Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153 Bilag 14
Offentligt
2586353_0001.png
Til lovforslag nr.
L 153
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. juni 2022
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om
Forsyningstilsynet
(Nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på
genbrugspladser og skærpet økonomisk tilsyn)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 4 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»I forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der
fundet anledning til at foretage mindre justeringer af lovfor-
slagets bemærkninger. Det drejer sig om følgende:
Markedspriser
Det er fundet nødvendigt at præcisere, hvordan kommu-
ner skal fastsætte markedspriser for affaldsydelser leveret
til virksomheder efter lovforslagets § 1, nr. 9 (§ 48 a). Det
foreslås, at der inden det tredje afsnit i de specielle bemærk-
ninger til § 48 a, stk. 3, indsættes følgende:
»Forsyningstilsynet
vil kunne lægge til grund, at kom-
munerne kan fastsætte en markedspris, som udgøres af al-
le relevante omkostningskomponenter samt et rimeligt over-
skud.
Overskuddet vil kunne fastsættes som en procentandel
af omkostningerne, og omkostningskomponenterne vil kun-
ne svare til affaldsgebyret.
Forsyningstilsynet skal i samarbejde med kommuner ud-
arbejde vejledning til fastsættelse af markedspriser, som skal
udarbejdes før ordningen træder i kraft.«
Ordning for mindre virksomheder
Det er fundet nødvendigt at supplere afsnit 3.2.3 i de
almindelige bemærkninger og de specielle bemærkninger til
§ 49 d, stk. 3, nr. 1, om ordning for mindre virksomheder,
der producerer affald, som i art og mængde svarer til en hus-
holdnings, som vil kunne benytte eksisterende indsamlings-
ordninger for husholdninger. Med ordningen vil kommuner
kunne tilbyde virksomheder indsamling af samme typer
af affaldsfraktioner, som tilbydes husholdninger, herunder
samme materiel og samme tømningsfrekvens som hushold-
ninger. Der har været behov for at præcisere, hvordan kom-
munerne skal implementere ordningen. Derfor forslås det, at
der efter syvende afsnit suppleres med følgende:
»Kommuner
gives en vis fleksibilitet til at fortolke mæng-
debegrebet, så længe kommunen kan indeholde indsamlin-
gen under de almindelige ordninger til den husstandsnære
indsamling, og der ikke etableres særordninger til virksom-
heder, som ikke allerede anvendes til husholdninger. Udvik-
lingen på området evalueres efter 3 år.«
Neddeling og knusning af byggeaffald
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 9 (§ 49 b, stk. 3, nr.
1), at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om kommunalbestyrelsens aktiviteter forbundet med
omlastning af affald omfattet af en kommunal ordning. Det
fremgår endvidere af § 1, nr. 9 (§ 49 b, stk. 3, nr. 4), at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om kommunalbestyrelsens aktiviteter forbundet med materi-
alenyttiggørelse i forbindelse med kommunale bygge- og
anlægsprojekter.
Der lægges efter afsnit 3.1.3 i de almindelige bemærk-
ninger op til, at der fastsættes regler, der gør det muligt
for kommunerne at ballettere og sammenpresse affaldet i
forbindelse med omlastningen. Derudover fremgår det, at
kommunerne ikke som udgangspunkt vil kunne neddele og
nedknuse affaldet. Af de specielle bemærkninger til § 49,
DokumentId
Journalnummer
L 153 - 2021-22 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2586353_0002.png
2
stk. 3, nr. 1, fremgår det, at bemyndigelsen ikke forventes
anvendt til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens
deltagelse i nedknusning af byggeaffald. Det fremgår end-
videre, at udvidelser eller indskrænkninger af kommunens
rolle i forbindelse med omlastning vil ske efter dialog med
relevante parter.
På baggrund af drøftelser med aftalekredsen bag Klima-
plan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi, er det
vurderet nødvendigt, at der med lovforslaget gives mulighed
for at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om kommuners deltagelse i nedknusning og nedde-
ling af bygge – og træaffald, således af lovgivningen smidigt
og fleksibelt vil kunne tilpasses udviklingen i affaldssekto-
ren. Derfor lægges op til, at lade følgende tekstafsnit udgå af
de specielle bemærkninger til § 49 b, stk. 3, nr. 1:
»Det forventes eksempelvis ikke, at kommunerne vil kun-
ne nedknuse byggeaffald eller neddele træaffald«
Af de specielle bemærkninger til § 49 b, stk. 3, nr. 4,
fremgår, at bemyndigelsen – som eksempel – ikke forventes
anvendt til at fastsætte regler om, at kommuner vil kunne
nedknuse bygge- og anlægsaffald i forbindelse med kommu-
nale bygge- og anlægsprojekter. Det forslås, at følgende
tekstafsnit indsættes i stedet:
»Bestemmelsen vil dog efter dialog med relevante parter
kunne anvendes til at fastsætte regler om, at kommuner eller
kommunale selskaber selv vil kunne udføre nedknusning af
bygge- og anlægsaffald, hvis det viser sig hensigtsmæssigt
af klima- og miljømæssige hensyn.«
Det er endvidere fundet nødvendigt at tydeliggøre, at
bemyndigelsesbestemmelserne i § 49 b, stk. 3, nr. 1, og 4,
skal evalueres efter 3 år. Det foreslås, at følgende indsættes i
afsnit 3.1.3. i de almindelige bemærkninger:
»Bemyndigelsesbestemmelsen i § 49 b, stk. 3, nr. 1 og
4, evalueres efter 3 år. Her vil relevante parter inddrages i
evaluering, og aftalekredsen forelægges resultatet.««
3. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig, at proble-
matikker i relation til fastlæggelse af markedspriser, regler
om neddeling og nedknusning, herunder behandling af have-
affald og gebyrfinansiering af kommunale genbrugsbutikker
regelsættes nærmere på bekendtgørelsesniveau og drøftes i
den forbindelse i forligskredsen bag »Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi« af 16. juni 2020.
