Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 154 Bilag 1
Offentligt
2551344_0001.png
IDSF
DANSKE STUDERENDES FÆLLESRÅD
Høringssvar vedr. Udkast til forslag til lov om ændring af lov
om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold
IM ld nr. 481704
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) har med interesse læst Udkast til forslag til lov om ændring af lov
om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (IM Id nr. 481704). Vi har følgende
kommentarer til udkastet.
Indledningsvist skal det siges, at DSF ser meget positivt på forslaget. Lovændringen vil medføre, at
dimittender får en bedre mulighed for at blive tilknyttet et lokalsamfund i landdistrikts- og økommuner.
Vi ser det som et tiltag, der reelt udvider mulighedeme for dimittender, der vil bosætte sig uden for de
store byer frem for en udflytning af uddannelser.
Derimod bemærkes der i udkastet på side 21 i det sidste afsnit, at ”Det er ikke hensigten, at lejemålene
får karakter af boligudlejningsvirksomhed.”. Her vil vi gøre opmærksom på, at det er uklart hvorvidt
lejemålene ville kunne bruges under nogle studerendes uddannelseselementer såsom praktik og
projektforløb. Vi ser en stor værdi i, at studerende under deres praktik eller projektforløb kan få en
midlertidig bolig i de kommuner, hvor uddannelseselementet finder sted, især i kommuner hvor
fremkommeligheden med offentlig transport kan være begrænset. Derfor vil vi opfordre til, at man
indtænker studerende i udmøntningen af lovændringen. Vi i DSF indgår gerne i fremadrettet dialog om
dette.
Derudover bemærkes der i udkastet på side 20 i det sidste afsnit, at ”Det foreslås, at lejemål omfattet af
ordningen kan udlejes for en periode på mindst 3 måneder og højst 6 måneder pr. lejeaftale”, hvilket
afspejler sig i forslagets 858 a, så lejemålet hverken opfattes som en permanent bolig eller feriebolig. Vi
er som udgangspunkt enig i denne betragtning, men vi ser også behovet for en dispensationsmulighed
i særlige tilfælde. Eksempelvis kunne nogle lejere af lejemålene have behov for en ekstra måned i
lejemålet indtil de overgår til en fast bolig i kommunen. Derfor mener vi, at kommunerne skal have
mulighed for at dispensere den pågældende bestemmelse.
Med venlig hilsen
Mick Scholtka
Uddannelsespolitisk næstformand
Danske Studerendes Fællesråd
Danske Studerendes Fællesråd
Jernbanegade 4, 2. tv. Telefon: (+45) 2819 450I Uddannelsespolitisk Næstformand
DK-I808 København V e-mail: — [email protected] Mick Scholtka
www.dsfnet.dk Side Laf I
Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 154 - Bilag 1
Offentligt
L 154 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2551344_0002.png
Indenrigs og Boligministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
[email protected]
26. januar 2022
Sagsnr. 2021 – 7463 - Høringssvar angående Høring over udkast til lovforslag om ændring af
lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Støtte til styrket indsats i
bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom).
Med henvisning til ovennævnte forslag til lovændring for kommunernes udlejning af lejligheder /
fast ejendom, skal jeg herved på vegne af Danske Udlejere, tiltræde at der etableres gunstige regler
for ejere af udlejningsboliger i de dele af landet, som har behov for tilflyttere.
Disse lejeretlige fordele skal dog ikke tillægges en enkelt udlejer på boligmarkedet, hvorfor forenin-
gens forslag er, at samme fordele, som tillægges kommunen, tilsvarende skal tillægges andre udle-
jere i samme områder.
Dertil kommer at Ministeriet bør overveje om en ændring af ”Boligreguleringslovens” lejefastsæt-
telsesregler tilsvarende kan tiltrække lejere til disse områder, da kvaliteten af lejeboligerne derved
vil blive forbedret ved renovering / istandsættelse for private midler, Lejefastsættelsesreglerne i den
alm. Lejelov giver klart lejerne en passende beskyttelse.
