Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 155 Bilag 1
Offentligt
2551367_0001.png
Notat
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring af reglerne for ophold for medfølgende familie til udenlandske arbejds-
tagere, studerende og praktikanter)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Høringsnotatet angår lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ændring af reg-
lerne for opholdstilladelse til medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere,
studerende og praktikanter). Lovforslaget fremsættes den 30. marts 2022 og har
været sendt i høring i perioden fra den 18. juni 2021 til den 13. august 2021 hos
nedenstående myndigheder og organisationer m.v.
Det bemærkes, at den del af lovforslaget, der omhandler forslag om, at den lempe-
lige adgang til at få opholdstilladelse som medfølgende familie til en udenlandsk
arbejdstager, studerende og praktikant ikke skal gælde, hvis den udenlandske ar-
bejdstager, studerende eller praktikant har opnået tidsubegrænset opholdstilla-
delse er udgået af lovforslaget. Ministeriet forholder sig således ikke til bemærk-
ninger, der omhandler denne del af lovforslaget.
ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, Advokatrådet (Advokatsamfundet), Aka-
demikernes Centraladministration, Amnesti NU, Amnesty International, Asylret,
BARID – Board of Airline Representatives in Denmark, Bedsteforældre for Asyl, Be-
skæftigelsesrådet, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Børnerådet, Børns vilkår, Cen-
tralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteks-
forening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danner,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtninge-
hjælp, DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk missionsråd, Dansk PEN,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Dan-
ske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Den Alminde-
lige Danske Lægeforening, Den Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Ko-
mité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Dansk Industri (DI),
Side
1/8
30. marts 2022
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sags nr.
2021-2355
L 155 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Finansrådet, Finans-
sektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen
af Ledere ved Danskuddannelser (FLD), Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark,
HK/Kommunal, HK/Privat, Håndværksrådet, Indvandrermedicinsk klinik, Odense
Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
International Community/Erhverv Aarhus, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommu-
nernes Landsforening (KL), Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kristelig Arbejds-
giverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kulturministeriets Rektorer (KUR), Kvinfo,
Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Københavns
Byret, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen ”Et Barn To Forældre”, Landsorga-
nisation af kvindekrisecentre (LOKK), Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt
Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed, PROSA – Forbundet af It-
professionelle, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre
Landsret, PTU – Livet efter ulykken, Red Barnet, Refugees Welcome, Rektorkollegiet
for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser (RKU), Retspolitisk Forening, Røde
Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgi-
verforeninger, SOS Racisme, Trykkefrihedsselskabet, Uddannelsesforbundet, Ud-
lændingenævnet, Work-live-stay southern Denmark, Ældresagen, Ægteskab uden
grænser og 3F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget bemærkninger fra Akademi-
kerne, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Rede-
rier, Danske Studerendes Fællesråd, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Kø-
benhavns Universitet, Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannel-
ser, SOS Racisme og Aarhus Universitet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere modtaget høringssvar fra
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Copenhagen Business School, Danske Regi-
oner, Færøernes Landsstyre, Institut for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, Kommunernes Landsforening, Rådet for Etniske Minoriteter og Udlæn-
dingenævnet, der har oplyst ikke at have bemærkninger til lovforslaget.
Det bemærkes, at præsidenten for Østre Landsret og præsidenten for Vestre Lands-
ret ikke har ønsket at udtale sig om lovforslaget. Københavns Byret har på vegne af
byretspræsidenterne ligeledes oplyst, at byretterne ikke ønsker at udtale sig om
lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Side
2/8
L 155 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger af generel politisk karakter, gengivelse og beskrivelser af de foreslå-
ede regelændringer samt bemærkninger, der ikke vedrører lovforslaget, indgår ikke
i høringsnotatet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af
samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
2. Bemærkninger til lovforslaget
Danske Rederier
støtter forslaget om forlængelse af muligheden for opholdstilla-
delse til medfølgende familie, da det er en medvirkende årsag til, at virksomheder
kan opnå og fastholde kvalificeret arbejdskraft.
