Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153 Bilag 8
Offentligt
2565813_0001.png
Lovforslag om en ny
genanvendelsessektor
(L153)
Teknisk gennemgang
28. april 2022
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0002.png
Teknisk gennemgang
Dagsorden
Baggrund for
lovforslaget
• Indflyvning til affaldssektoren
• Klimaplanens visioner
• Lovforslagets hovedelementer, og hvad der er kommet
ud af høringen
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi
fra juni 2020
• Lovforslaget implementerer
Klimaplanens
afsnit IV
om en stærk genanvendelsessektor og afsnit om
genbrugsområder på genbrugspladsen fra afsnit VI
• Lovforslaget lægger sig tæt op ad aftaleteksten fra
Klimaplanen
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 2
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0003.png
1. Indflyvning til affaldssektoren
Politiske aftaler for affaldssektoren
Juni 2007
Politisk aftale om
organisering af
affaldssektoren
(V, K, DF, RV, S, SF)
Juli 2011
Aftale om etablering af en
tilmeldeordning for virksomheders
adgang til genbrugspladsen
(V, K, DF, RV, S, SF)
Juni 2020
Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær
økonomi
(S, SF, RV, K, V, ALT, LA, EL
1
)
Hovedelementer (erhvervsaffald og gebyrer)
1. Ophævelse af benyttelsespligten for
genanvendeligt erhvervsaffald
2. Forbud mod kommunal indsamling og
behandling af genanvendeligt
erhvervsaffald
3. Dispensation for visse kommunale
behandlingsanlæg til erhvervsaffald
4. Adgang for virksomheder på
genbrugspladsen
5. Fastlæggelse af principper for
affaldsgebyret
6. Regnskabsmæssig udskillelse af
forbrændings – og deponeringsanlæg
Hovedelementer (adgang til genbrugspladser)
1. Mulighed for tilmeldeordning for
virksomheders adgang til genbrugspladsen.
2. Begrænsning på hvor store køretøjer
kommuner må give adgang til på
genbrugspladsen
3. Gebyrfastsættelse for virksomheders brug
af genbrugspladsen skal være kostægte
priser ift. afleverede mængder
1.
2.
3.
4.
Hovedelementer
Strømlinet og øget affaldssortering i 10
fraktioner
Øge genanvendelse og mulighed for
mere genbrug
Genanvendeligt husholdningsaffald
skal behandles af private aktører
Forbrændingskapaciteten skal
reduceres til danske affaldsmængder
28. april 2022
Side 3
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
1) EL er senere udtrådt af aftalen
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0004.png
1. Indflyvning til affaldssektoren
Organisering af affaldssektoren
Organisering
før
Klimaplanen
Husholdninger
Genanvendeligt affald
Erhverv
Virksomheder har selv
ansvar for indsamling.
Alene private aktører må
indsamle. Blandet bolig-
erhverv ordning.
Virksomheder har selv
ansvar for behandling.
Alene private aktører må
behandle. Dispensation
til 17 kommunale
behandlingsanlæg
Organisering
efter
Klimaplanen
1
Husholdninger
Erhverv
Virksomheder har selv ansvar
for indsamling. Alene private
aktører må indsamle.
Dog mulighed for virksomheder
med affald, der i art og mængde
svarer til en husholdnings.
Virksomheder har selv ansvar
for behandling.
Alene private aktører må
behandle. Slutdato for
behandling af genanvendeligt
erhvervsaffald til 1. jan. 2027
Frit valg til virksomheder til valg
af indsamler for
forbrændingsanlæg
Kommunalt monopol ophæves.
Kommuner må fortsat eje
forbrændingsanlæg, men
anlæggene skal selskabsgøres
(A/S) og agere på lige vilkår om
affaldet
Indsamling
Kommunalt ansvar for
indsamling
2
Kommunalt ansvar for
indsamling
2,3
.
Genanvendelse
Kommunalt monopol.
Kommuner kan vælge
at udbyde
Kommunalt ansvar for
behandling med udbudskrav.
Kommunalt ejede anlæg
udfases
Forbrændingsegnet affald
Indsamling
Kommunalt monopol
Kommunalt monopol
Kommunalt ansvar for
indsamling
Kommunalt monopol
ophæves.
Behandling
Kommunalt monopol.
De kommuner, som ikke
ejer forbrændingsanlæg
sender affald i udbud
Kommunalt monopol i
Danmark (anvisningsret),
men mulighed for eksport
og import
Kommuner må fortsat eje
forbrændingsanlæg, men
anlæggene skal
selskabsgøres (A/S) og agere
på lige vilkår om affaldet
1) Kommuner på ikke-brofaste øer kan indsamle og behandle alt genanvendeligt og forbrændingsegnet affald.
