 b, stk. 3,
udgår: »og stk. 2«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 44]
46)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af § 14 b indsæt-
tes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Stk. 1-4 finder ikke anvendelse for uddannelsen
til teknisk studentereksamen og uddannelsen til merkantil
studentereksamen.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 37 og 38]
47)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 20, stk. 2,
ændres »de 3-
årige uddannelser til teknisk, merkantil og« til: »den 3-årige
uddannelse til«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 37 og 38]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 5
48)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 3, nr. 3,
ophæves.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører kapacitetsfastsættelse og
elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser.
Det andet lovforslag (B) vedrører elevfordeling i af-
standszoner.
Til nr. 2, 4 og 5
Ændringsforslagene er lovtekniske konsekvenser af æn-
dringsforslag nr. 3. Ændringsforslagene retter henvisninger-
ne til det foreslåede § 11 h, der med ændringsforslag nr. 3
udgår af lovforslaget.
L 157 - 2021-22 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2586539_0005.png
5
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget. Med ændringsforslaget bli-
ver henvisningen til den foreslåede § 11 h ændret til § 11
a. Der sker ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 8, 9, 11, 14, 16, 18 og 26
Ændringsforslagene er lovtekniske konsekvensændringer,
som følge af ændringsforslag nr. 10, 12 og 22.
Til nr. 10, 12 og 22
Med ændringsforslagene udgår forældreindkomst som
parameter i elevfordelingsmodellen.
Til nr. 13
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 e,
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 e, stk.
1, 5. pkt., at ansøgere, som er fyldt 20 år eller fylder 20
år i det kalenderår, hvor ansøgeren søger om optagelse,
samt ansøgere, for hvem der ikke kan indhentes oplysnin-
ger om forældreindkomst hos Skatteforvaltningen, placeres
i mellemindkomst kategorien uanset den faktiske forældre-
indkomst.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 b,
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 b, stk. 2,
at Styrelsen for It og Læring til brug for beregninger, herun-
der af indkomstkategorier, zonetyper og ansøgers placering i
indkomstgrupper, indhenter oplysninger om ansøgerens for-
ældres indkomst hos told- og skatteforvaltningen, jf. § 11 f.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »Skatteforvaltnin-
gen« i det foreslåede § 11 e, stk. 1, 5. pkt., ændres til »told-
og skatteforvaltningen«.
Den foreslåede ændring ensretter terminologien i lovfor-
slaget, sådan at der entydigt
Til nr. 15
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 g,
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 g, stk. 4,
at for ansøgere, som ikke får opfyldt et prioriteret ønske, må
der højst være en transporttid på 60 minutter hver vej.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutter« i det
foreslåede § 11 g, stk. 4, ændres til »45 minutter«.
Forslaget har baggrund i tillægsaftale af 23. maj 2022
til aftale om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Ungdomsuddannelser, hvoraf det fremgår, at forligskredsen
bag tillægsaftalen er enig om, at den maksimale transporttid
for ansøgere, der ikke får plads på en prioriteret institution
eller afdeling, nedsættes fra 60 minutter til 45 minutter.
Den foreslåede ændring vil indebære, at fordelingsmeka-
nismen ikke kan fordele ansøgere til en institution eller
afdeling, hvor ansøgeren får mere end 45 minutters trans-
porttid hver vej, med mindre ansøgeren selv har ønsket insti-
tutionen eller afdelingen, jf. lovforslagets § 11 h, stk. 2, og
§ 11 i, stk. 3. Nedsættelse af den maksimale transporttid vil
skulle gælde i både afstandszoner og fordelingszoner.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at regionen heller
ikke kan fordele ansøgere til en institution eller afdeling,
hvor ansøgeren får mere end 45 minutters transporttid hver
vej, jf. §§ 11 j og 11 k, med mindre ansøgeren selv har prio-
riteret institutionen eller afdelingen. Dog vil regionen kunne
fordele en ansøger efter § 11 j til en institution eller afdeling
med den først prioriterede uddannelse, hvor transporttiden
er mere end 45 minutter, selvom ansøgeren ikke selv har
prioriteret institutionen eller afdelingen, hvis der ikke ligger
en institution eller afdeling med den pågældende uddannelse
indenfor 45 minutters transporttid, jf. bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 6.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede be-
myndigelsesbestemmelse i § 11 g, stk. 5, i § 1, nr. 7, i det
fremsatte lovforslag, at det er hensigten, at der vil blive
fastsat regler om, at ansøgere, som har en gymnasial uddan-
nelse på en institution eller afdeling i en fordelingszone som
sin førsteprioritet, som hovedregel skal angive mindst fire
