Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157 Bilag 8
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om
private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser
(Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
…:
Til § 1
1)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 11 e, stk. 1, 5. pkt.,
ændres »Skatteforvaltningen« til:
»told- og skatteforvaltningen«.
[Ensretning af terminologi]
2)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 11 g, stk. 4,
ændres »60 minutter« til: »45 minutter«.
[Ændring af maksimal transporttid]
3)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 11 h, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »60 minutter« til: »45 mi-
nutter«.
[Ændring af maksimal transporttid]
4)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 11 i, stk. 2,
udgår
2. pkt.,
og i stedet indsættes: »Hvis
en institution eller afdeling har flere førsteprioritetsansøgere, end den har plads til at optage inden
for ansøgernes indkomstkategori, får en ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til insti-
tutionen eller afdelingen, reserveret en foreløbig plads forud for en ansøger med længere trans-
porttid. Hvis to eller flere ansøgere har samme transporttid, og der ikke er kapacitet til at reser-
vere plads til dem alle på institutionen eller afdelingen inden for ansøgernes indkomstkategori,
bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere der får reserveret plads på institutionen eller afdelin-
gen.«
[Transporttid som udvælgelseskriterium i fordelingszoner]
5)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 11 i, stk. 3, 1. pkt.
ændres »60 minutter« til: »45 mi-
nutter«.
[Ændring af maksimal transporttid]
6)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j,
affattes
stk. 2,
således:
»Stk.
2.
Regionsrådet fordeler ansøgeren, jf. stk. 1, til en af ansøgeren prioriteret institution el-
ler afdeling med ledig kapacitet i den af ansøgeren prioriterede rækkefølge. Hvis der ikke er plads
på en institution eller afdeling, jf. 1. pkt., skal regionsrådet fordele ansøgeren til den uddannelse,
ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på den institution eller afdeling med ledig kapacitet,
hvor ansøgeren har kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen. Regionsrå-
det kan kun placere ansøgeren efter 2. pkt. på en institution eller afdeling inden for maksimalt 45
minutters transporttid. Hvis der ikke er plads på en institution eller afdeling, jf. 1.-3. pkt., skal re-
gionsrådet hæve kapaciteten på den uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på den
1
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
institution eller afdeling, hvor ansøgeren får kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen. Regionsrådet kan dog i særlige tilfælde hæve kapaciteten på en anden institution eller
afdeling inden for maksimalt 45 minutters transporttid. Regionsrådet samarbejder med naboregi-
onerne om fordelingen af ansøgerne, hvis de nærmeste institutioner eller afdelinger fra ansøge-
rens bopæl ligger i en tilstødende region.«
[Regionernes fordeling af ansøgere, som ikke bliver fordelt i den centrale fordelingsmekanisme]
7)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11
j, affattes
stk. 3,
således:
»Stk.
3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvornår regions-
rådet kan hæve kapaciteten på en anden institution eller afdeling end den, hvor ansøgeren har
kortest transporttid, jf. stk. 2, 4. pkt.«
[Ændring af bemyndigelsesbestemmelse]
8)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 11 k, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »60 minutters« til: »45 mi-
nutters«.
[Ændring af maksimal transporttid]
9)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 12, stk. 2, 1. pkt.,
og
stk. 4
ændres »ansøgerens foræl-
dremyndighedsindehaver« til: »forældremyndighedens indehaver«.
[Ensretning af terminologi]
10)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»01.
§ 12 a
ophæves.
02.
I
§ 13, stk. 1,
udgår »forpligtende«.«
[Konsekvensrettelser]
11)
I den under
nr. 9
foreslåede affattelse af
§ 14, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »eller«: »den 2-
årige«.
[Præcisering]
Til § 2
12)
I den under
nr. 7
foreslåede ændring af
§ 34 a, stk. 6,
ændres »§§ 11 b12« til: »§§ 11 b-12«.
[Korrektur]
Til § 4
13)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 14 b, stk. 1, nr. 1,
ændres »60 minutters« til: »45 mi-
nutters«.
