Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153
Offentligt
2587237_0001.png
Klima-, Energi – og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. juni 2022
J nr.
2022 - 88
Klima-, Energi – og Forsyningsudvalget har i brev af den 27. maj stillet mig føl-
gende spørgsmål 53 til L153, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Ellen Thrane Nørby (V).
Spørgsmål 53
Vil ministeren redegøre for, hvorfor de administrative omkostninger ved at ændre
momsrefusionsordningen, så renovation tilføres, kan være større i forhold til, at 48
kommuner med egen affaldsindsamling skal oprette et ApS eller A/S og 18 fælles
kommunale affaldsselskaber skal oprette ApS- og A/S-datterselskaber for at disse
selskaber muligvis kan blive momspligtige? Ministeren bedes samtidig komme med
et skøn for de administrative omkostninger (både ved oprettelse af selskaber og de
efterfølgende løbende administrative omkostninger) for de 48 kommuner og 18 fæl-
les kommunale affaldsselskaber, hvis alle disse instanser skal oprette ApS eller
A/S.
Svar
Regeringens foreslåede tiltag om selskabsgørelse har til formål at imødegå den op-
ståede konkurrenceforvridning, som følge af en kendelse fra Landsskatteretten fra
2020. Dette er forelagt aftalekredsen i de igangværende forhandlinger som
opfølg-
ning
på Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi. Regeringen har
også undersøgt muligheden for at indføre refusion for kommunernes udgifter til
købsmoms for at imødegå den opståede konkurrenceforvridning i affaldssektoren.
Her henvises til svar på spm. 50. Det bemærkes, at imødegåelsen af konkurrence-
forvridningen dermed ikke indgår i lovforslaget om genanvendeligt affald (L153),
som blev fremsat d. 30. marts 2022.
Ved at lade affaldsindsamlingen være omfattet af momsrefusionsordningen forven-
tes det, at de løbende administrationsomkostninger vil være begrænsede, ligesom
de løbende administrationsomkostninger ved en selskabsgørelse også forventes at
være begrænsede. Det bemærkes dog, at der vil være engangsomkostninger for-
bundet med at udskille affaldshåndteringen i et selskab, herunder til revisor og ad-
vokatbistand.
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 153 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at redegøre for, hvorfor de administrative omkostninger ved at ændre momsrefusionsordningen, så renovation tilføres, kan være større i forhold til, at 48 kommuner med egen affaldsindsamling skal oprette et ApS eller A/S, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2587237_0002.png
De konkrete engangsomkostninger ved kommunernes selskabsudskillelse vil af-
hænge af omfanget af, hvilke driftsaktiviteter kommunerne skal selskabsgøre. I for-
bindelse med lovforslaget om genanvendeligt affald (L153) har Horten vurderet, at
omkostninger til advokat/revisorbistand ved selskabsgørelse af kommunale be-
handlings- og sorteringsanlæg vil være ml. 0,1-0,5 mio. kr. pr. selskab ud over om-
kostninger til indskudskapital, som for ApS er 0,04 mio. kr. og for A/S er 0,4 mio. kr.
Desuden bemærkes det, at det er vurderingen at tiltag om selskabsgørelse vil bi-
drage til generelle hensyn om en mere transparent affaldssektor. Selskabsgørelsen
vurderes at understøtte udviklingen i sektoren i retning af en mere effektiv affalds-
håndtering ved bl.a. at sikre transparens i omkostningerne, adskillelse af den kom-
munale drifts- og myndighedsopgave samt god selskabsledelse. Dette følger udvik-
lingen på andre forsyningsområder og flugter med den generelle udvikling i affalds-
sektoren og linjen i
Klimaplanen,
hvor forbrændings- og genanvendelsesanlæg skal
selskabsgøres. Derudover bemærkes det, at en selskabsgørelse sikrer den samme
økonomiske situation som
før
afgørelsen fra Landsskatteretten, som ikke er tilfæl-
det ved en momsrefusionsordning jf. besvarelsen af spørgsmål 50.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2