2) Undtagelse for en række producentansvarsordninger (biler, batterier, elektronik).
3) Borgere gives øget mulighed for at aflevere affald direkte til private aktører
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 4
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0005.png
Krav til genanvendelse
Danmark skal leve op til EU-mål om genanvendelse af husholdningsaffald og
husholdningslignende affald og emballageaffald.
EU-mål for genanvendelse 2025 / 2030 / 2030
EU-mål for genanvendelse af husholdningsaffald og husholdningslignende affald
Husholdningsaffald og
husholdningslignende affald
55 / 60 / 65 pct.
Med Klimaplanen blev det besluttet,
at der skal være husstandsnær
indsamling af husholdningsaffald
for følgende 10 affaldsfraktioner:
Madaffald
Papiraffald
Papaffald
Metalaffald
Glasaffald
Plastaffald
Tekstilaffald
Mad – og drikkekartonaffald
Restaffald
Farligt affald
EU-mål for genanvendelse af emballageaffald
Al emballage
Plast
Træ
Jern/metal
Glas
Pap og papir
65 / 70 pct.
55 / 55 pct.
25 / 30 pct.
50 / 60 pct.
70 / 75 pct.
75 / 85 pct.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 5
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0006.png
2. Klimaplanens visioner
Affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030
Udsortering af 80 pct. dansk plast fra forbrændingen i 2030
Affaldskurven skal knækkes – mindre affald, mindre spild og mere genbrug
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 6
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0007.png
Tidslinje for implementering af
lovforslaget for Klimaplanen, 2020
D.16. juni 2020
Aftale om
Klimaplanen
D.6. nov. 2020
D.26. maj. 2022
D.3. dec. 2020
FK-møde om
implementering af FK drøftelse om Teknisk gennemgang
for FK af lovforslaget
Klimaplanen
lovforslaget
D.18. nov. 2022
FK-drøftelse om
lovforslaget
D. 30. Marts 2022
Orientering om
høringssvar.
Lovforslaget fremsættes
D. 26. april 2022
1. Behandling af
lovforslaget
Maj 2022
Udvalgs-
behandling
Juni 2022
2. og 3.
behandling af
lovforslaget
1. juli 2022
Lovforslaget
træder i kraft
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 7
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0008.png
3. Lovforslagets hovedelementer
Hovedindhold i lovforslag
(gennemgås efterfølgende)
a) Hovedindhold i lovforslag (gennemgås efterfølgende)
b) Udbudspligt og kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse
c) Overgangsordning for kommunale anlæg
d) Dispensationsordning
e) Kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
f) Indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald
g) Økonomisk tilsyn
h) Genbrugsområder på genbrugspladser
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 8
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0009.png
a) Udbudspligt og kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse
Jf. Klimaplanen: Der stilles krav til kommunerne om udbud af behandlingen af det
genanvendelige husholdningsaffald, herunder sortering af genanvendeligt affald.
Kommuner må ikke deltage i aktiviteter forbundet med behandling af
affald egnet
til materialenyttiggørelse
og skal udbyde behandling, herunder sortering fra 1. juli
2023
Undtagelser:
Affald produceret på øer uden fast broforbindelse
Vand- og spildevandsforsyningsaktiviteter
Jord, som er affald
Dele af aktiviteter på omlastepladser
Kommunerne må behandle haveaffald, slagge og sociale – og
beskæftigelsesmæssige projekter fra kommunens egne
institutioner/virksomheder
Bygge- og anlægsaffald
Forberedelse med henblik på genbrug på genbrugspladser
28. april 2022
Side 9
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0010.png
a) Udbudspligt og kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse
Begrebet “affald egnet til materialenyttiggørelse”
Omfatter: forberedelse mhp. genbrug, genanvendelse og anden endelig
materialenyttiggørelse
Fortolkningen af begrebet “genanvendeligt affald” i miljøbeskyttelsesloven
Begrebet fremgår i affaldsbekendtgørelsen og affaldsaktørbekendtgørelsen
På baggrund af høring:
Undtagelser for bygge- og anlægsprojekter og forberedelse
med henblik på genbrug på genbrugspladsen
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 10
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0011.png
a) Udbudspligt og kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse
Eksempel på undtagelse om ”bygge – og anlægsprojekter”:
Kommuner kan eksempelvis anvende nedknust bygge- og anlægsaffald i
kommunale infrastrukturprojekter
Må ikke selv forbehandle, herunder nedknuse affaldet, når det anvendes
Eksempel på undtagelse om ”forberedelse mhp. genbrug”:
En cykel, som vurderes at kunne genbruges, men som er blevet placeret i en
affaldscontainer på genbrugspladsen, må kommunen gerne tage op, mhp. at
stille den på genbrugshjørnet
Her skal genbrugsgenstanden først gives til private aktører (virksomheder og
frivillige organisationer), hvorefter til den kommunale genbrugsbutik
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 11
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0012.png
a) Udbudspligt og kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse
Jf. Klimaplanen: Der stilles krav til kommunerne om udbud af behandlingen af det
genanvendelige husholdningsaffald, herunder sortering af genanvendeligt affald.