Københavns Universitet (KU)
ser positivt på, at Folketinget følger op på beslut-
ningsforlag B 32 vedtaget den 23. februar 2021 med et lovforslag og tillige, at rege-
ringen ønsker at smidiggøre de opholdsretlige regler for ægtefæller til og børn af
udenlandske arbejdstagere og studerende, således at målgruppen ved udgangen af
2021 kan bevare deres ret til ophold i Danmark, når den udenlandske arbejdstager
eller studerende m.fl. opnår tidsubegrænset ophold i Danmark.
KU
anfører endvidere, at det fra 1. januar 2022 vil gælde, at medfølgende familie-
medlemmer til udenlandske arbejdstagere, (herunder forskere, gæsteforskere,
ph.d.-studerende, gæste-ph.d.-studerende, studerende (bachelor/master) samt
praktikanter) kan forlænge deres ophold i Danmark som medfølgende familie til
hovedpersonen, når førnævnte opnår tidsubegrænset ophold, såfremt hovedper-
sonen fortsat opfylder betingelserne for en eventuel forlængelse af den tidsbe-
grænsede tilladelse. KU bemærker i den forbindelse, at det hidtil har været proble-
matisk for den medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere at forlænge de-
res opholdsgrundlag i disse sager, eftersom de ville komme i klemme, da der ikke
er hjemmel i udlændingeloven til at forlænge en opholdstilladelse som medføl-
gende familie, hvis den udenlandske arbejdstager ansøger og får meddelt perma-
nent opholdstilladelse eller opnår dansk indfødsret, hvilket har resulteret i mange
uheldige og uhensigtsmæssige sager, da man i stedet har været nødsaget til at søge
om familiesammenføring efter de almindelige familiesammenføringsregler.
KU
anfører ligeledes, at medfølgende familiemedlemmer med denne lovgivning vil
have en lempeligere adgang til at kunne forlænge deres opholdstilladelser, også
selvom hovedpersonen opnår permanent opholdstilladelse eller får dansk statsbor-
gerskab, og at danske virksomheder og institutioner derved vil få lettere adgang til
at kunne rekruttere og fastholde højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft, der øn-
sker at bo og arbejde i Danmark.
Side
3/8
L 155 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
2551367_0004.png
KU
ser meget positivt på lovforslaget og ændringen i udlændingeloven, fordi gæl-
dende regler på lige netop dette område har spændt ben for internationale ansat-
tes familiemedlemmer.
Aarhus Universitet
bemærker, at det vil være en fordel for universitets målgruppe
(forskere, gæsteforskere, ph.d.-studerende, gæste-ph.d.-studerende, studerende
og praktikanter), at opholdstilladelse som medfølgende familie ikke inddrage-
res/bortfalder, i det tilfælde hvor hovedpersonen opnår permanent opholdstilla-
delse eller dansk indfødsret.
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser (RKU)
tilslutter sig,
at udlændingeloven med ændringsforslaget kommer til at sikre, at udenlandske ar-
bejdstagere, der selv opnår dansk indfødsret, får sikret ret til ophold i Danmark også
for deres ægtefælle eller børn, at udlændinge, der er i Danmark og som opfylder
betingelserne for at kunne få forlænget sin opholdstilladelse, får sikret ret til ophold
også for deres ægtefælle eller børn, at udlændinge, der søger og opnår tidsube-
grænset opholdstilladelse, får sikret ret til ophold også for deres ægtefælle eller
børn, samt at udenlandske studerende eller praktikanter, der opfylder betingel-
serne for få forlænget deres opholdstilladelse, får sikret ret til ophold også for deres
ægtefælle eller børn.
RKU
lægger vægt på at kunne rekruttere udenlandske lærerkræfter og studerende
på vilkår, som er konkurrencedygtige med vilkårene for videregående uddannelser
i andre lande, idet disse vilkår har betydning for de kunstneriske uddannelsesinsti-
tutioners internationale profil og for evnen til at uddanne kandidater med interna-
tional profil til det danske arbejdsmarked.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
anfører, at medfølgende familie til alle former
for udenlandske studerende kan være af afgørende vigtighed for den studerendes
tid i Danmark samt dennes positive bidrag til det danske samfund. DSF anfører end-
videre, at der således i denne ændring af udlændingeloven skal tilstræbes at stude-
rende i så høj grad som muligt ikke begrænses i deres kortere eller permanente
ophold i Danmark. DSF tilkendegiver, at DSF – i respekt for den enkelte studerendes
oplevelse, den positive værdi udenlandske studerende har for uddannelse, lokal-
samfund og arbejdsmarked i Danmark – er kritiske over for ændringer, som kan
forringe mulighederne for udenlandske studerende. DSF anfører i den forbindelse,
at for at sikre at studerende, der er uddannet i Danmark, kan blive ved med at bi-
drage og ’give tilbage’ til det danske samfund, er der brug for særligt gode forhold
for denne og dennes evt. familie, hvorfor det bør være en prioritet at den danske
udlændingelov sikrer de bedste muligheder for studerende, også når disse er bedre
end, hvad andre grupper ønsker givet.
