Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157 Bilag 10
Offentligt
2588499_0001.png
Til lovforslag nr.
L 157
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser
(Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet i alt 45 ændringsforslag, herunder om deling
af lovforslaget.
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal Alliances med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-31, her-
under om deling af lovforslaget.
Børne- og undervisningsministeren har stillet ændrings-
forslag nr. 32-45.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL, FG og Marie Krarup
(UFG)) vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 om en deling
af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF, DF, NB og LA) vil stem-
me for en deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og Marie Krarup
(UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af mini-
steren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-31. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod ændringsforslag nr. 32, 40-43 og 45. Mindre-
tallet vil redegøre for deres stilling til ændringsforslag nr.
33-39 og 44 ved 2. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (FG) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer
af udvalget indstiller, at lovforslaget om tvangsfordeling af
gymnasielever forkastes. Elevers frihed til at vælge gymna-
sium skal ikke begrænses af, at deres forældre tjener for lidt
eller lidt for meget. Eleverne ved nemlig selv bedst, hvilket
gymnasium de vil gå på. De skal ikke tvangsfordeles til
gymnasier, de ikke ønsker at gå på, fordi regeringen ønsker
at opnå en arbitrær indkomstfordeling fastsat i et excelark.
Regeringen foretager yderligere alvorlige indskrænkelser
af det frie valg ved at lægge et tilskudsloft over de private
gymnasier, afskaffe retten til at skifte gymnasium via ven-
telister og omfatte de merkantile gymnasier af tvangsmodel-
len. Disse tiltag indføres for at lukke enhver flugtvej fra
regeringens tvangsfordeling, og det kan få meget alvorlige
konsekvenser for de tusindvis af unge, der bliver ramt.
Adskillige eksperter har advaret regeringen om, at forsla-
get er et »ungdomsskadeligt makværk«, der vil ødelægge
deres motivation, øge mistrivslen og frafaldet og forringe
deres faglige udbytte. Særlig elever med ressourcesvag bag-
grund kan tabe på forslaget. Advarslerne fra eksperterne
AX027959
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0002.png
2
har ikke gjort indtryk på partierne bag tvangsmodellen, som
fortsat ønsker at gennemføre lovforslaget.
Endelig bemærkes, at partierne ønsker at styrke udkants-
gymnasiernes mulighed for at overleve i den kommende
tid med faldende elevgrundlag. Venstre og Det Konservati-
ve Folkeparti opfordrer regeringen til at indkalde til nye
forhandlinger om en samlet løsning, hvor taxametersystemet
bliver en central del af svaret på den udfordring. En del af
de knap 200 mio. kr., regeringen vil bruge på at administre-
re tvangsfordelingen af elever, er bedre brugt på at hjælpe
udkantsgymnasierne. Sammenfattende mener partierne, at
regeringen og partierne bag lovforslaget vil gøre stor skade
på elevernes frie gymnasievalg, deres trivsel, motivation og
læring. Der bør lyttes til de over 50.000 borgere, der har
skrevet under på, at det frie gymnasievalg skal bevares.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget glæder sig
over, at regeringen har lyttet til Dansk Folkepartis ønske
om en fremtidssikring af uddannelser i landdistrikterne. For
Dansk Folkeparti er det en vigtig prioritet, at det er muligt
at tage en uddannelse i hele landet, og vi glæder os over, at
regeringen har lyttet til dette.
Selv om det er vigtigt at sikre velfungerende gymnasier,
hvor andelen af elever med ikkevestlig baggrund ikke bliver
for dominerende på det enkelte gymnasium, mangler almin-
deligt hensyn til proportionalitet. Det er et fåtal af gymnasi-
er, der har reelle udfordringer med dette, og derfor er det
disproportionalt at skabe usikkerhed om fremtidsudsigterne
for mere end 20.000 unge hvert år, når de søger ind på
en ungdomsuddannelse efter grundskolen. Dansk Folkepar-
ti er modstandere af at afskaffe det frie gymnasievalg til
erhvervsgymnasierne og er i den forbindelse meget bekym-
rede for konsekvenserne af dette i relation til søgningen
til erhvervsgymnasierne, da afstandene mellem disse er mar-
kant længere end for almene gymnasier.
Dansk Folkeparti stiller sig også kritisk over for, at rege-
ringen med lovforslaget vægter forældres indkomst højere
end hensynet til den enkelte uddannelsessøgendes egne øn-
sker og dennes tro på, at det er muligt at præge sin egen
fremtid.
Vi er i Dansk Folkeparti stærkt bekymrede for de un-
ges motivation og trivsel fremadrettet, hvis disproportionalt
mange elever placeres på institutioner langt fra bopæl, om-
gangskreds og nærmiljø imod deres ønske. Vi ved, at stor
afstand til uddannelsesinstitutionen er en af de største fakto-
rer i forbindelse med frafald.
Dansk Folkeparti er også bekymret over, at der ikke har
været afsat rimelig tid til at få afklaret konsekvenserne af det
ændrede lovforslag, som har ændret ved forudsætningerne
før lovforslagets 3. behandling. Vi vil i Dansk Folkeparti
følge implementeringen af loven nøje og forventer, at ud-
valget løbende vil blive inddraget i alle relevante forhold
relateret hertil.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V, DF, LA), tiltrådt af et
mindretal
(KF og
NB):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov
om de gymnasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og
elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)« om-
fattende §§ 1-7.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v. (Elevfordeling i afstandszoner)« omfattende § 1, nr. 7,
og § 7, stk. 1, 4 og 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 b
udgår
stk. 2.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]
3)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 3,
der
bliver stk. 2, »og 2«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 2]
4)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 d
udgår
stk. 2.
Stk. 3 bliver herefter stk 2.
[Forældreindkomst udgår som parameter i elevfordelings-
modellen]
5)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 d
udgår i
stk. 3,
der
bliver stk. 2, », herunder hvornår en zone bliver afstands-
eller fordelingszone, hvornår en zone skifter status, og hvor-
dan forældreindkomst opgøres«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
6)
De under
nr. 7
foreslåede
§§ 11 e
og
11 f
udgår.
[Forældreindkomst udgår som parameter i elevfordelings-
modellen]
7)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 g
udgår i
stk. 2
Ȥ 11
h og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
9]
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0003.png
3
8)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 g
ændres i
stk. 2
»§§
11 h og i« til: »§ 11 h«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 6
og 11]
9)
Den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 h
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Principalt
10)
Den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 i
udgår.
