Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153 Bilag 15
Offentligt
2587622_0001.png
Miljø- og Planlægningsudvalget
MPU alm. del - Bilag 486
Offentligt
21. juni 2007
Politisk aftale om organisering af affaldssektoren
Regeringen har den 21.6.2007 indgået aftale med Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Social-
demokraterne og Socialistisk Folkeparti om følgende:
1. Hovedlinjer i aftalen
Denne aftale sigter mod at videreudvikle den høje miljøkvalitet på affaldsområdet. Forligspartierne
er enige om, at miljøministeren skal iværksætte følgende initiativer for affaldssektoren. Initiativerne
tager udgangspunkt i regeringsudspillet om ”Den nye affaldssektor” og anbefalinger fra arbejds-
gruppen om organisering af affaldssektoren ”En effektiv affaldssektor”.
- Der skal i højere grad være frit valg for virksomhederne i forhold til affald, der genanvendes
- Det skal være miljømæssigt forsvarligt, nemt og billigt for borgere og virksomheder at kom-
me af med deres affald
- Aftalen sigter mod at fastholde og videreudvikle den høje miljøkvalitet som findes i Affalds-
strategi 2005-08.
- Der skal være tilstrækkelig affaldsbehandlingskapacitet
- Der skal være effektiv service til borgere og virksomheder samt effektiv kontrol med, at af-
faldet håndteres korrekt
- Affaldssektoren skal være økonomisk effektiv
- Færre regler skal erstatte de 8000 regulativfastsatte ordninger der findes i dag.
2. Aftalens indhold
2.1 Styrket konkurrence og øget gennemsigtighed på markedet for genanvendeligt er-
hvervsaffald
Frit valg af genanvendelsesanlæg og ny ansvarsfordeling
I dag skal den enkelte kommune anvise virksomhedens affald til anlæg, der kan genanvende affal-
det. Fremover skal virksomheder med affald, der skal genanvendes frit kunne vælge mellem an-
læg, der er opført på en landsdækkende liste over genanvendelsesanlæg. Det skal fremgå af listen,
hvilke typer genanvendeligt affald, anlægget er godkendt til at behandle. For at blive optaget på
listen, skal anlæggene være miljøgodkendt og leve op til en given kvalitet af genanvendelse, der er
fastsat for den konkrete affaldstype. Frit valg af genanvendelsesanlæg for virksomheder vil gøre
indsamling og genanvendelse mere effektiv. Centrale behandlingskrav for udvalgte affaldstyper vil
understøtte det frie valg og styrke konkurrencen på markedet for genanvendeligt affald.
I dag går affaldet typisk gennem mange hænder, inden det er færdigbehandlet. Derfor er det ikke
altid hensigtsmæssigt, at det er den oprindelige affaldsproducent, der har ansvaret for affaldet, fra
det opstår på virksomheden og indtil det er behandlet helt færdigt. Fremover skal den, som har
med affaldet at gøre derfor også have ansvaret for, at det bliver håndteret rigtigt på hvert trin i pro-
cessen. Det skal dog fortsat være affaldsproducentens ansvar at kildesortere affaldet korrekt efter
de gældende regler. Frit valg af behandlingsanlæg for erhvervsaffald, der skal genanvendes, vil
sammen med affaldsafgiften trække i retning af mere genanvendelse.
L 153 - 2021-22 - Bilag 15: Supplerende udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Kommunernes rolle som myndighed og driftsherre skal være klart adskilt på affaldsområdet. Adskil-
lelsen skal sikre, at der fortsat kan være fuld tillid til, at myndighedsudøvelse sker på et objektivt
grundlag. Samtidig skal driftsøkonomiske beslutninger udelukkende træffes ud fra driftsøkonomiske
hensyn. Adskillelse skaber også større gennemsigtighed i den kommunale økonomi ved at skabe
en klar opdeling mellem gebyr- og skattefinansierede aktiviteter.
Forligsparterne er enige om, at virksomhederne skal have frit valg af genanvendelsesanlæg.
Reglerne om frit valg af genanvendelsesanlæg, herunder kravene til at blive optaget på den
landsdækkende liste over godkendte genanvendelsesanlæg, træder i kraft den 1. januar 2009.
Miljøstyrelsen vil tilrettelægge reglerne i tæt dialog med de relevante aktører.