prioriteter (uddannelsesønsker). Det er samtidig hensigten
at fastsætte regler om, i hvilke tilfælde disse ansøgere kan
angive færre end fire prioriteter. Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til bestemmelsen i det fremsatte lovforslag,
at det fx kunne være tilfældet, hvis en ansøger, som kun
ønsker en bestemt af de gymnasiale uddannelser, kun har
mulighed for at prioritere en, to eller tre institutioner eller
afdelinger med den pågældende uddannelse inden for en
transporttid på maksimal 60 minutter fra bopælen, og at
det er hensigten at fastsætte regler om, at ansøgere i disse
tilfælde vil skulle angive flest mulige prioriteter med den
pågældende uddannelse inden for 60 minutters transporttid
fra bopælen. Den i ændringsforslaget foreslåede nedsættelse
af den maksimale transporttid til 45 minutter vil indebære,
at det også er hensigten at fastsætte transporttiden i de for-
ventede bekendtgørelsesregler til 45 minutter i stedet for 60
minutter.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede be-
stemmelse i § 8, stk. 2, i § 1, nr. 1, i det fremsatte lovfor-
slag om børne- og undervisningsministerens fastsættelse af
institutionernes eller afdelingernes kapaciteter de tre første
år med modellen, og i § 8, stk. 3, i § 1, nr. 3, om regi-
onsrådene fastsættelse af institutionernes eller afdelingernes
kapaciteter de efterfølgende år, at ministeren og regionerne
i forbindelse med kapacitetsfastsættelsen vil skulle tage høj-
de for, at ansøgere over 20 år skal være sikret en plads
på 2-årig hf på et VUC, hvis ansøgeren har ønsket det
som førsteprioritet og eventuelt anden prioritet, hvis der
inden for 60 minutters transporttid fra ansøgerens bopæl er
flere VUC ‘er med 2-årig hf. Hvis det, efter søgetallene er
kendt, viser sig, at det er nødvendigt at øge kapaciteten i
mellemindkomst kategorien på et VUC i en fordelingszone,
for at kunne optage alle ansøgere over 20 år på 2-årig hf
på VUC inden for 60 minutters transporttid, vil ministeren
og regionerne skulle tildele den nødvendige overkapacitet i
mellemindkomst kategorien på de konkrete VUC ‘er, inden
L 157 - 2021-22 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2586539_0006.png
6
ansøgerne fordeles i den centrale fordelingsrunde. Den i
ændringsforslaget foreslåede nedsættelse af den maksimale
transporttid til 45 minutter vil indebære, at der også vil blive
anvendt 45 minutter i stedet for 60 minutter i vurderingen
af, om der er behov for at øge kapaciteten i mellemindkomst
kategorien for disse ansøgere.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede be-
stemmelse i § 8, stk. 3, i § 1, nr. 1, i det fremsatte lovforslag
og § 8, stk. 4, i § 1, nr. 3, i det fremsatte lovforslag, at
det endelige elevtal vil kunne fastsættes til mindre end mini-
mumskapaciteten på 84 elever, hvis der ikke er tilstrækkeligt
mange ansøgere inden for 60 minutters transporttid eller
som følge af frafald m.v. Den i ændringsforslaget foreslåede
nedsættelse af den maksimale transporttid til 45 minutter vil
indebære, at det også er hensigten at skele til, om der er
tilstrækkeligt mange ansøgere indenfor 45 minutters trans-
porttid i stedet for 60 minutter.
Til nr. 17
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 h,
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 h, stk. 2,
1. pkt., at ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af de-
res uddannelsesønsker, jf. stk. 1, får reserveret plads på den
uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på en
institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren
vil få kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen, dog indenfor maksimalt 60 minutter, jf. § 11 g,
stk. 4.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutter« i det
foreslåede § 11 h, stk. 2, 1. pkt., ændres til »45 minutter«.
Ændringsforslaget vil indebære, at ansøgere, som ikke
får reserveret plads på et af deres uddannelsesønsker, får
reserveret plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på en institution eller afdeling med le-
dig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen, dog indenfor mak-
simalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Det kan forekomme, at en ansøger til institutioner eller
afdelinger i afstandszoner ikke vil kunne få reserveret plads
på en af sine prioriteter, fordi alle de prioriterede institutio-
ner eller afdelinger er overansøgte, og andre ansøgere har
kortere afstand til de pågældende institutioner eller afdelin-
ger end ansøgeren selv. I disse tilfælde vil det foreslåede
indebære, at den centrale fordelingsmekanisme vil forsøge
at placere ansøgeren på en ikke-prioriteret institution eller
afdeling på den uddannelse, som ansøgeren har prioriteret
som sin førsteprioritet. Fordelingsmekanismen vil således
ikke kunne placere ansøgeren på en ikke-prioriteret institu-
tion eller afdeling på en anden uddannelse end den, ansøgere
har angivet som sin førsteprioritet – heller ikke selvom an-
søgeren måtte have prioriteret den anden uddannelse som
sin anden eller en efterfølgende prioritet.
