Retsudvalget 2021-22
L 156 Bilag 1
Offentligt
2551529_0001.png
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0002.png
Justitsministeriet
København, den 7. februar 2022
Vedr. høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i
sager om skifte af dødsbo, Deres sagsnr. 2021-410-0043
Justitsministeriet har ved mail af 13. januar 2022 anmodet om Dommerfuldmægtigforeningens
eventuelle bemærkninger til udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo.
Foreningen skal i den anledning meddele, at der ikke er bemærkninger til lovforslaget.
Dette høringssvar sendes alene elektronisk til: [email protected].
På foreningens vegne,
René Bergfort
Høringsansvarlig
Dommerfuldmægtigforeningen
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0003.png
Justitsministeriet
[email protected]
10. februar 2022 • LKS
Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til
skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Generelle kommentarer om digitalisering
De foreslåede ændringer af dødsboskifteloven sker i forbindelse med etableringen af
domstolenes digitale skifteportal i sager om dødsboskifte, og vi forstår det således, at der
reelt er tale om at indføre et krav om digital kommunikation med skifteretterne i
forbindelse med anmeldelse af krav, oplysning om fordringer, tilgodehavende mv. i
dødsboer.
Vi anerkender og glædes ved digitaliseringen, der åbner for nye muligheder, og som kan
bidrage til at gøre hverdagen lettere både for unge og for mange ældre. Vi har selv et korps
på ca. 1.700 it-frivillige, der lægger et fantastisk stort arbejde i at hjælpe vores ældre
medborgere med at blive og være digitale.
Dog er det ikke alle i samfundet, der kan følge med den digitale udvikling. Ifølge Ældre
Sagens egne beregninger har 115.500 personer mellem 65 og 89 år aldrig har været på
internettet. Desuden er der ca. 120.000, der ikke har NemID, og lidt under 275.000, der er
fritaget fra digital post. Dertil anslår Digitaliseringsstyrelsen i
deres rapport ”Digital
inklusion i det digitaliserede samfund” fra april 2021, at mindst 17-22
% af den voksne
befolkning er digitalt udsatte. For dem er det altafgørende, at man opretholder og værner
om de ikke-digitale løsninger, så alle borgere uanset livssituation har mulighed for at
varetage egne interesser.
Konkrete bemærkninger til høringens § 3:
Til nr. 3:
”Fremsendelse
af en fordring eller andet krav på papir eller e-mail til skifteretten eller
boet vil derfor heller ikke afbryde proklamafristen
[…]
Hvis skifteretten modtager et krav
eller et tilgodehavende uden om skifteportalen, vil skifteretten skulle vejlede den
pågældende om at anvende skifteportalen og om muligheden for at søge om at blive
fritaget fra at anvende skifteportalen.”
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0004.png
Det er hertil Ældre Sagens opfattelse, at fristen bør anses for overholdt, hvis man har sendt
pr. papir eller e-mail inden proklamafristen. Vi savner i den forbindelse svar på, hvad
konsekvenser bliver, hvis borgeren sender dagen inden fristen, og skifteretten ikke kan nå
at vejlede om at bruge portalen Det er hertil vores opfattelse, at fristen skal anses for
overholdt (svarende til myndigheders videresendelsespligt).
”Det
vil derimod ikke være tilstrækkeligt, at vedkommende ikke har adgang til en
computer på sin bopæl eller internetadgang. I sådanne tilfælde vil den pågældende
normalt kunne få adgang til en computer i retten.”
Vi finder det uklart, hvad der menes med
”normalt kunne få adgang”.
Det er dertil vores
opfattelse, at personen skal have en fritagelse og dermed ikke være henvist til fx et offentlig
bibliotek.
”Er
en borger i forvejen undtaget fra kravet om digital post fra det offentlige, vil dette
være en omstændighed, som kan være med til at sandsynliggøre, at borgeren ikke kan
anvende skifteportalen. Det vil imidlertid fortsat være en konkret vurdering, om borgeren
kan anmelde krav mv. på skifteportalen, og betingelserne for fritagelse fra digital post er
ikke sammenfaldende med vurderingen af, om borgeren kan anmelde sit krav mv.
digitalt.”
Det er vores opfattelse, at skifteretten ved denne vurdering bør skønne til fordel for
borgeren, idet det må betragtes som overvejende sandsynligt, at en person, som er undtaget
fra digital post, heller ikke vil være i stand til at anvende skifteportalen i relevant omfang.
Til nr. 6:
”Det
foreslås at ophæve dødsboskiftelovens § 81, stk. 3, nr. 3, idet der efter indførelsen af
skifteportalen ikke længere vil kunne ske anmeldelse af fordringer og andre krav direkte
til bobestyreren eller boets kontaktperson, men alene ved anvendelse af skifteportalen.”
Vores spørgsmål er dertil, om en kontaktperson kan acceptere at modtage oplysningerne,
eller om kontaktpersonen
skal
henvise til, at der skal ske anmeldelse via skifteportalen.
Dette bør afklares.
Afslutningsvis vil vi bemærke, at vi ikke ud fra høringens indhold kan udlede, hvilken
fremgangsmåde, der skal benyttes, hvis kontaktpersonen ikke er digital og ikke kan benytte
skifteportalen. Det kunne fx dreje sig om en ældre mand, der er kontaktperson vedrørende
sin hustrus dødsbo. Det er hertil vores opfattelse, at man ikke skal være forhindret i at
skifte et dødsbo privat, fordi man ikke er digital.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0005.png
Justitsministeriet
Proces- og insolvensretskontoret
[email protected]
Sagsnr. 2021-410-0043
24. februar 2022
Oplys venligst ved
henvendelse
Høringssvar fra ATP-Koncernen
Foranlediget af høringen over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov
om Domstolsstyrelsen og lov om skifte af dødsboer (Antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til
skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo) afgiver ATP-
Koncernen hermed et høringssvar.
Indledende bemærkninger
ATP
Kongens Vænge 8,
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
Fax: 48 20 48 02
www.atp.dk
CVR-nr.: 43405810
ATP-Koncernen har med lovforslaget noteret sig, at der på baggrund af de foreslåede
ændringer i dødsboskifteloven oprettes en digital skifteportal til domstolene, hvori
anmeldelser af krav eller tilgodehavender fremover vil skulle ske digitalt. ATP-
Koncernen er meget positive over for en modernisering og ikke mindst centralisering af
den måde, hvorpå anmeldelser skal ske til et dødsbo. ATP-Koncernen håber således
på at opnå en mere effektiv og digital proces for anmeldelse i dødsbosager i forbindelse
med oprettelsen af Skifteportalen.
Lovforslaget vedrørende digital anmeldelse af krav og tilgodehavender mv. i sager om
skifte af dødsbo har relevans for alle de ordninger i ATP-Koncernen, som anmelder krav
eller tilgodehavender i et dødsbo.
ATP gør opmærksom på, at ATP’s ordninger ikke har været inddraget om lovforslaget
forud for høringen. ATP tager desuden forbehold for, at ATP kun har modtaget meget
sparsom information om Skifteportalens tekniske specifikationer.
Udbetaling Danmark
Lovforslaget har særlig relevans for Udbetaling Danmark, der har over 30.000 årlige
anmeldelser i dødsboer, primært vedrørende krav, dertil kommer rykkere af boet,
ændringer til anmeldelser, spørgsmål om arvinger mm.
Udbetaling Danmark er både kommunalt og statsligt finansieret. Langt hovedparten af
Telefontid:
Mandag - Torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
1
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0006.png
de ydelser, Udbetaling Danmark, administrerer, er kommunalt finansierede. Ift.
anmeldelse af krav og tilgodehavender gælder det fx anmeldelser ift. folkepension,
boligstøtte, familieydelser mv. Disse krav og tilgodehavender udgør ca. 30.000 årlige
anmeldelser. På baggrund af den store volumen, har Udbetaling Danmarks kommunalt
finansierede ordninger i dag en automatiseret proces for anmeldelser af krav og
tilgodehavender i et dødsbo, hvor anmeldelsen sker ved en system-til-system-løsning.