Såfremt dette tiltag for, at forbedre boligkvaliteten i områder, hvor der er behov for at tiltrække
tilflyttere, ønskes drøftet, står Danske Udlejere til disposition.
Med venlig hilsen
DANSKE UDLEJERE
Keld Frederiksen
Formand
Interesseorganisation for udlejere af fast ejendom
Fredensgade 30, 8000 Århus C. Tlf.: 8618 5155 - Fax: 8618 5157
E-mail: [email protected] - www.danskeudlejere.dk
L 154 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2551344_0003.png
Til
[email protected]
KL’s bemærkninger til forslag til ændring af lov om byfornyelse
og udvikling af byer og lov om boligforhold (Støtte til styrket
indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom)
Dato: 26. januar 2022
KL takker for det fremsendte udkast til lovforslag om ændring af lov om
byfornyelse og lov om boligformål, hvormed der henholdsvis vil gives
mulighed for at give byfornyelsesstøtte til fornyelse af bymidter,
henholdsvis vil gives hjemmel til kommunerne til at foretage udlejning af
bosætningshuse til potentielle tilflyttere til kommunen.
KL bakker overordnet set op om begge de foreslåede lovændringer, der
kan understøtte en udvikling i balance på tværs af landet.
KL vurderer, at der fortsat er behov for byfornyelsesindsatser i både
landdistrikter og i byer. Det er derfor positivt, at der også kan
gennemføres byfornyelse i handelsbyerne. Levende bymidter er både af
betydning for byerne selv, såvel som for landdistrikter mm. i byernes
opland. KL ser derfor gerne mulighed for at kunne understøtte levende
bymidter i både større og mindre byer.
KL finder det endvidere positivt, at der gives hjemmel til at kommunerne
kan vælge at udleje boliger midlertidigt, såfremt det vurderes at kunne
fremme bosætning og udvikling i lokalområdet.
Det bemærkes, at den foreslåede udlejningsperiode af
bosætningshusene på maksimalt 6 måneder kan være kort tid for
tilflyttere, der, evt. i forbindelse med et jobskifte, skal opnå kendskab til
lokalområdet, inden der træffes valg om længerevarende bosætning.
Boligmassen i dele af landet hvor initiativet ofte vil være relevant, kan
bestå af få lejeboliger og en stor andel ejerboliger, hvad der har
betydning for den tid det tager at overtage en ny bolig.
Endeligt bemærkes, at der i nogle dele af landet i dag er private og
borgerdrevne initiativer, der søger at fremme bosætning gennem
forskellige tiltag, herunder bosætningshuse. Kommunerne kan ikke støtte
sådanne initiativer økonomisk inden for gældende lovgivning, såfremt
dette af kommunen vurderedes at være mest hensigtsmæssigt. En
hjemmel til at kommunerne kunne vælge at give økonomisk støtte eller
lånegaranti til borgerdrevne bosætningshuse mv., kunne således
supplere den foreslåede model.
Der tages forbehold for politisk behandling af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Troels Graversen, Chefkonsulent i KL
Sags ID: SAG-2022-00505
Dok. ID: 3177191
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3683
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
L 154 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2551344_0004.png
Lejernes Retshjælp
Banegårdspladsen 20, 3. mf, 8000 Aarhus
[email protected]
CVR: 39931192
Bank: 5364 0244760
21 22 65 15
Indenrigs- og Boligministeriet
Denne skrivelse er sendt elektronisk til:
[email protected]
Høringssvar til sagsnr. 2021-7463 – dokumentnr. 481152
Dato:
26. januar 2022
Vedr. lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (støtte til styrket
indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom)
Lejernes Retshjælp har følgende bemærkninger til det fremsendte lovforslag:
Ad. lovforslagets § 2, nr. 1
Indledningsvist skal det gøres klart, at Lejernes Retshjælp finder det beundringsværdigt, at formålet med det
fremsatte lovforslag er at forsøge at give kommunerne bedre vilkår til at skabe en positiv befolkningstilvækst
i primært landdistrikts- og økommunerne.
