Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 154 Bilag 6
Offentligt
2588453_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 154
Folketinget 2021-22
OMTRYK
Politiske bemærkninger fra RV
Betænkning afgivet af Indenrigs- og Boligudvalget den 19. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov
om boligforhold
(Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter samt kommunal udlejning af fast ejendom)
[af indenrigs- og boligministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling
til lovforslaget ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at
aftalen med regeringen – som også Radikale Venstre er med
i – bl.a. indebærer, at der afsættes 180 mio. kr. i alt i perio-
den 2022-2027. De midler anvendes til fornyelse af bymid-
ter og placering af lokale velfærdscentre. Midlerne fordeles
til de ansøgende kommuner på baggrund af en række objek-
tive kriterier, og der vil være krav om 40 pct. kommunal
medfinansiering. Det skal altså være muligt at gennemføre
bl.a. områdefornyelse i bymidter i byer med mellem 4.000
og 20.000 indbyggere.
Lovforslaget indeholder to yderligere dele: velfærdscen-
tre og bosætningshuse. Støtten skal således endvidere kunne
anvendes til at skabe velfærdsfunktioner i velfærdscentre,
som er beliggende i bymidterne. Det er hensigten, at kom-
munerne selv skal beslutte, hvilke funktioner der hensigts-
mæssigt placeres i velfærdscenteret. Funktioner i et lokalt
velfærdscenter kan f.eks. være borgerservice, tandlæger, læ-
ger, aktivitetscentre, tilbud til ældre, kulturskoler, bibliote-
ker m.v. Støtten kan anvendes til flytning eller oprettelse
af velfærdsfunktioner, forudgående analyse- og udviklings-
arbejde, anlæg, istandsættelse m.v. Og RV ved jo, at der med
kommunalreformen, kan være langt til rådhuset – særlig da
busforbindelser stadig er indrettet efter de gamle kommune-
grænser og det derfor kan være umuligt at opdrive en bus fra
en by til en anden inden for kommunen.
Der fastsættes som nævnt også lovhjemmel til, at der
kan etableres såkaldte bosætningshuse. En række mindre
kommuner oplever udfordringer med at tiltrække borgere til
kommunen. På baggrund heraf har en kommune etableret
og drevet et såkaldt bosætningshus, hvormed kommunen
har udlejet fast ejendom til beboelse i en tidsbegrænset
periode på 3 til 4 måneder som et forsøg på at tiltrække
potentielle tilflyttere. Kommunen har oplevet succes med
ordningen. Og den ordning udstrækkes nu til andre kommu-
ner, som har samme behov.
Af lovbemærkningerne fremgår det, at: »Det er hensig-
ten, at lejemålene skal udlejes på markedsvilkår, samt at
lejen skal anvendes til at dække omkostningerne for lejemå-
lene. Det er ikke hensigten, at lejemålene får karakter af
boligudlejningsvirksomhed. Kommunalbestyrelsen vil ikke
kunne fastsætte en lav leje med henblik på at gøre lejemåle-
ne mere attraktive.«
Men det fremgår samtidig af lovbemærkningerne, at:
»Det antages, at kommunen fastsætter huslejen, så der ikke
opnås fortjeneste ved udlejning af bosætningshuse. Det føl-
ger heraf, at eventuel tomgangsleje og eventuelle tab efter
fraflytning vil påhvile kommunen. Det antages, at beboere
i bosætningshuse kan være berettigede til individuel bolig-
støtte. Da det ikke vurderes, at huslejen i bosætningshuse
vil afvige væsentligt fra den husleje, som de pågældende
AX027830
L 154 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet 19/5-22
2588453_0002.png
OMTRYK
2
husstande skal betale i andre lejemål, ventes den foreslåe-
de adgang til at etablere og drive bosætningshuse ikke at
medføre offentlige mer- eller mindreudgifter til individuel
boligstøtte.«
Ud fra en umiddelbar betragtning forekommer det selv-
modsigende. Man kan ikke udleje på markedsvilkår og
samtidig ikke tjene penge på udlejningen, da markedsvilkår
lige præcis forudsætter et overskud hos udlejer enten som
led i fastsættelse af det lejedes værdi eller en afkastprocent
efter reglerne om omkostningsbestemt husleje. RV støtter
lovforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2022 og var til
1. behandling den 7. april 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indenrigs- og Boligud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Indenrigs- og boligministeren sendte den 16.
maj 2022 dette udkast til udvalget, jf. BOU alm. del – bilag
118. Den 30. marts 2022 sendte indenrigs- og boligministe-
ren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til indenrigs- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Ida Auken (S) Maria Gudme (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Halime Oguz (SF) Jan Bjergskov Larsen (SF) Kathrine Olldag (RV)
Christina Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd.
Jette Gottlieb (EL)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Birgitte Bergman (KF) Gitte Willumsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9