[Forældreindkomst udgår som parameter i elevfordelings-
modellen]
Subsidiært
11)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11
i indsættes i
stk. 1, 5.
pkt.,
efter »Sankt Annæ Gymnasium«: »I BB shippinglinjen
på Niels Brock«.
[Fritagelse af shippinglinjen på Niels Brock]
12)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j
ændres i
stk. 1
»§§
11 h og i« til: »§ 11 h«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6 og
10]
13)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j
ændres i
stk. 1
»§§
11 h og i« til: »§ 11 i«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
9]
14)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 k
ændres i
stk. 1, 1.
pkt.,
»§§ 11 h – 11 j« til: »§§ 11 h og 11 j«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 6
og 10]
15)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 k
ændres i
stk. 1,1.
pkt.,
»§§ 11 h-11 j« til: »§§ 11 i og 11 j«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
9]
Til § 2
16)
Nr. 2
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 21 og 22]
17)
Nr. 3.
udgår
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 21 og 22]
18)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 34 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres », uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til mer-
kantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk studen-
tereksamen» til: »og uddannelsen til hf-eksamen«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 21 og 22]
19)
Nr. 5
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 21 og 22]
20)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 34 a, stk. 4,
ændres »de forpligtende samarbejder«
til: »gymnasiesamarbejdet«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 21 og 22]
21)
I den under
nr. 7
foreslåede ændring af
§ 34 a, stk.
6,
udgår », og efter »hf-eksamen« indsættes: »samt uddan-
nelsen til merkantil studentereksamen og uddannelsen til
teknisk studentereksamen««.
[Udskillelse af de erhvervsgymnasiale uddannelser]
22)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 34 a, stk. 6,
ændres »,
udbud af uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til mer-
kantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk studen-
tereksamen« til: »og udbud af uddannelsen til hf-eksamen«.
[Udskillelse af de erhvervsgymnasiale uddannelser]
23)
Nr. 9
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 21 og 22]
24)
Nr. 10
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 21 og 22]
Til § 3
25)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 8 b
ophæves.«
[Ophævelse af tilskudsloft]
Til § 4
26)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 14 b
udgår
stk. 2.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
[Udskillelse af krav om aftale]
27)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 14 b
udgår i
stk. 3,
der bliver stk. 2, »og stk. 2«.
[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 26]
28)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 14 b
indsættes som
stk.
4:
»Stk. 4.
Stk. 1-3 finder ikke anvendelse for uddannelsen
til teknisk studentereksamen og uddannelsen til merkantil
studentereksamen.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 21 og 22]
29)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 20, stk. 2,
ændres »de 3-
årige uddannelser til teknisk, merkantil og« til: »den 3-årige
uddannelse til«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 21 og 22]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
30)
Nr. 7
affattes således:
»31.
Efter § 11 indsættes:
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0004.png
4
Ȥ 11 a.
På institutioner og afdelinger i afstandszoner får
alle ansøgere, som har prioriteret en institution eller afdeling
som førsteprioritet, reserveret en plads på institutionen eller
afdelingen, hvis institutionen eller afdelingen ikke har flere
førsteprioritetsansøgere, end institutionen eller afdelingen
har kapacitet til at optage. Hvis en institution eller afdeling
har flere førsteprioritetsansøgere, end den har kapacitet til,
får en ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til
institutionen eller afdelingen, reserveret en foreløbig plads
forud for en ansøger med længere transporttid. Hvis to eller
flere ansøgere har samme transporttid og der ikke er kapaci-
tet til at reservere plads til dem alle på institutionen eller af-
delingen, bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere der får
reserveret plads på institutionen eller afdelingen. Ansøgere,
som ikke får reserveret en foreløbig plads på deres førstepri-
oritet, fordeles så vidt muligt til en plads på et efterfølgende
prioriteret uddannelsesønske. 2. og 3. pkt. finder tilsvarende
anvendelse ved fordeling af ansøgere til efterfølgende prio-
riteter.
Stk. 2.
Ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af
deres uddannelsesønsker, jf. stk. 1, får reserveret plads på
den uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på
en institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansø-
geren vil få kortest transporttid fra bopælen til institutionen
eller afdelingen, dog inden for maksimalt 60 minutter. Hvis
institutionen eller afdelingen ligger i en fordelingszone, kan
en ansøger kun få reserveret plads i den del af institutionens
eller afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den indkomst-
kategori, ansøgeren er placeret i. Børne- og undervisnings-
ministeren kan beslutte, at der ikke skal fordeles ansøgere til
en institution eller afdeling efter 1. pkt.««
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Til § 7
31)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, SF, RV, EL, DF, NB, LA og Marie Krarup (UFG)):
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
32)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 e
ændres i
stk. 1,
5. pkt.,
»Skatteforvaltningen« til: »told- og skatteforvaltnin-
gen«.
[Ensretning af terminologi]
33)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 g
ændres i
stk. 4
»60
minutter« til: »45 minutter«.
[Ændring af maksimal transporttid]
34)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 h
ændres i
stk. 2, 1.
pkt.
»60 minutter« til: »45 minutter«.
[Ændring af maksimal transporttid]
35)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 i
udgår
stk. 2, 2. pkt.,
og i stedet indsættes:
»Hvis en institution eller afdeling har flere førstepriori-
tetsansøgere, end den har plads til at optage inden for an-
søgernes indkomstkategori, får en ansøger, der har kortere
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen, re-
serveret en foreløbig plads forud for en ansøger med længe-
re transporttid. Hvis to eller flere ansøgere har samme trans-
porttid og der ikke er kapacitet til at reservere plads til dem
alle på institutionen eller afdelingen inden for ansøgernes
indkomstkategori, bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere
der får reserveret plads på institutionen eller afdelingen.«
[Transporttid som udvælgelseskriterium i fordelingszoner]
36)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 i
ændres i
stk. 3, 1.
pkt.,
»60 minutter« til: »45 minutter«.
[Ændring af maksimal transporttid]
37)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j
affattes
stk. 2
således:
»Stk. 2.
