Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157 Bilag 12
Offentligt
2590320_0001.png
Til lovforslag nr.
L 157
Folketinget 2021-22
Tillægsbetænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 7. juni 2022
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser
(Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal Alliances med-
lemmer af udvalget har stillet 24 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og Marie Krarup
(UFG) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF, DF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (FG) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke med-
lemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i tillægsbe-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis, Dansk Folkepar-
tis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget opfordrer regeringen til at udskyde behandlingen
af L 157 om tvangsfordeling af elever, og at 3. behandling
dermed udskydes.
Regeringen har i sidste øjeblik hastet en ændring af
tvangsfordelingsmodellen igennem. Den kan have væsentli-
ge konsekvenser for, hvordan modellen indvirker på eleve-
rne, og hvilke dele af byerne som bliver hårdest ramt.
Samtidig noterer medlemmerne sig, at regeringens egne
embedsmænd skriver, at »beregningerne er behæftet med
meget store usikkerheder, som bl.a. skyldes, at beregninger-
ne beror på midlertidige beregningstekniske kapaciteter og
historiske søgemønstre samt forskelle mellem tilgangs- og
ansøgerpopulation, herunder at ufordelte ansøgere ikke er
medtaget i beregningsgrundlaget«, jf. bilag 3 i »Tillægsafta-
le til aftale om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Uddannelser mellem regeringen (Socialdemokratiet) og So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alter-
nativet og Kristendemokratierne«.
Det betyder, at regeringen reelt ikke aner, hvor store kon-
sekvenserne bliver af deres tvangseksperiment, og hvem der
bliver ramt. Det er stærkt kritisabelt, at et så stort indgreb
over for eleverne gennemtrumfes på et så spinkelt beslut-
ningsgrundlag.
Derfor har Det Konservative Folkeparti sendt en række
spørgsmål angående konsekvensvurderingerne og evidensen
bag de forventede effekter bag tvangsmodellen, som ikke er
blevet besvaret. 3. behandling bør udskydes, så disse spørgs-
mål kan besvares. Der bør også afsættes tid til at indhente
nye høringssvar fra alle eksterne aktører, så konsekvenserne
af den seneste ændring af lovforslaget bliver belyst ordent-
ligt.
AX028033
L 157 - 2021-22 - Bilag 12: Tillægsbetænkning afgivet den 7. juni 2022
2590320_0002.png
2
Endelig bemærkes, at V, KF, DF og NB ønsker at styr-
ke udkantsgymnasiernes mulighed for at overleve i den
kommende tid med faldende elevgrundlag. V, KF og DF
opfordrer regeringen til at indkalde til nye forhandlinger,
hvor taxametersystemet bliver en central del af svaret på
den udfordring. En del af de knap 200 mio. kr., regeringen
vil bruge på at administrere tvangsfordelingen af elever, er
bedre brugt på at hjælpe udkantsgymnasierne.
Samlet set mener Det Konservative Folkeparti, Venstre,
Dansk Folkeparti, Nye borgerlige og Liberal Alliance, at der
er en væsentlig risiko for lovsjusk, hvis regeringen stemmer
L157 igennem på torsdag.
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
ønsker at sikre et Danmark i bedre uddannelsesbalance, hvor
man kan tage en ungdomsuddannelse over hele landet tæt
på, hvor man bor.
Derfor støtter Venstre og DF den del af lovforslaget,
der omhandler landdistrikterne – i lovforslaget betegnet af-
standszonerne – og derfor havde Venstre sammen med DF
og LA og støttet af KF og NB stillet forslag om at få delt
lovforslaget op i to, så der kunne stemmes særskilt om hen-
holdsvis tvangsfordelingsmodellen på baggrund af forældre-
indkomst, der nu trækkes ned over de større byområder, og
om modellen for landområderne.
En sådan opdeling og afstemning har Socialdemokraterne
desværre blokeret for sammen med et flertal af de røde
partier i Folketinget.
Det er trist. Og det betyder også, at selv om der er et
bredt flertal i Folketinget, som gerne vil stemme for den
del, så får de desværre ikke mulighed for det. Det ville
ellers have sikret stabilitet for de mindre gymnasier landet
over og netop understreget over for dem, at et bredt flertal
i Folketinget er optaget af at sikre dem fremover. Det er
nemlig også forudsætningen for det frie gymnasievalg, at
elever rundt i landet overhovedet har et lokalt gymnasium at
vælge.
Lovforslagets del om gymnasierne rundt i landet ligner
den model, vi allerede har i dag, og at holde hånden under
de mindre gymnasier er netop derfor med til at sikre det frie
gymnasievalg i hele landet.