Foruden krav og tilgodehavender på det kommunalt finansierede område, har
Udbetaling Danmark årligt ca. 1200 krav og tilgodehavender, der er relateret til de
statslige ordninger under Udbetaling Danmark, det gælder fx krav og tilgodehavender
ift. studiegæld og tjenestemandspension. Disse krav og tilgodehavender håndteres via
en manuel proces.
Udbetaling Danmark bemærker indledningsvist, at det ikke fremgår af lovforslaget,
hvordan dødsfald i udlandet skal anmeldes.
Manglende mulighed for at vedhæfte dokumenter
Det er Udbetaling Danmarks forståelse, på baggrund af dialog med Domstolsstyrelsen,
at det med den foreslåede løsning alene vil være muligt at oplyse om beløb, renter og
gebyrer i forbindelsen med anmeldelsen af et krav eller tilgodehavende. Herudover vil
der være et bemærkningsfelt.
Udbetaling Danmark anser det for nødvendigt, ift. tilretning af system-til-system-
løsningen, at der i forbindelse med anmeldelsen af et krav eller tilgodehavende kan
oplyses om, hvad kravet eller tilgodehavendet vedrører, ligesom det vil være nødvendigt
at kunne angive den indbetalingskode, som i dag oplyses i alle anmeldelser af krav og
er den unikke betalingsnøgle til kravet. Det er umiddelbart ikke Udbetaling Danmarks
forventning, at denne indbetalingskode vil kunne angives i bemærkningsfeltet.
Herudover oplyser Udbetaling Danmark i dag om et kravs fortrinsstilling i henhold til
dødsboskiftelovens § 71, såfremt det gør sig gældende.
Udbetaling Danmark opfordrer derfor til, at det vil være muligt at vedhæfte en fil til
anmeldelsen således, at der kan gives de samme oplysninger til boets kontaktperson,
som der gives i dag.
Det bemærkes, at det fremgår, at der ikke skal vedlægges dokumentation for kravet,
men at dokumentation kan eftersendes efter anmodning. Hvis samme betragtning gør
sig gældende i forhold til eksempelvis betalingsoplysninger, perioden for kravet, ydelsen
der skyldes for eller lignende, vil det medføre ekstra sagsbehandling for Udbetaling
Danmark i form af henvendelser fra boets kontaktperson - som skal håndteres manuelt
(til forskel fra i dag, hvor oplysninger meddeles i en automatisk genereret anmeldelse).
Herudover synes det umiddelbart også mere omstændigt for dem, der varetager
behandlingen af dødsboerne, at de for fremtiden selv skal henvende sig og anmode om
disse oplysninger fra Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark er i nogle tilfælde forpligtet til at meddele en afgørelse til et dødsbo.
Det skyldes, at der ofte opstår et krav på for meget udbetalt af en social ydelse. Det kan
2
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0007.png
fx være pension, der er udbetalt for en periode efter borgers dødsfald eller i forbindelse
med en efterregulering. I henhold til faglovgivningen følger det, at borgers dødsbo
hæfter for disse krav.
Det er på den baggrund nødvendigt for Udbetaling Danmark at kunne meddele
afgørelser i nogle tilfælde til et dødsbo - forud for eller samtidig med anmeldelsen af et
krav eller et tilgodehavende. Afgørelserne skal sendes til dødsboet, dvs. boets
kontaktperson. Det vil derfor foruden oplysninger om betalingsoplysninger mv., som
nævnt ovenfor, også være hensigtsmæssigt, hvis der kunne vedhæftes filer i
Skifteportalen - således at en afgørelse, der danner grundlag for et krav, kunne
uploades forud for eller sammen med anmeldelsen.
Ikrafttrædelse
Udbetaling Danmark har noteret sig, at lovforslaget træder i kraft på det tidspunkt,
Domstolsstyrelsen fastsætter, og at Domstolsstyrelsen kan fastsætte regler om, at loven
ikke finder anvendelse ved behandlingen af dødsboskiftesager i bestemte retskredse i
en nærmere fastsat periode efter lovens ikrafttræden.
Udbetaling Danmark gør opmærksom på, at det umiddelbart først vil være muligt at
kunne nå at udvikle en ny system-til-system-løsning til ultimo 2022. Den endelige
implementeringstid kan dog først afklares, når der foreligger flere detaljer omkring den
tekniske løsning.
Domstolsstyrelsen har oplyst, at de ikke på nuværende tidspunkt har mulighed for at
sende detaljerede/tekniske oplysninger om den nye løsning, herunder hverken
snitfladebeskrivelse eller tilkoblingsvejledning, som er en forudsætning for, at
Udbetaling Danmark kan påbegynde analyse og udvikling af opgaven i samarbejde med
Udbetaling Danmarks eksterne leverandør. Der er heller ikke klarhed over, hvordan og
hvornår det vil være muligt at teste den nye system-til-system-løsning op mod
Skifteportalen. Som altid ved en ny integration, er det nødvendigt, at integrationen
testes grundigt inden idriftsættelse for at sikre, at løsningen er opsat korrekt.
Derudover gælder det, at en evt. trinvis udrulning af Skifteportalen er uhensigtsmæssig
for Udbetaling Danmark, da det vil besværliggøre tilkoblingen og udviklingen af
systemløsningen. Det skyldes, at der skal køres parallelt med to løsninger, hvilket vil
være fordyrende.
Udbetaling Danmark vil derfor foretrække, at Udbetaling Danmarks tilkobling til
Skifteportalen først sker, når alle retskredse er tilkoblede, og når der er udviklet en
mulighed for at vedhæfte filer i forbindelse med anmeldelsen (jf. ovenfor).
ATP Livslang Pension
ATP´s Indbetalingssektion
har årligt 1.500 sager (ATP Livslang Pension og Samlet
Betaling tilsammen), hvor der anmeldes krav i et dødsbo. Anmeldelsen foretages
3
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0008.png
manuelt.
Ved en overgang til anmeldelse via en portal vil dette medføre merarbejde, da
dokumentation for det anmeldte krav ifølge lovforslaget skal sendes til boets
kontaktperson/bobestyrer uden om portalen, fordi portalen ikke giver mulighed for at
vedlægge dokumentationen, når kravet anmeldes i portalen.
ATP´s Udbetalingssektion
har 3.600 tilbagesøgninger om året, som foranleder et brev
til skifteretten via en intern automatiseret robotløsning, og 600 sager om året, som
håndteres manuelt. I begge situationer drejer det sig om tilbagesøgning af for meget
udbetalt ATP-pension i forbindelse med dødsfald, og i begge situationer sendes der et
brev med opgørelse af kravet. Derudover udbetales pr. år en dødsfaldssum fra
Supplerende Arbejdsmarkedspension til boet i ca. 1.000 sager. Også i disse sager
sendes der en opgørelse over summens beregning, og også her vil de manglende
muligheder for at vedlægge dokumentation indebære et behov for et parallel-forløb,
hvor der både foretages anmeldelse via portal og derudover i en særskilt proces
fremsendes dokumentation. Dette vil forøge sagsbehandlingstiden og medføre
merarbejde for ATP Livslang Pension.
ATP Livslang Pension har i dag en meget automatiseret proces i forbindelse med
tilbagesøgning af for meget udbetalt pension. Domstolsstyrelsen har oplyst, at de på
nuværende tidspunkt ikke har mulighed for at sende detaljerede/tekniske oplysninger
om den nye løsning, herunder hverken snitfladebeskrivelse eller tilkoblingsvejledning,
som er en forudsætning for, at ATP Livslang Pension kan påbegynde analyse og
udvikling af opgaven i samarbejde med leverandøren. Udviklingsarbejdet relateret til
Skifteportalen forventes derfor først at kunne påbegyndes i 2. halvår 2022. Den endelige
implementeringstid kan dog først afklares, når der foreligger flere detaljer omkring den
tekniske løsning.