Akademikerne
anfører, at det aktuelle forslag fra Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet omfatter muligheden for at søge og opnå forlængelse af opholdstilladelsen
Side
4/8
L 155 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
for medfølgende familie, når udenlandske arbejdstagere har opnået indfødsret el-
ler tidsubegrænset ophold, hvilket Akademikerne ser positivt på.
Akademikerne
anfører ligeledes, at forslaget også omfatter planer og hensigtser-
klæringer om, at vilkårene for familiesammenføring fremover vil blive ændret, idet
der kun kan søges ophold for medfølgende familiemedlemmer til arbejdstagere
med tidsbegrænset ophold. Akademikerne anfører i den forbindelse, at for arbejds-
tagere, der allerede er etablerede i Danmark og som har opnået tidsubegrænset
ophold, skal der for familien, både voksne og børn, søges via de almindelige regler
for familiesammenføring, som er meget omfattende og restriktive. Akademikerne
anbefaler, at dette gøres så smidigt som muligt for at sikre konkurrencekraften.
Akademikerne
anfører, at forslaget om at åbne mulighed for, at medfølgende fa-
miliemedlemmer nu kan søge om forlængelse, i en vis grad kompenserer for den
usikkerhed, som et tidsbegrænset ophold giver. Akademikerne opfordrer i den for-
bindelse til, at de medfølgende familiemedlemmers retssikkerhed og mulighed for
deltagelse i samfundet ved et tidsbegrænset ophold kommer til at fungere så smi-
digt som muligt. Akademikerne anfører endvidere, at når fremtidige ansøgere om
opholdstilladelse skal igennem proceduren med familiesammenføring, vil det være
iøjnefaldende, at Danmark kræver en meget høj indsats fra ansøgerne i arbejdet
med at blive integreret, samtidig med at man satser på næsten udelukkende at give
tidsbegrænset opholdstilladelse, hvilket Akademikerne finder er tendenser, som er
i modstrid med hinanden, og som Akademikerne ser med bekymring på.
Akademikerne
anfører endvidere, at det er afgørende for Danmarks velstand og
udvikling, at højtkvalificerede og højtuddannede arbejdstagere har mulighed for at
flyde ind og ud af landet, dygtiggøre sig, hente inspiration og bringe viden og kom-
petencer til landets virksomheder, hvad enten der er tale om danske statsborgere
eller udenlandske eksperter og talenter, og at dette selvfølgelig skal ske på ordnede
vilkår jf. beløbsgrænsen. I forlængelse heraf anfører Akademikerne at være kritiske
over for restriktioner som besværliggør dette både for arbejdstageren selv og den
medfølgende familie.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
tilkendegiver, at det er positivt, at medføl-
gende familie til både arbejdstagere og bl.a. ph.d.-studerende fremover kan få for-
længet deres opholdstilladelse, selvom hovedpersonen opnår dansk indfødsret, da
der derved undgås nogle uheldige og utilsigtede situationer, hvor et medfølgende
familiemedlem får inddraget eller nægtet forlænget en tilladelse, fordi hovedper-
sonen har fået dansk indfødsret, og hvor familien herefter har måtte søge efter de
almindelige og temmelig stramme familiesammenføringsregler.