Den centrale fordelingsmekanisme vil kun kunne placere
ansøgeren på en ikke-prioriteret institution eller afdeling,
hvis den pågældende institution eller afdeling har ledig ka-
pacitet, og hvis det er inden for maksimalt 45 minutters
transporttid. Hvis der er flere ikke-prioriterede institutioner
eller afdelinger med ledig kapacitet inden for 45 minutters
transporttid, vil fordelingsmekanismen som overvejende ho-
vedregel reservere plads til ansøgeren på den institution eller
afdeling, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid fra bopæ-
len til institutionen eller afdelingen.
Hvis der til en institution eller afdeling er en eller flere
ansøgere med samme transporttid, og ingen af dem har prio-
riteret institutionen eller afdelingen, vil fordelingen blive af-
gjort ved lodtrækning. Hvis der ikke er ledig kapacitet på en
ikke-prioriteret institution eller afdeling på den uddannelse,
ansøgeren har angivet på sin førsteprioritet, inden for 45 mi-
nutters transporttid, vil det være ansøgerens bopælsregion,
som skal finde en plads til ansøgeren, jf. den foreslåede § 11
j og bemærkningerne hertil i ændringsforslag nr. 6.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 15.
Til nr. 19
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 i, stk.
1, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 i,
stk. 1, 5. pkt., at på institutioner eller afdelinger i fordelings-
zoner bliver kapaciteten på den enkelte uddannelse opdelt
i tre dele. En del er forbeholdt ansøgere i lavindkomst ka-
tegorien, en del er forbeholdt ansøgere i mellemindkomst
kategorien, og en del er forbeholdt ansøgere i højindkomst
kategorien. Fordelingen af kapaciteten svarer til indkomst-
fordelingen i de tre indkomst kategorier for den pågældende
uddannelse i den zone, institutionen eller afdelingen ligger
i. En ansøger kan kun få reserveret plads i den del af insti-
tutionens eller afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den
indkomstkategori, ansøgeren er placeret i. Dette gælder dog
ikke for Sankt Annæ Gymnasium.
I det under nr. 7 foreslåede § 11 i, stk. 1, 5. pkt., foreslås
»og IBB shippinglinjen på Niels Brock« indsat efter »Sankt
Annæ Gymnasium«.
Det foreslåede vil indebære, at der ved fordeling af ansø-
gere til IBB shippinglinjen på Niels Brock ikke tages hensyn
til ansøgernes indkomstgrupper.
Til nr. 20
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 i
om fordeling af ansøgere i fordelingszoner, foreslås affattet,
fremgår det af det foreslåede § 11 i, stk. 2, 2. pkt., at hvis
en institution eller afdeling har flere førsteprioritetsansøge-
re, end den har plads til at optage inden for ansøgernes
indkomstkategori, fordeles ansøgerne til institutioner eller
afdelingen efter lodtrækning.
Med ændringsforslaget foreslås det, at 2. pkt., udgår i
§ 11 i, stk. 2, og i stedet indsættes: »Hvis en institution
eller afdeling har flere førsteprioritetsansøgere, end den har
plads til at optage inden for ansøgernes indkomstkategori,
får en ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til
institutionen eller afdelingen, reserveret en foreløbig plads
forud for en ansøger med længere transporttid. Hvis to eller
flere ansøgere har samme transporttid, og der ikke er kapa-
citet til at reservere plads til dem alle på institutionen eller
afdelingen inden for ansøgernes indkomstkategori, bliver
der trukket lod om, hvilke ansøgere der får reserveret plads
på institutionen eller afdelingen.«
L 157 - 2021-22 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2586539_0007.png
7
Det foreslåede vil indebære, at hvis en institution eller af-
deling i en fordelingszone har flere førsteprioritetsansøgere
i en indkomstkategori, end den har kapacitet til at optage i
denne indkomstkategori, så får en ansøger, der har kortere
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
reserveret en foreløbig plads forud for en ansøger med læn-
gere transporttid i den pågældende indkomstkategori. Det
foreslåede vil endvidere indebære, at hvis to eller flere an-
søgere i samme indkomstkategori har samme transporttid,
og der ikke er kapacitet til at reservere plads til dem alle
i den pågældende indkomstkategori på institutionen eller
afdelingen, bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere der
får reserveret plads på institutionen eller afdelingen. Der vil
blive knyttet et lodtrækningsnummer til hver prioritet (hvert
uddannelsesønske), som vil finde anvendelse, hvis lodtræk-
ning bliver aktuelt.