ATP Livslang Pension vil foretrække, at tilkoblingen til skifteportalen først sker når alle
retskredse er tilkoblede, og når der er udviklet en mulighed for at vedhæfte filer i
forbindelse med anmeldelsen (jf. ovenfor).
Lønmodtagernes Garantifond
Lovforslaget har ikke særlig relevans for Lønmodtagernes Garantifond, herefter LG, der
har i omegn af 10 årlige anmeldelser i dødsboer, udelukkende relateret til krav der
udbetales af LG. LG kan understøtte en manuel og digital anmeldelse af krav til
Skifteretten.
LG sender til bobestyrer et kvitteringsbrev i forbindelse med at LG har godkendt
dødsboet til behandling i LG. I dette kvitteringsbrev findes kode til bobestyrer der kan
logge ind og se LG’s aktuelle udbetalinger, ligesom kvitteringsbrevet indeholder GDPR-
oplysningstekst. Det er uklart hvorvidt det lykkedes at få oplysningspligten indskrevet i
LG-loven, hvorfor det formodes, at LG fortsat er forpligtet til at oplyse bobestyrer om
behandling af personoplysninger efter første kontaktpunkt (arbejdsgiverbedømmelsen).
4
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0009.png
Kvitteringsbrevet anses ikke for at have karakter af en anmeldelse, hvorfor det
forventes, at LG fortsat kan fremsende kvitteringsbrevet til bobestyrer uden om den
digitale portal via Skifteretten. Såfremt dette ikke er tilfældet, vil det være nødvendigt at
udvikle en ny metode til at oplyse om koder til LG’s udbetalingsfiler, samt at sikre et
andet hjemmelsgrundlag for at understøtte GDPR-oplysningspligten.
Øvrige ordninger i ATP
Der er desuden en række andre ordninger i ATP der anmelder krav og tilgodehavender
i dødsbo, fx Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
Barsel.dk. Fælles for disse ordninger er, at de har et begrænset antal anmeldelser,
hvorfor processen i dag er manuel. Ordningerne forventer fortsat at håndtere
anmeldelserne manuelt efter overgang til Skifteportalen. Såfremt det ikke bliver muligt
at vedhæfte filer ved anmeldelse, vil det betyde øget sagsbehandlingstid for disse
ordninger. Bliver vedhæftning muligt, vil der ikke være øgede administrative
omkostninger eller udfordringer ift. at kunne håndtere anmeldelser til den nye portal.
Administrative økonomiske konsekvenser for ATP’s ordninger
Lovforslaget vil primært have administrative økonomiske konsekvenser for Udbetaling
Danmark og ATP Livslang Pension, da disse ordninger i dag har automatiserede
processer.
De økonomiske administrative konsekvenser afhænger særligt af, om det bliver muligt
at vedhæfte dokumentation for kravet i Skifteportalen.
De administrative økonomiske konsekvenser er estimeret indenfor en meget kort
tidsfrist, og er derfor forbundet med stor usikkerhed. Estimaterne nedenfor er derfor
foreløbige, og vil blive genbesøgt når der foreligger mere detaljeret information om den
tekniske løsning.
Der gøres opmærksom på at Udbetaling Danmark arbejder på omkostningsdækket
basis, og at omkostningerne vedrørende Udbetaling Danmarks kommunale ordninger
vil indgå i DUT-forhandlingerne. Estimaterne nedenfor er eksklusive moms og er opgjort
i PL-2022 priser.
Implementeringsomkostninger
Der vil være implementeringsomkostninger hos Udbetaling Danmark og ATP Livslang
Pension til implementering af en ny system-til-system-løsning.
Disse omkostninger skønnes, med stor usikkerhed, at beløbe sig til
1,4-2,2 mio. kr.
for
Udbetaling Danmark og
0,5-0,9 mio. kr.
for ATP Livslang Pension.
5
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0010.png
Driftsomkostninger
Ifølge Domstolsstyrelsen vil det ikke være muligt at uploade filer i forbindelse med
anmeldelsen. Det er dog nødvendigt for ATP’s ordninger (herunder særligt Udbetaling
Danmark og ATP Livslang Pension) at kunne vedhæfte filer til anmeldelsen. Alternativt
skal ordningerne sende oplysninger om fx betalingsreference, periode, fortrinsstilling
mv. i en parallel proces ved siden af anmeldelsen til Skifteportalen.
Såfremt det ikke bliver muligt at uploade filer ifm. anmeldelsen, vil det derfor betyde
permanent øgede driftsomkostninger for alle ATP’s ordninger, der anmelder krav og
tilgodehavender, både de krav der håndteres system-til-system og de der håndteres
manuelt. De øgede driftsomkostninger består i, at det vil være nødvendigt at fortsætte
den nuværende proces med at sende oplysninger direkte til boets kontaktperson om
eksempelvis betalingsoplysninger, perioden for kravet, ydelsen der skyldes for eller
lignende – foruden implementering og drift af den nye proces med at anmelde til
Skifteportalen.
De årlige meromkostninger forbundet med håndteringen af anmeldelser, såfremt det
ikke bliver muligt at vedhæfte filer ved anmeldelse, skønnes med stor usikkerhed at
beløbe sig til
0,8-1,2 mio. kr. årligt
for ATP Livslang Pension. Såfremt det bliver muligt
at uploade filer i forbindelse med anmeldelsen, bortfalder disse meromkostninger.
Der vil også være øgede driftsomkostninger i Udbetaling Danmark og i ATP’s øvrige
ordninger, såfremt det ikke bliver muligt at vedhæfte filer ved anmeldelsen. Det gælder
både ift. system-til-system anmeldelser og manuelle anmeldelser. Det har dog ikke
været muligt inden for tidsfristen at vurdere konsekvenserne for disse ordninger.
Dertil kommer de løbende driftsomkostninger til IT-drift og vedligehold ift. de ordninger
der har system-til-system-løsninger, der forventes at beløbe sig til
0,2-0,3 mio. kr. årligt
for Udbetaling Danmark og
op til 0,1 mio. kr. årligt
for ATP Livslang Pension.
Andet
ATP-Koncernen har ikke bemærkninger til de øvrige dele af lovforslaget vedrørende
henholdsvis antallet af højesteretsdommere og sammensætningen af Domstols-
styrelsens bestyrelse.
6
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0011.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til: [email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
10. februar 2022
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2022-005254
Høringssvar over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse
til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Dette høringssvar,
der alene angår den del af ændringsforslaget, der vedrører ændring af lov om skifte af
dødsboer, er udarbejdet i samarbejde med Danske Advokaters fagudvalg for arveret
og dødsboskifteret.
Overordnede bemærkninger
Indledningsvis bemærkes, at vi ser positivt på indførelsen af en skifteportal, og er
bekendte med muligheden for at anmelde et krav, oplyse om henstående beløb og
effekter tilhørende dødsboerne er første led i digitaliseringen af skifteområdet.
Vi ser frem til de yderligere tiltag, der forventes at komme.
Konkrete bemærkninger
Obligatoriske felter:
Anmeldelse af krav via portalen vil efter vores vurdering fortrinsvis være et tiltag, der
tilgodeser skifterettens medarbejdere, der ikke fremover skal modtage og videresende
krav til boets kontaktpersoner/bobestyrere.
Vi bemærker, at de indledende tiltag ikke tilgodeser bobehandlende advokater, idet
det er oplyst, at dokumentation for kravene foreløbigt ikke vil kunne uploades i
portalen. Som bobestyrere/advokater for de privat skiftende arvinger vil det således i
alle boer være nødvendigt at kontakte kreditorerne og anmode om at modtage
dokumentation for de anmeldte krav, således at der kan ske behørig fordringsprøvelse
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0012.png
Med henblik på at sikre datakvalitet og smidiggøre arbejdsprocesserne opfordrer vi til,
at det i portalen gøres obligatorisk at indtaste kontaktoplysninger. Oplysningerne bør
indgå i form af minimum en mailadresse og reference, således at arbejdet med at
indhente den nødvendige dokumentation lettes.