Sorteringsaktiviteter som kommuner skal udbyde:
Sortering på enkeltfraktioner fx sortering af plastaffald
Sortering på fraktioner, der er kombineret indsamlet i samme beholder
Sorteringsaktiviteter, der ikke er omfattede af udbudspligten:
• Indledende sortering, f.eks. blandet farligt affald
Særligt for automatiseret sortering:
For at sikre skalafordele kan kommuner ikke eje automatiserede anlæg, som foretager
indledende sortering eller sorterer genanvendeligt affald fra ikke-genanvendelige
fraktioner. Det betyder i praksis, at kommuner vil skulle udbyde en sådan en
sorteringsaktivitetet.
• Dog mulighed, at kommuner kan få dispensation til at etablere og eje automatiserede
anlæg, som sorterer genanvendeligt affald fra restaffald, såfremt der før 1. juli 2022 er
etableret et anlæg eller der er foretaget irreversible investeringer
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 12
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0013.png
a) Udbudspligt og kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse
Eksempler på aktiviteter omfattet af sortering:
1. En kommune har valgt en indsamlingsløsning, hvor fx plast indsamles sammen
med metal, i
samme
beholder. Når kommunen har indsamlet fraktionerne i
samme beholder, skal fraktionerne plast og metal udbydes sammen, og
kommunen må dermed ikke sortere fraktionerne fra hinanden
2. En kommune har valgt en indsamlingsløsning, hvor tekstil indsamles i en pose,
og lægges sammen med pap/papir fraktionen. Kommunen har mulighed for
manuelt at frasortere tekstilposen fra pap/papir fraktionen, da frasorteringen af
tekstilposen anses, som en afrunding på indsamlingsløsningen
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 13
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0014.png
a) Udbudspligt og kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse
Omlastning
Snitflade mellem kommunale og private aktører.
Konkrete regler fastsættes i bemyndigelsesbestemmelse
Kommuner kan fremover:
• Af- og pålæsse affald og opbevare midlertidigt
• Manuelt frasortere grove fejlsorteringer
• Sammenpresse og balletere
• Komprimere, herunder neddele flamingo
Kommuner vil ikke længere kunne neddele og knuse affald
Reglerne kan løbende ændres i takt med udvikling i affaldssektoren
For enkelte fraktioner, kan de ændres, såfremt der vurderes at være mulighed for
transportoptimering uden at affaldets værdi forringes
• Ved ændringer inddrages relevante parter
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 14
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0015.png
b) Overgangsordning for kommunale anlæg
Jf. Klimaplann: Eksisterende kommunale anlæg til behandling og sortering af
genanvendeligt husholdningsaffald kan i en overgangsperiode på fem år fra
ikrafttrædelse fortsat ejes af kommuner[..]
Anlæg som kan omfattes af overgangsordningen
Kommunale anlæg kan fra 1. juli 2022 til 1. juli 2027 behandle husholdningsaffald
egnet til materialenyttiggørelse
Kommunale anlæg til affald egnet til materialenyttiggørelse, der var etableret pr.
16. juni 2020, eller hvori det var foretaget væsentlige irreversible investeringer
Automatiserede sorteringsanlæg, der er etableret pr. 1. juli 2022, eller hvori der er
foretaget væsentlige irreversible investeringer
Anlæggene skal selskabsgøres senest d. 1. januar 2024
Forventes: deltagelse i overgangsordning skal anmeldes til Forsyningstilsynet senest
den 30. september 2022
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 15
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0016.png
c) Dispensationsordning
Jf. Klimaplanen: Der kan dog gives dispensation fra forbuddet mod at investere
eller reinvestere i kommunale anlæg for enkelte fraktioner [..]