Til nr. 21
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 i, fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 i, stk. 3, 1.
pkt., at ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af deres
uddannelsesønsker, jf. stk. 2, får reserveret plads på den
uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på en
institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren
vil få kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen, dog indenfor maksimalt 60 minutter, jf. § 11 g,
stk. 4.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutter« i det
foreslåede § 11 i, stk. 3, 1. pkt., ændres til »45 minutter«.
Ændringsforslaget vil betyde, at ansøgere, som ikke får
reserveret plads på et af deres uddannelsesønsker, jf. stk.
1, får reserveret plads på den uddannelse, ansøgeren har øn-
sket som førsteprioritet, på en institution eller afdeling med
ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid
fra bopælen til institutionen eller afdelingen, dog indenfor
maksimalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Det kan forekomme, at en ansøger til institutioner eller
afdelinger i fordelingszoner ikke vil kunne få reserveret
plads på en af sine prioriteter, fordi alle de prioriterede
institutioner eller afdelinger er overansøgte i ansøgerens
indkomstkategori, og andre ansøgere i samme indkomstka-
tegori og med samme prioritet har kortere afstand til de på-
gældende institutioner eller afdelinger end ansøgeren selv. I
disse tilfælde vil det foreslåede indebære, at den centrale
fordelingsmekanisme vil forsøge at placere ansøgeren på en
ikke-prioriteret institution eller afdeling på den uddannelse,
som ansøgeren har prioriteret som sin førsteprioritet. Forde-
lingsmekanismen vil således ikke kunne placere ansøgeren
på en ikke-prioriteret institution eller afdeling på en anden
uddannelse end den, ansøgere har angivet som sin førstepri-
oritet – heller ikke selvom ansøgeren måtte have prioriteret
den anden uddannelse som sin anden eller en efterfølgende
prioritet.
Den centrale fordelingsmekanisme vil kun kunne placere
ansøgeren på en ikke-prioriteret institution eller afdeling,
hvis den pågældende institution eller afdeling har ledig ka-
pacitet, og hvis det er inden for maksimalt 45 minutters
transporttid. Hvis der er flere ikke-prioriterede institutioner
eller afdelinger med ledig kapacitet inden for 45 minutters
transporttid, vil fordelingsmekanismen som overvejende ho-
vedregel reservere plads til ansøgeren på den institution eller
afdeling, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid fra bopæ-
len til institutionen eller afdelingen.
Hvis der til en institution eller afdeling er en eller flere
ansøgere med samme transporttid, og ingen af dem har prio-
riteret institutionen eller afdelingen, vil fordelingen blive af-
gjort ved lodtrækning. Hvis der ikke er ledig kapacitet på en
ikke-prioriteret institution eller afdeling på den uddannelse,
ansøgeren har angivet på sin førsteprioritet, inden for 45 mi-
nutters transporttid, vil det være ansøgerens bopælsregion,
som skal finde en plads til ansøgeren, jf. den foreslåede § 11
j og bemærkningerne hertil i ændringsforslag nr. 6.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 15.
Til nr. 24
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 j,
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 j, stk.
2, at fordelingen, som nævnt i stk. 1, skal ske inden for
rammerne af institutionernes eller afdelingernes kapacitet
til en af ansøgerens prioriterede uddannelsesønsker eller til
den uddannelse, ansøgeren har ønsket som 1.-prioritet, på
en institution eller afdeling inden for 60 minutters transport-
tid. Regionsrådet kan hæve kapaciteten på en institution
eller afdeling, hvis det er nødvendigt for at tildele disse an-
søgere plads. Regionsrådet samarbejder med naboregionerne
om fordelingen af ansøgerne, hvis de nærmeste institutioner
eller afdelinger fra ansøgerens bopæl ligger i en tilstødende
region.
Med ændringsforslaget foreslås det i stk. 2, 1. pkt., at
regionsrådet fordeler ansøgeren, jf. stk. 1, til en af ansøgeren
prioriteret institution eller afdeling med ledig kapacitet i
den af ansøgeren prioriterede rækkefølge. Det foreslås i stk.