DTU
finder det derimod ærgerligt, at familien fremover skal søge familiesammen-
føring og ikke efter de lempeligere regler som medfølgende familie, hvis familien
Side
5/8
L 155 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
ønsker at flytte til Danmark, efter at hovedpersonen har fået tidsubegrænset tilla-
delse. DTU bemærker i den forbindelse, at det er et uheldigt signal at sende dygtige
udenlandske medarbejdere, at det ikke betaler sig at søge tidsubegrænset tilla-
delse, hvis man efterfølgende ønsker at få sin familie hertil. DTU bemærker endelig,
at henset til at internationale medarbejdere på DTU typisk vil være kommet til Dan-
mark samtidig med deres medfølgende familie, eller familien vil være indrejst efter
hovedpersonen, men længe inden hovedpersonen søger tidsubegrænset tilladelse,
og at familien dermed også fremover kan søge opholdstilladelse som medfølgende
familie, finder DTU imidlertid ikke, at denne del af forslaget vil have store konse-
kvenser for DTU’s persongruppe.
SOS Racisme
er enig i, at familien ikke skal smides ud af landet, hvis en arbejdstager
får dansk statsborgerskab eller permanent opholdstilladelse. SOS Racisme finder
ikke, at det skal være betinget af, at arbejdstageren fortsat er i et arbejdsforhold,
der opfylder en af de betingelser der gav opholdstilladelse i Danmark for mindst 9
år siden. SOS Racisme mener principielt, at så længe der ikke er tale om tvangsæg-
teskab eller proforma ægteskab, skal familien have ret til at bo sammen i Danmark,
også hvis den ene part får en mere sikker status!
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
anfører, at det er væsentligt for virksomhedernes
muligheder for at rekruttere og fastholde udenlandske medarbejdere, at medarbej-
derne kan få deres familier med til Danmark. DA er derfor enige i, at der bør være
en enkel adgang til at få familie med til Danmark for udenlandske arbejdstagere,
der får tilladelse til at arbejde i Danmark. DA er desuden enig i, at reglerne om med-
følgende familie i den eksisterende lovgivning er en hindring for udenlandske med-
arbejdere, der opnår dansk indfødsret, og hilser derfor ændringer vedrørende an-
søgere til dansk indfødsret velkommen.
DA
bemærker, at lovforslaget også indeholder forslag om, at ”lempeligere adgang
til opholdstilladelse for medfølgende familier, alene skal gælde, hvis den udenland-
ske medarbejder har en tidsbegrænset opholdstilladelse efter en af erhvervsord-
ningerne”, hvilket vil sige, at der med lovforslaget indføres, at udenlandske arbejds-
tagere, der opnår en tidsubegrænset opholdstilladelse, skal opfylde de almindelige
familiesammenføringsregler, uanset at deres oprindelige grundlag for ophold og
adgang til at arbejde i Danmark, er en erhvervsordning. DA bemærker i den forbin-
delse, at udenlandske arbejdstagere, der opnår en tidsubegrænset opholdstilla-
delse, således ikke er omfattet af lovforslagets regler for ophold for medfølgende
familie, hvilket efter DA’s vurdering er i direkte modstrid med intentionerne i lov-
forslaget, som handler om at sikre virksomheder i Danmark adgang til velkvalifice-
ret udenlandsk arbejdskraft. Som DA tolker lovforslaget, er der reelt tale om skær-
pede betingelser for medfølgende familier til udenlandske arbejdstagere, som op-
når en tidsubegrænset opholdstilladelse. DA opfordrer et politisk flertal til at sikre,
Side
6/8
L 155 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
at personer, der har ophold i Danmark på baggrund af en erhvervsordning, har sik-
kerhed for at kunne have deres familie i Danmark uanset om de har tidsbegrænset
ophold, tidsubegrænset ophold eller dansk indfødsret.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater (FAU)
hilser den lempeligere adgang til
familiesammenføring og senere bevarelse af familiesammenføringen for den uden-
landske arbejdstager og dennes familie velkommen, idet det danske erhvervslivs
behov for god og veluddannet arbejdskraft bør vægte tungere i relation til beva-
relse af den ansattes arbejdskraft, og også familiens mulighed for at forblive i Dan-
mark, end integrationskravet i de almindelige familiesammenføringsregler. Det gi-
ver derfor efter FAU’s opfattelse god mening, når lovforslaget lemper muligheden
for, at medfølgende familie kan få forlængelse af deres opholdstilladelse også efter,
at den udenlandske arbejdskraft har fået konverteret sin tidsbegrænsede opholds-
tilladelse, enten til en tidsubegrænset eller til et ophold med baggrund i dansk ind-
fødsret.