Lejernes Retshjælp finder dog det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1 problematisk af to hovedårsager:
1.
De midler som skal afsættes og bruges af de enkelte kommuner i deres effektuering og opstart af reel
udlejning af lokaler til beboelse, findes væsentligt at overstige den ønskede effekt i henhold til
hovedformålet som nævnt indledningsvist.
Dette begrundes med, at det formentlig ikke er realistisk, at der skulle kunne tiltrækkes nye tilflyttere til
primært landdistrikts- og økommunerne på baggrund af, at der nu fra kommunens side kan tilbydes
tidsbegrænset udlejning. Dette skyldes bl.a., at det, som det også følger af lovforslaget, forudsættes, at der
ikke ved den kommunale udlejning efter den foreslåede § 58 a skal udlejes på mere favorable vilkår end de
almindelige markedsvilkår for tilsvarende lokaler til beboelse, der udlejes privat.
Det ville dog også stride mod almindelige konkurrencemæssige hensyn, hvis kommunen skulle have adgang
til at udleje på mere favorable vilkår (fx ved en lavere huslejefastsættelse) pga. statslige tilskud, således der
på denne måde skulle kunne tiltrækkes flere nye tilflyttere til den enkelte omfattede kommune. Dette ville
vride det allerede pressede boligmarked i de lavt befolkede kommuner, da de private udlejer således ville
have endnu sværere ved at udleje deres lokaler til beboelse på markedsvilkår.
Det er også yderst tvivlsomt, om det overhovedet ville være attraktivt for borgere, at ”prøve” at bo i en af de
af lovforslaget omfattede kommuner, når denne prøveperiode er på maksimalt 6 måneder. Der er tale om
forholdsvis kort periode. Er det i den forbindelse overvejet, at det typisk vil indebære flytteudgifter for den
enkelte borger, når der flyttes fra en kommune, der evt. geografisk befinder sig langt fra den af lovforslaget
omfattede kommune?
Det kan også overvejes, hvorvidt det medfører andre problemstillinger for den tilflyttende vedr. fx
jobmuligheder, børnepasning, osv i ”prøveperioden”.
L 154 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Det vil således formentligt være spild af ressourcer, at effektuere og etablere en kommunal udlejningsdrift,
under hensyn til at benyttelse af ”prøvetilbuddet” med god sandsynlighed vil være i yderst begrænset
omfang.
2.
At indføre hjemmel til kommunal udlejning medfører en række ubesvarede spørgsmål som fx:
Er det kommunen og dens ansatte, der i praksis selv skal varetage udlejningsopgaverne?
Skal disse opgaver evt. udbydes til private administrationsselskaber? I hvilket omfang gælder der i så fald en
pligt for de enkelte kommuner til at udbyde opgaven offentligt?
I hvor stort omfang skal kommunerne tjene penge på udlejningen?
Det ses ikke, at der i lovforslaget er et klart svar eller stillingtagen til ovenstående overvejelser og spørgsmål.
Med venlig hilsen
Daniel Lundorff Schøler
Jurist
Lejernes Retshjælp
Banegårdspladsen 20, 3. mf, 8000 Århus C
[email protected]
L 154 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2551344_0006.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
Sendes til: [email protected]
Randers Kommune
Erhverv og Bosætning
Odinsgade 7
8900 Randers C
Telefon +45 8915 1515
Direkte +45 8915 1545
[email protected]
www.randers.dk
Dato: 26-01-2022 / Journalnummer: 01.11.00-K04-1-22
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF
LOV OM BYFORNYELSE OG UDVIKLING AF BYER OG LOV OM
BOLIGFORHOLD (STØTTE TIL STYRKET INDSATS I BYMID-TER OG
KOMMUNAL UDLEJNING AF FAST EJENDOM)
Randers Kommune ser meget positivt på muligheden for at kunne indrette
bosætningshuse i kommunens byer og landsbyer. Forslaget understøtter
eksisterende initiativer og kan kombineres med andre byfornyelsestyper. Der har
desuden været efterspørgsel på den type initiativer fra flere byer og landsbyer i
kommunen.
