Tak for det. Vi var jo ved at komme ud i en situation, hvor jeg korporligt blev nødt til at smide Venstres ordfører af talerstolen for ligesom at tilkendegive, at jeg selvfølgelig havde tænkt mig at tage ordet, for det her er et af de forslag, som jeg mener er allerallervigtigst. Jeg mener, at det er noget af den bedste integrationspolitik, vi har lavet i rigtig mange år, for at være så helt utrolig ubeskeden omkring det, og jeg er kisteglad for, at vi i dag står over for en tredjebehandling af det her forslag.
Det er ikke uden dilemmaer, når man begynder at pille ved et optagesystem. Det ved enhver borgmester, der hvert eneste år sidder og skal planlægge skoledistrikter. Det er ikke er nemt, og det er noget, der bringer sindene i kog. Flytter man bare på to gader i et skoledistrikt, påvirker det jo selvfølgelig både børn og forældre rigtig meget, fordi den skole, man troede man hørte til, nu er en anden, og det her med, hvordan vi fordeler eleverne både på vores folkeskoler og i vores gymnasieskoler, er selvfølgelig noget, som altid bringer sindene i kog, og det afspejler jo, at der er en stribe dilemmaer. Der har aldrig været et frit valg på gymnasieskolen, og det har der i øvrigt heller ikke været på folkeskoleområdet, hvor vi jo har skoledistrikter, som fordeler eleverne. Derfor er det en integreret del af den danske skolehistorie, at man fordeler eleverne, sådan at man har nogenlunde balancerede skoler, og på folkeskoleområdet – det er jo blevet sagt nogle gange her – skulle det være enormt udansk. Der vil jeg sige, at man sidder og tager stilling til det vej for vej, altså hvem der bor på de respektive veje, og hvordan man får skabt den bedste balance. Det gør Venstres borgmestre, det gør Konservatives borgmestre, det gør Socialdemokratiets borgmestre og i øvrigt alle andre partiers borgmestre hvert eneste år, når de sidder og kigger på skoledistrikterne. Og hvorfor er det, man gør det?
Ja, det er jo, fordi det i forhold til gymnasieskolen er en lige så integreret del af den danske skolehistorie at have de formålsparagraffer, vi har på folkeskoleområdet, og vores uddannelsessystem skal to ting. Vores uddannelsessystem skal selvfølgelig på den ene side lære de unge mennesker dansk, matematik, fysik, kemi osv., men vores skolesystem skal på den anden side også danne hele samfundsborgere, danne de unge mennesker til at tage del i det samfund, som er omkring dem, og derfor skal skolerne selvfølgelig ikke være ekkokamre, hvor de eneste, man møder, er nogle, der ligner en selv. Nogle af de værste eksempler, vi har set på det, har været de eksempler, hvor der er opstået parallelsamfund omkring gymnasierne, altså der, hvor et ungt menneske kommer til at gå på et gymnasium, hvor majoritetskulturen ikke er til stede, og det vil sige, at vi efterlader unge mennesker med nogle enormt dårlige kort på hånden i forhold til at skulle kunne begå sig i det danske samfund. Det mener jeg simpelt hen ikke vi kan være bekendt.
Samtidig betyder det, at social kontrol og andre ting har fået lov til at få frit løb på de pågældende gymnasier. Og det vil sige, at vi på en og samme tid får skabt nogle lommer af noget social kontrol, som simpelt hen er uacceptabelt, og at vi får stillet en gruppe af unge mennesker i en situation, hvor de ikke lærer majoritetskulturen at kende, og dermed får vi givet dem nogle enormt dårlige kort på hånden i forhold til at kunne begå sig i vores samfund. Det mener jeg simpelt hen ikke vi kan være bekendt. Vi har også haft en situation, hvor det ene gymnasium efter det andet kom ind i sådan en negativ spiral, altså at når man kom op på et vist antal elever, som kom med en anden etnisk baggrund, så begyndte de danske elever at søge væk med det resultat, at søgetallene droppede til et meget lavt niveau, og det resulterede i, at nogle gymnasier har stået over for at være decideret lukningstruede, simpelt hen fordi der har været så få ansøgere, fordi de unge mennesker har stået med valget om, om de skulle gå på et gymnasium, hvor ingen lignede dem selv, eller om de skulle søge hen på et gymnasium, hvor alle lignede dem selv. Der kunne man jo også skabe en lidt mere balanceret variant, og det er så det, vi forsøger at gøre her, altså at de gymnasier, der er, faktisk har et udsnit af de forskellige ekkokamre på en måde, så man kommer til at lære hinanden at kende.