2, 2. pkt., at hvis der ikke er plads på en institution eller
afdeling, jf. 1. pkt., skal regionsrådet fordele ansøgeren til
den uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på
den institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansø-
geren har kortest transporttid fra bopælen til institutionen
eller afdelingen. Det foreslås i stk. 2, 3. pkt., at regionsrådet
kun kan placere ansøgeren efter 2. pkt. på en institution eller
afdeling inden for maksimalt 45 minutters transporttid.
Det foreslåede stk. 2, 1.-3. pkt., vil indebære, at regio-
nen skal fordele ansøgeren til en af ansøgerens prioriteter,
hvis der er ledig kapacitet på en af disse prioriteter, så
ansøgeren får den højest mulige prioritet opfyldt. Hvis der
er ledig kapacitet på det førstprioriterede uddannelsesønske
(kombination af uddannelse og institution eller afdeling),
skal regionsrådet fordele ansøgeren til denne institution eller
afdeling. Hvis der ikke er ledig kapacitet på det førstpriorite-
rede uddannelsesønske, skal regionsrådet fordele ansøgeren
til det andenprioriterede uddannelsesønske, hvis der er ledig
kapacitet på dette uddannelsesønske, og så fremdeles.
Hvis der ikke er ledig kapacitet på en af ansøgerens prio-
riteter, skal regionsrådet placere ansøgeren på en institution
eller afdeling med ledig kapacitet på den uddannelse, som
ansøgeren har angivet som førsteprioritet. Hvis der er flere
L 157 - 2021-22 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2586539_0008.png
8
institutioner eller afdelinger med ledige pladser på den på-
gældende uddannelse, skal regionsrådet fordele ansøgeren
til den institution eller afdeling, hvor ansøgeren får kortest
transporttid.
Regionen vil kun kunne placere en ansøger på en insti-
tution eller afdeling efter 2. pkt. inden for maksimal 45
minutters transporttid.
Regionen vil ikke skulle tage hensyn til ansøgerens for-
ældreindkomst, heller ikke selv om institutionen eller afde-
lingen ligger i en fordelingszone.
Det forslås i stk. 2, 4. pkt., at hvis der ikke er plads på
en institution eller afdeling, jf. 1.-3. pkt., skal regionsrådet
hæve kapaciteten på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på den institution eller afdeling, hvor an-
søgeren får kortest transporttid fra bopælen til institutionen
eller afdelingen. Det forslås i stk. 2, 5. pkt., at regionsrådet
dog i særlige tilfælde kan hæve kapaciteten på en anden
institution eller afdeling inden for maksimalt 45 minutters
transporttid.
Med ændringsforslaget foreslås der på baggrund af til-
lægsaftale af 23. maj 2022 om ændring af aftale af den 10.
juni 2021 om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Ungdomsuddannelser ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag, om hvordan regionerne skal fordele ansøgere,
som ikke bliver fordelt i den centrale fordelingsmekanisme.
Det foreslåede vil indebære, at hvis regionen ikke kan
placere en ansøger på en prioriteret institution eller afdeling
eller på en institution eller afdeling med den førstpriorite-
rede uddannelse på en institution eller afdeling med ledig
kapacitet inden for maksimalt 45 minutter, så skal regionen
hæve kapaciteten på en institution eller afdeling med den
uddannelse, ansøgeren har som førsteprioritet. Hvis der ik-
ke er en institution eller afdeling med den førstprioriterede
uddannelse indenfor 45 minutters transporttid, vil regionen
skulle placere ansøgeren på den nærmeste institution eller
afdeling, selvom dette medfører en længere transporttid end
45 minutter, og selvom ansøgeren ikke nødvendigvis selv
har prioriteret denne institution eller afdeling. Hvis der kun
er én institution eller afdeling med den førstprioriterede
uddannelse indenfor 45 minutters transporttid, vil regionen
ligeledes skulle hæve kapaciteten på denne institution eller
afdeling. Hvis der er to eller flere institutioner eller afdelin-
ger med den førstprioriterede uddannelse indenfor 45 minut-
ter, vil regionen som udgangspunkt skulle hæve kapaciteten
på den institution eller afdeling, hvor ansøgeren får kortest
transporttid. Regionen vil dog i særlige tilfælde kunne hæ-
ve kapaciteten på en anden institution eller afdeling. Det
foreslås i ændringsforslag nr. 7, at børne- og undervisnings-
ministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler
om, hvornår regionsrådet kan hæve kapaciteten på en anden
institution eller afdeling end den, hvor ansøgeren får kortest
transporttid.