Forsyningstilsynet kan give dispensation i tilfælde, hvor der ikke er
markedsinteresse for specifikke affaldstyper
Betingelser
Kommunen skal have afholdt et udbud
Kommunen har ikke modtaget antagelige ansøgninger eller tilbud, og
Kommunen har foretaget en indledende markedsundersøgelse forud for
udbuddet
Aktiviteter skal udøves i offentligt-privat selskab (A/S eller ApS) med privat
medejerskab
Kommunen skal genudbyde opgaven på samme vilkår, som i den første
udbudsprocedure
28. april 2022
Side 16
Vilkår
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0017.png
d) Kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse
Jf. Klimaplanen: Mindre virksomheder, der genererer affald svarende i art og
mængde til husholdninger, gives frit valg til at vælge de kommunale
indsamlingsordninger til genanvendeligt affald [..]
Med politisk aftale fra 2007, må kommuner ikke indsamle og behandle erhvervsaffald
(dog med undtagelser). Der er fulgt op på det med lovforslaget:
Undtagelser hvor kommuner kan indsamle
• Virksomheder, der producerer affald, som i art og mængde svarer til en
husholdnings (mindre virksomheder)
• Erhvervsaffald produceret på øer uden fast broforbindelse
Frivilligt for virksomhederne, om de vil benytte ordningerne, og frivilligt for
kommunerne, om de vil tilbyde indsamling
Kommunen skal opkræve en pris svarende til markedsprisen for mindre
virksomheder og erhvervsaffald på øer
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 17
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0018.png
e) Indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald
Jf. Klimaplanen: Virksomheder skal fremover kunne benytte private
indsamlingsordninger for affald til forbrænding [..]
Frit valg for virksomhederne
• Virksomheder kan vælge at benytte en privat indsamler og dermed samle
indsamling hos én aktør
• Hvis virksomheden bruger en kommunal indsamlingsordning: Skal virksomheden
betale en pris svarende til markedsprisen
Indsamlingsvirksomheder
• Der gives mulighed for, at private aktører kan godkendes og registreres i
Affaldsregistret som indsamlingsvirksomhed og overtage ansvaret for affaldet fra
affaldsproducenten
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 18
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0019.png
f) Økonomisk tilsyn
Jf. Klimaplanen: Der sikres et skærpet økonomisk tilsyn således, at der sikres
gennemsigtighed, lige konkurrencevilkår og effektive priser i affaldssektoren.
Tilsynet gebyrfinansieres og varetages af Forsyningstilsynet [..]
Forsyningstilsynet opgaver
• Forsyningstilsynet skal overvåge og analysere affaldssektoren og markedet for
affaldshåndtering
• Forsyningstilsynet meddeler dispensation og behandler anmeldelser om deltagelse
i overgangsordningen
• Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at kommuner overholder vilkår for forsat
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse og fastsætter markedspriser
Finansiering
• Forsyningstilsynet gebyrfinansieres
• Grundgebyr
• Sagsbehandlingsgebyr
• Forventes isoleret at medføre en gebyrstigning for husholdninger på 3 kr. i 2022
og 2023. Gebyrstigningen for virksomheder vil også være beskeden, men
vanskelig at skønne præcist.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 19
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0020.png
g) Genbrugsområder på genbrugspladsen
Jf. Klimaplanen: [..] Fremadrettet forpligtes alle kommunale genbrugspladser til at
stille et område, container el. lign. til rådighed, hvor borgerne kan
levere genstande til direkte genbrug. Genstandene skal først gøres tilgængelige
for private aktører, herunder frivillige organisationer og borgere. De genstande,
som ikke afsættes, må
kommunerne afsætte i kommunale genbrugsbutikker eller
til socioøkonomiske virksomheder. Kommunerne forpligtes til at inddrage de
frivillige organisationer i den lokale kommunale udmøntning af initiativet. [..]
Genbrugsgenstande: Ikke affald
• Pligt til at kommunerne etablerer et genbrugsområde på genbrugspladsen
På baggrund af høringen:
Virksomheder kan også aflevere genstande
• Pligt til at give private aktører, herunder frivillige organisationer mulighed for at
overtage genstandene, før de f.eks. afsætter i kommunale genbrugsbutikker
• Gebyrfinansieres
På baggrund af høringen:
Kommunen skal afsætte til private aktører
vederlagsfrit, og omkostningerne til drift m.v. kan indgå i
genbrugspladsgebyret
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
28. april 2022
Side 20
L 153 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang den 28/4-22
2565813_0021.png
Tak for i dag!
Tak for i dag!
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet