Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153 Bilag 15
Offentligt
2587621_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2.juni 2021
J nr.
2022 - 333
Klima-, energi- og forsyningsministerens udtalelse til brug for betænkning
over Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsy-
ningstilsynet (L 153)
(Nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til ma-
terialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på
genbrugspladser og skærpet økonomisk tilsyn)
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsy-
net blev fremsat den 30. marts 2022.
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der fundet anledning til at præ-
cisere nedenstående forhold:
Samspil mellem lov, bekendtgørelser og forligskreds.
Det kan bekræftes, at de nærmere principper for fastsættelse af markedspriser,
regler om neddeling og nedknusning, herunder behandling af have-affald regel-
sættes nærmere på bekendtgørelsesniveau. Samtidig kan det bekræftes, at reg-
lerne hermed bliver mere fleksible og løbende kan tilpasses efter behov i takt
med sektorens udvikling og efter drøftelser i forligskredsen bag »Klimaplan for
en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020. Derudover kan det
bekræftes, at der gennemføres en analyse vedr. finansiering af kommunale gen-
brugsbutikker, som forelægges forligskredsen, jf. nedenfor.
For så vidt angår ikrafttrædelse af lovbestemmelser og bekendtgørelser kan jeg
overordnet oplyse at:
Loven træder i kraft 1. juli 2022
Bekendtgørelser træder i kraft 1. juli 2022
Med det stillede ændringsforslag nr. 4 lægges dog op til, at lovforslagets regler
om markedspriser først vil gælde fra 1. januar 2023. Kommunerne vil dermed fra
lovens ikrafttræden og frem til 1. januar 2023 skulle opkræve gebyrer i stedet for
markedspriser.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
L 153 - 2021-22 - Bilag 15: Supplerende udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2587621_0002.png
Jeg kan oplyse, at jeg vil holde forligskredsen bag »Klimaplan for en grøn af-
faldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020 løbende orienteret om æn-
dringer i bekendtgørelser således, at der kan tages politiske drøftelser herom,
såfremt det ønskes.
Jeg kan desuden oplyse, at Forsyningstilsynet vil udarbejde en vejledning til
fastsættelse af markedspriser, inden reglerne herom træder i kraft. Såfremt det
ønskes, kan Forsyningstilsynet gennemgå vejledningen for forligskredsen bag
»Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020.
For så vidt angår behandling af have-park-affald har jeg noteret mig ønsket om,
at kommunerne kan fortsætte med at kompostere og tilbyde dette ind til udbuds-
pligten træder i kraft 1. juli 2023 af hensyn til, at der ikke foretages operationelle
ændringer, inden forligskredsen har haft mulighed for at tage stilling til afrappor-
teringen af have-park-analysen besluttet med »Klimaplan for en grøn affaldssek-
tor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at de foreslåede regler giver mulighed for
dette. Det forudsætter dog, at de kommunerne tilmelder sig en overgangsord-
ning inden den 30. september 2022 og selskabsgør deres anlæg inden 1. juli
2024. Tilmeldingen vil bl.a. skulle omfatte oplysninger om type, værdi og stand
af komposteringsanlægget.
Eftersom udbudspligten først træder i kraft den 1. juli 2023 for have-park-affald,
vil de kommunale behandlere dermed kunne fortsætte operationen (fx tilbyde
kompost til borgere) uændret indtil da.
Det giver dermed tid til, at forligskredsen bag »Klimaplan for en grøn affaldssek-
tor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020 kan tage stilling til have-park-analysen
og herunder tage stilling til udnyttelsen af bemyndigelsesbestemmelsen, som gi-
ver mulighed for, at kommunerne kan undtages fra udbudspligten og forbuddet
mod behandling, såfremt der er opbakning til det i forligskredsen bag »Klima-
plan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020.
Forhold mellem kommunale genbrugsbutikker og frivillige organisationer
Med »Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni
2020besluttede aftalepartierne, at kommunerne skal etablere et genbrugshjørne
på genbrugspladsen. Her får først private aktører, herunder frivillige organisatio-
ner adgang til genbrugsgenstandene, hvorefter kommuner har mulighed for at
afsætte genbrugsgenstandene til fx kommunale genbrugsbutikker. Dette imple-
menteres med lovforslaget, hvor frivillige organisationer får gode vilkår for at
drive genbrugsbutik.
På baggrund af drøftelser med aftalepartierne bag »Klimaplan for en grøn af-
faldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020 er det endvidere besluttet, at
Side 2/4
L 153 - 2021-22 - Bilag 15: Supplerende udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2587621_0003.png
der igangsættes en analyse af, om kommunerne i overensstemmelse med stats-
støttereglerne kan finansiere underskud fra salg af genbrugsgenstande i kom-
munale genbrugsbutikker. Statsstøttereglerne vil i den forbindelse understøtte,
at der ikke opstår uhensigtsmæssig konkurrence mellem kommunale genbrugs-
butikker og de frivillige genbrugsbutikker.
Fri – og privatskolers mulighed for at omfattes af kommunale indsamlingsordnin-
ger
Der blev med den politiske aftale fra
2007 Politisk aftale om organisering af af-
faldssektoren
mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti, Radikale, Socialdemokratiet og Socialistisk Folke-
parti, vedtaget, at kommuner ikke må etablere ordninger for eller tilbyde indsam-
ling af genanvendeligt erhvervsaffald. Dermed må kommuner ikke etablere ind-
samlingsordninger for genanvendeligt affald fra privat – og friskoler, da deres af-
fald regnes som erhvervsaffald.
Der blev med »Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16.
juni 2020ikke truffet beslutning om fri – og privatskolers mulighed for at omfattes
af en kommunal indsamlingsordning, hvad angår deres genanvendelige er-
hvervsaffald.
Såfremt det generelt skal være muligt for privat – og friskoler at anvende de
kommunale indsamlingsordninger, vil der skulle ændres på 2007-aftalen. Jeg vil
gerne se nærmere på denne mulighed mod det kommende udspil om cirkulær
økonomi i 2023.
Forhandlinger om udligning af stigninger i affaldsgebyret
Det blev med »Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16.
juni 2020 besluttet, at der skal ske omkostningsreduktioner, der som minimum
udligner den samlede stigning i affaldsgebyret, således at borgerne generelt
ikke vil opleve stigninger i gebyret på baggrund af strømliningen af affaldssorte-
ringen.
Jeg vil bekræfte, at regeringen forhandler med aftalepartierne bag »Klimaplan
for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020 om tiltag, som
kan udligne gebyrstigninger som følge af strømliningen af affaldssorteringen be-
sluttet med »Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16.
juni 2020. I den forbindelse har regeringen fremlagt forslag, der kan udligne ge-
byrstigningerne.
Jeg skal hermed anmode Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget om at optage
præciseringerne i udvalgets betænkning.
Med venlig hilsen
Side 3/4
L 153 - 2021-22 - Bilag 15: Supplerende udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2587621_0004.png
Dan Jørgensen
Side 4/4