[Justering af transporttid i forbindelse med skift af institution]
Til § 5
14)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 3, nr. 3,
ophæves.«
2
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 e, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede
§ 11 e, stk. 1, 5. pkt., at ansøgere, som er fyldt 20 år eller fylder 20 år i det kalenderår, hvor ansø-
geren søger om optagelse, samt ansøgere, for hvem der ikke kan indhentes oplysninger om foræl-
dreindkomst hos Skatteforvaltningen, placeres i mellemindkomstkategorien uanset den faktiske
forældreindkomst.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 b, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede
§ 11 b, stk. 2, at Styrelsen for It og Læring til brug for beregninger, herunder af indkomstkatego-
rier, zonetyper og ansøgers placering i indkomstgrupper, indhenter oplysninger om ansøgerens
forældres indkomst hos told- og skatteforvaltningen, jf. § 11 f.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »Skatteforvaltningen« i det foreslåede § 11 e, stk. 1, 5. pkt.,
ændres til »told- og skatteforvaltningen«.
Den foreslåede ændring ensretter terminologien i lovforslaget, sådan at der entydigt henvises til
»told- og skatteforvaltningen«, hvilket tillige er terminologien i skatteforvaltningsloven.
Til nr. 2
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 g, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede
§ 11 g, stk. 4, at for ansøgere, som ikke får opfyldt et prioriteret ønske, må der højst være en
transporttid på 60 minutter hver vej.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutter« i det foreslåede § 11 g, stk. 4, ændres til »45
minutter«.
Forslaget har baggrund i tillægsaftale af 23. maj 2022 til aftale om Den Koordinerede Tilmelding
til Gymnasiale Ungdomsuddannelser, hvoraf det fremgår, at forligskredsen bag tillægsaftalen er
enig om, at den maksimale transporttid for ansøgere, der ikke får plads på en prioriteret institu-
tion eller afdeling, nedsættes fra 60 minutter til 45 minutter.
Den foreslåede ændring vil indebære, at fordelingsmekanismen ikke kan fordele ansøgere til en
institution eller afdeling, hvor ansøgeren får mere end 45 minutters transporttid hver vej, med
mindre ansøgeren selv har ønsket institutionen eller afdelingen, jf. lovforslagets § 11 h, stk. 2, og
§ 11 i, stk. 3. Nedsættelse af den maksimale transporttid vil skulle gælde i både afstandszoner og
fordelingszoner.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at regionen heller ikke kan fordele ansøgere til en institu-
tion eller afdeling, hvor ansøgeren får mere end 45 minutters transporttid hver vej, jf. §§ 11 j og
3
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
11 k, med mindre ansøgeren selv har prioriteret institutionen eller afdelingen. Dog vil regionen
kunne fordele en ansøger efter § 11 j til en institution eller afdeling med den førstprioriterede ud-
dannelse, hvor transporttiden er mere end 45 minutter, selvom ansøgeren ikke selv har prioriteret
institutionen eller afdelingen, hvis der ikke ligger en institution eller afdeling med den pågældende
uddannelse indenfor 45 minutters transporttid, jf. bemærkningerne til ændringsforslag nr. 6.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 11 g, stk. 5, i §
1, nr. 7, i det fremsatte lovforslag, at det er hensigten, at der vil blive fastsat regler om, at ansø-
gere, som har en gymnasial uddannelse på en institution eller afdeling i en fordelingszone som sin
førsteprioritet, som hovedregel skal angive mindst fire prioriteter (uddannelsesønsker). Det er
samtidig hensigten at fastsætte regler om, i hvilke tilfælde disse ansøgere kan angive færre end fire
prioriteter. Det fremgår endvidere af bemærkningerne til bestemmelsen i det fremsatte lovforslag,
at det fx kunne være tilfældet, hvis en ansøger, som kun ønsker en bestemt af de gymnasiale ud-
dannelser, kun har mulighed for at prioritere en, to eller tre institutioner eller afdelinger med den
pågældende uddannelse inden for en transporttid på maksimal 60 minutter fra bopælen, og at det
er hensigten at fastsætte regler om, at ansøgere i disse tilfælde vil skulle angive flest mulige priori-
teter med den pågældende uddannelse inden for 60 minutters transporttid fra bopælen. Den i æn-
dringsforslaget foreslåede nedsættelse af den maksimale transporttid til 45 minutter vil indebære,
at det også er hensigten at fastsætte transporttiden i de forventede bekendtgørelsesregler til 45