Det foreslås i stk. 2, 6. pkt., at regionsrådet samarbejder
med naboregionerne om fordelingen af ansøgerne, hvis de
nærmeste institutioner eller afdelinger fra ansøgerens bopæl
ligger i en tilstødende region.
Det foreslåede vil indebære, at hvis ansøgeren er bosat,
så mulige institutioner eller afdelinger inden for 45 minut-
ters transporttid ligger i andre regioner, er ansøgerens bo-
pælsregion forpligtet til at samarbejde med den eller de
tilstødende regioner om at finde plads til ansøgeren.
Til nr. 25
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 j,
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 j, stk. 3,
at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om regionsrådets fordeling af ansøgere, som ikke er
blevet fordelt i den centrale fordelingsmekanisme.
Som det fremgår af ændringsforslag nr. 24 og bemærk-
ningerne hertil, foreslås det imidlertid fastsat i § 11 j, stk. 2,
at regionsrådet skal hæve kapaciteten på en institution eller
afdeling på den uddannelse, ansøgeren har som førstepriori-
tet, som hovedregel på den institution eller afdeling, hvor
ansøgeren får kortest transporttid.
Med ændringsforslaget foreslås det derfor i bemyndigel-
sesbestemmelsen i
stk. 3,
at børne- og undervisningsministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om, hvornår regionsrådet
kan hæve kapaciteten på en anden institution eller afdeling
end den, hvor ansøgeren får kortest transporttid, jf. stk. 2, 4.
pkt.
Det er bl.a. hensigten at fastsætte nærmere regler om,
at regionerne, når de skal hæve kapaciteten på en institu-
tion eller afdeling for at få plads til en ansøger, kan lade
andre hensyn veje tungere, end at ansøgeren skal placeres
på den institution eller afdeling, hvor ansøgere får kortest
transporttid. Det kan fx været hensynet til institutionernes
eller afdelingernes klassedannelse og det fleksible klasseloft
eller hensynet til at sikre, at ansøgere til 2-årig hf, som er
20 år eller mere, får plads på et VUC (voksenuddannelses-
center), hvis ansøgeren har ønsket 2-årig hf på et VUC som
førsteprioritet. Det kan endvidere være et hensyn til særlige
lokale forhold af betydning for de enkelte ansøgere, herun-
der ansøgernes samlede transporttid, således at to eller flere
ansøgere samlet set får den korteste transporttid, selvom
den enkelte ansøger ikke fordeles til den institution, hvortil
ansøgeren vil få kortest transporttid. Der vil kunne fastsætte
regler om andre hensyn, som regionerne kan lægge vægt på.
Til nr. 27
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 k,
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 k, stk. 2,
1. pkt., at fordelingen, som nævnt i stk. 1, skal ske inden for
rammerne af institutionernes eller afdelingernes kapacitet
til en af ansøgerens eller elevens prioriterede uddannelses-
ønsker eller til den uddannelse, ansøgeren eller eleven har
ønsket som førsteprioritet, på en institution eller afdeling
inden for 60 minutters transporttid.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutters« i det
foreslåede § 11 h, stk. 2, 1. pkt., ændres til »45 minutters«.
Ændringsforslaget vil indebære, at regionen ved forde-
ling af ansøgere efter § 11 k ikke vil kunne placere ansø-
geren på en ikke-prioriteret institution eller afdeling, hvor
ansøgeren får mere end 45 minutters transporttid.
Regionen vil stadig kunne placere ansøgeren på en insti-
tution eller afdeling med mere end 45 minutters transporttid,
L 157 - 2021-22 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2586539_0009.png
9
hvis det er en institution eller afdeling, ansøgeren selv har
prioriteret.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 15.
Til nr. 28
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, hvori § 12 fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede § 12, stk. 1, 1.
pkt., at regionsrådet efter anmodning fra en ansøger eller
forældremyndighedens indehaver genoptager sin behandling
af ansøgningen med henblik på vurdering af, om der er
grundlag for at give ansøgeren helt eller delvist medhold.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, hvori § 12 foreslås
affattet, fremgår det af det foreslåede § 12, stk. 2, 1. pkt.,
det, at regionsrådets afgørelse om den foreløbige plads kan
påklages til børne- og undervisningsministeren af ansøgeren
eller ansøgerens forældremyndighedsindehaver.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, hvori § 12 fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede § 12, stk. 4, at
når regionsrådet videresender klagen til børne- og undervis-
ningsministeren, sender regionsrådet samtidig en kopi af
sin udtalelse til ansøgeren eller ansøgerens forældremyndig-
hedsindehaver med en frist for at afgive bemærkninger til
børne- og undervisningsministeren på 5 dage fra modtagel-
sen.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »ansøgerens for-
ældremyndighedsindehaver« i det foreslåede § 12, stk. 2,
1. pkt. og § 12, stk. 4, ændres til »forældremyndighedens
indehaver«.
