Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153
Offentligt
2587235_0001.png
Klima-, Energi – og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. juni 2022
J nr.
2022 - 88
Klima-, Energi – og Forsyningsudvalget har i brev af den 27. maj stillet mig føl-
gende spørgsmål 52 til L153, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Ellen Thrane Nørby (V).
Spørgsmål 52
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren ikke mener, at et IS er tilstrækkelig
selskabsdannelse for at sikre gennemsigtighed, ensartethed mm i relation til lov-
forslaget?
Svar
Krav om selskabsgørelse af behandlings- og sorteringsanlæg i L153
I indeværende lovforslag stilles krav om, at kommuner skal selskabsgøre behand-
lings – og sorteringsanlæg. Dette har baggrund i, at kommunerne fremadrettet skal
udbyde behandlingen af genanvendeligt husholdningsaffald (senest fra den 1. juli
2023) og fra den 1. juli 2027 må kommunerne ikke længere eje anlæg til behand-
ling af genanvendeligt affald. Kommunerne kan i en overgangsperiode på fem år
frem til 1. juli 2027 fortsat eje anlæggene, som senest d. 1. juli 2024 skal selskabs-
gøres. Dette er af hensyn til at sikre lige konkurrence, når kommunalt ejede anlæg
og private anlæg kan byde ind på behandling af de samme affaldsfraktioner.
For at sikre økonomisk armslængde mellem det selskabsgjorte anlæg, som skal
byde ind på genanvendelige affaldsfraktioner og kommunen, skal selskaberne i in-
deværende lovforslag (L153) stiftes som enten A/S eller ApS.
Forslag om selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser
Regeringen har i forbindelse med de igangværende forhandlinger som
opfølgning
på Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi stillet forslag om en
selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser. Det har til formål at
løse den konkurrenceforvridning, der er opstået som følge af en ændret momsprak-
sis som følge af en afgørelse fra Landsskatteretten samt sikre den samme økono-
miske situation som før Landsskatterettens afgørelse.
Kommunale fællesskaber (I/S), jf. kommunestyrelseslovens § 60, anses for at
være en del af den offentlige forvaltning. Et I/S vil derfor som udgangspunkt skulle
behandles momsmæssigt som de enkelte kommuner og vil ikke være momspligtigt.
Dermed vil konkurrenceforvridningen bestå, hvis affaldshåndteringen ligger i et I/S.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 153 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, hvorfor ministeren ikke mener, at et IS er tilstrækkelig selskabsdannelse for at sikre gennemsigtighed, ensartethed mm i relation til lovforslaget, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2587235_0002.png
Det er på den baggrund, at regeringen i sammenhæng med de igangværende for-
handlinger lægger op til, at leveringen af kommunale affaldsydelse skal selskabs-
gøres i A/S eller ApS.
Med den foreslåede løsning om en selskabsgørelse skal følgende overordnede be-
tingelser være opfyldt for at selskabsgørelsen medfører, at selskaberne bliver moms-
pligtige:
Klar juridisk og økonomisk adskillelse mellem kommunen og det kommunalt
ejede selskab.
Adskillelse af rollerne som hhv. affaldsvirksomhed og myndighedsudøver.
Herunder placeres driftsansvar og kundeforhold til borgerne i det kommu-
nalt ejede selskab.
Det vurderes dog muligt at løse konkurrenceforvridningen ved at danne et A/S eller
ApS som et datterselskab under et I/S. Datterselskabet (A/S eller ApS) skal have
ansvaret for leveringen af affaldsydelserne, så ovenstående betingelser opfyldes.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2