minutter i stedet for 60 minutter.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 2, i § 1, nr. 1, i det
fremsatte lovforslag om børne- og undervisningsministerens fastsættelse af institutionernes eller
afdelingernes kapaciteter de tre første år med modellen, og i § 8, stk. 3, i § 1, nr. 3, om regionsrå-
dene fastsættelse af institutionernes eller afdelingernes kapaciteter de efterfølgende år, at ministe-
ren og regionerne i forbindelse med kapacitetsfastsættelsen vil skulle tage højde for, at ansøgere
over 20 år skal være sikret en plads på 2-årig hf på et VUC, hvis ansøgeren har ønsket det som
førsteprioritet og eventuelt andenprioritet, hvis der inden for 60 minutters transporttid fra ansø-
gerens bopæl er flere
VUC ‘er
med 2-årig hf. Hvis det, efter søgetallene er kendt, viser sig, at det
er nødvendigt at øge kapaciteten i mellemindkomstkategorien på et VUC i en fordelingszone, for
at kunne optage alle ansøgere over 20 år på 2-årig hf på VUC inden for 60 minutters transporttid,
vil ministeren og regionerne skulle tildele den nødvendige overkapacitet i mellemindkomstkatego-
rien på de konkrete
VUC ‘er,
inden ansøgerne fordeles i den centrale fordelingsrunde. Den i æn-
dringsforslaget foreslåede nedsættelse af den maksimale transporttid til 45 minutter vil indebære,
at der også vil blive anvendt 45 minutter i stedet for 60 minutter i vurderingen af, om der er be-
hov for at øge kapaciteten i mellemindkomstkategorien for disse ansøgere.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 3, i § 1, nr. 1, i det
fremsatte lovforslag og § 8, stk. 4, i § 1, nr. 3, i det fremsatte lovforslag, at det endelige elevtal vil
kunne fastsættes til mindre end minimumskapaciteten på 84 elever, hvis der ikke er tilstrækkeligt
mange ansøgere inden for 60 minutters transporttid eller som følge af frafald m.v. Den i æn-
dringsforslaget foreslåede nedsættelse af den maksimale transporttid til 45 minutter vil indebære,
at det også er hensigten at skele til, om der er tilstrækkeligt mange ansøgere indenfor 45 minutters
transporttid i stedet for 60 minutter.
Til nr. 3
4
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 h, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede
§ 11 h, stk. 2, 1. pkt., at ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af deres uddannelsesønsker,
jf. stk. 1, får reserveret plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på en
institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid fra bopæ-
len til institutionen eller afdelingen, dog indenfor maksimalt 60 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutter« i det foreslåede § 11 h, stk. 2, 1. pkt., ændres
til »45 minutter«.
Ændringsforslaget vil indebære, at ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af deres uddan-
nelsesønsker, får reserveret plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på
en institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid fra bo-
pælen til institutionen eller afdelingen, dog indenfor maksimalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Det kan forekomme, at en ansøger til institutioner eller afdelinger i afstandszoner ikke vil kunne
få reserveret plads på en af sine prioriteter, fordi alle de prioriterede institutioner eller afdelinger
er overansøgte, og andre ansøgere har kortere afstand til de pågældende institutioner eller afdelin-
ger end ansøgeren selv. I disse tilfælde vil det foreslåede indebære, at den centrale fordelingsme-
kanisme vil forsøge at placere ansøgeren på en ikke-prioriteret institution eller afdeling på den ud-
dannelse, som ansøgeren har prioriteret som sin førsteprioritet. Fordelingsmekanismen vil således
ikke kunne placere ansøgeren på en ikke-prioriteret institution eller afdeling på en anden uddan-
nelse end den, ansøgere har angivet som sin førsteprioritet
heller ikke selvom ansøgeren måtte
have prioriteret den anden uddannelse som sin anden eller en efterfølgende prioritet.
Den centrale fordelingsmekanisme vil kun kunne placere ansøgeren på en ikke-prioriteret institu-
tion eller afdeling, hvis den pågældende institution eller afdeling har ledig kapacitet, og hvis det er
inden for maksimalt 45 minutters transporttid. Hvis der er flere ikke-prioriterede institutioner el-
ler afdelinger med ledig kapacitet inden for 45 minutters transporttid, vil fordelingsmekanismen
som overvejende hovedregel reservere plads til ansøgeren på den institution eller afdeling, hvor
ansøgeren vil få kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen.