Forligsparterne er enige om, at der for udvalgte affaldstyper fremover skal fastsættes ens be-
handlingskrav, der gælder for hele landet.
Forligsparterne er enige om, at ansvaret for erhvervsaffald der genanvendes kan overdrages til
en godkendt affaldsindsamler eller godkendt anlæg. Reglerne om overdragelse af ansvaret for
det genanvendelige erhvervsaffald træder i kraft den 1. januar 2009. Miljøstyrelsen vil udarbej-
de forslag til regler i tæt dialog med de relevante aktører.
Forligsparterne er enige om, at det fortsat er en kommunal opgave at klassificere, om affald fra
virksomheder skal genanvendes, forbrændes eller deponeres. I tilfælde af tvivl om klassificerin-
gen skal kommunen kun anvise affald til genanvendelse, hvis den affaldsproducerende virk-
somhed kan dokumentere, at et anlæg, der er opført på den landsdækkende liste over god-
kendte genanvendelsesvirksomheder, kan og vil behandle det efter de fastlagte behandlings-
krav.
Forligsparterne er enige om, at der skal ske adskillelse af kommunernes rolle som myndighed
og driftsherre.
Farligt affald
Det er vigtigt, at farligt affald behandles rigtigt. En klar ansvarsfordeling kombineret med det nød-
vendige tilsyn betyder, at frit valg af indsamler og genanvendelsesanlæg også kan lade sig gøre for
genanvendeligt farligt erhvervsaffald. Klassificering af farligt affald skal være en kommunal opga-
ve, fordi kommunerne via deres tilsyn med virksomhederne har den fornødne kompetence og det
konkrete kendskab til virksomhedernes affald. Kommunerne skal også fortsat have ansvaret for alt
farligt affald fra husholdninger og den del af virksomhedernes farlige affald, der skal deponeres
eller forbrændes. Frit valg af indsamler og behandlingsanlæg for det genanvendelige, farlige er-
hvervsaffald ændrer ikke på de nuværende regler for eksport af affald og forringer dermed ikke
kontrollen med eksport af farligt affald til nyttiggørelse udenfor Danmark.
Virksomhederne skal have adgang til at aflevere små mængder farligt affald på genbrugsstationer-
ne. Betalingen herfor er nævnt under afsnittet om virksomhedernes betaling for at genbrugsstatio-
nerne stilles til rådighed for dem.
Forligsparterne er enige om, at farligt genanvendeligt erhvervsaffald også indgår i den nye ord-
ning med frit valg af genanvendelsesanlæg og indsamlere for virksomheder. De relevante par-
ter inddrages i den konkrete udformning heraf.
Forligsparterne er enige om, at det fortsat også er en kommunal opgave at klassificere, om far-
ligt affald fra virksomheder skal genanvendes, forbrændes eller deponeres. I tilfælde af tvivl om
2
L 153 - 2021-22 - Bilag 15: Supplerende udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
klassificeringen skal kommunen kun anvise det farlige affald til genanvendelse, hvis den af-
faldsproducerende virksomhed kan dokumentere, at et anlæg, der er opført på den landsdæk-
kende liste over godkendte genanvendelsesvirksomheder, kan og vil behandle det efter de fast-
lagte behandlingskrav.
Kommunernes klassificering af farligt affald som genanvendeligt, forbrændings- eller depone-
ringsegnet vil indgå i evalueringen af fritvalgsordningen, der skal gennemføres, når den har
fungeret i tre år.
Genbrugspladser
Kommunerne skal fremover sikre, at alle virksomheder kan aflevere affald, der i art og mængde
svarer til en husholdning, på en kommunal genbrugsplads. Virksomheder med små mængder farligt
affald skal kunne aflevere det på de kommunale genbrugspladser, uanset hvordan det efterfølgen-
de skal behandles. Virksomheder skal betale for, at genbrugspladsen står til deres rådighed og der
skal udformes ens principper for opkrævningen af gebyrer for virksomhedernes benyttelse af gen-
brugspladser i hele landet. De konkrete principper for gebyrberegning fastlægges i tæt samarbejde
med repræsentanter for affaldsproducenter og branchen.
Forligsparterne er enige om, at virksomheder i hele landet skal have adgang til deres kommu-
nale genbrugspladser og skal betale for det. Parterne er enige om, at ordningen skal gebyrfi-
nansieres, og at gebyret for at genbrugspladsen stilles til deres rådighed, skal beregnes på
baggrund af ens principper, som afspejler omkostningerne og tillige modvirker krydssubsidie-
ring. Reglerne skal træde i kraft den 1. januar 2009.