Men kapacitetsregler er ikke nok og kan ikke stå alene,
der er også behov for en taxameterreform, der sikrer bedre
økonomiske vilkår for de mindre gymnasier – herunder et
markant højere grundtilskud og en ligestilling af udkantsta-
xameteret mellem institutioner, som vil betyde alverden for
de mindre hhx-institutioner landet over. Det har Venstre
stillet forslag om til både finansloven og i beslutningsfor-
slag. Også de forslag har Socialdemokraterne og de røde
partier stemt imod – senest i forbindelse med 3. behandling
af finansloven for 2022. Venstre og DF har længe opfordret
den socialdemokratiske regering til at indkalde til taxame-
terforhandlinger, så grundtilskuddet til de mindre gymnasier
kan sættes markant op. Den tidligere VLAK-regering hav-
de afsat en varig reservationsbevilling til at sikre højere
taxametre, og der var igangsat et taxametereftersyn og en
gennemgang af institutionsområdet. Dermed var der et gen-
nemarbejdet grundlag for et nyt taxametersystem og økono-
misk sikkerhed for de mindre institutioner i en tid, hvor
ansøgertallet mange steder i landdistrikterne falder meget.
Venstre og DF er imod tvangsfordeling af gymnasiee-
lever på baggrund af deres forældres indkomst. Det er
udansk, og det bryder fundamentalt med det frie uddannel-
sesvalg. Venstre og DF ønsker frit valg for de unge, og der-
for vil vi rulle den del af lovgivningen tilbage efter et valg,
jf. bemærkningerne i et tidligere afgivet betænkningsbidrag
og det fælles bidrag i denne tillægsbetænkning.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget ønsker, at un-
ge i fremtiden fortsat skal have mulighed for at gå på et
lokalt gymnasium af høj faglig kvalitet. Radikale Venstre
støtter derfor fortsat op om elevfordelingsaftalen af juni
2021 med de forbedringer og justeringer, som er foretaget
i tillægsaftalen af maj 2022, og som skaber sikkerhed for, at
unge kan gå på et gymnasium tæt på deres bopæl.
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Af
et mindretal
(V, DF, LA), tiltrådt af
et mindretal
(KF og
NB):
Til § 1
1)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 b
udgår
stk. 2.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]
2)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 3,
der
bliver stk. 2, »og 2«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1]
3)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 d
udgår
stk. 2.
Stk. 3 bliver herefter stk 2.
[Forældreindkomst udgår som parameter i elevfordelings-
modellen]
4)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 d
udgår i
stk. 3,
der
bliver stk. 2, », herunder hvornår en zone bliver afstands-
eller fordelingszone, hvornår en zone skifter status, og hvor-
dan forældreindkomst opgøres«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
5)
De under
nr. 7
foreslåede
§§ 11 e
og
11 f
udgår.
[Forældreindkomst udgår som parameter i elevfordelings-
modellen]
6)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 g
ændres i
stk. 2
»§§
11 h og i« til: »§ 11 h«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 7]
Principalt
7)
Den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 i
udgår.
L 157 - 2021-22 - Bilag 12: Tillægsbetænkning afgivet den 7. juni 2022
2590320_0003.png
3
[Forældreindkomst udgår som parameter i elevfordelings-
modellen]
Subsidiært
8)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 i
indsættes i
stk. 1, 5.
pkt.,
efter »Sankt Annæ Gymnasium«: »og IBB shippinglin-
jen på Niels Brock«.
[Fritagelse af shippinglinjen på Niels Brock]
9)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j
ændres i
stk. 1
»§§
11 h og i« til: »§ 11 h«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
10)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 k
ændres i
stk. 1, 1.
pkt.,
»§§ 11 h-11 j« til: »§§ 11 h og 11 j«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 7]
Til § 2
11)
Nr. 2
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16 og 17]
12)
Nr. 3.
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16 og 17]
13)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 34 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres », uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til mer-
kantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk studen-
tereksamen» til: »og uddannelsen til hf-eksamen«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16 og 17]
14)
Nr. 5
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16 og 17]
15)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 34 a, stk. 4,
ændres »de forpligtende samarbejder«
til: »gymnasiesamarbejdet«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16 og 17]
16)
I den under
nr. 7
foreslåede ændring af
§ 34 a, stk.
6,
udgår », og efter »hf-eksamen« indsættes: »samt uddan-
nelsen til merkantil studentereksamen og uddannelsen til
teknisk studentereksamen««.
[Udskillelse af de erhvervsgymnasiale uddannelser]
17)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 34 a, stk. 6,
ændres »,
udbud af uddannelsen til hf-eksamen, udbud af uddannelsen
til merkantil studentereksamen og udbud af uddannelsen til
teknisk studentereksamen« til: »og udbud af uddannelsen til
hf-eksamen«.
