Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157 Bilag 2
Offentligt
2554289_0001.png
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Skønnede konsekvenser af elevforde-
lingsmodel 2020
Notatet præsenterer beregningsgrundlaget bag aftalen om den
Koordine-
rede Tilmelding for Gymnasiale Ungdomsuddannelser.
Det bemærkes, at beregningerne er behæftet med stor usikkerhed. Dette
skyldes blandt andet, at de er foretaget på baggrund af ansøgernes nuvæ-
rende søgemønstre under gældende regler samt midlertidige beregnings-
tekniske kapaciteter, som forventes ændret ved den endelige kapacitets-
fastsættelse 2022. Ministeriet offentliggør nye og mere sikre beregninger,
når kapaciteterne er fastlagt.
Skønnede konsekvenser for elevsammensætning
Af tabel 1 og 2 fremgår, at antallet af afdelinger med over 30 pct. elever med
ikke-vestlig herkomst reduceres ved fordeling efter ny fordelingsmodel, sær-
ligt på stx.
Tabel 1: Opgørelse på afdelingsniveau (på tværs af uddannelser, matrikelniveau)
Afdelingernes andel af elever med ikke-vestlig herkomst
Tilgang: 1.g’ere 2020
0-4,99 pct.
5-9,99 pct.
10-19,99 pct.
20-24,99 pct.
25-29,99 pct.
30-34,99 pct.
35-39,99 pct.
40-49,99 pct.
50-100 pct.
I alt 30 pct. og over
I alt
82
85
47
11
7
4
2
7
4
17
249
4. april 2022
Sagsnr.: 22/06674
Ny fordelingsmodel
63
88
59
14
11
11
2
1
0
14
249
Anm.: Tilgangen af 1.g’ere afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som for-
delingsmodellen hviler på. Derfor kan opgørelserne af antal institutioner med høj andel af elever med ikke-
vestlig herkomst mellem ansøgere og 1.g’ere ikke sammenlignes 1:1.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
L 157 - 2021-22 - Bilag 2: Orientering om beregningsgrundlaget bag aftalen om den Koordinerede Tilmelding for Gymnasiale Ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2554289_0002.png
Tabel 2: Antal afdelinger med mindst 30 pct. elever med ikke-vestlig herkomst
Tilgang: 1.g’ere 2020
Stx
Hf
Hhx
Htx
I alt
11
14
3
4
32
Ny fordelingsmodel
5
14
2
2
23
Anm.: Tilgangen af 1.g’ere afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som for-
delingsmodellen hviler på. Derfor kan opgørelserne af antal institutioner med høj andel af elever med ikke-
vestlig herkomst mellem ansøgere og 1.g’ere ikke sammenlignes 1:1.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Skønnede konsekvenser for opfyldelse af prioriteter
Af tabel 3 fremgår, at opfyldelsen af 1. prioriteter skønnes stabil i af-
standszoner og reduceret på stx og htx i fordelingszoner. Prioritetsopfyl-
delsen opgjort på kommuneniveau fremgår af bilag 1.
Tabel 3: Andelen af ansøgere, får opfyldt 1. prioritet
Afstandszoner
Tilgang: 1.g’ere 2020
Stx
Hf
Hhx
Htx
93 pct.
92 pct.
94 pct.
96 pct.
Ny fordelingsmodel
96 pct.
93 pct.
98 pct.
98 pct.
Fordelingszoner
Stx
Hf
Hhx
Htx
Tilgang: 1.g’ere 2020
90 pct.
88 pct.
89 pct.
94 pct.
Ny fordelingsmodel
84 pct.
87 pct.
94 pct.
92
pct.
Anm.: Zone angiver institutionsbeliggenhed
Anm.: Tilgangen af 1.g’ere afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som for-
delingsmodellen hviler på.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Skønnede konsekvenser for transporttid
Af tabel 4 fremgår, at transporttiden skønnes reduceret for mange ansø-
gere med den nye elevfordelingsmodel, særligt ansøgere til stx i forde-
lingszoner. Transporttiden opgjort på kommuneniveau fremgår af bilag
1.
Tabel 4: Ansøgeres transporttid til tildelt afdeling
Afstandszoner
Tilgang: 1.g’ere 2020
0-20 min.
20-40 min.
40-60 min.
60+ min.
I alt
48 pct.
28 pct.
16 pct.
8 pct.
100 pct.
Stx
Ny fordelingsmodel
50 pct.
28 pct.
15 pct.
7 pct.
100 pct.
Tilgang: 1.g’ere 2020
0-20 min.
20-40 min.
40-60 min.
40 pct.
24 pct.
19 pct.
Hf
Ny fordelingsmodel
43 pct.
25 pct.
19 pct.
2
L 157 - 2021-22 - Bilag 2: Orientering om beregningsgrundlaget bag aftalen om den Koordinerede Tilmelding for Gymnasiale Ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2554289_0003.png
60+ min.
I alt
17 pct.
100 pct.
13 pct.
100 pct.
Tilgang: 1.g’ere 2020
0-20 min.
20-40 min.
40-60 min.
60+ min.
I alt
42 pct.
27 pct.
21 pct.
11 pct.
100 pct.
Hhx
Ny fordelingsmodel
42 pct.
27 pct.
21 pct.
10 pct.
100 pct.
Tilgang: 1.g’ere 2020
0-20 min.
20-40 min.
40-60 min.
60+ min.
I alt
34 pct.
25 pct.
22 pct.
18 pct.
100 pct.
Htx
Ny fordelingsmodel
36 pct.
26 pct.
22 pct.
