Retsudvalget 2021-22
L 156
Offentligt
2568232_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. maj 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Anders Svane Restorff
Caspersen
Sagsnr.: 2022-0037-0147
Dok.:
2413747
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af
retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og lov om skifte af dødsboer
(Antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af Domstolsstyrel-
sens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgode-
havender m.v. i sager om skifte af dødsbo) (L 156) fra Folketingets Rets-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og lov om skifte af
dødsboer (Antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af Domstols-
styrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgo-
dehavender m.v. i sager om skifte af dødsbo) (L 156), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. april 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mattias Tesfaye
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 156 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om der i den digitale skifteportal er taget højde for, at der kan dispenseres fra pligten til digital kommunikation ift. personer, der er digitalt udsatte, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejelo-
ven, lov om Domstolsstyrelsen og lov om skifte af dødsboer (Antallet af
højesteretsdommere, sammensætningen af Domstolsstyrelsens besty-
relse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender
m.v. i sager om skifte af dødsbo) (L 156) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren bekræfte, at der i forhold til den digitale skifte-
portal i lovforslaget er taget højde for, at der kan dispenseres fra
pligten til digital kommunikation i forhold til de personer i vores
samfund, der er digitalt udsat, og at vurderingen heraf vil ske ud
fra personens egen beskrivelse af sit funktionsniveau?”
Svar:
Der er i lovforslaget taget højde for, at der i konkrete tilfælde vil kunne være
behov for at fritage personer, der ikke med hjælp og vejledning fra skifte-
retten kan bringes i stand til at anvende skifteportalen, fra at benytte denne.
Om de foreslåede regler om fritagelse fra at anvende skifteportalen fremgår
det af lovforslagets specielle bemærkninger til § 3, nr. 2, Folketingstidende
tillæg A:
”Hvis en kreditor, kontaktperson eller anden person, der i for-
bindelse med dødsboskiftet skal anvende skifteportalen, ikke
ved skifterettens hjælp og vejledning kan bringes i stand til at
anvende skifteportalen, vil den pågældende skulle fritages fra
pligten til at anvende portalen. Skifteretten skal foretage en vur-
dering af, om den pågældende vil være i stand til at anvende
skifteportalen. Denne vurdering vil som regel skulle ske ud fra
dennes egen beskrivelse af sit funktionsniveau. Der vil være si-
tuationer, hvor beslutningen om fritagelse fra at anvende skifte-
portalen på baggrund af vurderingen af vedkommende kan træf-
fes uden at høre denne eller uden at modtage anmodning fra på-
gældende om fritagelse, navnlig hvor vedkommende tidligere
har været fritaget.
Muligheden for at blive fritaget fra at anvende skifteportalen
skal imødekomme borgere med særlige behov. Fritagelse fra at
anvende skifteportalen skal ske, hvis en kreditor, kontaktperson
m.v. ikke kan forventes at være i stand til at anmelde sit krav
eller tilgodehavende m.v. på skifteportalen. Der kan for eksem-
pel være tale om borgere med særlige handikap, herunder såvel
kognitiv som fysisk funktionsnedsættelse eller demens. Særlige
behov kan også foreligge hos borgere, der mangler digitale
Side 2/3
L 156 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om der i den digitale skifteportal er taget højde for, at der kan dispenseres fra pligten til digital kommunikation ift. personer, der er digitalt udsatte, til justitsministeren
kompetencer, visse socialt udsatte borgere, borgere med psyki-
ske lidelser, hjemløse, borgere med sprogvanskeligheder m.v.
(…)
Det vil afhænge af en konkret vurdering, hvilken hjælp den en-
kelte vurderes at have brug for, og om denne ved vejledning vil
kunne bringes i stand til at anvende skifteportalen.
Såfremt skifteretten træffer afgørelse om at fritage en person fra
at anvende skifteportalen, vil skifteretten foretage registreringen
på portalen på baggrund af den skriftlige anmeldelse.”
Side 3/3