Til lovforslag nr.
L 157
Folketinget 2021-22
Tillægsbetænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 7. juni 2022
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser
(Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal Alliances med-
lemmer af udvalget har stillet 24 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og Marie Krarup
(UFG) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF, DF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (FG) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke med-
lemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i tillægsbe-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis, Dansk Folkepar-
tis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget opfordrer regeringen til at udskyde behandlingen
af L 157 om tvangsfordeling af elever, og at 3. behandling
dermed udskydes.
Regeringen har i sidste øjeblik hastet en ændring af
tvangsfordelingsmodellen igennem. Den kan have væsentli-
ge konsekvenser for, hvordan modellen indvirker på eleve-
rne, og hvilke dele af byerne som bliver hårdest ramt.
Samtidig noterer medlemmerne sig, at regeringens egne
embedsmænd skriver, at »beregningerne er behæftet med
meget store usikkerheder, som bl.a. skyldes, at beregninger-
ne beror på midlertidige beregningstekniske kapaciteter og
historiske søgemønstre samt forskelle mellem tilgangs- og
ansøgerpopulation, herunder at ufordelte ansøgere ikke er
medtaget i beregningsgrundlaget«, jf. bilag 3 i »Tillægsafta-
le til aftale om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Uddannelser mellem regeringen (Socialdemokratiet) og So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alter-
nativet og Kristendemokratierne«.
Det betyder, at regeringen reelt ikke aner, hvor store kon-
sekvenserne bliver af deres tvangseksperiment, og hvem der
bliver ramt. Det er stærkt kritisabelt, at et så stort indgreb
over for eleverne gennemtrumfes på et så spinkelt beslut-
ningsgrundlag.
Derfor har Det Konservative Folkeparti sendt en række
spørgsmål angående konsekvensvurderingerne og evidensen
bag de forventede effekter bag tvangsmodellen, som ikke er
blevet besvaret. 3. behandling bør udskydes, så disse spørgs-
mål kan besvares. Der bør også afsættes tid til at indhente
nye høringssvar fra alle eksterne aktører, så konsekvenserne
af den seneste ændring af lovforslaget bliver belyst ordent-
ligt.
AX028033