Regionsrådet fordeler ansøgerne, jf. stk. 1, til en
af ansøgeren prioriteret institution eller afdeling med ledig
kapacitet i den af ansøgeren prioriterede rækkefølge. Hvis
der ikke er plads på en institution eller afdeling, jf. 1. pkt.,
skal regionsrådet fordele ansøgerne til den uddannelse, den
enkelte ansøger har ønsket som førsteprioritet, på den insti-
tution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren
har kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen. Regionsrådet kan kun placere ansøgeren efter
2. pkt. på en institution eller afdeling inden for maksimalt
45 minutters transporttid. Hvis der ikke er plads på en insti-
tution eller afdeling, jf. 1.-3. pkt., skal regionsrådet hæve
kapaciteten på den uddannelse, ansøgeren har ønsket som
førsteprioritet, på den institution eller afdeling, hvor ansøge-
ren får kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen. Regionsrådet kan dog i særlige tilfælde hæve
kapaciteten på en anden institution eller afdeling inden for
maksimalt 45 minutters transporttid. Regionsrådet samarbej-
der med naboregionerne om fordelingen af ansøgerne, hvis
de nærmeste institutioner eller afdelinger fra ansøgerens bo-
pæl ligger i en tilstødende region.«
[Regionernes fordeling af ansøgere, som ikke bliver fordelt i
den centrale fordelingsmekanisme]
38)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j
affattes
stk. 3
såle-
des:
»Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvornår regionsrådet kan hæve kapaci-
teten på en anden institution eller afdeling end den, hvor
ansøgeren har kortest transporttid, jf. stk. 2, 4. pkt.«
[Ændring af bemyndigelsesbestemmelse]
39)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 k
ændres i
stk. 2, 1.
pkt.,
»60 minutters« til: »45 minutters«.
[Ændring af maksimal transporttid]
40)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 12
ændres i
stk. 2, 1. pkt.,
og
stk. 4
»ansøgerens forældremyndighedsind-
ehaver« til: »forældremyndighedens indehaver«.
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0005.png
5
[Ensretning af terminologi]
41)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»01.
§ 12 a
ophæves.
02.
I
§ 13, stk. 1,
udgår »forpligtende«.«
[Konsekvensrettelser]
42)
I den under
nr. 9
foreslåede affattelse af
§ 14
indsættes
i
stk. 1, 2. pkt.,
efter »eller«: »den 2-årige«.
[Præcisering]
Til § 2
43)
I den under
nr. 7
foreslåede ændring af
§ 34 a, stk. 6,
ændres »§§ 11 b12« til: »§§ 11 b-12«.
[Korrektur]
Til § 4
44)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 14 b
ændres i
stk. 1, nr.
1,
»60 minutters« til: »45 minutters«.
[Justering af transporttid i forbindelse med skift af institu-
tion]
Til § 5
45)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 3, nr. 3,
ophæves.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører kapacitetsfastsættelse og
elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser.
Det andet lovforslag (B) vedrører elevfordeling i af-
standszoner.
Til nr. 2, 3, 5, 8 og 14
Ændringsforslagene er lovtekniske konsekvensændringer,
som følge af ændringsforslag nr. 4, 6 og 10.
Til nr. 4, 6 og 10
Med ændringsforslagene udgår forældreindkomst som
parameter i elevfordelingsmodellen.
Til nr. 7, 13 og 15
Ændringsforslagene er lovtekniske konsekvenser af æn-
dringsforslag nr. 9. Ændringsforslagene retter henvisninger-
ne til det foreslåede § 11 h, der med ændringsforslag nr. 9
udgår af lovforslaget.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 11
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 i,
stk. 1, foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11
i, stk. 1, 5. pkt., at på institutioner eller afdelinger i for-
delingszoner bliver kapaciteten på den enkelte uddannelse
opdelt i tre dele. En del er forbeholdt ansøgere i lavindkomst
kategorien, en del er forbeholdt ansøgere i mellemindkomst-
kategorien, og en del er forbeholdt ansøgere i højindkomst-
kategorien. Fordelingen af kapaciteten svarer til indkomst-
fordelingen i de tre indkomst kategorier for den pågældende
uddannelse i den zone, institutionen eller afdelingen ligger
i. En ansøger kan kun få reserveret plads i den del af insti-
tutionens eller afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den
indkomstkategori, ansøgeren er placeret i. Dette gælder dog
ikke for Sankt Annæ Gymnasium.
I det under nr. 7 foreslåede § 11 i, stk. 1, 5. pkt., foreslås
»og IBB shippinglinjen på Niels Brock« indsat efter »Sankt
Annæ Gymnasium«.
Det foreslåede vil indebære, at der ved fordeling af ansø-
gere til IBB shippinglinjen på Niels Brock ikke tages hensyn
til ansøgernes indkomstgrupper.
Til nr. 12
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af æn-
dringsforslag nr. 1 og 13.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget udgår muligheden for, at børne-
og undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen for en
institution at udarbejde en genopretningsplan, hvis instituti-
onen eller en afdeling under institutionen i 3 på hinanden
følgende år ikke har opnået en andel af førsteprioritetsansø-
gere på mindst halvdelen af institutionens eller afdelingens
fastsatte kapacitet til den pågældende gymnasiale uddannel-
se.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 17
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 18
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 19
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 20
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 21 og 22.
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0006.png
6
Til nr. 21
Med ændringsforslaget udgår de erhvervsgymnasiale ud-
dannelser – hhx og htx – af lovforslaget.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget udgår de erhvervsgymnasiale ud-
dannelser – hhx og htx – af lovforslaget.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget udgår regionsrådets mulighed for
efter høring af den berørte institution at afgive indstilling
til børne- og undervisningsministeren om, hvorvidt en insti-
tution eller en afdeling bør nedlægges.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget udgår regionsrådets mulighed for
at kunne godkende en institution efter denne lov til, at den
eller en afdeling under institutionen er et profilgymnasium.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget vil det ved lov nr. 2532 af 22.
december 2021 etablerede tilskudsloft for visse institutioner
omfattet af lov om private institutioner for gymnasiale ud-
dannelser blive ophævet.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget fjernes kravet om, at skift kræver
en aftale med lederen af den institution, som ansøgeren eller
eleven vil skifte fra.
Til nr. 27
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvensændring,
som følge af ændringsforslag nr. 28.
Til nr. 28
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 29
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser – hhx og htx – udgår af lovforsla-
get, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 30
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget. Med ændringsforslaget bli-
ver henvisningen til den foreslåede § 11 h ændret til § 11
a. Der sker ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 31
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 32
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 e
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 e, stk.