Ministeren drøfter de konkrete principper for gebyrberegningen med forligsparterne inden de
nye regler træder i kraft.
2.2 Effektiv service og administrativ forenkling – regulativer, data og gebyrer
Det skal være lettere at se, hvilke regler som gælder, og det skal være mere enkelt at få et overblik
over de forskellige regler i kommunerne.
I dag indsamler myndigheder data om affald på hver deres måde og det giver store og unødvendi-
ge administrative byrder for virksomhederne. Indberetningen af data om affald skal forenkles og
dobbeltindberetninger skal forhindres.
Alle affaldsordninger (f.eks. indsamling af dagrenovation og haveaffald samt genbrugspladser) skal
finansieres via gebyrer. Det betyder at, det kun er håndteringen af herreløst affald, som kan skatte-
finansieres. Kommunerne skal følge ens principper for, hvordan de fordeler omkostningerne på
forskellige brugergrupper. Der skal føres regnskab med omkostningerne for hver enkelt affaldsord-
ning. Gebyret kan opkræves som ét gebyr for den enkelte borger eller virksomhed.
Retningslinjer for standardregulativerne og principperne for gebyrberegning fastlægges i tæt sam-
arbejde med repræsentanter for affaldsproducenter og branchen.
Forligsparterne er enige om, at der skal udformes standardregulativer for husholdnings- og er-
hvervsaffald, som kommunerne har pligt til at bruge. Standardregulativerne skal træde i kraft fra
1. januar 2009.
3
L 153 - 2021-22 - Bilag 15: Supplerende udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Forligsparterne er enige om, at der skal etableres et samlet landsdækkende affaldsdatasystem,
som alle myndigheder og øvrige relevante aktører har pligt til at indberette til og anvende. Sy-
stemet skal være obligatorisk fra 1. januar 2010.
Forligsparterne er enige om, at reglerne om kommunale gebyrer for affald skal revideres, så
gennemsigtigheden øges. Der skal samtidig opstilles kriterier for, hvordan de enkelte omkost-
ninger fordeles på brugergrupper og hvilke typer af virksomheder, som kan opkræves gebyr.
Revisionen af gebyrreglerne skal være implementeret den 1. januar 2009.
Ministeren drøfter de konkrete principper for standardregulativer og gebyrer med forligsparterne
inden de nye regler træder i kraft.
2.3 Innovation – nye teknologier til affaldsbehandling
Der sker i disse år en kraftig udvikling indenfor teknologier til affaldsbehandling, som kan medvirke
til at mindske ressourcetabet og miljøbelastningen ved affald og udnytte energi og ikke-fornyelige
ressourcer som f.eks. metaller bedre. Eksempelvis har flere danske virksomheder i samarbejde
med affaldsbehandlingsanlæg igangsat forsøgsprojekter, der skal afdække mulighederne for pro-
duktion af bioethanol af affald.
I dag fremstår Danmark sammenlignet med lande både inden og udenfor Europa som foregangs-
land i forhold til håndtering af affald. Der er dog behov for en styrket innovationsindsats for at sikre,
at Danmark også fremover vil have et teknologisk forspring.
Den nye model for genanvendeligt erhvervsaffald bidrager i form af frit valg og ensartede behand-
lingskrav til et teknologisk løft i affaldssektoren. Frit valg af anlæg vil skabe rum for en professiona-
lisering af området, der kan give en bedre sortering og genanvendelse af erhvervsaffaldet.
Til forskel fra innovation i eksempelvis vandsektoren er affaldssektoren karakteriseret ved, at der i
forhold til en række særligt kritiske affaldsfraktioner allerede
er
udviklet nye behandlingsteknologier.
Det primære behov for disse er derfor ikke at få tilført flere støttemidler til udvikling. Derimod er det
væsentligt, at de væsentligste barrierer for fuldskalaopførelse afhjælpes. På lidt længere sigt vil der
dog stadig være behov for midler til at udvikle behandlingsteknologier i takt med at nye komplekse
affaldsfraktioner opstår og kræver særskilt behandling. Der findes allerede tilskudsmuligheder til
teknologiudvikling i affaldssektoren f.eks. globaliseringspuljen, det energiteknologiske udviklings-
og demonstrationsprogram (EUDP), virksomhedsordningen og PSO-støttemidler. Branchen opfor-
dres til at udnytte de muligheder, der bl.a. ligger i de ovenfor nævnte nyoprettede puljer.