Vejledning til kreditor:
Det må forventes, at en række kreditorer i den første tid efter etableringen af portalen
fejlagtigt vil anmelde krav direkte overfor kontaktpersonerne/bobestyrer. Det er
derfor også vores forventning, at overgangen og indledende fejlregistreringer vil
medføre et øget behov for vejledning af kreditorerne om, hvordan kravet anmeldes
korrekt i portalen. Vi opfordrer derfor til, at der på Domsstolsstyrelsens hjemmeside
stilles en udførlig vejledning til rådighed i, hvordan krav korrekt anmeldes i portalen.
Udviklingsforslag:
På sigt ville det være værdsat, hvis det blev muligt at kommunikere med kreditor via
portalen
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar, og vi står altid
gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog. Vi ser frem til at deltage i den
videre udvikling af skifteportalen.
Med venlig hilsen
Danielle Løw
Danske Advokater
Juridisk konsulent
[email protected]
Johan Hartmann Stæger
Fagudvalget for arvert og dødsboskifteret
Formand, Advokat
[email protected]
2/2
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0013.png
Justitsministeriet
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til:
[email protected]
25. februar 2022
Dok.nr.: 22/01300-3
Sagsbehandler: Johanne Kiørboe
Dir. tlf.: 99 68 42 26
Mail: [email protected]
Domstolsstyrelsens høringssvar
Justitsministeriet har ved mail af 13. januar 2022 anmodet Domstolsstyrelsen om eventuelle
bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og
lov om skifte af dødsboer.
Domstolsstyrelsen har i den anledning følgende bemærkninger:
Vedrørende udkast til forslag om ændring af lov om skifte af dødsboer foreslår Domstolsstyrelsen
for at undgå misforståelser af lovforslagets § 3, nr. 5, at bestemmelsen får følgende ordlyd:
”§ 81, stk. 3, nr. 2, affattes således:
2) opfordring til enhver, der har en fordring eller andet krav mod afdøde, til at
anmelde kravet inden 8 uger efter bekendtgørelsen, jf. § 10 a, stk. 1, og”
Det er Domstolsstyrelsens opfattelse, at den nuværende formulering af bestemmelsen kan
opfattes således, at det er selve bekendtgørelsen, det vil sige proklama, der fremgår af
domstolenes skifteportal. Dette er ikke tilfældet. Proklama vil fortsat blive indrykket i Statstidende,
jf. dødsboskiftelovens § 81, stk. 3, 1. pkt., som er uændret. Domstolenes skifteportal skal alene
anvendes til anmeldelse af krav, tilgodehavender mv. Domstolsstyrelsens formodning om
muligheden for misforståelse af formuleringen i lovudkastet er blevet bekræftet i de drøftelser,
Domstolsstyrelsen har haft med flere interessenter i forbindelse med høringen over lovudkastet.
Da der vil være usikkerheder forbundet med udrulningsplanen for skifteportalen, som gør, at det
ikke på nuværende tidspunkt med sikkerhed kan siges, hvornår krav og tilgodehavender kan
anmeldes digitalt ved alle landets byretter, foreslår Domstolsstyrelsen, at følgende sætning i afsnit
2.3.3. i de almindelige bemærkninger og afsnit 4 i de specielle bemærkninger til § 4, tages ud:
”Det forventes, at krav og tilgodehavender mv. vil kunne anmeldes digitalt i hele landet omkring
1. marts 2023.”
Af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 3, nr. 3, fremgår det, at kreditor i forbindelse med
anmeldelse af et krav mv. vil skulle udfylde en række oplysninger på skifteportalen, men at det
ikke vil være et krav, at dokumentation for kravet indlæses på skifteportalen. Domstolsstyrelsen
DOMSTOLSSTYRELSEN • STORE KONGENSGADE 1-3 • 1264 KØBENHAVN K • TELEFON 70 10 33 22 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN.NR. 5798000161184
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
er i forbindelse med høringen over lovforslaget blevet gjort opmærksom på, at det for flere
kreditorer er væsentligt at have mulighed for at kunne indlæse dokumentation for et krav mv.
samtidig med anmeldelse af kravet. Denne funktionalitet medtages i skifteportalen, hvorfor det i
bemærkningerne med fordel kan præciseres, at det vil være muligt at indlæse dokumentation for
et krav mv. på skifteportalen. Dokumentation for kravet mv. vil ligeledes fortsat kunne sendes til
boets kontaktperson eller bobestyrer udenom skifteportalen.
I forhold til lovforslagets § 3, nr. 10, har Procesbevillingsnævnet noteret sig, at lovudkastet
indeholder en ny appelbegrænsningsregel, hvorefter der i dødsboskiftelovens § 105 indsættes
som stk. 3, at skifterettens beslutning om fritagelse for anvendelse af domstolenes skifteportal
eller afslag herpå ikke uden Procesbevillingsnævnets tilladelse kan indbringes for højere ret. Efter
forslaget kan Procesbevillingsnævnet meddele kæretilladelse, hvis beslutningen angår
spørgsmål af væsentlig betydning for sagens forløb eller af afgørende betydning for den, der
ansøger om kæretilladelse, og der i øvrigt er anledning til at lade afgørelsen prøve af en højere
ret. Ansøgning om kæretilladelse skal indgives til Procesbevillingsnævnet, inden 2 uger efter
beslutningen er truffet. Der er tale om en absolut frist, og nævnet vil derfor ikke have mulighed
for at meddele kæretilladelse, hvis ansøgningen indgives efter ansøgningsfristen på 2 uger. Den
foreslåede bestemmelse i dødsboskiftelovens § 105, stk. 3, svarer til retsplejelovens § 148 a, stk.
4, om fritagelse for anvendelse af domstolenes sagsportal.
Til lovforslagets § 2, nr. 1, kan Domstolsstyrelsen oplyse, at det ikke vil være forbundet med
administrative konsekvenser for det offentlige, at der beskikkes en byretspræsident til
Domstolsstyrelsens bestyrelse. De økonomiske konsekvenser for det offentlige vil alene være det
vederlag, som det pågældende bestyrelsesmedlem skal have, svarende til ca. 0,1 mio. kr. årligt.
Denne udgift vil efter omstændighederne kunne afholdes af den eksisterende ramme på §
11.41.01. Domstolsstyrelsen på finansloven.
Med venlig hilsen
Laila Lindemark
2
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0015.png
From:
Tine Benedikte Skyum <[email protected]>
Sent:
21-01-2022 11:36:13 (UTC +01)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
Sagsnr. 2021-410-0043 - Høring over udkast til lovforslag om antallet af
højesteretsdommere, sammensætning af Domstolsstyrelsens bestyrelse m.v.
Med henvisning til høringsbrev af 13. januar 2022 skal jeg oplyse, at DA ikke har bemærkninger til det
fremsendte udkast.
Med venlig hilsen
Tine Benedikte Skyum
Advokat (H)
Vester Voldgade 113
1552 København V
Direkte
+45 33 38 93 20
Mobil
+45 29 20 03 20
E-mail
[email protected]
Web
da.dk
Denne e-mail er tilsigtet en bestemt modtager og kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke den rette modtager, beder vi dig om at orientere os ved at besvare
denne e-mail og derefter slette den. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere, videresende eller bruge oplysninger fra denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager.
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0016.png
From:
Peter Skjoedt <[email protected]>
Sent:
19-01-2022 17:11:03 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Cc:
'Jette Lunding Sandqvist (DK)' <[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og
tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Mange tak for muligheden for at fremsætte bemærkninger til dette lovudkast
På vegne af formanden for Den Danske Aktuarforening, Jette Sandqvist, skal jeg oplyse, at
foreningen ikke har kommentarer til lovudkastet
Med venlig hilsen
Peter Skjødt
---------- Forwarded message ---------
Von:
Justitsministeriet
<[email protected]>
Date: Do., 13. Jan. 2022 um 13:45 Uhr
Subject: [sekretaer] Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav
og tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo -
j.nr.