Randers Kommune ser også meget positivt på mulighede for at arbejde med byer,
som oplever butiksdød i bymidten.
I Randers Kommune vil størrelsen på byer, som på nuværende tidspunkt ser ud til at
kunne komme i betragtning, dog være en udfordring.
I udkastet står der: "Med den nye ramme for fornyelse af bymidter foreslås det, at
det skal være muligt at gennemføre områdefornyelse i bymidter i byer med mellem
4.000 og 20.000 indbyggere.”
Byer i den størrelse findes ikke i Randers Kommune, men kommunen oplever
alligevel udfordringer med detail og bymidter. Randers midtby er for stor til at
komme i betragtning og provinsbyerne er for små. Disse har lige knap 3.000
indbyggere.
Provinsbyerne har tydelige bymidter med en handelsgade, som er under pres, hvis
ikke allerede afviklet. Byerne kvalificerer sig ikke nødvendigvis til områdefornyelse jf.
nuværende lovgrundlag, da der ikke forefindes en flerhed af væsentlige boligsociale
udfordringer. Det er Randers Kommunes oplevelse at nogle mindre provinsbyer kan
have en positiv befolkningsudvikling og vækst i boligområder, men have udfordringer
L 154 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
der alene omhandler bymidten og detail. Disse byer falder derved udenfor
muligheden for at igangsætte en indsats for bevarelse af detailhandel gennem en
områdefornyelse. Denne enkeltstående indsats kan være en afgørende faktor for, at
byen ikke på et senere tidspunkt oplever en flerhed af boligsociale udfordringer og
derigennem skal løftes fra et helt andet udgangspunkt end den behøvedes.
Som eksempel kan henvises til forsøgsprojektet i Bredgade i Langå, hvor
udfordringen lige præcis var tomme butikslokaler og ændringer i bymidten. Dette
projekt var en succes, også selvom byens størrelse er mindre end 4.000 indbyggere.
Randers Kommune vurderer, at mange mindre byer, f.eks. stationsbyer og andre
mindre provinsbyer på under 4.000 indbyggere, har udfordringer med bymidterne og
butiksdød.
Derfor kan det være ønskeligt, at arbejde med en bredere definition på byer og give
lovhjemmel til, at kommunen kan gennemføre midtbyindsats i større og mindre byer,
der har udfordringer med detail og bymidter, men ikke har oplevet en negativ
befolkningsudvikling eller en høj andel af tomme boliger.
Med venlig hilsen
Alex Weinreich
Erhvervs- & Bosætningschef
Randers Kommune
Erhverv & Bosætning
89151013 - 51562013
L 154 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2551344_0008.png
Indenrigs- og Boligministeriet ([email protected])
Annette Kornerup - Departementet ([email protected]), Merete Lind Mikkelsen ([email protected]), Jeannette Klit
Thomasberg ([email protected])
Vibe Ødegaard ([email protected])
Fra:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om
Titel:
boligforhold (KUM Id nr.: 25642)
E-mailtitel:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om
boligforhold (IM Id nr.: 481724) (KUM Id nr.: 25642)
26-01-2022 15:46
Sendt:
Til:
Cc:
Til Indenrigs- og Boligministeriet
Slots- og Kulturstyrelsen finder udkastet til lovforslag perspektivrigt med henblik på at sikre, bevare og udvikle nogle
af landets historiske bymidter. Styrelsen vil anbefale, at der i den kommende bekendtgørelse lægges vægt på, at
byfornyelsesmidlerne i særlig grad kommer de fredede og bevaringsværdige bygninger samt de værdifulde
kulturmiljøer til gode.