Hvis der til en institution eller afdeling er en eller flere ansøgere med samme transporttid, og in-
gen af dem har prioriteret institutionen eller afdelingen, vil fordelingen blive afgjort ved lodtræk-
ning. Hvis der ikke er ledig kapacitet på en ikke-prioriteret institution eller afdeling på den uddan-
nelse, ansøgeren har angivet på sin førsteprioritet, inden for 45 minutters transporttid, vil det
være ansøgerens bopælsregion, som skal finde en plads til ansøgeren, jf. den foreslåede § 11 j og
bemærkningerne hertil i ændringsforslag nr. 6.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 4
5
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 i om fordeling af ansøgere i fordelingszoner, fo-
reslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 i, stk. 2, 2. pkt., at hvis en institution eller afde-
ling har flere førsteprioritetsansøgere, end den har plads til at optage inden for ansøgernes ind-
komstkategori, fordeles ansøgerne til institutioner eller afdelingen efter lodtrækning.
Med ændringsforslaget foreslås det, at
2. pkt.,
udgår i
§ 11 i, stk. 2,
og i stedet indsættes: »Hvis en
institution eller afdeling har flere førsteprioritetsansøgere, end den har plads til at optage inden
for ansøgernes indkomstkategori, får en ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til insti-
tutionen eller afdelingen, reserveret en foreløbig plads forud for en ansøger med længere trans-
porttid. Hvis to eller flere ansøgere har samme transporttid, og der ikke er kapacitet til at reser-
vere plads til dem alle på institutionen eller afdelingen inden for ansøgernes indkomstkategori,
bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere der får reserveret plads på institutionen eller afdelin-
gen.«
Det foreslåede vil indebære, at hvis en institution eller afdeling i en fordelingszone har flere før-
steprioritetsansøgere i en indkomstkategori, end den har kapacitet til at optage i denne indkomst-
kategori, så får en ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelin-
gen, reserveret en foreløbig plads forud for en ansøger med længere transporttid i den pågæl-
dende indkomstkategori. Det foreslåede vil endvidere indebære, at hvis to eller flere ansøgere i
samme indkomstkategori har samme transporttid, og der ikke er kapacitet til at reservere plads til
dem alle i den pågældende indkomstkategori på institutionen eller afdelingen, bliver der trukket
lod om, hvilke ansøgere der får reserveret plads på institutionen eller afdelingen. Der vil blive
knyttet et lodtrækningsnummer til hver prioritet (hvert uddannelsesønske), som vil finde anven-
delse, hvis lodtrækning bliver aktuelt.
Til nr. 5
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 i, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede
§ 11 i, stk. 3, 1. pkt., at ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af deres uddannelsesønsker,
jf. stk. 2, får reserveret plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på en
institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid fra bopæ-
len til institutionen eller afdelingen, dog indenfor maksimalt 60 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutter« i det foreslåede § 11 i, stk. 3, 1. pkt., ændres til
»45 minutter«.
Ændringsforslaget vil betyde, at ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af deres uddannel-
sesønsker, jf. stk. 1, får reserveret plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprio-
ritet, på en institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid
fra bopælen til institutionen eller afdelingen, dog indenfor maksimalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk.
4.
Det kan forekomme, at en ansøger til institutioner eller afdelinger i fordelingszoner ikke vil
kunne få reserveret plads på en af sine prioriteter, fordi alle de prioriterede institutioner eller afde-
linger er overansøgte i ansøgerens indkomstkategori, og andre ansøgere i samme indkomstkate-
gori og med samme prioritet har kortere afstand til de pågældende institutioner eller afdelinger
6
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
end ansøgeren selv. I disse tilfælde vil det foreslåede indebære, at den centrale fordelingsmeka-
nisme vil forsøge at placere ansøgeren på en ikke-prioriteret institution eller afdeling på den ud-
dannelse, som ansøgeren har prioriteret som sin førsteprioritet. Fordelingsmekanismen vil således
ikke kunne placere ansøgeren på en ikke-prioriteret institution eller afdeling på en anden uddan-
nelse end den, ansøgere har angivet som sin førsteprioritet
heller ikke selvom ansøgeren måtte
have prioriteret den anden uddannelse som sin anden eller en efterfølgende prioritet.