For de konkrete teknologier vurderes det på nuværende tidspunkt at være vanskeligt at tiltrække
risikovillig kapital. Det vurderes, at investeringsrisikoen kan reduceres ved at udfase de miljømæs-
sigt dårligste behandlingsmetoder, eventuelt suppleret med sikring af tilstrækkelige affaldsmæng-
der til nye specialiserede anlæg. Således skal der i forhold til særligt kritiske affaldsfraktioner, ek-
sempelvis røggasrensningsprodukter, shredderaffald, imprægneret træaffald, og PVC-affald, i takt
med at ny viden tilvejebringes, iværksættes samfundsøkonomisk begrundede reguleringsmæssige
tiltag. Dette kan eksempelvis bestå i skærpede nationale behandlingskrav kombineret med et åbent
licitationsudbud af en midlertidig ret til behandling af de nævnte fraktioner baseret på krav om en
given behandlingspris og miljøkvalitet. Behandlingskravene skal i så fald være klare og annonceres
i god tid, så virksomhederne indenfor en rimelig overgangsperiode kan indrette deres teknologi og
produktudvikling efter reguleringen. Ligeledes skal de skærpede miljøkrav til disse fraktioner videre-
føres, når udbudsperioden er afsluttet.
4
L 153 - 2021-22 - Bilag 15: Supplerende udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Overordnet skal der arbejdes for, at behandlingskravene ligeledes gennemføres på EU-niveau. Det
vil betyde et større marked for teknologierne og samtidig øge sandsynligheden for, at der er et
økonomisk potentiale for at udvikle nye teknologier for affaldstyper, der kun findes små mængder af
i Danmark.
Forligsparterne er enige om, at der med udgangspunkt i samfundsøkonomiske analyser skal
identificeres reguleringsmæssige tiltag, eksempelvis skærpede miljøkrav og udbud af retten til
behandling af specificerede affaldsfraktioner i en begrænset periode med henblik på at under-
støtte nye teknologier til behandling af røggasrensningsprodukter, affald af imprægneret træ,
shredderaffald og pvc-affald. Igangsættelse af konkrete tiltag bør som udgangspunkt bero på
den samfundsøkonomiske rentabilitet forbundet hermed.
Forligsparterne er enige om at arbejde for behandlingskrav til udvalgte miljøproblematiske af-
faldstyper.
2.4 Effektiv forbrændings- og deponeringssektor
Ny organisering af forbrændings- og deponeringssektoren i to faser
EU-reglerne om affald har stor betydning for, hvordan vi i Danmark kan regulere import af affald til
forbrænding. Der forhandles i øjeblikket om et nyt affaldsdirektiv, der kan ændre mulighederne for
at styre importen. Det er ikke hensigtsmæssigt at tage stilling til, hvordan forbrændingssektoren
skal organiseres fremover, før betingelserne i det nye affaldsdirektiv ligger fast. Det er endnu usik-
kert, hvordan deponeringssektoren vil se ud inden deponeringsdirektivet er implementeret i 2009.
Ministeren indkalder forligsparterne til fornyet drøftelse om effektivisering af forbrændings- og de-
poneringsområdet efter vedtagelsen af et nyt affaldsdirektiv.
Regnskabsmæssig udskillelse af forbrændings- og deponeringsanlæg, anvendelse af års-
regnskabslov og etablering af åbningsbalance
For at sikre økonomisk gennemsigtighed for forbrændings- og deponeringsanlæg, fremme konkur-
rence, forhindre konkurrenceforvridning, og skabe et ensartet grundlag for benchmarking, skal der
være ét sæt regler for regnskabsaflæggelse, som gælder for alle anlæg.
Alle selskaber, der råder over forbrændings- og deponeringsanlæg skal aflægge regnskab efter
årsregnskabsloven, og skal aflægge særskilte regnskaber. Forbrændings- og deponeringsanlæg,
der indgår i den kommunale forvaltning skal opfylde tilsvarende regnskabskrav. Der skal indføres
funktionsopdelte regnskaber, så andre aktiviteter (f.eks. genbrugspladser eller sorteringsanlæg)
ikke indgår i regnskaberne for forbrændings- og deponeringsanlæg. Hermed udskilles også de an-
læg, som i dag er en del af den kommunale forvaltning, og der sikres en klar økonomisk adskillelse
mellem kommunen og forbrændings- og deponeringsanlæg. Det bidrager til at adskille kommuner-
nes myndigheds- og driftsherrerolle på affaldsområdet.
Udveksling af ydelser mellem de regnskabsmæssigt adskilte enheder (både mellem forbrændings-
og deponeringsanlæg og evt. øvrige affaldsaktiviteter) skal ske på markedsøkonomiske vilkår og
ydelserne skal konteres særskilt i hvert enkelt regnskab. Samtidig skal der afgives revisorattest på,
at dette princip er overholdt. For at synliggøre kapitalomkostningerne, skal der etableres en særskilt
åbningsbalance for hvert enkelt forbrændings- og deponeringsanlæg. Der skal fastsættes retnings-
linjer, der sikrer, at anlæggene anvender ens principper for opstilling af åbningsbalancen samt hen-
læggelser, afskrivningsperiode og afskrivning. Hermed bliver anlæggenes kapitalomkostninger op-
gjort på samme måde så de kan sammenlignes. Ensartede principper vil bidrage til en mere retvi-
5
L 153 - 2021-22 - Bilag 15: Supplerende udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
sende opgørelse af anlæggenes værdi og en realistisk fastsættelse af gebyrerne, der forebygger
pludselige udsving i priserne for borgere og virksomheder.
Forligsparterne er enige om, at forbrændings- og deponeringsanlæg skal aflægge regnskab
efter årsregnskabsloven og at det undersøges om de anlæg, der indgår i den kommunale for-
valtning fremover kan nøjes med at aflægge regnskaber efter årsregnskabsloven. Årsregn-
skabsloven indføres for forbrændings- og deponeringsanlæg fra regnskabsåret 2010
Forligsparterne er enige om, at der skal indføres særskilte regnskaber for forbrændings- og de-
poneringsaktiviteterne, og aflægges funktionsopdelte regnskaber for evt. øvrige affalds-
aktiviteter. Ydelser mellem de regnskabsmæssigt adskilte enheder skal ske på markeds-
økonomiske vilkår, konteres særskilt, og der skal afgives revisorattest om overholdelse heraf.
Forligsparterne er enige om, at der skal etableres særskilte åbningsbalancer for alle forbræn-
dings- og deponeringsanlæg, og at der skal anvendes ens principper for det.
Benchmarking af forbrændings- og deponeringsanlæg
De ca. 30 forbrændingsanlæg og ca. 125 deponeringsanlæg skal benchmarkes for at sammenligne
anlæggenes økonomiske og miljømæssige effektivitet på få, vigtige områder. For at kunne sam-
menligne effektiviteten anlæggene imellem, er det nødvendigt at tage højde for anlæggenes for-
skellige rammebetingelser og miljøstandard.
Benchmarking skal bidrage til en øget gennemsigtighed i sektoren og dermed skabe grundlag for
en øget effektivisering. Herudover kan benchmarking bidrage til at skabe et solidt datagrundlag for
en eventuel ny organisering af forbrændings- og deponeringssektoren, der skal træffes politisk be-
slutning om, når det nye affaldsdirektiv er vedtaget. De konkrete principper for benchmarking drøf-
tes med relevante myndigheder og aktører på forbrændings- og deponeringsområdet og bench-
markingen kontrolleres af Miljøstyrelsen. Forligskredsen modtager årligt en status for benchmarkin-
gen.
Forligsparterne er enige om, at indføre obligatorisk benchmarking på forbrændings- og depone-
ringsanlæg fra [1. januar 2009]. Der skal skabes hjemmel til, at Miljøministeren kan forpligte an-
læggene til at deltage i benchmarking og offentliggøre resultaterne.
3. Opfølgning og evaluering
Aftalens virkninger evalueres i forligskredsen 3 år efter at nye regler om genanvendeligt erhvervsaf-
fald og krav om benchmarking er trådt i kraft, dvs. i 2012.
Forligsparterne gør efter 3 år status over, i hvilket omfang branchen har opnået støtte fra diverse
puljer, og vurderer herefter, om der er behov for ændringer.
6