2021-410-0043
To: sekretaer <[email protected]>
Justitsministeriet (13.01.2022 14:43:11):
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0017.png
From:
David Luxhøj-Pedersen <[email protected]>
Sent:
24-02-2022 09:54:01 (UTC +01)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
Finanssektorens Arbejdsgiverforenings udtalelse udkast til lovforslag om antallet af
højesteretsdommere, sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse mv. sagsnr.: 2021-410-0043.
Kære Marie-Louise Ostrowski,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringsmuligheden og har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
David Luxhøj-Pedersen
Advokatfuldmægtig
E:
[email protected]
M:
+45 33 38 16 23
Amaliegade 7
1256 København K
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0018.png
From:
Emilie Phi Skovlund Steenholdt <[email protected]>
Sent:
18-01-2022 10:52:17 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og
tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Kære JM
KL har ikke bemærkninger til høringen.
Høring med j.nr. 2021-410-0043.
Med venlig hilsen
Emilie Phi Skovlund Steenholdt
Student
Jura og EU
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3945
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0019.png
From:
Trine Korsgaard <[email protected]>
Sent:
19-01-2022 15:55:33 (UTC +01)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og
tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Kære Justitsministerium,
Regionerne og Danske Regioner har ingen bemærkninger til denne høring.
Venlig hilsen
Trine Korsgaard
Sekretariatschef
M 2580 9012
E
[email protected]
Danske Regioner
Ledelsessekretariatet
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
13. januar 2022 13:43
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0020.png
Justitsministeriet
Sendt med e-mail: [email protected]
F&P Høringssvar til forslag til lov om ændring af retsple-
jeloven, lov om Domstolsstyrelsen og lov om skifte af
dødsboer
F&P har modtaget udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om
Domstolsstyrelsen og lov om skifte af dødsboer. I det følgende fremkommer vi med
vores bemærkninger hertil. Det er alene udkastets § 3 om ændring af dødsboskifte-
loven, som giver anledning til bemærkninger.
Det fremgår af udkastets § 3, at dødsboskifteloven foreslås ændret, så krav og tilgo-
dehavender mv. i sager om skifte af dødsbo fremover anmeldes digitalt via en ny
skifteportal.
F&P arbejder generelt for en digitalisering på områder, hvor der kan skabes smidig-
hed og forenkling af processer for at give en bedre brugeroplevelse.
F&P er derfor enige i vigtigheden af at understøtte stabile og fremtidssikrede it-løs-
ninger, som den nye skifteportal beskrives som en del af. En samling af alle krav,
tilgodehavender og øvrige relevante oplysninger kan gøre sagsbehandlingen mere
effektiv og tidssvarende.
Vi går ud fra – alternativt opfordrer til – at det også bliver muligt at tilgå andre rele-
vante oplysninger på skifteportalen, såsom skifteretsattester eller de oplysninger,
der normalt fremgår heraf, så eksempelvis et livsforsikringsselskab let og hurtigt kan
trække den nødvendige dokumentation til brug for sagens videre behandling.
F&P har gennem længere tid været i dialog med relevante aktører, herunder Dom-
stolsstyrelsen, med henblik på deling af relevant information i forbindelse med døds-
boskifte, så vores medlemmer kan opfylde deres pligter i henhold til de indgåede
pensions- og forsikringsaftaler.
09.02.2022
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
Christian Skovgaard
Chefkonsulent
Dir.
41919078
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2015-00015
439297
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Skifteretsattesten eller oplysninger, der normalt fremgår heraf, oplever vores med-
lemmer udfordringer med at få inden for rimelig tid, og en deling heraf på skiftepor-
talen vil fremme sagsbehandlingen til gavn for både vores medlemmer, skifteret-
terne og de efterladte.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2015-00015
439297
Med venlig hilsen
Christian Skovgaard
Side 2
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0022.png
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0023.png
From:
info cfu-net <[email protected]>
Sent:
17-01-2022 10:46:31 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og
tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Til rette vedkommende.
CFU har modtaget høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere, sammensætningen
af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo.
Høringen giver ikke anledning til bemærkninger fra CFU.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Assistent
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33 76 86 74
Mail:
[email protected]
CFU
- Centralorganisationernes Fællesudvalg
Fra:
Justitsministeriet
Sendt:
13. januar 2022 13:43
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette
modtager, bedes du venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde
en kopi og uden at videregive oplysninger om indholdet.
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0024.png
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0025.png
From:
Peter Skjoedt <[email protected]>
Sent:
15-02-2022 07:59:11 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Cc:
[email protected] <[email protected]>
Subject:
Udskydelse af høringsfrist for udkast til lovforslag om antallet af
højesteretsdommere, Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og
tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Mange tak for muligheden for at afgive bemærkninger til dette lovudkast.
På vegne af næstformanden for Den Danske Aktuarforening, Lars Sommer Hansen, skal jeg dog
oplyse, at foreningen ikke har bemærkninger til lovudkastet
Med venlig hilsen
Peter Skjødt
---------- Forwarded message ---------
Von:
Justitsministeriet
<[email protected]>
Date: Do., 10. Feb. 2022 um 15:05 Uhr
Subject: [sekretaer] Udskydelse af høringsfrist for udkast til lovforslag om antallet af
højesteretsdommere, Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og
tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo -
j.nr.
2021-410-0043
To: sekretaer <[email protected]>
Justitsministeriet (10.02.2022 15:37:56):
Til høringsparterne
Justitsministeriet skal meddele, at høringsfristen for det vedhæftede udkast til lovforslag udskydes
til den
24. februar 2022.
Revideret lovudkast og revideret høringsoversigt vedlægges.
Der er i lovudkastet foretaget ændringer i ikrafttrædelsesbestemmelsen (den foreslåede § 4) samt
mindre redaktionelle ændringer i bl.a. titlen.
Ændringerne i høringsoversigten afspejler fortrinsvis, at lovforslaget er fundet relevant for flere
modtagere end oprindeligt forudsat. Enkelte modtagere af denne mail vil derfor ikke have modtaget
den oprindelige høring over lovforslaget fra Justitsministeriet.
Justitsministeriet bemærker, at alle indkomne høringssvar, herunder allerede modtagne, vil blive
behandlet og adresseret i en kommenteret høringsoversigt efter høringsfristens udløb.
Med venlig hilsen
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0026.png
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0027.png
From:
Mikael Sjöberg <[email protected]>
Sent:
28-02-2022 16:12:51 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>; £Proces- og Insolvensretskontoret (951s16)
<[email protected]>
Cc:
Bestyrelsen Dommerforeningen <[email protected]>; *E -
Byretspraesidenter i Ostre Landsrets Kreds - OLR <EByretspraesidenteriOstreLandsretsKreds-
[email protected]>; Merethe Eckhardt <[email protected]>; Kristian Hertz
<[email protected]>
Subject:
høringssvar fra Dommerforeningen
Justitsministeriet
Proces- og Insolvenskontoret
Ved mail af 13. januar 2022 har Justitsministeriet anmodet Dommerforeningen om en eventuel udtalelse om udkast til
lovforslag om antallet af højesteretsdommere, sammensætning af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital
anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavende mv. i sager om skifte af dødsbo.
Efter lovudkastet foreslås retsplejelovens § 2, stk. 1, ændret således, at antallet af højesteretsdommere
forhøjes fra 15 til 17, hvilket svarer til det faktiske antal i dag. Endvidere foreslås Domstolsstyrelseslovens §
4, stk. 1, ændret således, at bestyrelsen udvides med en byretspræsident, og endelig foreslås der en række
ændringer i lov om skifte af dødsboer.
Lovudkastet har været drøftet på et møde i Dommerforeningens bestyrelse.
Dommerforeningen har ingen bemærkninger til, at antallet af dommere i Højesteret gøres permanent i
retsplejeloven.
Det fremgår af bemærkningerne til denne del af lovudkastet, at ”den ovenfor beskrevne ordning har [nu]
eksisteret så længe, at den må antages at have antaget permanent karakter.” Det samme kan siges om det
betydelige antal dommere, der i årevis har tjenestegjort i byretterne og i landsretterne under betegnelsen
”bunkebekæmpelsesdommere”. Dommerforeningen skal derfor opfordre til, at også disse stillinger gøres
permanente.