Fra Socialdemokratiets side er det fuldstændig afgørende, at vi på tværs af alle aldersgrupper lærer hinanden at kende. Det er sådan, vi bygger det tillidsbaserede samfund, vi har i Danmark, og det var derfor, vi indgik en aftale – den aftale, der hed parallelsamfundsaftalen – med den tidligere blå regering, og det ærgrer mig, at de blå partier nu har forladt det standpunkt, at det er vigtigt, at vi er sammen med hinanden. Og det er derfor, vi bakker op om, at der er skoledistrikter på folkeskoleområdet, og det er derfor, vi nu også på gymnasieområdet tager fat om de udfordringer, der har været, og med den her aftale går vi fra, at der er 11 gymnasier med mere end 40 pct. med ikkevestlig baggrund, til, at der er 3 – altså fra 11 til 3 – og det mener jeg er fuldstændig afgørende for, at man kan få de gymnasier ind i en positiv gænge igen.
Skal vi videre? Ja, selvfølgelig. For Socialdemokratiet er gået til valg på, at vi, når vi når 2030, så ikke skal have ungdomsuddannelser i Danmark med mere end 30 pct., og jeg ved ikke, hvad Venstres bud er i den sammenhæng. Det eneste, jeg hører, er, at man ikke vil, og at man ikke vil, og det vækker jo mindelser til dengang, da Venstre havde regeringsmagten. For i alle tænkelige sammenhænge sagde man, at man gerne ville løse problemet. Man gjorde det bare ikke. Så virkeligheden er jo, at Venstre ikke er kommet med et eneste seriøst bud på, hvordan man skulle løse det her problem. Fru Rikke Hvilshøj, den tidligere minister, blev så sat i spidsen for et ekspertudvalg, som kom med tre forskellige bud på, hvordan man kunne løse problemet. Venstre bider ikke til et eneste af dem og har ikke selv et eneste andet bud, og jeg synes jo, det er forstemmende, at det er på den måde. Jeg kan jo sige, at både fru Inger Støjberg og i øvrigt fru Ellen Trane Nørby selv ad flere omgange har talt for, at der her skulle gøres noget, og at der skulle gøres noget hurtigt, og vi mangler stadig væk svarene, og det synes jeg fremgår utrolig tydeligt i dag.
Den aftale, vi har indgået her, gør tre ting. For det første får den skabt en bedre balance, altså at vi går fra 11 til 3 i forhold til antallet af gymnasier med mere end 40 pct. med ikkevestlig baggrund. Den får for det andet samtidig gjort det, at flere elever får deres ønskegymnasium – det går fra 92 til 94 pct. – og der er for det tredje færre, der skal transportere sig langt. Vi kapper faktisk godt og vel 20 pct. af dem, der skal transportere sig mere end 40 minutter om dagen, og jeg synes alt i alt, det både er en rigtig god deal for de unge mennesker, hvor flere vil få deres ønskegymnasium, og hvor færre vil skulle transportere sig langt, og samtidig lever vi jo også op til det, som gymnasiesektoren selv har bedt om i årevis. Danske Gymnasier og Gymnasieskolernes Lærerforening og i øvrigt også eleverne har i årevis bedt om, at vi løste det her problem politisk, fordi de i årevis alene er blevet udstyret med det, som nogle af de blå partier siger her, altså at der skal være incitamenter til, at der skal være ekstra af det ene og det andet, og at vi må gøre det sådan, at de nøder eleverne til det. Men det er jo det, de har forsøgt i årevis. Altså, det er jo ikke sådan, at den danske gymnasielærerstand er født i går, og jeg synes ærlig talt, det er en hån mod gymnasielærerne og rektorerne på de skoler, der har kæmpet med de her problemer i årevis, at man siger, som man under andenbehandlingen stillede sig herop og gjorde, at de skal gøre mere af det. Når de nu har gjort det i de seneste 10 år og beder om, at der kommer en politisk løsning, så synes jeg, det er en hån, at man ikke lytter til det.