16 pct.
100 pct.
Fordelingszoner
Stx
Tilgang: 1.g’ere 2020
Ny fordelingsmodel
73 pct.
19 pct.
4 pct.
3 pct.
100 pct.
66 pct.
24 pct.
7 pct.
3 pct.
100 pct.
0-20 min.
20-40 min.
40-60 min.
60+ min.
I alt
Tilgang: 1.g’ere 2020
0-20 min.
20-40 min.
40-60 min.
60+ min.
I alt
50 pct.
28 pct.
12 pct.
11 pct.
100 pct.
Hf
Ny fordelingsmodel
48
pct.
31
pct.
11
pct.
10
pct.
100 pct.
Tilgang: 1.g’ere 2020
0-20 min.
20-40 min.
40-60 min.
60+ min.
I alt
35 pct.
31 pct.
21 pct.
13 pct.
100 pct.
Hhx
Ny fordelingsmodel
34 pct.
32 pct.
22 pct.
12 pct.
100 pct.
Tilgang: 1.g’ere 2020
0-20 min.
20-40 min.
40-60 min.
60+ min.
I alt
41 pct.
34 pct.
15 pct.
9 pct.
100 pct.
Htx
Ny fordelingsmodel
41 pct.
34 pct.
16 pct.
9 pct.
100 pct.
Am.: Tilgangen af 1.g’ere afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som for-
delingsmodellen hviler på.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Skønnede konsekvenser for andelen af ufordelte
Andelen af ufordelte ansøgere, dvs. ansøgere, som er løbet tør for priorite-
ter, og ikke kan placeres på en ikke-prioriteret afdeling inden for den maksi-
male transporttid fremgår af tabel 5. Antallet af ufordelte ansøgere er meget
tæt forbundet med kapacitetsfastsættelse, og det forventes, at andelen af
ufordelte reduceres, når de endelige kapaciteter er fastlagt.
Tabel 5: Opgørelse af andel ufordelte elever
Ny fordelingsmodel
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
1 pct.
2 pct.
5 pct.
4 pct.
3
L 157 - 2021-22 - Bilag 2: Orientering om beregningsgrundlaget bag aftalen om den Koordinerede Tilmelding for Gymnasiale Ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2554289_0004.png
Region Nordjylland
På landsplan
2 pct.
3 pct.
Anm.: Zone angiver institutionsbeliggenhed
Anm.: I den foreslåede model kan ansøgere ende som ufordelte efter den automatiserede fordelingsrunde.
Dette sker, hvis ikke der har været plads på ansøgerens prioriterede afdelinger eller på andre afdelinger inden
for 60 min. transporttid (afdelinger af samme uddannelse som 1. prioritetsuddannelsen).
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Matrikler med mindst 30 pct. elever med ikke-vestlig herkomst
De konkrete matrikler, som har 30 pct. eller flere elever med ikke-vestlig
herkomst fremgår af
tabel 6.
Tabel 6: Opgørelse på afdelingsniveau (på tværs af uddannelser, matrikelniveau)
Afdelingernes andel af elever med ikke-vestlig herkomst for de matrikler, som har mindst 30 pct. elever med
ikke-vestlig herkomst, hvor andele på mindst 30 pct. er markeret med rødt
Uddan-
nelse
Afdelingens navn
Hhx,Htx,Stx NEXT - Sydkysten gymnasium
Hf,Htx,Stx
Hf
Htx
Stx
Hf,Stx
Hf,Hhx,Htx,
Stx
Hf
Hf,Stx
Hf,Stx
Htx
Hf,Stx
Hf,Stx
Hf
Stx
Hf
Hhx
Hf,Stx
Hf
AARHUS GYMNASIUM, Tilst
HF & VUC København Syd, Hvidovre
H.C. Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg
Ørestad Gymnasium
Mulernes Legatskole
NEXT - Albertslund/Vestskoven Gym-
nasium
VUC Syd - Haderslev
Høje-Taastrup Gymnasium
Herlev Gymnasium og HF
HTX Gastro Science
Hvidovre Gymnasium & HF
Københavns åbne Gymnasium
HF & VUC København Syd, Amager
Frederiksberg Gymnasium
VUC Lyngby
NEXT- Baltorp Business Gymnasium
Aalborghus Gymnasium
Århus Akademi
Vestegnen HF & VUC, Albertslund af-
deling
Tilgang:
1.g’ere 2020
57%
56%
55%
53%
49%
45%
44%
43%
43%
41%
40%
39%
38%
35%
35%
34%
33%
29%
29%
22%
17
Ny fordelings-
model
33%
33%
43%
34%
33%
30%
36%
26%
35%
28%
24%
31%
29%
31%
30%
22%
21%
30%
30%
33%
14
Kommune
Ishøj
Aarhus
Hvidovre
Frederiks-
berg
København
Odense
Albertslund
Haderslev
Høje-Taa-
strup
Herlev
København
Hvidovre
København
Tårnby
Frederiks-
berg
Lyngby-
Taarbæk
Ballerup
Aalborg
Aarhus
Vallensbæk Hf
Antal matrikler med mindst 30 pct. ikke-vestlige elever
Anm.: *Andelen er afrundet til 30 pct., men den bagvedliggende andel ligger på under 30 pct., hvorfor den
ikke er markeret rød.
Anm.: Tilgangen af 1.g’ere afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som for-
delingsmodellen hviler på. Derfor kan opgørelserne af antal institutioner med høj andel af elever med ikke-
vestlig herkomst mellem ansøgere og 1.g’ere ikke sammenlignes 1:1.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
4