Dommerforeningen har heller ikke bemærkninger til, at Domstolsstyrelsens bestyrelse foreslås udvidet
med en byretspræsident. Dommerforeningen har i årevis foreslået en sådan ordning. Dels synes den i alle
henseender hensigtsmæssig henset til bestyrelsens opgaver, dels opnår man med forslaget, at bestyrelsen
lever op til kravene i Guide to the European Network of Council for the Judiciary, hvorefter en sådan
bestyrelse bør have dommerflertal.
Dommerforeningen har ingen bemærkninger til de foreslåede ændringer af lov om skifte af dødsboer.
Med venlig hilsen
Mikael Sjöberg
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Direkte: + 45 99 68 65 01/ + 45 21 66 18 49
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0028.png
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0029.png
From:
Dennis Lange <[email protected]>
Sent:
07-02-2022 11:07:50 (UTC +01)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og
tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Til rette vedkommende
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale.
FDM har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Dennis Lange
Chefkonsulent
T: +45 45 27 07 13
M: +45 51 14 69 92
[email protected] · fdm.dk
Firskovvej 32
2800 Kgs. Lyngby
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
13. januar 2022 13:43
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0030.png
From:
Pia Saxild <[email protected]>
Sent:
31-01-2022 16:26:07 (UTC +01)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og
tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Forbrugerrådet Tænk vurderer, at denne konkrete høring ligger uden for vores for tiden prioriterede arbejdsområder
og vil derfor undlade at forholde os hertil. Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte
forslaget eller for at gøre det modsatte. For en god ordens skyld skal det understreges, at Forbrugerrådet Tænk stadig
er interesseret i at modtage høringer inden for området.
Med venlig hilsen
Kim Fogtmann
Jurist
Forbrugerrådet Tænk
T +45 7741 7741 /
[email protected]
/
taenk.dk
Ryesgade 3A / 2200 København N
Fra:
Justitsministeriet [mailto:[email protected]]
Sendt:
13. januar 2022 13:43
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0031.png
From:
Nella Festirstein <[email protected]>
Sent:
14-02-2022 12:53:39 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Cc:
Rigsombuddet <[email protected]>
Subject:
Høringssvar fra Færøernes landsstyre (tekniske bemærkninger): Udskydelse af
høringsfrist for udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere, Domstolsstyrelsens bestyrelse ..... i
sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2 (RIGS-FO Sagsnr.
Til justitsministeriet, Proces- og Insolvensretskontoret.
Færøernes Landsstyre har fået tilsendt i høring
“Udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo”.
Ifølge lovudkastets § 4 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men lovens §§ 2 og 3 kan senere ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder
herom.
Færøernes Landsstyre tager dette til efterretning og har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger
til lovforslaget.
Venlig hilsen
Nella Festirstein
Afdelingschef
Lagmandens Kontor
Lovafdelingen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76
Fra:
Rigsombuddet <[email protected]>
Sendt:
11. februar 2022 08:31
Til:
Journalin hjá LMS <[email protected]>; Sorinskrivarin í Føroyum <[email protected]>
Emne:
hoyring: Udskydelse af høringsfrist for udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo - j.nr. 2 (RIGS-FO Sagsnr.:...
Góðan dagin
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0032.png
Viðfesta verður hervið til hoyirng.
Møguligar viðmerkingar skulu sendast sambært hoyringsskrivið, gjarna við cc til Ríkisumboðið
vinarliga
Elsa Maria L. Østergaard
Chefkonsulent
Amtmansbrekkan 6
FO-100 Tórshavn
Tlf.: +298 201200
E-mail:
[email protected]
www.rigsombudsmanden.fo
Til:
Fra:
Justitsministeriet ([email protected])
Titel:
Udskydelse af høringsfrist for udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere, Domstolsstyrelsens
bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo -
j.nr. 2021-410-0043
Sendt
10-02-2022 14:37
:
Til høringsparterne
Justitsministeriet skal meddele, at høringsfristen for det vedhæftede udkast til lovforslag udskydes
til den
24. februar 2022.
Revideret lovudkast og revideret høringsoversigt vedlægges.
Der er i lovudkastet foretaget ændringer i ikrafttrædelsesbestemmelsen (den foreslåede § 4) samt
mindre redaktionelle ændringer i bl.a. titlen.
Ændringerne i høringsoversigten afspejler fortrinsvis, at lovforslaget er fundet relevant for flere
modtagere end oprindeligt forudsat. Enkelte modtagere af denne mail vil derfor ikke have
modtaget den oprindelige høring over lovforslaget fra Justitsministeriet.
Justitsministeriet bemærker, at alle indkomne høringssvar, herunder allerede modtagne, vil blive
behandlet og adresseret i en kommenteret høringsoversigt efter høringsfristens udløb.
Med venlig hilsen
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0033.png
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0034.png
From:
Post Landsret <[email protected]>
Sent:
17-01-2022 19:05:30 (UTC +01)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og
tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Til Justitsministeriet
Grønlands Landsret har ingen bemærkninger til det fremsendte lovforslag.
Med venlig hilsen
Kirsten Thomassen
Landsdommer
Grønlands Landsret
Jens Kreutzmannip Aqqutaa 5, Postboks 1040, 3900 Nuuk
Telefon (+299) 36 39 00
Fælles postkasse:
[email protected]
www.domstol.gl
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
13. januar 2022 09:43
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0035.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Kate Kengen <[email protected]>
16-02-2022 10:58:09 (UTC +01)
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Høring - Sagsnr. 2021-410-0043, Dok. 2285330
HK Landsklubben Danmarks Domstole har modtaget høring over udkast til lovforslag om antallet af
højesteretsdommere, sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav
og tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo.
Landsklubben og HK Stat har ingen bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Kate Kengen
Formand
HK Landklubben Danmarks Domstole
Københavns Byret
Domhuset
Nytorv
1450 København K
M +45 2163 9834
D +45 9968 7072
@
[email protected]
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
From:
Henrik Bitsch <[email protected]>
Sent:
15-02-2022 18:46:23 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Subject:
Deres journalnummer 2021-410-0043 udkast til lov om ændring af retsplejeloven
mfl. (antallet af højesteretsdommere, digital anmeldelse til skifteretten m.v.)
Med henvisning til Justitsministeriets høringsskrivelse senest af 10. februar 2022 skal Københavns
Retshjælp meddele, at det fremsendte lovudkast ikke giver Retshjælpen anledning til
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Københavns Retshjælp
Henrik Bitsch
Kontorchef
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0037.png
From:
Trine Foldager <[email protected]>
Sent:
18-01-2022 09:34:47 (UTC +01)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
Svar på høring vedr. udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere m.m.
(Nanoq - ID nr.: 19035110)
Naalakkersuisut har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag.
Af høringsbrevet fremgår, at det er Grønlands Selvstyre, der bliver hørt, men da Grønlands
Selvstyre er en betegnelse for både parlamentet og regeringen, tillader jeg mig at gå ud fra, at der
menes Naalakkersuisut (regeringen).
Justitsministeriet har tidligere tilkendegivet, at høringslister er tilrettet i overensstemmelse med
ovenstående.
Inussiarnersumik Inuulluaqqusillunga
Med venlig hilsen
Best regards
Trine Foldager
Immikkoortortaqarfimmi pisortaq
Afdelingschef for Justitsområdet
Head of division
Aatsitassanut Inatsisillu Atuutsinneqarnerannut Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Råstoffer og Justitsområdet
Ministry of Mineral Resources and Justice
P.O. Box 930 . 3900 Nuuk
Oq./Tel.: +299 54 66 47
Oq./Tel.: +45 31 50 71 30
[email protected]
www.naalakkersuisut.gl
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0038.png
From:
Morten Chjeffer Rasmussen <[email protected]>
Sent:
09-02-2022 12:49:51 (UTC +01)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Cc:
Marie Bindslev <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af antallet af
højesteretsdommere, sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse mv.