Den centrale fordelingsmekanisme vil kun kunne placere ansøgeren på en ikke-prioriteret institu-
tion eller afdeling, hvis den pågældende institution eller afdeling har ledig kapacitet, og hvis det er
inden for maksimalt 45 minutters transporttid. Hvis der er flere ikke-prioriterede institutioner el-
ler afdelinger med ledig kapacitet inden for 45 minutters transporttid, vil fordelingsmekanismen
som overvejende hovedregel reservere plads til ansøgeren på den institution eller afdeling, hvor
ansøgeren vil få kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen.
Hvis der til en institution eller afdeling er en eller flere ansøgere med samme transporttid, og in-
gen af dem har prioriteret institutionen eller afdelingen, vil fordelingen blive afgjort ved lodtræk-
ning. Hvis der ikke er ledig kapacitet på en ikke-prioriteret institution eller afdeling på den uddan-
nelse, ansøgeren har angivet på sin førsteprioritet, inden for 45 minutters transporttid, vil det
være ansøgerens bopælsregion, som skal finde en plads til ansøgeren, jf. den foreslåede § 11 j og
bemærkningerne hertil i ændringsforslag nr. 6.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 6
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 j, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede
§ 11 j, stk. 2, at fordelingen, som nævnt i stk. 1, skal ske inden for rammerne af institutionernes
eller afdelingernes kapacitet til en af ansøgerens prioriterede uddannelsesønsker eller til den ud-
dannelse, ansøgeren har ønsket som 1.-prioritet, på en institution eller afdeling inden for 60 mi-
nutters transporttid. Regionsrådet kan hæve kapaciteten på en institution eller afdeling, hvis det er
nødvendigt for at tildele disse ansøgere plads. Regionsrådet samarbejder med naboregionerne om
fordelingen af ansøgerne, hvis de nærmeste institutioner eller afdelinger fra ansøgerens bopæl lig-
ger i en tilstødende region.
Med ændringsforslaget foreslås det i
stk. 2, 1. pkt.,
at regionsrådet fordeler ansøgeren, jf. stk. 1, til
en af ansøgeren prioriteret institution eller afdeling med ledig kapacitet i den af ansøgeren priori-
terede rækkefølge. Det foreslås i
stk. 2, 2. pkt.,
at hvis der ikke er plads på en institution eller afde-
ling, jf. 1. pkt., skal regionsrådet fordele ansøgeren til den uddannelse, ansøgeren har ønsket som
førsteprioritet, på den institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren har kortest
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen. Det foreslås i
stk. 2, 3. pkt.,
at regionsrå-
det kun kan placere ansøgeren efter 2. pkt. på en institution eller afdeling inden for maksimalt 45
minutters transporttid.
Det foreslåede stk. 2, 1.-3. pkt., vil indebære, at regionen skal fordele ansøgeren til en af ansøge-
rens prioriteter, hvis der er ledig kapacitet på en af disse prioriteter, så ansøgeren får den højest
mulige prioritet opfyldt. Hvis der er ledig kapacitet på det førstprioriterede uddannelsesønske
7
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
(kombination af uddannelse og institution eller afdeling), skal regionsrådet fordele ansøgeren til
denne institution eller afdeling. Hvis der ikke er ledig kapacitet på det førstprioriterede uddannel-
sesønske, skal regionsrådet fordele ansøgeren til det andenprioriterede uddannelsesønske, hvis
der er ledig kapacitet på dette uddannelsesønske, og så fremdeles.
Hvis der ikke er ledig kapacitet på en af ansøgerens prioriteter, skal regionsrådet placere ansøge-
ren på en institution eller afdeling med ledig kapacitet på den uddannelse, som ansøgeren har an-
givet som førsteprioritet. Hvis der er flere institutioner eller afdelinger med ledige pladser på den
pågældende uddannelse, skal regionsrådet fordele ansøgeren til den institution eller afdeling, hvor
ansøgeren får kortest transporttid.
Regionen vil kun kunne placere en ansøger på en institution eller afdeling efter 2. pkt. inden for
maksimal 45 minutters transporttid.
Regionen vil ikke skulle tage hensyn til ansøgerens forældreindkomst, heller ikke selv om instituti-
onen eller afdelingen ligger i en fordelingszone.
Det forslås i
stk. 2, 4. pkt.,
at hvis der ikke er plads på en institution eller afdeling, jf. 1.-3. pkt.,
skal regionsrådet hæve kapaciteten på den uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet,
på den institution eller afdeling, hvor ansøgeren får kortest transporttid fra bopælen til institutio-
nen eller afdelingen. Det forslås i
stk. 2, 5. pkt.,
at regionsrådet dog i særlige tilfælde kan hæve ka-
paciteten på en anden institution eller afdeling inden for maksimalt 45 minutters transporttid.
Med ændringsforslaget foreslås der på baggrund af tillægsaftale af 23. maj 2022 om ændring af af-
tale af den 10. juni 2021 om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag, om hvordan regionerne skal fordele ansøgere,
som ikke bliver fordelt i den centrale fordelingsmekanisme.
Det foreslåede vil indebære, at hvis regionen ikke kan placere en ansøger på en prioriteret institu-
tion eller afdeling eller på en institution eller afdeling med den førstprioriterede uddannelse på en
institution eller afdeling med ledig kapacitet inden for maksimalt 45 minutter, så skal regionen hæve
kapaciteten på en institution eller afdeling med den uddannelse, ansøgeren har som førsteprioritet.
Hvis der ikke er en institution eller afdeling med den førstprioriterede uddannelse indenfor 45
minutters transporttid, vil regionen skulle placere ansøgeren på den nærmeste institution eller af-
deling, selvom dette medfører en længere transporttid end 45 minutter, og selvom ansøgeren ikke
nødvendigvis selv har prioriteret denne institution eller afdeling. Hvis der kun er én institution eller
afdeling med den førstprioriterede uddannelse indenfor 45 minutters transporttid, vil regionen li-
geledes skulle hæve kapaciteten på denne institution eller afdeling. Hvis der er to eller flere institu-
tioner eller afdelinger med den førstprioriterede uddannelse indenfor 45 minutter, vil regionen som
udgangspunkt skulle hæve kapaciteten på den institution eller afdeling, hvor ansøgeren får kortest
transporttid. Regionen vil dog i særlige tilfælde kunne hæve kapaciteten på en anden institution
eller afdeling. Det foreslås i ændringsforslag nr. 7, at børne- og undervisningsministeren får bemyn-
digelse til at fastsætte nærmere regler om, hvornår regionsrådet kan hæve kapaciteten på en anden
institution eller afdeling end den, hvor ansøgeren får kortest transporttid.
8
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Det foreslås i
stk. 2, 6. pkt.,
at regionsrådet samarbejder med naboregionerne om fordelingen af
ansøgerne, hvis de nærmeste institutioner eller afdelinger fra ansøgerens bopæl ligger i en tilstø-
dende region.
Det foreslåede vil indebære, at hvis ansøgeren er bosat, så mulige institutioner eller afdelinger in-
den for 45 minutters transporttid ligger i andre regioner, er ansøgerens bopælsregion forpligtet til
at samarbejde med den eller de tilstødende regioner om at finde plads til ansøgeren.
Til nr. 7
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 j, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede
§ 11 j, stk. 3, at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om regionsrådets
fordeling af ansøgere, som ikke er blevet fordelt i den centrale fordelingsmekanisme.
Som det fremgår af ændringsforslag nr. 6 og bemærkningerne hertil, foreslås det imidlertid fastsat
i § 11 j, stk. 2, at regionsrådet skal hæve kapaciteten på en institution eller afdeling på den uddan-
nelse, ansøgeren har som førsteprioritet, som hovedregel på den institution eller afdeling, hvor
ansøgeren får kortest transporttid.
Med ændringsforslaget foreslås det derfor i bemyndigelsesbestemmelsen i
stk. 3,
at børne- og un-
dervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvornår regionsrådet kan hæve kapacite-
ten på en anden institution eller afdeling end den, hvor ansøgeren får kortest transporttid, jf. stk.
2, 4. pkt.
Det er bl.a. hensigten at fastsætte nærmere regler om, at regionerne, når de skal hæve kapaciteten
på en institution eller afdeling for at få plads til en ansøger, kan lade andre hensyn veje tungere,
end at ansøgeren skal placeres på den institution eller afdeling, hvor ansøgere får kortest trans-
porttid. Det kan fx været hensynet til institutionernes eller afdelingernes klassedannelse og det
fleksible klasseloft eller hensynet til at sikre, at ansøgere til 2-årig hf, som er 20 år eller mere, får
plads på et VUC (voksenuddannelsescenter), hvis ansøgeren har ønsket 2-årig hf på et VUC som
førsteprioritet. Det kan endvidere være et hensyn til særlige lokale forhold af betydning for de en-
kelte ansøgere, herunder ansøgernes samlede transporttid, således at to eller flere ansøgere samlet
set får den korteste transporttid, selvom den enkelte ansøger ikke fordeles til den institution,
hvortil ansøgeren vil få kortest transporttid. Der vil kunne fastsætte regler om andre hensyn, som
regionerne kan lægge vægt på.