1, 5. pkt., at ansøgere, som er fyldt 20 år eller fylder 20
år i det kalenderår, hvor ansøgeren søger om optagelse,
samt ansøgere, for hvem der ikke kan indhentes oplysnin-
ger om forældreindkomst hos Skatteforvaltningen, placeres i
mellemindkomstkategorien uanset den faktiske forældreind-
komst.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 b fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 b, stk. 2, at
Styrelsen for It og Læring til brug for beregninger, herunder
af indkomstkategorier, zonetyper og ansøgers placering i
indkomstgrupper, indhenter oplysninger om ansøgerens for-
ældres indkomst hos told- og skatteforvaltningen, jf. § 11 f.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »Skatteforvaltnin-
gen« i det foreslåede § 11 e, stk. 1, 5. pkt., ændres til »told-
og skatteforvaltningen«.
Den foreslåede ændring ensretter terminologien i lovfor-
slaget.
Til nr. 33
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 g
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 g, stk. 4,
at for ansøgere, som ikke får opfyldt et prioriteret ønske, må
der højst være en transporttid på 60 minutter hver vej.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutter« i det
foreslåede § 11 g, stk. 4, ændres til »45 minutter«.
Forslaget har baggrund i tillægsaftale af 23. maj 2022
til aftale om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Ungdomsuddannelser, hvoraf det fremgår, at forligskredsen
bag tillægsaftalen er enig om, at den maksimale transporttid
for ansøgere, der ikke får plads på en prioriteret institution
eller afdeling, nedsættes fra 60 minutter til 45 minutter.
Den foreslåede ændring vil indebære, at fordelingsmeka-
nismen ikke kan fordele ansøgere til en institution eller
afdeling, hvor ansøgeren får mere end 45 minutters trans-
porttid hver vej, medmindre ansøgeren selv har ønsket insti-
tutionen eller afdelingen, jf. lovforslagets § 11 h, stk. 2, og
§ 11 i, stk. 3. Nedsættelse af den maksimale transporttid vil
skulle gælde i både afstandszoner og fordelingszoner.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at regionen heller
ikke kan fordele ansøgere til en institution eller afdeling,
hvor ansøgeren får mere end 45 minutters transporttid hver
vej, jf. §§ 11 j og 11 k, medmindre ansøgeren selv har priori-
teret institutionen eller afdelingen. Dog vil regionen kunne
fordele en ansøger efter § 11 j til en institution eller afdeling
med den først prioriterede uddannelse, hvor transporttiden
er mere end 45 minutter, selv om ansøgeren ikke selv har
prioriteret institutionen eller afdelingen, hvis der ikke ligger
en institution eller afdeling med den pågældende uddannelse
inden for 45 minutters transporttid, jf. bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 30.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede be-
myndigelsesbestemmelse i § 11 g, stk. 5, i § 1, nr. 7, i det
fremsatte lovforslag, at det er hensigten, at der vil blive
fastsat regler om, at ansøgere, som har en gymnasial uddan-
nelse på en institution eller afdeling i en fordelingszone som
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0007.png
7
sin førsteprioritet, som hovedregel skal angive mindst fire
prioriteter (uddannelsesønsker). Det er samtidig hensigten
at fastsætte regler om, i hvilke tilfælde disse ansøgere kan
angive færre end fire prioriteter. Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til bestemmelsen i det fremsatte lovforslag,
at det f.eks. kunne være tilfældet, hvis en ansøger, som
kun ønsker en bestemt af de gymnasiale uddannelser, kun
har mulighed for at prioritere en, to eller tre institutioner
eller afdelinger med den pågældende uddannelse inden for
en transporttid på maksimal 60 minutter fra bopælen, og at
det er hensigten at fastsætte regler om, at ansøgere i disse
tilfælde vil skulle angive flest mulige prioriteter med den
pågældende uddannelse inden for 60 minutters transporttid
fra bopælen. Den i ændringsforslaget foreslåede nedsættelse
af den maksimale transporttid til 45 minutter vil indebære,
at det også er hensigten at fastsætte transporttiden i de for-
ventede bekendtgørelsesregler til 45 minutter i stedet for 60
minutter.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede be-
stemmelse i § 8, stk. 2, i § 1, nr. 1, i det fremsatte lovforslag
om børne- og undervisningsministerens fastsættelse af insti-
tutionernes eller afdelingernes kapaciteter de 3 første år med
modellen og i § 8, stk. 3, i § 1, nr. 3, om regionsrådene fast-
sættelse af institutionernes eller afdelingernes kapaciteter de
efterfølgende år, at ministeren og regionerne i forbindelse
med kapacitetsfastsættelsen vil skulle tage højde for, at an-
søgere over 20 år skal være sikret en plads på 2-årig hf
på et vuc, hvis ansøgeren har ønsket det som førsteprioritet
og eventuelt andenprioritet, hvis der inden for 60 minutters
transporttid fra ansøgerens bopæl er flere vuc ‘er med 2-årig
hf. Hvis det, efter søgetallene er kendt, viser sig, at det er
nødvendigt at øge kapaciteten i mellemindkomstkategorien
på et vuc i en fordelingszone, for at kunne optage alle ansø-
gere over 20 år på 2-årig hf på vuc inden for 60 minutters
transporttid, vil ministeren og regionerne skulle tildele den
nødvendige overkapacitet i mellemindkomstkategorien på
de konkrete vuc ‘er, inden ansøgerne fordeles i den centrale
fordelingsrunde. Den i ændringsforslaget foreslåede nedsæt-
telse af den maksimale transporttid til 45 minutter vil inde-
bære, at der også vil blive anvendt 45 minutter i stedet for
60 minutter i vurderingen af, om der er behov for at øge
kapaciteten i mellemindkomstkategorien for disse ansøgere.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede be-
stemmelse i § 8, stk. 3, i § 1, nr. 1, i det fremsatte lovforslag
og § 8, stk. 4, i § 1, nr. 3, i det fremsatte lovforslag, at
det endelige elevtal vil kunne fastsættes til mindre end mini-
mumskapaciteten på 84 elever, hvis der ikke er tilstrækkelig
mange ansøgere inden for 60 minutters transporttid eller
som følge af frafald m.v. Den i ændringsforslaget foreslåede
nedsættelse af den maksimale transporttid til 45 minutter vil
indebære, at det også er hensigten at skele til, om der er
tilstrækkelig mange ansøgere inden for 45 minutters trans-
porttid i stedet for 60 minutter.