Kære Marie-Louise
Rigsadvokaten har ikke bemærkninger til lovforslaget i forlængelse af nedenstående høring.
Med venlig hilsen
Morten Chjeffer Rasmussen
Specialkonsulent
Direkte tlf.: +45 30 34 15 72
E-mail:
[email protected]
Rigsadvokaten
Kvalitetsafdelingen
Frederiksholms Kanal 16
1220 København K
Telefon: 7268 9000
Telefax: 7268 9004
E-mail:
[email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Til:
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til
skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-
0043
Sendt:
13-01-2022 13:43:11
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0039.png
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0040.png
From:
[email protected] <[email protected]>
Sent:
10-02-2022 15:46:40 (UTC +01)
To:
[email protected] <[email protected]>;
Justitsministeriet <[email protected]>
Cc:
[email protected] <[email protected]>;
Kimmi Torp <[email protected]>
Subject:
SV: Udskydelse af høringsfrist for udkast til lovforslag om antallet af
højesteretsdommere, Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og
tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Kære Marie-Louise
Rigspolitiet har tidligere oplyst at vi ikke har bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hanna Giørtz Behrens
Chefkonsulent
Rigspolitiet
Koncernledelsessekretariatet
Ministerbetjening
Polititorvet 14
Mobiltlf.: +45 61200574
E-mail
[email protected]
Web
www.politi.dk
Facebook
facebook.com/politi
Twitter
twitter.com/rigspoliti
Fra:
KOS FP Direktionssekretariatet Sikker <[email protected]>
Sendt:
10. februar 2022 15:24
Til:
Behrens, Hanna Giørtz (HGB002) <[email protected]>
Emne:
VS: Udskydelse af høringsfrist for udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
Kære Hanna
Til videre foranstaltning.
Dbh. Linda
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
10. februar 2022 14:38
Emne:
Udskydelse af høringsfrist for udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager
om skifte af dødsbo - j.nr. 2021-410-0043
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0041.png
Til høringsparterne
Justitsministeriet skal meddele, at høringsfristen for det vedhæftede udkast til lovforslag udskydes til den
24. februar 2022.
Revideret lovudkast og revideret høringsoversigt vedlægges.
Der er i lovudkastet foretaget ændringer i ikrafttrædelsesbestemmelsen (den foreslåede § 4) samt mindre
redaktionelle ændringer i bl.a. titlen.
Ændringerne i høringsoversigten afspejler fortrinsvis, at lovforslaget er fundet relevant for flere modtagere
end oprindeligt forudsat. Enkelte modtagere af denne mail vil derfor ikke have modtaget den oprindelige
høring over lovforslaget fra Justitsministeriet.
Justitsministeriet bemærker, at alle indkomne høringssvar, herunder allerede modtagne, vil blive behandlet
og adresseret i en kommenteret høringsoversigt efter høringsfristens udløb.
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0042.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
Sagsbehandler: Lars B Olesen
25. februar 2022
J.nr.: 22/03470-2
Justitsministeriet har ved brev af 10. februar 2022 (sagsnr. 2021-410-0043) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til lov om ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og
lov om skifte af dødsboer (Antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af Domstolsstyrelsens
bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender m.v. i sager om skifte af
dødsbo).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0043.png
Østre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Proces- og Insolvensretskontoret
1. marts 2022
J.nr.: 22/03476-2
Sagsbehandler: CRJ
Justitsministeriet har ved brev af 10. februar 2022 (sagsnr. 2021-410-0043) anmodet om eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og lov
om skifte af dødsboer (Antallet af højesteretsdommere, sammensætningen af Domstolsstyrelsens
bestyrelse og digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender m.v. i sager om skifte af
dødsbo).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
Ellen Busck Porsbo
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0044.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att: [email protected]
Høringssvar til lovforslag om ændring af
retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen
og lov om skifte af dødsboer
Resumé
Høringssvar
10. februar 2022
Lovforslaget har blandt andet som formål at muliggøre en digitalisering af be-
handlingen af sager om dødsboskifte ved skifteretterne. Finans Danmark støtter
en digitalisering og den hermed forbundne etablering af en skifteportal. Målet
med en digitalisering bør være, at der sikres en bedre brugerrejse for alle involve-
rede parter; myndigheder, virksomheder og ikke mindst borgerne i forbindelse
med behandling af sager ved skifteretterne. Udrulningen af skifteportalen vil dog
imidlertid i første omgang kun omhandle en digitalisering af domstolenes forret-
ningsgange, herunder at anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender i
dødsboskiftesager vil skulle ske digitalt. Vi havde gerne set, at man fra starten
havde tænkt ind i projektet, hvordan man kan forbedre den samlede bobe-
handling ved etablering af en digital platform, der giver transparens og overblik
over det konkrete bobehandlingsforløb for de involverede parter. I forlængelse
heraf vil vi opfordre til, at man inddrager de relevante interessenter i den videre
implementering af skifteportalen.
Dok: FIDA-1826564804-691860-v1
Kontakt Jens Kasper Rasmussen
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0045.png
Høringssvar til lovforslag om ændring af
retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen
og lov om skifte af dødsboer
Generelle bemærkninger
Finans Danmark takker for muligheden for at give bemærkninger til udkast til lov-
forslag om ændring af retsplejeloven, lov om Domsstolsstyrelsen og lov om skifte
af dødsboer. Finans Danmarks bemærkninger relaterer sig i det følgende til lov-
forslagets elementer vedrørende ændring af lov om skifte af dødsboer. Finans
Danmark har således ikke bemærkninger til de foreslåede ændringer af retsple-
jeloven og lov om Domsstolsstyrelsen.
Finans Danmark støtter en digitalisering af behandling af sager om dødsboskifte
ved skifteretterne og den hermed forbundne etablering af en skifteportal. Målet
med en digitalisering bør være, at der sikres en bedre brugerrejse for alle involve-
rede parter; myndigheder, virksomheder og ikke mindst borgerne i forbindelse
med behandling af sager ved skifteretterne. Udrulningen af skifteportalen vil dog
imidlertid i første omgang kun omhandle en digitalisering af domstolenes forret-
ningsgange, herunder at anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender i
dødsboskiftesager vil skulle ske digitalt. Vi havde gerne set, at man fra starten
havde tænkt ind i projektet, hvordan man kan forbedre den samlede bobe-
handling ved etablering af en digital platform, der giver transparens og overblik
over det konkrete bobehandlingsforløb for de involverede parter.
I forlængelse heraf vil vi opfordre til, at man inddrager de relevante interessenter
i den videre implementering af skifteportalen. Som det kan ses af nedenstående,
er der dertil behov for en afklaring af en række forhold i forbindelse med skifte-
portalen. Fra Finans Danmarks side stiller vi os meget gerne til rådighed i den vi-
dere proces.
Konkrete bemærkninger
Spørgsmål til, hvordan skifteportalen vil fungere i praksis
Lovforslaget giver anledning til en række konkrete spørgsmål, som har betydning
for, hvordan vores medlemmer vil skulle tilgå skifteportalen i praksis. Ikke alle
spørgsmålene relaterer sig direkte til selve lovforslaget, og det kan dertil være, at
nogle af spørgsmålene først endeligt vil kunne besvares under den planlagte pi-
lotfase. Da de alle er af stor praktisk relevans for brugerne, er der dog behov for
en afklaring, hvorfor de er oplistet i det følgende.
Høringssvar
10. februar 2022
Dok. nr.:
FIDA-1826564804-691860-v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0046.png
Det bør afklares, om alle dødsboer vil blive oprettet i skifteportalen, om det gæl-
der uanset bobehandlingstype, og hvilken betydning det har for processen for
profomaopgørelser i behandlingen af sagerne. Det er endvidere uklart, hvordan
kreditorer, debitorer mv. får besked om boets skifteform.