Der er med den foreslåede ændring tale om en ensretning
af terminologien i lovforslaget.
Til nr. 29
Af § 12 a i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. fremgår det,
at fordelingsudvalget kan ved enstemmig afgørelse fastsæt-
te lokale elevfordelingsregler med det formål at løse eller
imødegå udfordringer af faglig, pædagogisk eller social ka-
rakter, som har sammenhæng med elevsammensætningen på
en eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område. For-
delingsudvalget skal kunne sandsynliggøre, at elevsammen-
sætningen på en eller flere institutioner i fordelingsudvalgets
område giver anledning til faglige, pædagogiske eller socia-
le udfordringer. Af stk. 2, fremgår det, at fordelingsudvalget
efter anmodning fra bestyrelsen for en institution, hvis leder
er medlem af udvalget, behandler bestyrelsens anmodning
om fastsættelse af lokale elevfordelingsregler efter stk. 1. Af
stk. 3. fremgår det, at en institution, som har anmodet for-
delingsudvalget om at fastsætte lokale elevfordelingsregler
efter st. 2, jf. stk. 1, kan klage til regionsrådet i den region,
hvor institutionen er hjemmehørende, over fordelingsudval-
gets afgørelse. Af stk. 4 fremgår det, at børne- og undervis-
ningsministeren fastsætter regler om frister for fastsættelsen
af lokale elevfordelingsregler, om frister for klage og om
offentliggørelse af og information om lokale regler.
Af § 3, stk. 3, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 som
nyaffattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 2532 af 22. december
2021, fremgår det, at § 12, stk. 2, 3. pkt., og § 12 a i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1 og 6, ophæves den 1. januar 2023.
Med det foreslåede nr. 01 foreslås det, at § 12 a ophæves.
Ophævelsen af § 12 a vil indebære, at bestemmelsen
ophæves den 1. juli 2022 i stedet for den 1. januar 2023.
Der er med den foreslåede ophævelse tale om en konse-
kvens af nedlæggelsen af fordelingsudvalgene.
Af § 13, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasi-
ale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., fremgår
det at de institutioner, der er godkendt til at udbyde uddan-
nelsen til almen studentereksamen og uddannelsen til hf-ek-
samen i regionen, samarbejder gennem de i § 14, stk. 1 og 2,
nævnte forpligtende samarbejder med regionsrådet og med
andre institutioner, som udbyder de i stk. 2 nævnte uddan-
nelser i regionen om den i § 10, stk. 1, nævnte koordinering.
Med det foreslåede nr. 02 foreslås det, at »forpligtende«
udgår af § 13, stk. 1.
Der er med den foreslåede ændring tale om en konse-
kvensrettelse som følger af den ved lovforslagets § 1, nr.
9, foreslåede ændring af § 14 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v., hvorved de forpligtende samarbejder erstattes af gym-
nasiesamarbejder.
Til nr. 30
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 9, hvori § 14 foreslås
affattet, fremgår det af det foreslåede § 14, stk. 1, 2. pkt., at
en institution omfattet af udbud af den 3-årige uddannelse til
almen studentereksamen eller uddannelse til hf-eksamen kan
deltage i samarbejdet i det omfang, regionsrådet vurderer, at
det er hensigtsmæssigt.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der efter »eller«
indsættes »2-årig«.
Der er med den foreslåede ændring tale om en præcise-
ring.
Til nr. 31
Med ændringsforslaget udgår muligheden for, at børne-
og undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen for en
institution at udarbejde en genopretningsplan, hvis instituti-
onen eller en afdeling under institutionen i tre på hinanden
følgende år ikke har opnået en andel af 1.-prioritetsansøgere
på mindst halvdelen af institutionens eller afdelingens fast-
satte kapacitet til den pågældende gymnasiale uddannelse.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 37 og 38.
Til nr. 32
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 37 og 38.
Til nr. 33
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 37 og 38.
L 157 - 2021-22 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2586539_0010.png
10
Til nr. 34
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 37 og 38.
Til nr. 35
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 37 og 38.
Til nr. 36
Af det fremsatte lovforslags § 2, nr. 7, hvori § 34 a, stk.
6, foreslås ændret, fremgår det, at i § 34 a, stk. 6, ændres §
8, stk. 2, § 11, § 12, § 12 a og § 12 b" til: § 8, stk. 2-4 og
6, om kapacitetsfastsættelse, § 8 b om flytning af kapacitet
og §§ 11 b12 og § 12 b om elevfordeling" og efter "hf-eksa-
men" indsættes: "samt uddannelsen til merkantil studenter-
eksamen og uddannelsen til teknisk studentereksamen".