Til nr. 34
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 h fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 h, stk. 2, 1.
pkt., at ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af deres
uddannelsesønsker, jf. stk. 1, får reserveret plads på den
uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på en
institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren
vil få kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen, dog inden for maksimalt 60 minutter, jf. § 11 g,
stk. 4.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutter« i det
foreslåede § 11 h, stk. 2, 1. pkt., ændres til »45 minutter«.
Ændringsforslaget vil indebære, at ansøgere, som ikke
får reserveret plads på et af deres uddannelsesønsker, får
reserveret plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på en institution eller afdeling med ledig
kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid fra bo-
pælen til institutionen eller afdelingen, dog inden for maksi-
malt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Det kan forekomme, at en ansøger til institutioner eller
afdelinger i afstandszoner ikke vil kunne få reserveret plads
på en af sine prioriteter, fordi alle de prioriterede institutio-
ner eller afdelinger er overansøgte og andre ansøgere har
kortere afstand til de pågældende institutioner eller afdelin-
ger end ansøgeren selv. I disse tilfælde vil det foreslåede
indebære, at den centrale fordelingsmekanisme vil forsøge
at placere ansøgeren på en ikkeprioriteret institution eller af-
deling på den uddannelse, som ansøgeren har prioriteret som
sin førsteprioritet. Fordelingsmekanismen vil således ikke
kunne placere ansøgeren på en ikkeprioriteret institution
eller afdeling på en anden uddannelse end den, ansøgeren
har angivet som sin førsteprioritet – heller ikke selv om
ansøgeren måtte have prioriteret den anden uddannelse som
sin andenprioritet eller en efterfølgende prioritet.
Den centrale fordelingsmekanisme vil kun kunne place-
re ansøgeren på en ikkeprioriteret institution eller afdeling,
hvis den pågældende institution eller afdeling har ledig ka-
pacitet, og hvis det er inden for maksimalt 45 minutters
transporttid. Hvis der er flere ikkeprioriterede institutioner
eller afdelinger med ledig kapacitet inden for 45 minutters
transporttid, vil fordelingsmekanismen som overvejende ho-
vedregel reservere plads til ansøgeren på den institution eller
afdeling, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid fra bopæ-
len til institutionen eller afdelingen.
Hvis der til en institution eller afdeling er en eller flere
ansøgere med samme transporttid og ingen af dem har prio-
riteret institutionen eller afdelingen, vil fordelingen blive af-
gjort ved lodtrækning. Hvis der ikke er ledig kapacitet på en
ikkeprioriteret institution eller afdeling på den uddannelse,
ansøgeren har angivet som sin førsteprioritet, inden for 45
minutters transporttid, vil det være ansøgerens bopælsregi-
on, som skal finde en plads til ansøgeren, jf. den foreslåede
§ 11 j og bemærkningerne hertil i ændringsforslag nr. 30.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 33.
Til nr. 35
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 i
om fordeling af ansøgere i fordelingszoner foreslås affattet,
fremgår det af det foreslåede § 11 i, stk. 2, 2. pkt., at hvis
en institution eller afdeling har flere førsteprioritetsansøge-
re, end den har plads til at optage inden for ansøgernes
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0008.png
8
indkomstkategori, fordeles ansøgerne til institutioner eller
afdelinger efter lodtrækning.
Med ændringsforslaget foreslås det, at 2. pkt., udgår i
§ 11 i, stk. 2, og i stedet indsættes: »Hvis en institution
eller afdeling har flere førsteprioritetsansøgere, end den har
plads til at optage inden for ansøgernes indkomstkategori,
får en ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til
institutionen eller afdelingen, reserveret en foreløbig plads
forud for en ansøger med længere transporttid. Hvis to eller
flere ansøgere har samme transporttid og der ikke er kapaci-
tet til at reservere plads til dem alle på institutionen eller
afdelingen inden for ansøgernes indkomstkategori, bliver
der trukket lod om, hvilke ansøgere der får reserveret plads
på institutionen eller afdelingen.«
Det foreslåede vil indebære, at hvis en institution eller af-
deling i en fordelingszone har flere førsteprioritetsansøgere
i en indkomstkategori, end den har kapacitet til at optage i
denne indkomstkategori, så får en ansøger, der har kortere
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
reserveret en foreløbig plads forud for en ansøger med læn-
gere transporttid i den pågældende indkomstkategori. Det
foreslåede vil endvidere indebære, at hvis to eller flere an-
søgere i samme indkomstkategori har samme transporttid
og der ikke er kapacitet til at reservere plads til dem alle
i den pågældende indkomstkategori på institutionen eller
afdelingen, bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere der
får reserveret plads på institutionen eller afdelingen. Der vil
blive knyttet et lodtrækningsnummer til hver prioritet (hvert
uddannelsesønske), som vil finde anvendelse, hvis lodtræk-
ning bliver aktuelt.
Til nr. 36
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 i fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 i, stk. 3, 1.
pkt., at ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af deres
uddannelsesønsker, jf. stk. 2, får reserveret plads på den
uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på en
institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansøgeren
vil få kortest transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen, dog inden for maksimalt 60 minutter, jf. § 11 g,
stk. 4.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutter« i det
foreslåede § 11 i, stk. 3, 1. pkt., ændres til »45 minutter«.
Ændringsforslaget vil betyde, at ansøgere, som ikke får
reserveret plads på et af deres uddannelsesønsker, jf. stk.
1, får reserveret plads på den uddannelse, ansøgeren har øn-
sket som førsteprioritet, på en institution eller afdeling med
ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid
fra bopælen til institutionen eller afdelingen, dog inden for
maksimalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Det kan forekomme, at en ansøger til institutioner eller
afdelinger i fordelingszoner ikke vil kunne få reserveret
plads på en af sine prioriteter, fordi alle de prioriterede
institutioner eller afdelinger er overansøgte i ansøgerens
indkomstkategori, og andre ansøgere i samme indkomstka-
tegori og med samme prioritet har kortere afstand til de på-
gældende institutioner eller afdelinger end ansøgeren selv. I
disse tilfælde vil det foreslåede indebære, at den centrale
fordelingsmekanisme vil forsøge at placere ansøgeren på en
ikkeprioriteret institution eller afdeling på den uddannelse,
som ansøgeren har prioriteret som sin førsteprioritet. Forde-
lingsmekanismen vil således ikke kunne placere ansøgeren
på en ikkeprioriteret institution eller afdeling på en anden
uddannelse end den, ansøgeren har angivet som sin første-
prioritet – heller ikke selv om ansøgeren måtte have priori-
teret den anden uddannelse som sin andenprioritet eller en
efterfølgende prioritet.
