Til lovforslag nr.
L 153
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. juni 2022
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om
Forsyningstilsynet
(Nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på
genbrugspladser og skærpet økonomisk tilsyn)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 4 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»I forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der
fundet anledning til at foretage mindre justeringer af lovfor-
slagets bemærkninger. Det drejer sig om følgende:
Markedspriser
Det er fundet nødvendigt at præcisere, hvordan kommu-
ner skal fastsætte markedspriser for affaldsydelser leveret til
virksomheder efter lovforslagets § 1, nr. 7 (§ 48 a).
Det er således fundet nødvendigt at supplere bemærknin-
gerne til § 48 a, stk. 3, og klargøre, at Forsyningstilsynet
vil kunne lægge til grund, at kommunerne kan fastsætte
en markedspris, som udgøres af alle relevante omkostnings-
komponenter samt et rimeligt overskud. Overskuddet vil
kunne fastsættes som en procentandel af omkostningerne,
og omkostningskomponenterne vil kunne svare til affaldsge-
byret. Forsyningstilsynet skal i samarbejde med kommuner
udarbejde vejledning til fastsættelse af markedspriser, som
skal udarbejdes før ordningerne træder i kraft.
Ordning for mindre virksomheder
Det er fundet nødvendigt at supplere afsnit 3.2.3 i de
almindelige bemærkninger og de specielle bemærkninger til
§ 49 d, stk. 3, nr. 1, om ordning for mindre virksomheder,
der producerer affald, som i art og mængde svarer til en hus-
holdnings, som vil kunne benytte eksisterende indsamlings-
ordninger for husholdninger. Med ordningen vil kommuner
kunne tilbyde virksomheder indsamling af samme typer
af affaldsfraktioner, som tilbydes husholdninger, herunder
samme materiel og samme tømningsfrekvens som hushold-
ninger.
Der har vist sig et behov for at klargøre, hvordan kom-
munerne skal implementere ordningen. Det præciseres som
følge heraf, at kommunerne gives en vis fleksibilitet til at
fortolke mængdebegrebet, så længe kommunen kan indehol-
de indsamlingen under de almindelige ordninger til den hus-
standsnære indsamling, og der ikke etableres særordninger
til virksomheder, som ikke allerede anvendes til husholdnin-
ger. Udviklingen på området evalueres efter 3 år.
Neddeling og knusning af byggeaffald
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 9 (§ 49 b, stk. 3, nr.
1), at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om kommunalbestyrelsens aktiviteter forbundet med
omlastning af affald omfattet af en kommunal ordning. Det
fremgår endvidere af § 1, nr. 9 (§ 49 b, stk. 3, nr. 4), at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om kommunalbestyrelsens aktiviteter forbundet med materi-
alenyttiggørelse i forbindelse med kommunale bygge- og
anlægsprojekter.
Der lægges efter afsnit 3.1.3 i de almindelige bemærk-
ninger op til, at der fastsættes regler, der gør det muligt
for kommunerne at ballettere og sammenpresse affaldet i
forbindelse med omlastningen. Derudover fremgår det, at
kommunerne ikke som udgangspunkt vil kunne neddele og
nedknuse affaldet. Af de specielle bemærkninger til § 49,
stk. 3, nr. 1, fremgår det, at bemyndigelsen ikke forventes
DokumentId
Journalnummer