Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157 Bilag 6
Offentligt
2578477_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
19. maj 2022
L 157
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale ud-
dannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale uddan-
nelser og lov om de gymnasiale uddannelser. (Kapacitetsfastsættelse og
elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser).
Af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil).
Kære medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget
Til udvalgets interne høring om elevfordeling
den 25. maj kl. 10.00
11.30
(via Teams)
deltager følgende eksperter:
1.
Emilie Loiborg, advokat, Horten
2.
Mikkel Høst Gandil, Oslo Universitet, forsker (skoledistrikter og
3.
4.
5.
6.
segregering)
Andreas Bjerre-Nielsen, Københavns Universitet, forsker (elev-
fordeling)
Kristina Bakkær Simonsen, Aarhus Universitet,
forsker (inte-
gration og blandede klasser)
Anya Eskildsen, direktør, Niels Brock
Gitte Nørgaard, direktør, Aarhus Business College
CEPOS og KRAKA har begge foretaget analyser vedr. elevfordeling med
forskelligt fokus. CEPOS ser på elevfordelingens konsekvenser for trivslen,
mens KRAKA ser på hvilke gymnasier, som kan forvente at få hhv. flere eller
færre ressourcestærke elever i københavnsområdet.
Cepos rapport om elevfordeling:
Trivsel i gymnasiet
når de andre elever ikke er problemet, er ændret elev-
fordeling ikke løsningen (cepos.dk)
Side 1 | 2
L 157 - 2021-22 - Bilag 6: Analyser vedr. elevfordeling
2578477_0002.png
KRAKA analyse af fordeling af ressourcestærke elever:
Disse gymnasier kan se frem til flere eller færre ressourcestærke elever |
Kraka
Med venlig hilsen
Kirsten Hermansen
Udvalgssekretær
Side 2 | 2