Den centrale fordelingsmekanisme vil kun kunne place-
re ansøgeren på en ikkeprioriteret institution eller afdeling,
hvis den pågældende institution eller afdeling har ledig ka-
pacitet, og hvis det er inden for maksimalt 45 minutters
transporttid. Hvis der er flere ikkeprioriterede institutioner
eller afdelinger med ledig kapacitet inden for 45 minutters
transporttid, vil fordelingsmekanismen som overvejende ho-
vedregel reservere plads til ansøgeren på den institution eller
afdeling, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid fra bopæ-
len til institutionen eller afdelingen.
Hvis der til en institution eller afdeling er en eller flere
ansøgere med samme transporttid og ingen af dem har prio-
riteret institutionen eller afdelingen, vil fordelingen blive af-
gjort ved lodtrækning. Hvis der ikke er ledig kapacitet på en
ikkeprioriteret institution eller afdeling på den uddannelse,
ansøgeren har angivet som sin førsteprioritet, inden for 45
minutters transporttid, vil det være ansøgerens bopælsregi-
on, som skal finde en plads til ansøgeren, jf. den foreslåede
§ 11 j og bemærkningerne hertil i ændringsforslag nr. 30.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 33.
Til nr. 37
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 j
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 j, stk.
2, at fordelingen, som nævnt i stk. 1, skal ske inden for
rammerne af institutionernes eller afdelingernes kapacitet
til en af ansøgerens prioriterede uddannelsesønsker eller til
den uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet,
på en institution eller afdeling inden for 60 minutters trans-
porttid. Regionsrådet kan hæve kapaciteten på en institution
eller afdeling, hvis det er nødvendigt for at tildele disse an-
søgere plads. Regionsrådet samarbejder med naboregionerne
om fordelingen af ansøgerne, hvis de nærmeste institutioner
eller afdelinger fra ansøgerens bopæl ligger i en tilstødende
region.
Med ændringsforslaget foreslås det i stk. 2, 1. pkt., at
regionsrådet fordeler ansøgeren, jf. stk. 1, til en af ansøgeren
prioriteret institution eller afdeling med ledig kapacitet i
den af ansøgeren prioriterede rækkefølge. Det foreslås i stk.
2, 2. pkt., at hvis der ikke er plads på en institution eller
afdeling, jf. 1. pkt., skal regionsrådet fordele ansøgeren til
den uddannelse, ansøgeren har ønsket som førsteprioritet, på
den institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor ansø-
geren har kortest transporttid fra bopælen til institutionen
eller afdelingen. Det foreslås i stk. 2, 3. pkt., at regionsrådet
kun kan placere ansøgeren efter 2. pkt. på en institution eller
afdeling inden for maksimalt 45 minutters transporttid.
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0009.png
9
Det foreslåede stk. 2, 1.-3. pkt., vil indebære, at regio-
nen skal fordele ansøgeren til en af ansøgerens prioriteter,
hvis der er ledig kapacitet på en af disse prioriteter, så
ansøgeren får den højest mulige prioritet opfyldt. Hvis der
er ledig kapacitet på det førstprioriterede uddannelsesønske
(kombination af uddannelse og institution eller afdeling),
skal regionsrådet fordele ansøgeren til denne institution eller
afdeling. Hvis der ikke er ledig kapacitet på det førstpriorite-
rede uddannelsesønske, skal regionsrådet fordele ansøgeren
til det andenprioriterede uddannelsesønske, hvis der er ledig
kapacitet på dette uddannelsesønske, og så fremdeles.
Hvis der ikke er ledig kapacitet på en af ansøgerens prio-
riteter, skal regionsrådet placere ansøgeren på en institution
eller afdeling med ledig kapacitet på den uddannelse, som
ansøgeren har angivet som førsteprioritet. Hvis der er flere
institutioner eller afdelinger med ledige pladser på den på-
gældende uddannelse, skal regionsrådet fordele ansøgeren
til den institution eller afdeling, hvor ansøgeren får kortest
transporttid.
Regionen vil kun kunne placere en ansøger på en insti-
tution eller afdeling efter 2. pkt. inden for maksimalt 45
minutters transporttid.
Regionen vil ikke skulle tage hensyn til ansøgerens for-
ældreindkomst, heller ikke selv om institutionen eller afde-
lingen ligger i en fordelingszone.
Det forslås i stk. 2, 4. pkt., at hvis der ikke er plads på
en institution eller afdeling, jf. 1.-3. pkt., skal regionsrådet
hæve kapaciteten på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på den institution eller afdeling, hvor an-
søgeren får kortest transporttid fra bopælen til institutionen
eller afdelingen. Det forslås i stk. 2, 5. pkt., at regionsrådet
dog i særlige tilfælde kan hæve kapaciteten på en anden
institution eller afdeling inden for maksimalt 45 minutters
transporttid.
Med ændringsforslaget foreslås der på baggrund af til-
lægsaftale af 23. maj 2022 om ændring af aftale af den 10.
juni 2021 om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Ungdomsuddannelser ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag om, hvordan regionerne skal fordele ansøgere,
som ikke bliver fordelt i den centrale fordelingsmekanisme.