Med ændringsforslaget foreslås »§§ 11 b12« ændres til:
»§ 11 b-12«.
Der er med den foreslåede ændring (indsættelse af en
bindestreg) tale om korrektur.
Til nr. 37
Med ændringsforslaget udgår de erhvervsgymnasiale ud-
dannelser – hhx og htx - af lovforslaget.
Til nr. 38
Med ændringsforslaget udgår de erhvervsgymnasiale ud-
dannelser – hhx og htx - af lovforslaget.
Til nr. 39
Med ændringsforslaget udgår regionsrådets mulighed for
efter høring af den berørte institution at afgive indstilling
til børne- og undervisningsministeren om, hvorvidt en insti-
tution eller en afdeling bør nedlægges.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 37 og 38.
Til nr. 40
Med ændringsforslaget udgår regionsrådets mulighed for
at kunne godkende en institution efter denne lov til, at den
eller en afdeling under institutionen er et profilgymnasium.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 6 og 7.
Til nr. 41
Med ændringsforslaget vil det ved lov nr. 2532 af 22.
december 2021 etablerede tilskudsloft for visse institutioner
omfattet af lov om private institutioner for gymnasiale ud-
dannelser blive ophævet.
Til nr. 42
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvensændring,
som følger af ændringsforslag nr. 41.
Til nr. 43
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, hvori § 14 b, fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede stk. 1, at bortset
fra skift af institution i forbindelse med skift af uddannelse
kan skift af institution, når ansøgeren har fået reserveret en
foreløbig plads eller er blevet endeligt optaget på en institu-
tion på en gymnasial uddannelse, kun ske, hvis 1) det sker i
forbindelse med en flytning, hvor ansøgeren eller eleven får
mere end 60 minutters transporttid fra den nye bopæl til den
institution, hvor ansøgeren eller eleven har fået tildelt plads
eller er endeligt optaget.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutters« i det
foreslåede § 14 b, stk. 1, nr. 1, ændres til »45 minutters«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at den maksimale
transporttid i den nye elevfordelingsmodel nedsættes fra 60
minutter til 45 minutter, jf. ændringsforslag nr. 2.
Ændringsforslaget vil indebære, at skift af institution in-
den for samme uddannelse, når ansøgeren har fået reserveret
en foreløbig plads eller er blevet endeligt optaget på en insti-
tution på en gymnasial uddannelse, kan ske, hvis det sker i
forbindelse med en flytning, hvor ansøgeren eller eleven får
mere end 45 minutters transporttid fra den nye bopæl til den
institution, hvor ansøgeren eller eleven har fået tildelt plads
eller er endeligt optaget.
Til nr. 44
Med ændringsforslaget fjernes kravet om, at skift kræver
en aftale med lederen af den institution, som ansøgeren eller
eleven vil skifte fra.
Til nr. 45
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvensændring,
som følge af ændringsforslag nr. 44.
Til nr. 46
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 37 og 38.
Til nr. 47
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 37 og 38.
Til nr. 48
Af § 3, stk. 3, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 som
nyaffattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 2532 af 22. december
2021, fremgår det, at § 12, stk. 2, 3. pkt., og § 12 a i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1 og 6, ophæves den 1. januar 2023.
Med ændringsforslaget foreslås det, at § 3, stk. 3, ophæ-
ves.
Der er med den foreslåede ophævelse tale om en konse-
kvensændring, som vil indebære, at § 12, stk. 2, 3. pkt., som
affattet i lovforslagets § 1, nr. 8, kan videreføres.
L 157 - 2021-22 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2586539_0011.png
11
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts 2022 og var
til 1. behandling den 7. april 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <4> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren send-
te den 25. januar 2022 dette udkast til udvalget, jf. BUU
alm. del – bilag 86. Den 31. marts 2022 sendte børne- og
undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <8> bilag på lovfor-
slaget.
Teknisk gennemgang
Udvalget har den 18. maj 2022 fået en teknisk gennem-
gang af lovforslaget.
Ekspertmøde
Udvalget har den 25. maj 2022 afholdt et lukket ekspert-
møde om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <133> spørgs-
mål til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Brian Bressendorff () Jens Joel (S) Jan Johansen (S)
Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Astrid Carøe (SF) Jan Bjergskov Larsen (SF) Lotte Rod (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV)
Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (UFG)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Gitte Willumsen (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9