Venlig hilsen
Vibe Ødegaard
Specialkonsulent
Center for Kulturarv
Fredede Bygninger
Slots- og Kulturstyrelsen
Fejøgade 1, 2.sal
4800 Nykøbing F.
T 33 95 42 00
M 33 74 51 67
[email protected]
|
slks.dk
Slots- og Kulturstyrelsen behandler dine oplysninger efter reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Sådan håndterer vi dine personoplysninger.
Til:Finansministeriets
postkasse ([email protected]), 1-DEP Erhvervsministeriets officielle postkasse ([email protected]),
Justitsministeriet ([email protected]), BM Postkasse ([email protected]), Service ([email protected]), Skatteministeriet ([email protected]),
Social- og Ældreministeriet ([email protected]), Datatilsynet ([email protected]), Transportministeriet ([email protected]),
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ([email protected]), UVM - UVMIPOST ([email protected]), UIM Hovedpostkasse
([email protected])
Fra:Elizabeth
Lee Garner ([email protected]
Titel:Høring
over udkast til forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold
(IM Id nr.: 481724)
Sendt:12-01-2022
15:58
Indenrigs- og Boligministeriet skal hermed sende vedhæftede forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer og lov om boligforhold (Støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom)
i ministeriel høring.
Ministeriet skal bede om eventuelle bemærkninger senest den
26. januar 2022.
Se venligst vedhæftede høringsbrev.
Med venlig hilsen
Elizabeth Lee Garner
Specialkonsulent, cand.jur.
Bygge- og Boliglovgivning
Mobil: 72 28 24 64
Mail:
[email protected]
L 154 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2551344_0009.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Telefon: 72 28 24 00
www.im.dk
Sådan behandler vi personoplysninger.
L 154 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2551344_0010.png
Plan & Byggeri
Indenrigs og Boligministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
Direkte tlf.: +4574928346
Mail: [email protected]
Sags id.: 01.11.00-P20-2-21
25-01-2022
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvik-
ling af byer og lov om boligforhold (Støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal
udlejning af fast ejendom)
Tønder Kommune takker for muligheden til at komme med sine overvejelser vedr. lovforslaget.
Tønder Kommune imødeser ændringsforslaget til især punktet om kommunal udlejning af fast
ejendom. Tønder Kommune har gjort sig erfaringer med tilflytterhus på privat initiativ. Erfarin-
gerne viser at der løbende er interesse for at bo der.
Lovforslaget sætter en øvre lejegrænse på 6 måneder for udlejning af tilflytterhuset. Erfarin-
gerne fra Tønder Kommune, viser at der også kan være behov for at den øvre grænse sættes
højere, altså mellem 6-12 måneder.
Når man som familie eller privat person flytter fra sin bopæl til en ny bolig og område, vil der
altid være en tid hvor indflytterne
finde sig selv, og lader hverdagen og rutinen indfinde sig
Det vil ikke være nødvendigt i alle tilfælde, men for alle parter, tilflytterne, lokalsamfundet og
kommunen vil det være i tråd med intentionen og formålet med lovændringen, at det kunne
være muligt at tilbyde boligen for længere end 6 måneder.
Venlig hilsen
Jesper Christian Grundtvig
Byplanlægger
TØNDER KOMMUNE · Wegners Plads 2 · 6270 Tønder · Tlf.74 92 92 92· Mail:
[email protected]· www.toender.dk
Åbningstider: Mandag-onsdag kl. 10-15
• Torsdag kl. 10-18 • Fredag kl.
10-13
Telefontider: Mandag-onsdag kl. 9-15
• Torsdag kl. 9-17 • Fredag kl. 9-13