Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153 Bilag 2
Offentligt
2559142_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Kontor/afdeling
Vand og Affald
Dato
08-04-2022
J nr.
2022 - 13228
Høring over forslag til ændring af affaldsaktørbekendtgørelsen og
affaldsregisterbekendtgørelsen
Energistyrelsen sender hermed vedlagte forslag til ændring af bekendtgørelse om
affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) og
bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen) i høring.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest den 6. maj.
Høringssvaret bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse
[email protected]
med
kopi til
[email protected]
samt angivelse af journalnummeret 2022-13228.
Baggrund
Bekendtgørelsernes overordnede formål er at udmønte dele af lovforslag L 153 om
ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet (Nye rammer for
kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af
erhvervsaffald, genbrug på genbrugspladser og skærpet økonomisk tilsyn), der
blev fremsat i Folketinget den 30. marts 2022.
Dele af lovforslaget skal udmøntes ved bekendtgørelse. Det omfatter blandt andet:
Øgede valgmuligheder for virksomheder til at vælge affaldsindsamler.
Pligt til at opkræve markedspriser for visse kommunale
indsamlingsordninger for erhverv og kommunal behandling af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast
broforbindelse.
Nærmere regler om kommuners mulighed for at deltage i aktiviteter
forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse.
Mulighed for dispensation til kommunalt ejerskab af automatiserede
sorteringsanlæg til sortering af affald egnet til materialenyttiggørelse fra
restaffald.
Indførsel af et skærpet økonomisk tilsyn med affaldssektoren.
Lovforslaget indeholder yderligere et initiativ vedrørende genbrugsområder på
genbrugspladser, hvorefter miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at etablere genbrugsområder på genbrugspladser i
/sngs
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/6
L 153 - 2021-22 - Bilag 2: Høring af bekendtgørelse til lovforslaget, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2559142_0002.png
kommunen, og klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om kommunalbestyrelsens pligt til at give private aktører mulighed for at
overtage genstande, der er afleveret i genbrugsområder på genbrugspladser. Disse
regler forventes at blive sendt i høring i efteråret 2022 med ikrafttræden 1. januar
2023.
Af hensyn til at reglerne kan læses i sin sammenhæng, er materielle bestemmelser
fra miljøbeskyttelsesloven i visse tilfælde gengivet i bekendtgørelsen. Dette ændrer
ikke materielt på den retstilstand, som fastlægges ved vedtagelse af lovforslaget.
Bekendtgørelsernes indhold
Kommunal indsamling af affald egnet til materialenyttiggørelse fra virksomheder,
der producerer affald, som i art og mængde svarer til en husholdnings.
Med lovforslagets § 49 d, stk. 3, gives kommunerne mulighed for at tilbyde
indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret af
virksomheder, der producerer affald, som i art og mængde svarer til en
husholdnings.
Det foreslås med ændringen af affaldsaktørbekendtgørelsen, at de omfattede
virksomheder kan benytte det kommunale tilbud om indsamling for de fraktioner,
som virksomheden producerer i art og mængde svarende til en husholdning, og at
kommunen alene må stille den service til rådighed, der stilles til rådighed for
husholdningerne i kommunerne. Det vil indebære, at kommunen vil skulle tilbyde
indsamling i samme materiel og med samme tømningsfrekvens som
husholdninger.
Indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald
Det er hensigten med lovforslaget, af virksomheder fremover i højere grad skal
kunne samle indsamlingen af deres affald hos én affaldsindsamler. Der gives derfor
mulighed for, at virksomhederne fremover kan vælge frit, hvorvidt de vil benytte en
privat indsamler af deres forbrændingsegnede erhvervsaffald.
I forlængelse heraf foreslås det at ændre affaldsaktørbekendtgørelsen og
affaldsregisterbekendtgørelsen, således at det er muligt for private aktører at blive
godkendt og registreret i Affaldsregistret som indsamlingsvirksomhed for
forbrændingsegnet erhvervsaffald og dermed kunne overtage ansvaret for affaldets
håndtering fra affaldsproducenten.