Til nr. 8
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 k, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede
§ 11 k, stk. 2, 1. pkt., at fordelingen, som nævnt i stk. 1, skal ske inden for rammerne af institutio-
nernes eller afdelingernes kapacitet til en af ansøgerens eller elevens prioriterede uddannelsesøn-
sker eller til den uddannelse, ansøgeren eller eleven har ønsket som førsteprioritet, på en institu-
tion eller afdeling inden for 60 minutters transporttid.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutters« i det foreslåede § 11 h, stk. 2, 1.pkt., ændres
til »45 minutters«.
9
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Ændringsforslaget vil indebære, at regionen ved fordeling af ansøgere efter § 11 k ikke vil kunne
placere ansøgeren på en ikke-prioriteret institution eller afdeling, hvor ansøgeren får mere end 45
minutters transporttid.
Regionen vil stadig kunne placere ansøgeren på en institution eller afdeling med mere end 45 mi-
nutters transporttid, hvis det er en institution eller afdeling, ansøgeren selv har prioriteret.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 9
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, hvori § 12 foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede §
12, stk. 1, 1. pkt., at regionsrådet efter anmodning fra en ansøger eller forældremyndighedens in-
dehaver genoptager sin behandling af ansøgningen med henblik på vurdering af, om der er
grundlag for at give ansøgeren helt eller delvist medhold.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, hvori § 12 foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede §
12, stk. 2, 1. pkt., det, at regionsrådets afgørelse om den foreløbige plads kan påklages til børne-
og undervisningsministeren af ansøgeren eller ansøgerens forældremyndighedsindehaver.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, hvori § 12 foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede §
12, stk. 4, at når regionsrådet videresender klagen til børne- og undervisningsministeren, sender
regionsrådet samtidig en kopi af sin udtalelse til ansøgeren eller ansøgerens forældremyndigheds-
indehaver med en frist for at afgive bemærkninger til børne- og undervisningsministeren på 5
dage fra modtagelsen.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »ansøgerens forældremyndighedsindehaver« i det foreslå-
ede § 12, stk. 2, 1. pkt. og § 12, stk. 4, ændres til »forældremyndighedens indehaver«.
Der er med den foreslåede ændring tale om en ensretning af terminologien i lovforslaget.
Til nr. 10
Af § 12 a i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v. fremgår det, at fordelingsudvalget kan ved enstemmig afgørelse fastsætte lokale elevforde-
lingsregler med det formål at løse eller imødegå udfordringer af faglig, pædagogisk eller social ka-
rakter, som har sammenhæng med elevsammensætningen på en eller flere institutioner i forde-
lingsudvalgets område. Fordelingsudvalget skal kunne sandsynliggøre, at elevsammensætningen
på en eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område giver anledning til faglige, pædagogiske
eller sociale udfordringer. Af stk. 2, fremgår det, at fordelingsudvalget efter anmodning fra besty-
relsen for en institution, hvis leder er medlem af udvalget, behandler bestyrelsens anmodning om
fastsættelse af lokale elevfordelingsregler efter stk. 1. Af stk. 3. fremgår det, at en institution, som
har anmodet fordelingsudvalget om at fastsætte lokale elevfordelingsregler efter st. 2, jf. stk. 1,
10
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
kan klage til regionsrådet i den region, hvor institutionen er hjemmehørende, over fordelingsud-
valgets afgørelse. Af stk. 4 fremgår det, at børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om
frister for fastsættelsen af lokale elevfordelingsregler, om frister for klage og om offentliggørelse
af og information om lokale regler.
Af § 3, stk. 3, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 som nyaffattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 2532 af
22. december 2021, fremgår det, at § 12, stk. 2, 3. pkt., og § 12 a i lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1
og 6, ophæves den 1. januar 2023.