FAU
anfører endvidere, at det dog giver anledning til undren, at den foreslåede
lovændring alene og primært er relateret til lempelser for opholdstilladelser til
udenlandsk arbejdskraft, studerende m.v. i Danmark, og at der herved kan konsta-
teres en diskrepans i forhold til muligheden for udenlandske familiemedlemmers
familiesammenføring med danske statsborgere i Danmark, som både kan være født
og opvokset i Danmark. FAU anfører i den forbindelse, at det er et velkendt fæno-
men, at også danske statsborgere i vidt omfang etablerer ægteskaber og samliv
med deres udenlandske partnere, med hvem de ønsker familiesammenføring i Dan-
mark, og at der i sådanne tilfælde stilles strenge krav til familiesammenføringen,
både til den herboende danske statsborger i relation til betingelserne for, at pågæl-
dende kan opnå familiesammenføring med sin udenlandske ægtefælle og eventuelt
danske børn, ligesom der stilles ganske strenge krav til den udenlandske ansøgers
mulighed for familiesammenføring i Danmark med primært udgangspunkt i inte-
grationsegnethed. FAU anfører videre, at denne diskrepans mellem mulighederne
for familiesammenføring med danske statsborgere og udenlandske ansatte efter
FAU’s opfattelse er uforenelig med det lighedsprincip, vi sædvanligvis hylder i Dan-
mark også i relation til menneskerettighedskonventionens art. 8, og at der efter
FAU’s opfattelse ikke bør diskrimineres mellem erhvervslivets behov for den uden-
landske arbejdskraft og deres medfølgende familie i forhold til, hvad der bør gælde
for familiesammenføring med vore egne danske statsborgere.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig de generelle tilkendegivel-
ser, idet det dog skal bemærkes, at den del af lovforslaget, der omhandler forslag
om, at den lempelige adgang til at få opholdstilladelse som medfølgende familie til
en udenlandsk arbejdstager, studerende og praktikant ikke skal gælde, hvis den
udenlandske arbejdstager, studerende eller praktikant har opnået tidsubegrænset
opholdstilladelse er udgået af lovforslaget. Ministeriet forholder sig således ikke til
bemærkninger, der omhandler denne del af lovforslaget.
Side
7/8
L 155 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
I forhold til FAU’s bemærkning om, at det er uforeneligt med lighedsprincippet at
muligheden for familiesammenføring er forskellig for danske statsborgere og uden-
landske statsborgere skal ministeriet dog bemærke følgende:
Som det fremgår af lovforslagets afsnit 1 er det for regeringen vigtigt at holde fast
i, at det i udgangspunktet er de almindelige regler om familiesammenføring, man
skal leve op til, hvis man ønsker at få sin ægtefælle eller øvrige familie til Danmark.
De betingelser, der normalt stilles i forbindelse med ægtefællesammenføring efter
de almindelige regler herom, er baseret på, at der på baggrund af parrets forhold
skal være udsigt til en vellykket integration af den ægtefælle eller samlever, der
kommer til Danmark.
Der er dog tilfælde, hvor det er i Danmarks interesse at fravige dette udgangspunkt.
Danske virksomheder skal således kunne klare sig i den internationale konkurrence,
og det skal derfor være muligt for de danske virksomheder at rekruttere dygtige
udenlandske medarbejdere. Udlændingelovens regler på erhvervsområdet har ge-
nerelt til formål at sikre, at danske virksomheder kan opnå adgang til velkvalificeret
udenlandsk arbejdskraft, som der er behov for i den enkelte virksomhed, eller som
der generelt er mangel på.
Dette er baggrunden for, at adgangen til opholdstilladelse for medfølgende familie
til udenlandske arbejdstagere er lempeligere end adgangen til at få opholdstilla-
delse efter de almindelige familiesammenføringsregler. Det giver gode forudsæt-
ninger for at kunne tiltrække og fastholde attraktive udenlandske arbejdstagere i
Danmark, at arbejdstagernes familiemedlemmer har en lempelig adgang til at få
opholdstilladelse her i landet.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at reglerne er inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.
Det bemærkes endelig, at der er indarbejdet en mindre ændring af bortfaldsreglerne
i lovforslaget. Der henvises til det fremsatte lovforslag afsnit 2.3.
Side
8/8