Fastsættelse af markedspriser for indsamling og behandling af erhvervsaffald
Med lovforslagets § 48 a, stk. 1, skal kommunen fastsætte og opkræve en pris
svarende til markedsprisen, hvis kommunen tilbyder indsamling af erhvervsaffald
egnet til materialenyttiggørelse produceret af virksomheder, der producerer affald,
som i art og mængde svarer til en husholdnings, erhvervsaffald egnet til
Side 2/6
L 153 - 2021-22 - Bilag 2: Høring af bekendtgørelse til lovforslaget, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2559142_0003.png
materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse og
forbrændingsegnet erhvervsaffald. Der skal endvidere fastsættes og opkræves en
pris svarende til markedsprisen for kommunal behandling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse.
Med bekendtgørelsen foreslås det blandt andet, at kommunerne skal føre særskilte
regnskaber for de omfattede aktiviteter, og at kommunalbestyrelsen skal opgøre
omkostninger og indtægter efter opdelingen i det kommunale budget- og
regnskabssystem.
Kommunalbestyrelsens mulighed for at deltage i aktiviteter forbundet med
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse
Med lovforslagets § 49 b, stk. 1, fastsættes et forbud mod, at kommunalbestyrelsen
deltager i aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til
materialenyttiggørelse. Det følger dog af lovforslagets § 49 b, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen må deltage i aktiviteter forbundet med vand- og
spildevandsforsyningsaktiviteter, behandling af affald produceret på øer uden fast
broforbindelse og behandling af jord, som er affald.
Lovforslaget bemyndiger endvidere ministeren til at fastsætte regler om kommunal
deltagelse i aktiviteter forbundet med omlastning af affald omfattet af en kommunal
affaldsordning, behandling af affald produceret af kommunens egne institutioner og
virksomheder og materialenyttiggørelse i forbindelse med kommunale bygge- og
anlægsprojekter.
Omlastning
Det foreslås med bekendtgørelsen, at kommunen i forbindelse med omlastning skal
kunne af- og pålæsse affald egnet til materialenyttiggørelse med henblik på
transport til et behandlingsanlæg, oplagre affaldet midlertidigt, manuelt frasortere
grove fejlsorteringer, foretage sammenpresning og balletering med henblik på
transportoptimering og komprimere, herunder neddele, flamingo.
Affald produceret af kommunens egne institutioner og virksomheder
Det foreslås med bekendtgørelsen, at kommunen skal kunne behandle slagge fra
kommunalt ejede forbrændingsanlæg, kompostere have- og parkaffald fra
kommunale parker, haveanlæg, naturområder og kirkegårde og behandle affald
egnet til materialenyttiggørelse i forbindelse med kommunens aktiviteter på social-
og beskæftigelsesområdet.
Bygge- og anlægsprojekter
Det foreslås med bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen kan deltage i
aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse i
forbindelse med kommunale bygge- og anlægsprojekter. Kommunalbestyrelsen må
dog ikke varetage forbehandling af affaldet.
Side 3/6
L 153 - 2021-22 - Bilag 2: Høring af bekendtgørelse til lovforslaget, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2559142_0004.png
Lovforslaget bemyndiger endvidere ministeren til at fastsætte regler om, at
kommuner kan forberede affald, der er indsamlet på genbrugspladser i kommunen,
med henblik på genbrug. Regler om dette vil blive sendt i høring i efteråret 2022
med henblik på ikrafttræden den 1. januar 2023 på samme tid med reglerne
vedrørende genbrugsområder på genbrugspladsen.
Dispensationsordning
Det følger af lovforslagets § 49 c, stk. 1, at Forsyningstilsynet kan dispensere fra
forbuddet i lovforslagets § 49 b, stk. 1, mod, at kommuner deltager i aktiviteter
forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse.
Dispensationsmuligheden udmøntes delvist i affaldsaktørbekendtgørelsen. Det
foreslås blandt andet, at Forsyningstilsynet giver dispensation, hvis
kommunalbestyrelsen har afholdt et udbud af opgaven efter udbudslovens regler
for tildeling af offentlige kontrakter, ikke har modtaget antagelige ansøger eller
tilbud i forbindelse med udbuddet, og forud for udbuddet har foretaget en
indledende markedsundersøgelse, og at resultatet af markedsundersøgelsen i
relevant omfang afspejler sig i udbuddet.