Det følger af § 4, stk. 3, 1. punktum, at Domstolsstyrelsen kan fastsætte regler om,
at § 3 (anmeldelse af krav skal ske til skifteportalen) ikke finder anvendelse ved
behandlingen af dødsboskiftesager i bestemte retskredse i en nærmere fastsat
periode efter lovens ikrafttræden. Der er her et behov for at få afklaret, hvordan
kreditorerne oplyses om de tilfælde, hvor der ikke kan ske anmeldelse til skiftepor-
talen i en given sag, herunder om det vil fremgå af Statstidende. Det er vigtigt for
kreditorerne, at de ikke tror, at de har anmeldt krav inden for proklamafristen for
så efterfølgende at opdage, at det i den specifikke sag skulle have været sket til
kontaktpersonen
og ikke skifteportalen.
10. februar 2022
Dok. nr.:
Høringssvar
Efter den nye bestemmelse § 10 a, stk. 1, skal anmeldelsen ske via skifteportalen.
Det er dog ikke klart, hvad proceduren vil være i de sager, hvor der på nuvæ-
rende tidspunkt ikke foretages en anmeldelse, herunder hvordan der bliver infor-
meret om boets behandling og afslutning. Dertil er der behov for afklaring af, om
man kan se, hvilken medarbejder der har foretaget anmeldelsen, og hvor længe
efter et dødsbos afslutning man vil vi kunne tilgå den elektroniske sag.
Det nævnes i lovforslaget, at kreditorer, debitorer mv. modtager en kvittering
ved anmeldelse. Der er i forlængelse heraf behov for en afklaring i forhold til, i
hvilken form det vil ske (fil, download, skærmprint mv.)
Lovforslaget henviser til, at adgang til skifteportalen sker ved brug af MitID. Der er
behov for, at bankernes ansatte, der er placeret i udlandet, også vil kunne tilgå
portalen. På nuværende tidspunkt er der her en udfordring i forhold til tinglys-
ning.dk, hvor sektorens ansatte ikke kan adgang, hvis de ikke har et dansk CPR-
nummer. Vi opfordrer til, at der findes en løsning i forhold til denne udfordring i
forbindelse med skifteportalen.
Der er behov for større klarhed over, hvordan API-løsningen, der nævnes i lov-
forslaget, vil fungere, herunder om den svarer til den løsning mellem tinglysnings-
retten og kreditinstitutterne, der allerede er etableret.
Derudover er der en række forhold, man bør være opmærksom på, hvordan
skal håndteres i forbindelse med etablering af skifteportalen:
Konto og depoter i afdødes eget navn og i fælles navn.
Modregningsret.
FIDA-1826564804-691860-v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
3
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0047.png
Kaution.
Investeringsaftaler på depotet, som opsiges ved død.
Bankbokse.
Tredjemandspant.
Forbehold for ikke tilskrevne renter og gebyrer.
Valutakonti.
Enkeltmandsvirksomheder, herunder om de får deres egen formular til
CVR-nummer.
Beløb hævet kort før eller efter dødsdagen, herunder hvordan det skal
oplyses fremadrettet.
Ikke afviklede fondshandler, herunder hvordan det oplyses i det nye sy-
stem.
Muligheden for at anmelde efterfølgende, hvis der er indgået større be-
løb efter dødsdagen.
Oplysning om pensionskonti, herunder om de begunstigede skal indbe-
rettes med det samme.
10. februar 2022
Dok. nr.:
FIDA-1826564804-691860-v1
Høringssvar
Oplysning om de pensionsordninger, der går direkte i boet.
Ikrafttrædelse
I henhold til lovforslagets § 4 vil loven skulle træde i kraft allerede den 1. april
2022. Selvom man i første omgang kun igangsætter skifteportalen for nogle be-
stemte retskredse i en såkaldt pilotfase, er der tale om en meget ambitiøs tids-
plan. Sammenholdt med at overgangen til skifteportalen vil kræve udviklingsres-
sourcer hos blandt andet kreditinstitutterne, er vi bekymrede for, om alle involve-
rede parter kan nå at være på plads inden den 1. april. Det skal også ses i sam-
menhæng med, at der på nuværende tidspunkt ikke er klarhed over, hvordan
den nye løsning vil blive udformet. Vi opfordrer derfor til, at man genovervejer
ikrafttrædelsestidspunktet, og at man som minimum giver blandt andet kreditin-
stitutterne mulighed for at se, hvordan den tekniske løsning er opbygget, inden at
det bliver obligatorisk at anvende skifteportalen.
Med venlig hilsen
Jens Kasper Rasmussen
Direkte: 30161070
Mail: [email protected]
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
4
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0048.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Justitsministeriet
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Den 8. februar 2022
Høringssvar vedr. digital anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodeha-
vender mv. i sager om skifte af dødsbo
Dansk Erhverv kvitterer og takker for modtagelsen af høring over udkast til lovforslag om digital anmel-
delse til skifteretten mv. fra den 13. januar 2022. Efter gennemlæsning har vi følgende bemærkninger:
Generelle bemærkninger
Digitalisering af skifteretten
Dansk Erhverv mener, at det er yderst positivt, at der arbejdes på et bedre og mere tilsvarende system end det nu-
værende u-supporterede fra 1989. Dansk Erhverv kan derfor støtte op om Danmarks Domstoles overordnede stra-
tegi, der skal sikre en stabil og fremtidssikret it-systemunderstøttelse. Det er nemlig afgørende for, at domstolene
kan møde brugerne professionelt og tidssvarende, have korte sagsbehandlingstider, skabe mere ensartethed og
sikre kvalitet og effektivitet. Dansk Erhverv opfordrer til en aktiv og inddragende dialog med det private erhvervs-
liv om udviklingen af de kommende systemer, og en fortsat auto, - og digitalisering af erhvervsindberetninger.
Ensrettet indberetning
Dansk Erhverv kan støtte op om, at sikre klare regler i forbindelse med til hvem, og i hvilken form, en henvendelse
skal ske, hvis man ønsker at anmelde en fordring eller et andet krav mod et dødsbo (en afdød) eller har brug for at
oplyse om et tilgodehavende, som tilfalder boet (den afdøde). Det er positivt, at digitaliseringen også er kommet
hertil, og Dansk Erhverv er overbeviste om, at det vil sikre en hurtigere og mere transparent sagsbehandling.
Økonomiske konsekvenser
For Dansk Erhverv er det afgørende, at der ikke pålægges yderligere byrder på erhvervslivet. Lovforslaget vurde-
res i sin helhed kun at have begrænsede administrative konsekvenser for en lille andel af virksomheder, der endnu
ikke er digitaliserede. Her opfordrer Dansk Erhverv til, at der i forbindelse med implementeringen aktivt informe-
res om mulige opkvalificeringstilbud og puljer, samt udarbejdes letforståeligt informationsmateriale om hvordan
den nye digitale indberetning skal finde sted.
Udvidelse af højesteretsdommere og dommerrepræsentanter
Til slut kan Dansk Erhverv meddele, at vi ingen bemærkninger har til ønsket om en udvidelse af antallet højeste-
retsdommere fra 15 til 17, samt forslaget om yderligere dommerrepræsentanter i Domstolsstyrelsens bestyrelse.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for at uddybe høringssvaret og deltage i det videre arbejde.
Med venlig hilsen,
Carl Andersen
Politisk konsulent for familieejede virksomheder
Deres ref.: j.nr. 2021-410-0043
[email protected]
Side 1/1
L 156 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2551529_0049.png
25. januar 2022
DI-2022-05993
Justitsministeriet
Proces- og Insolvensretskontoret
Att.: Marie-Louise Ostrowski
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Høring over udkast til lovforslag om antallet af højesteretsdommere,
sammensætningen af Domstolsstyrelsens bestyrelse og digital anmeldelse
til skifteretten af krav og tilgodehavender mv. i sager om skifte af dødsbo
Under henvisning til Justitsministeriets skrivelse af 13. januar 2022, deres sagsnr. 2021-
410-0043, skal det herved meddeles, at Dansk Industri ikke har bemærkninger til det
fremsendte udkast til lovforslag.
Med venlig hilsen
Henrik Schultz