[Udskillelse af de erhvervsgymnasiale uddannelser]
18)
Nr. 9
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16 og 17]
19)
Nr. 10
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16 og 17]
Til § 3
20)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 8 b
ophæves.«
[Ophævelse af tilskudsloft]
Til § 4
21)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 14 b
udgår
stk. 2.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
[Udskillelse af krav om aftale]
22)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 14 b
udgår i
stk. 3,
der bliver stk. 2, »og 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 21]
23)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 14 b
indsættes som
stk.
4:
»Stk. 4.
Stk. 1-3 finder ikke anvendelse for uddannelsen
til teknisk studentereksamen og uddannelsen til merkantil
studentereksamen.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16 og 17]
24)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 20, stk. 2,
ændres »de 3-
årige uddannelser til teknisk, merkantil og« til: »den 3-årige
uddannelse til«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16 og 17]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2, 4, 6 og 10
Ændringsforslagene er lovtekniske konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 3, 5 og 7.
Til nr. 3, 5 og 7
Med ændringsforslagene udgår forældreindkomst som
parameter i elevfordelingsmodellen.
Til nr. 8
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 i, stk.
1, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 i,
stk. 1, 5. pkt., at på institutioner eller afdelinger i fordelings-
zoner bliver kapaciteten på den enkelte uddannelse opdelt
i tre dele. En del er forbeholdt ansøgere i lavindkomstkate-
gorien, en del er forbeholdt ansøgere i mellemindkomstka-
tegorien, og en del er forbeholdt ansøgere i højindkomstka-
tegorien. Fordelingen af kapaciteten svarer til indkomstfor-
delingen i de tre indkomst kategorier for den pågældende
uddannelse i den zone, institutionen eller afdelingen ligger
i. En ansøger kan kun få reserveret plads i den del af insti-
tutionens eller afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den
indkomstkategori, ansøgeren er placeret i. Dette gælder dog
ikke for Sankt Annæ Gymnasium.
I det under nr. 7 foreslåede § 11 i, stk. 1, 5. pkt., foreslås
»og IBB shippinglinjen på Niels Brock« indsat efter »Sankt
Annæ Gymnasium«.
L 157 - 2021-22 - Bilag 12: Tillægsbetænkning afgivet den 7. juni 2022
2590320_0004.png
4
Det foreslåede vil indebære, at der ved fordeling af ansø-
gere til IBB shippinglinjen på Niels Brock ikke tages hensyn
til ansøgernes indkomstgrupper.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af æn-
dringsforslag nr. 5 og 7.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget udgår muligheden for, at børne-
og undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen for en
institution at udarbejde en genopretningsplan, hvis instituti-
onen eller en afdeling under institutionen i 3 på hinanden
følgende år ikke har opnået en andel af førsteprioritetsansø-
gere på mindst halvdelen af institutionens eller afdelingens
fastsatte kapacitet til den pågældende gymnasiale uddannel-
se.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 16 og 17.
Til nr. 12-15
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 16 og 17.
Til nr. 16 og17
Med ændringsforslaget udgår de erhvervsgymnasiale ud-
dannelser – hhx og htx – af lovforslaget.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget udgår regionsrådets mulighed for
efter høring af den berørte institution at afgive indstilling
til børne- og undervisningsministeren om, hvorvidt en insti-
tution eller en afdeling bør nedlægges.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 16 og 17.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget udgår regionsrådets mulighed for
at kunne godkende en institution efter denne lov til, at den
eller en afdeling under institutionen er et profilgymnasium.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 16 og 17.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget vil det ved lov nr. 2532 af 22.
december 2021 etablerede tilskudsloft for visse institutioner
omfattet af lov om private institutioner for gymnasiale ud-
dannelser blive ophævet.
Til nr. 21
Med ændringsforslaget fjernes kravet om, at skift kræver
en aftale med lederen af den institution, som ansøgeren eller
eleven vil skifte fra.
Til nr. 22
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 23.
Til nr. 23 og 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 16 og 17.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts 2022 og var
til 1. behandling den 7. april 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 2. juni 2022. Lovforsla-
get var til 2. behandling den 7. juni 2022, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 2
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet
spørgsmål til børne- og undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål 134, de øvri-
ge spørgsmål forventes besvaret inden 3. behandling.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte Rod (RV)
Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG)
Anni Matthiesen (V) Morten Dahlin (V) Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Mette Abildgaard (KF)
Britt Bager (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
L 157 - 2021-22 - Bilag 12: Tillægsbetænkning afgivet den 7. juni 2022
2590320_0005.png
5
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9