Overgangsordning
Det følger endvidere af lovforslagets § 49 g, stk. 1 og 2, at kommunalbestyrelsen i
en overgangsperiode på fem år kan deltage i aktiviteter forbundet med behandling
af affald egnet til materialenyttiggørelse omfattet af en kommunal affaldsordning og
eje automatiserede sorteringsanlæg til indledende sortering eller til sortering af
affald egnet til materialenyttiggørelse fra farligt affald eller forbrændings- eller
deponeringsegnet affald.
Deltagelse i overgangsordningen skal anmeldes til Forsyningstilsynet senest den
30. september 2022.
Automatiserede sorteringsanlæg
Med lovforslaget foreslås det, at der fastsættes et forbud mod, at kommuner må eje
automatiserede sorteringsanlæg til indledende sortering eller sortering af affald
egnet til materialenyttiggørelse fra farligt affald eller forbrændings- eller
deponeringsegnet affald. Der foreslås endvidere, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan dispensere fra forbuddet for så vidt angår anlæg til
sortering af affald egnet til materialenyttiggørelse fra restaffald.
I forlængelse heraf foreslås det, at der fastsættes regler i
affaldsaktørbekendtgørelsen om, at det er en betingelse for meddelelse af
dispensation, at kommunalbestyrelsen senest den 1. juli 2022 har foretaget
irreversible investeringer i et projekt, der har til formål at etablere et automatiseret
sorteringsanlæg til sortering af affald egnet til materialenyttiggørelse fra restaffald.
Side 4/6
L 153 - 2021-22 - Bilag 2: Høring af bekendtgørelse til lovforslaget, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2559142_0005.png
Skærpet økonomisk tilsyn
Lovforslaget tilsigter at indføre et skærpet økonomisk tilsyn med affaldssektoren.
Tilsynet skal varetages af Forsyningstilsynet. Med bekendtgørelsen fastsættes det,
at Forsyningstilsynet skal føre tilsyn med:
Kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævning af en pris svarende til
markedsprisen for visse kommunale indsamlingsordninger for
erhvervsaffald og behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse.
Kommunal behandlingsanlæg, der i overensstemmelse med en godkendt
anmeldelse kan behandle erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse.
Dispensationsordningen
Overgangsordningen
Forsyningstilsynet vil endvidere skulle overvåge og analysere affaldssektoren og
markedet for affaldshåndtering.
Forslag, der ikke følger af lovforslag om ændring af miljøbeskyttelsesloven og lov
om Forsyningstilsynet
Udover initiativer, der følger af lovforslaget, foreslås det endvidere, at
affaldsaktørbekendtgørelsen ændres, således at kommunalbestyrelsen kan
opkræve et gennemsnitsgebyr for indsamlingsordninger for madaffald for
husholdninger. Madaffald vil herefter følge gebyrreglerne for de øvrige
genanvendelige fraktioner, der indsamles i henteordninger hos husholdninger i
kommunerne.
Derudover foreslås det at præcisere, at kommunalbestyrelsen skal etablere
ordninger for affald frembragt i kommunen af husholdninger og virksomheder.
Bekendtgørelserne er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste, ligesom bekendtgørelserne d.d. er offentliggjort på Høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelserne kan rettes til specialkonsulent Signe
Grandt Adsersen på
[email protected]
eller tlf-nummer 33951245 eller fuldmægtig
Jakob Emil Wulff på
[email protected]
eller tlf-nummer 33927402.
Det bemærkes, at de modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på
Høringsportalen. Ved afgivelse af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af
høringssvaret, herunder afsenders navn og mailadresse. Det bemærkes, at
høringsvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
og Miljø- og Fødevareudvalget.
Med venlig hilsen
Side 5/6
L 153 - 2021-22 - Bilag 2: Høring af bekendtgørelse til lovforslaget, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2559142_0006.png
Signe Grandt Adsersen
Specialkonsulent
Side 6/6