Det foreslåede vil indebære, at hvis regionen ikke kan
placere en ansøger på en prioriteret institution eller afdeling
eller på en institution eller afdeling med den førstpriorite-
rede uddannelse på en institution eller afdeling med ledig
kapacitet inden for maksimalt 45 minutter, så skal regionen
hæve kapaciteten på en institution eller afdeling med den
uddannelse, ansøgeren har som førsteprioritet. Hvis der ik-
ke er en institution eller afdeling med den førstprioriterede
uddannelse inden for 45 minutters transporttid, vil regionen
skulle placere ansøgeren på den nærmeste institution eller
afdeling, selv om dette medfører en længere transporttid
end 45 minutter, og selv om ansøgeren ikke nødvendigvis
selv har prioriteret denne institution eller afdeling. Hvis der
kun er én institution eller afdeling med den førstprioritere-
de uddannelse inden for 45 minutters transporttid, vil regio-
nen ligeledes skulle hæve kapaciteten på denne institution
eller afdeling. Hvis der er to eller flere institutioner eller
afdelinger med den førstprioriterede uddannelse inden for
45 minutter, vil regionen som udgangspunkt skulle hæve
kapaciteten på den institution eller afdeling, hvor ansøgeren
får kortest transporttid. Regionen vil dog i særlige tilfælde
kunne hæve kapaciteten på en anden institution eller afde-
ling. Det foreslås i ændringsforslag nr. 31, at børne- og
undervisningsministeren får bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om, hvornår regionsrådet kan hæve kapaci-
teten på en anden institution eller afdeling end den, hvor
ansøgeren får kortest transporttid.
Det foreslås i stk. 2, 6. pkt., at regionsrådet samarbejder
med naboregionerne om fordelingen af ansøgerne, hvis de
nærmeste institutioner eller afdelinger fra ansøgerens bopæl
ligger i en tilstødende region.
Det foreslåede vil indebære, at hvis ansøgeren er bosat,
så mulige institutioner eller afdelinger inden for 45 minut-
ters transporttid ligger i andre regioner, er ansøgerens bo-
pælsregion forpligtet til at samarbejde med den eller de
tilstødende regioner om at finde plads til ansøgeren.
Til nr. 38
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 j fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 j, stk. 3,
at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om regionsrådets fordeling af ansøgere, som ikke er
blevet fordelt i den centrale fordelingsmekanisme.
Som det fremgår af ændringsforslag nr. 24 og bemærk-
ningerne hertil, foreslås det imidlertid fastsat i § 11 j, stk. 2,
at regionsrådet skal hæve kapaciteten på en institution eller
afdeling på den uddannelse, ansøgeren har som førstepriori-
tet, som hovedregel på den institution eller afdeling, hvor
ansøgeren får kortest transporttid.
Med ændringsforslaget foreslås det derfor i bemyndigel-
sesbestemmelsen i stk. 3, at børne- og undervisningsministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om, hvornår regionsrådet
kan hæve kapaciteten på en anden institution eller afdeling
end den, hvor ansøgeren får kortest transporttid, jf. stk. 2, 4.
pkt.
Det er bl.a. hensigten at fastsætte nærmere regler om, at
regionerne, når de skal hæve kapaciteten på en institution
eller afdeling for at få plads til en ansøger, kan lade andre
hensyn veje tungere, end at ansøgeren skal placeres på den
institution eller afdeling, hvor ansøgeren får kortest trans-
porttid. Det kan f.eks. været hensynet til institutionernes
eller afdelingernes klassedannelse og det fleksible klasseloft
eller hensynet til at sikre, at ansøgere til 2-årig hf, som er 20
år eller mere, får plads på et vuc, hvis ansøgeren har ønsket
2-årig hf på et vuc som førsteprioritet. Det kan endvidere
være et hensyn til særlige lokale forhold af betydning for de
enkelte ansøgere, herunder ansøgernes samlede transporttid,
således at to eller flere ansøgere samlet set får den korte-
ste transporttid, selv om den enkelte ansøger ikke fordeles
til den institution, hvortil ansøgeren vil få kortest transport-
tid. Der vil kunne fastsættes regler om andre hensyn, som
regionerne kan lægge vægt på.
Til nr. 39
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 7, hvori § 11 k
foreslås affattet, fremgår det af det foreslåede § 11 k, stk. 2,
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0010.png
10
1. pkt., at fordelingen, som nævnt i stk. 1, skal ske inden for
rammerne af institutionernes eller afdelingernes kapacitet
til en af ansøgerens eller elevens prioriterede uddannelses-
ønsker eller til den uddannelse, ansøgeren eller eleven har
ønsket som førsteprioritet, på en institution eller afdeling
inden for 60 minutters transporttid.
Med ændringsforslaget forslås det, at »60 minutters« i det
foreslåede § 11 h, stk. 2, 1. pkt., ændres til »45 minutters«.
Ændringsforslaget vil indebære, at regionen ved forde-
ling af ansøgere efter § 11 k ikke vil kunne placere ansø-
geren på en ikkeprioriteret institution eller afdeling, hvor
ansøgeren får mere end 45 minutters transporttid.
Regionen vil stadig kunne placere ansøgeren på en insti-
tution eller afdeling med mere end 45 minutters transporttid,
hvis det er en institution eller afdeling, ansøgeren selv har
prioriteret.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 33.
Til nr. 40
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, hvori § 12 fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede § 12, stk. 1, 1.
pkt., at regionsrådet efter anmodning fra en ansøger eller
forældremyndighedens indehaver genoptager sin behandling
af ansøgningen med henblik på en vurdering af, om der er
grundlag for at give ansøgeren helt eller delvis medhold.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, hvori § 12 foreslås
affattet, fremgår det af det foreslåede § 12, stk. 2, 1. pkt.,
det, at regionsrådets afgørelse om den foreløbige plads kan
påklages til børne- og undervisningsministeren af ansøgeren
eller ansøgerens forældremyndighedsindehaver.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, hvori § 12 fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede § 12, stk. 4, at
når regionsrådet videresender klagen til børne- og undervis-
ningsministeren, sender regionsrådet samtidig en kopi af
sin udtalelse til ansøgeren eller ansøgerens forældremyndig-
hedsindehaver med en frist for at afgive bemærkninger til
børne- og undervisningsministeren på 5 dage fra modtagel-
sen.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »ansøgerens for-
ældremyndighedsindehaver« i det foreslåede § 12, stk. 2,
1. pkt. og § 12, stk. 4, ændres til »forældremyndighedens
indehaver«.
Der er med den foreslåede ændring tale om en ensretning
af terminologien i lovforslaget.
Til nr. 41
Af § 12 a i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. fremgår det,
at fordelingsudvalget ved enstemmig afgørelse kan fastsæt-
te lokale elevfordelingsregler med det formål at løse eller
imødegå udfordringer af faglig, pædagogisk eller social ka-
rakter, som har sammenhæng med elevsammensætningen på
en eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område. For-
delingsudvalget skal kunne sandsynliggøre, at elevsammen-
sætningen på en eller flere institutioner i fordelingsudvalgets
område giver anledning til faglige, pædagogiske eller socia-
le udfordringer. Af stk. 2 fremgår det, at fordelingsudvalget
efter anmodning fra bestyrelsen for en institution, hvis leder
er medlem af udvalget, behandler bestyrelsens anmodning
om fastsættelse af lokale elevfordelingsregler efter stk. 1. Af
stk. 3. fremgår det, at en institution, som har anmodet for-
delingsudvalget om at fastsætte lokale elevfordelingsregler
efter st. 2, jf. stk. 1, kan klage til regionsrådet i den region,
hvor institutionen er hjemmehørende, over fordelingsudval-
gets afgørelse. Af stk. 4 fremgår det, at børne- og undervis-
ningsministeren fastsætter regler om frister for fastsættelsen
af lokale elevfordelingsregler, om frister for klage og om
offentliggørelse af og information om lokale regler.
Af § 3, stk. 3, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 som
nyaffattet ved § 1, nr. 2, i lov nr. 2532 af 22. december
2021, fremgår det, at § 12, stk. 2, 3. pkt., og § 12 a i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1
og 6, ophæves den 1. januar 2023.
Med det foreslåede nr. 01 foreslås det, at § 12 a ophæves.
Ophævelsen af § 12 a vil indebære, at bestemmelsen
ophæves den 1. juli 2022 i stedet for den 1. januar 2023.
Der er med den foreslåede ophævelse tale om en konse-
kvens af nedlæggelsen af fordelingsudvalgene.
Af § 13, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasia-
le uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. fremgår det
at de institutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelsen
til almen studentereksamen og uddannelsen til hf-eksamen i
regionen, samarbejder gennem de i § 14, stk. 1 og 2, nævnte
forpligtende samarbejder med regionsrådet og med andre
institutioner, som udbyder de i stk. 2 nævnte uddannelser i
regionen om den i § 10, stk. 1, nævnte koordinering.
Med det foreslåede nr. 02 foreslås det, at »forpligtende«
udgår af § 13, stk. 1.
Der er med den foreslåede ændring tale om en konse-
kvensrettelse som følge af den ved lovforslagets § 1, nr.
9, foreslåede ændring af § 14 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v., hvorved de forpligtende samarbejder erstattes af gym-
nasiesamarbejder.
Til nr. 42
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 9, hvori § 14 foreslås
affattet, fremgår det af det foreslåede § 14, stk. 1, 2. pkt., at
en institution omfattet af udbud af den 3-årige uddannelse til
almen studentereksamen eller uddannelse til hf-eksamen kan
deltage i samarbejdet, i det omfang regionsrådet vurderer, at
det er hensigtsmæssigt.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der efter »eller«
indsættes »2-årig«.
Der er med den foreslåede ændring tale om en præcise-
ring.
Til nr. 43
Af det fremsatte lovforslags § 2, nr. 7, hvori § 34 a, stk.
6, foreslås ændret, fremgår det, at i § 34 a, stk. 6, ændres
»§ 8, stk. 2, § 11, § 12, § 12 a og § 12 b« til: »§ 8, stk.
2-4 og 6, om kapacitetsfastsættelse, § 8 b om flytning af
kapacitet og §§ 11 b12 og § 12 b om elevfordeling« og efter
»hf-eksamen« indsættes: »samt uddannelsen til merkantil
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0011.png
11
studentereksamen og uddannelsen til teknisk studentereksa-
men«.
Med ændringsforslaget foreslås »§§ 11 b12« ændret til:
»§ 11 b-12«.
Der er med den foreslåede ændring (indsættelse af en
bindestreg) tale om korrektur.
Til nr. 44
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, hvori § 14 b fore-
slås affattet, fremgår det af det foreslåede stk. 1, at bortset
fra skift af institution i forbindelse med skift af uddannelse
kan skift af institution, når ansøgeren har fået reserveret en
foreløbig plads eller er blevet endeligt optaget på en institu-
tion på en gymnasial uddannelse, kun ske, hvis det sker i
forbindelse med en flytning, hvor ansøgeren eller eleven får
mere end 60 minutters transporttid fra den nye bopæl til den
institution, hvor ansøgeren eller eleven har fået tildelt plads
eller er endeligt optaget.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »60 minutters« i
det foreslåede § 14 b, stk. 1, nr. 1, ændres til »45 minutters«.
Forslaget skal ses, i sammenhæng med at den maksimale
transporttid i den nye elevfordelingsmodel nedsættes fra 60
minutter til 45 minutter, jf. ændringsforslag nr. 2.
Ændringsforslaget vil indebære, at skift af institution in-
den for samme uddannelse, når ansøgeren har fået reserveret
en foreløbig plads eller er blevet endeligt optaget på en insti-
tution på en gymnasial uddannelse, kan ske, hvis det sker i
forbindelse med en flytning, hvor ansøgeren eller eleven får
mere end 45 minutters transporttid fra den nye bopæl til den
institution, hvor ansøgeren eller eleven har fået tildelt plads
eller er endeligt optaget.
Til nr. 45
Af § 3, stk. 3, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 som
nyaffattet ved § 1, nr. 2, i lov nr. 2532 af 22. december
2021 fremgår det, at § 12, stk. 2, 3. pkt., og § 12 a i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1
og 6, ophæves den 1. januar 2023.
Med ændringsforslaget foreslås det, at § 3, stk. 3, ophæ-
ves.
Der er med den foreslåede ophævelse tale om en konse-
kvensændring, som vil indebære, at § 12, stk. 2, 3. pkt., som
affattet i lovforslagets § 1, nr. 8, kan videreføres.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts 2022 og var
til 1. behandling den 7. april 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren send-
te den 25. januar 2022 dette udkast til udvalget, jf. BUU
alm. del – bilag 86. Den 31. marts 2022 sendte børne- og
undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Teknisk gennemgang
Udvalget har den 18. maj 2022 fået en teknisk gennem-
gang af lovforslaget.
Ekspertmøde
Udvalget har den 25. maj 2022 afholdt et lukket ekspert-
møde om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 133 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Jan Bjergskov Larsen (SF) Lotte Rod (RV)
Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG)
Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Gitte Willumsen (KF)
Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
L 157 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588499_0012.png
12
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9