Med det foreslåede nr. 01 foreslås det, at § 12 a ophæves.
Ophævelsen af § 12 a vil indebære, at bestemmelsen ophæves den 1. juli 2022 i stedet for den 1.
januar 2023.
Der er med den foreslåede ophævelse tale om en konsekvens af nedlæggelsen af fordelingsudval-
gene.
Af § 13, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddan-
nelse m.v., fremgår det at de institutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelsen til almen
studentereksamen og uddannelsen til hf-eksamen i regionen, samarbejder gennem de i § 14, stk. 1
og 2, nævnte forpligtende samarbejder med regionsrådet og med andre institutioner, som udby-
der de i stk. 2 nævnte uddannelser i regionen om den i § 10, stk. 1, nævnte koordinering.
Med det foreslåede nr. 02 foreslås det, at »forpligtende« udgår af § 13, stk. 1.
Der er med den foreslåede ændring tale om en konsekvensrettelse som følger af den ved lov-
forslagets § 1, nr. 9, foreslåede ændring af § 14 i lov om institutioner for almengymnasiale uddan-
nelser og almen voksenuddannelse m.v., hvorved de forpligtende samarbejder erstattes af gymna-
siesamarbejder.
Til nr. 11
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 9, hvori § 14 foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede §
14, stk. 1, 2. pkt., at en institution omfattet af udbud af den 3-årige uddannelse til almen studen-
tereksamen eller uddannelse til hf-eksamen kan deltage i samarbejdet i det omfang, regionsrådet
vurderer, at det er hensigtsmæssigt.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der efter »eller« indsættes »2-årig«.
Der er med den foreslåede ændring tale om en præcisering.
Til nr. 12
11
L 157 - 2021-22 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Af det fremsatte lovforslags § 2, nr. 7, hvori § 34 a, stk. 6, foreslås ændret, fremgår det, at i § 34 a,
stk. 6, ændres § 8, stk. 2, § 11, § 12, § 12 a og § 12 b" til: § 8, stk. 2-4 og 6, om kapacitetsfastsæt-
telse, § 8 b om flytning af kapacitet og §§ 11 b12 og § 12 b om elevfordeling" og efter "hf-eksa-
men" indsættes: "samt uddannelsen til merkantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk
studentereksamen".
Med ændringsforslaget foreslås »§§ 11 b12« ændres til: »§ 11 b-12«.
Der er med den foreslåede ændring (indsættelse af en bindestreg) tale om korrektur.
Til nr. 13
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, hvori § 14 b, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede
stk. 1, at bortset fra skift af institution i forbindelse med skift af uddannelse kan skift af institu-
tion, når ansøgeren har fået reserveret en foreløbig plads eller er blevet endeligt optaget på en in-
stitution på en gymnasial uddannelse, kun ske, hvis 1) det sker i forbindelse med en flytning, hvor
ansøgeren eller eleven får mere end 60 minutters transporttid fra den nye bopæl til den institu-
tion, hvor ansøgeren eller eleven har fået tildelt plads eller er endeligt optaget.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutters« i det foreslåede § 14 b, stk. 1, nr. 1, ændres til
»45 minutters«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at den maksimale transporttid i den nye elevfordelingsmo-
del nedsættes fra 60 minutter til 45 minutter, jf. ændringsforslag nr. 2.
Ændringsforslaget vil indebære, at skift af institution inden for samme uddannelse, når ansøgeren
har fået reserveret en foreløbig plads eller er blevet endeligt optaget på en institution på en gym-
nasial uddannelse, kan ske, hvis det sker i forbindelse med en flytning, hvor ansøgeren eller ele-
ven får mere end 45 minutters transporttid fra den nye bopæl til den institution, hvor ansøgeren
eller eleven har fået tildelt plads eller er endeligt optaget.
Til nr. 14
Af § 3, stk. 3, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 som nyaffattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 2532 af
22. december 2021, fremgår det, at § 12, stk. 2, 3. pkt., og § 12 a i lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1
og 6, ophæves den 1. januar 2023.
Med ændringsforslaget foreslås det, at § 3, stk. 3, ophæves.
Der er med den foreslåede ophævelse tale om en konsekvensændring, som vil indebære, at § 12,
stk. 2, 3. pkt., som affattet i lovforslagets § 1, nr. 8, kan videreføres.
12