Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153
Offentligt
2575102_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. maj 2022
J nr.
2022 - 333
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål 25 til L 153, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 25
Hvorfor indeholder lovforslaget et forbud mod, at kommuner må neddele og
nedknuse affald, når neddeling og nedknusning alene ses at have positive effekter
på såvel transporten som økonomien?
Svar
Med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi var der enighed om,
at der skal skabes en stærk genanvendelsessektor i Danmark ved at give private
aktører adgang til det genanvendelige husholdningsaffald. Kommunerne skal
således udbyde behandlingen, herunder sortering, af det genanvendelige
husholdningsaffald.
Med lovforslaget tages der et vigtigt skridt med at få samlet affaldsstrømmene. Det
skaber optimale rammer for skalafordele, som kan understøtte investeringer i
genanvendelsesanlæg og dermed en stærk genanvendelsessektor i Danmark.
Derfor lægges der med lovforslaget op til, at der stilles krav til kommunerne om
udbud af behandlingen af det genanvendelige husholdningsaffald.
Neddeling og knusning kan forringe genanvendelsesværdien af affaldet og anses
endvidere for behandling af affald. Derfor er neddeling og knusning en del af de
aktiviteter, kommunerne ikke længere må udføre.
Der gøres opmærksom på, at der med lovforslaget er taget hensyn til, at der kan
være områder, hvor det er hensigtsmæssigt, at kommunerne fortsat kan behandle
affald. Det omfatter bl.a. dele af de aktiviteter, der foregår i forbindelse med 1)
omlastning af affald og 2) kommunale bygge- og anlægsprojekter.
Ad 1 omlastning: Lovforslaget lægger op til, at klima-, energi- og
forsyningsministeren får en bemyndigelse til, at kunne fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens deltagelse, herunder betingelser og vilkår for deltagelse i
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 153 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, hvorfor lovforslaget indeholder et forbud mod, at kommuner må neddele og nedknuse affald, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2575102_0002.png
aktiviteter forbundet med omlastning af affald omfattet af en kommunal
affaldsordning. Det skyldes, at det vurderes, at der skal være fleksibilitet i
lovgivningen til at kunne følge udviklingen i affaldssektoren. Det forventes, at
kommunerne i begrænset omfang kan foretage behandlingsaktiviteter, som fx at
kunne oplagre affaldet midlertidigt i forbindelse med omlastningen, foretage
indledende frasorteringer af grove fejlsorteringer hos affaldsproducenten samt
foretage indledende sammenpresning og balletering af affaldet. Dette har bl.a. til
formål at mindske affaldets omfang med henblik på videre transport. På baggrund
af høringen blev der indsat en mulighed for, at bestemmelsen også ville kunne
anvendes til at fastsætte regler om, at kommunerne for nærmere bestemte
affaldstyper eller affaldsfraktioner, herunder f.eks. flamingo, vil kunne foretage
bestemte behandlings- eller forbehandlingsaktiviteter, hvis det er hensigtsmæssigt
af hensyn til transportoptimering, og det ikke forringer genanvendelsen. Der lægges
ikke op til, at kommunerne vil kunne nedknuse byggeaffald eller neddele træaffald.
Ad 2 kommunale bygge- og anlægsopgaver: På baggrund af høringen af
lovforslaget, lægges der op til at klima-, energi- og forsyningsministeren får en
bemyndigelse til, at kunne fastsætte regler om kommunalbestyrelsens deltagelse,
herunder betingelser og vilkår for deltagelse i aktiviteter forbundet med aktiviteter
forbundet med materialenyttiggørelse i forbindelse med kommunale bygge- og
anlægsprojekter. Her gives mulighed for at fastsætte regler om, at kommunerne
kan anvende affald i kommunale bygge- og anlægsprojekter, da anvendelsen
anses for behandling. Kommunerne må dog ikke selv varetage forbehandlingen af
affaldet, herunder knuse affaldet, men skal udbyde denne opgave til private
aktører. Baggrunden herfor er, at der vurderes at være et stærkt privat marked, der
kan håndtere disse behandlingsformer. Se endvidere bilag 3 for nærmere
begrundelse.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2