Så har diskussionen om tvang undret mig sådan en lille smule. For jeg synes jo, det er at køre tingene op i et noget svulstigt sprog at tale om tvang, jo ikke mindst fordi de unge mennesker kan søge ind på alle gymnasier i landet. Så er det rigtigt, at der ikke er frit optag, og det har der aldrig været, og jeg har jo ikke sådan hørt de blå partier rende rundt, i de utrolig mange år de desværre havde regeringsmagten, og tale om, at der var tvang i gymnasieskolen, og at man bliver tvunget til at gå på et gymnasium, selv om det jo har været præcis det samme, der har gjort sig gældende forud for den her aftale, nemlig at man kan søge overalt. Men selvfølgelig kan man ikke være sikker på at komme ind, og det vil jo sige, at der, hvis der er for mange, der søger, skal være nogle regler for, hvem der så kan komme ind hvor. Det er så det, Venstre kalder tvang, og det er i øvrigt noget, man gerne vil være med til, hvis det handler om Nordjylland og Vestjylland. Så gør det ikke så meget, skidt pyt med det, det går nok med de unge, og der kan vi godt acceptere det der, som de blå partier kalder sovjetiske tilstande og tvang og alt muligt. Det gør ikke så meget; det må man gerne i Vestjylland, Nordjylland, Sønderjylland og andre steder, men når det gælder Nordsjælland, og når det gælder Vestegnen, og når det gælder Københavnsområdet syd for København, så næh nej, og i virkeligheden er det jo en lille smule omvendt, ikke? For hvad er egentlig konsekvensen af at komme ind på et andet gymnasium i f.eks. Københavnsområdet? Der, hvor jeg bor, er der formentlig mere end ti gymnasier inden for en radius af 10 km, og man måtte måske tage 500 meter mere på cyklen, hvis man kom ind på det ene i forhold til det andet, hvorimod situationen for en ung, der bor i omegnen af f.eks. Fjerritslev, jo er en noget anden. Altså, der er det noget længere, man skal transportere sig, hvis ikke man kommer ind på det nærmeste gymnasium. Så det er bare for at sige, at jeg simpelt hen ikke forstår logikken bag det, og at jeg ikke begriber – og det er så en til journaliststanden herfra – at der ikke er flere, der fanger den. For det er da simpelt hen en mangel på sammenhæng i argumentationen, så det batter.
Så det er bare for at sige, at jeg mangler svar fra Venstre, og at jeg mangler svar fra Konservative, egentlig mest af alt fra Venstre, for Konservative har aldrig været så optagede af den her dagsorden, og det har Venstre til gengæld, og det er mig ubegribeligt, at man i så mange år kan tale så højt om den her problematik og så vælge ikke at være med i en løsning. Jeg forstår det simpelt hen ikke. Jeg kunne forstå det, hvis det var sådan, at Venstre selv var kommet med et bud og havde sagt, at man syntes, at det, som fru Rikke Hvilshøj som tidligere minister lavede i ekspertudvalget, var langt bedre, at det var bedre med en distriktsmodel, at det var bedre med en klyngemodel, eller at det var bedre med en karaktermodel, som er de bud, som fru Rikke Hvilshøj fra Venstre kom med. Men Venstre kommer jo ikke med skyggen af et svar, og derfor kan man bare konstatere det i forhold til den problematik. Altså, fru Ellen Trane Nørby står heroppe og siger til de spørgsmål, der bliver stillet, at det ikke er god integrationspolitik, når vi ikke kommer under 30 pct. Virkeligheden er jo, at vi, hvis Venstre får regeringsmagten efter det kommende valg, så stadig væk vil have 11 gymnasier med mere end 40 pct. med ikkevestlig baggrund, hvorimod vi, hvis gennemfører den her aftale, så får taget det første kæmpestore ryk. Venstre har ikke skyggen af et svar på, hvad vi så skal gøre med de 11 gymnasier. Så tillykke til Hvidovre, tillykke til Herlev, tillykke til Høje-Taastrup med, at I så fortsat ikke får nogen elever. Jeg synes simpelt hen, det er fattigt.
Jeg er til gengæld mægtig glad for, at det er lykkedes os at samle et flertal bag den her aftale. Jeg er også mægtig glad for, at fru Marie Krarup vælger at støtte op om den her aftale. Vi havde jo Dansk Folkeparti med som en del af aftalen som udgangspunkt, og det er jo, fordi vi med den her aftale både løser nogle sociale udfordringer og løser nogle udlændingepolitiske problemer, som har optaget fru Marie Krarup og jo traditionelt set også Dansk Folkeparti og fru Inger Støjberg, som har været meget aktive omkring, at vi skulle lave en aftale omkring en elevfordeling. Så tusind tak for den opbakning fra jer, og jeg er fuldstændig enig i den karakteristik, at der er nogle, der svigter deres ansvar i den her sammenhæng, og det er jo så i hvert fald ikke dem, jeg har omtalt her. Tusind tak til de andre partier for opbakningen til det her. Jeg synes, det er så vigtigt, at vi som samfund får insisteret på, at vi er sammen med hinanden, at vi er ét samfund, og at vores børn og unge selvfølgelig skal gå i skole sammen med hinanden og lære hinanden at kende på kryds og tværs af de ekkokamre og få udvidet deres horisont og blive udfordret på, hvem de er. Det er derfor, det står i formålsparagrafferne i vores uddannelsessystem, og derfor er jeg mægtig glad for den her aftale. Tak for ordet.