V lægger vægt på, at de frivillige, velgørende organi-
sationer fortsat har gode vilkår for at drive genbrugsbutik-
ker. V vil derfor opfordre ministeren til at sikre, at der ikke
sker uhensigtsmæssig konkurrence mellem kommunale gen-
brugsbutikker og de frivillige organisationers butikker, samt
at de frivillige organisationer har mulighed for let og gratis
adgang til genbrugssager indsamlet på genbrugspladserne
V noterer sig desuden, at ministeren har givet udtryk
for, at selvejende institutioner, herunder f.eks. fri- og pri-
vatskoler, ikke umiddelbart kan sidestilles med tilsvarende
kommunale institutioner, men at dette vil blive nærmere
analyseret og afklaret.
V noterer sig ligeledes, at der eksisterer en problemstil-
ling omkring gebyrprisudviklingen. V henviser i den forbin-
delse til den aftalte ramme for prisudviklingen aftalt i »Kli-
maplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« af
16. juni 2020 og V noterer sig, at ministeren har bekræftet,
at gebyrpriserne ikke vil stige mere, end de aftalte rammer
tillader.
Radikale Venstre
Radikale Venstres og XX’s medlemmer af udvalget læg-
ger vægt på, at udmøntningen af lovforslaget via bekendt-
gørelser ikke bør stække det frivillige Danmarks fremtid
i genbrugssektoren. Genbrug er en vigtig indtægt for man-
ge frivillige organisationer, og ulige konkurrence mellem
organisationerne, kommuner og private virksomheder må
undgås. Ifølge ISOBRO’s egne beregninger vil der kunne
være risiko for tab af mistede indtægter for op mod 770 mio.
kr., hvis alle kommuner åbner genbrugsbutikker (L 153 –
bilag 7).
RV og XX er af den overbevisning, at der i udmøntnin-
gen af loven er plads til alle genbrugsaktører, og at der
kan sættes nogle rammer for det fremtidige samarbejde. Det
kan eksempelvis ske ved, at kommunerne opsætter velgø-
renhedscontainere på et attraktivt sted på genbrugspladsen
og at det bliver muligt at medregne donationer i klimaregn-
skaber. RV og XX noterer sig, at ministeren i svar på
spørgsmål 1 oplyser, at kommunens udgifter til drift af
kommunale genbrugsbutikker vil skulle føres i et særskilt
regnskab, således at der er gennemsigtighed i forhold til
eventuel konkurrence med frivillige organisationer, som dri-
ver genbrugsbutikker. RV og XX noterer sig desuden i mini-
sterens svar på spørgsmål 1, at hver kommune forpligtes til
at høre offentligheden, herunder de frivillige organisationer
om kommunens organisering på genbrugspladserne og for
de forskellige materialestrømme. Dette for at understøtte
gode lokale samarbejder. På den baggrund har RV og XX
en forventning om, at de frivillige organisationer vil blive
hørt og deres høringssvar vil blive taget i betragtning i for-
bindelse med eksempelvis lokale genbrugsplaner, ændringer
i storskraldsordninger og tekstilindsamlinger.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det vigtigt, at de frivillige, velgørende organisationer
fortsat har gode vilkår for at drive genbrugsbutikker. Ud-
møntning af lovforslaget via bekendtgørelse skal stadig mu-
liggøre, at frivillige organisationer har mulighed for nem
og gratis adgang til genbrugssager indsamlet på genbrugs-
L 153 - 2021-22 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2586353_0003.png
3
pladser. Ligeledes er det nødvendigt, at kommunerne får
mulighed for at indregne genbrug, de leverer til de frivillige
genbrugsbutikker i deres CO2-regnskab, og at de frivillige
organisationer inddrages i den kommende dialog med KL
om indretning af genbrugsområder.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 48, stk. 8,
ændres
»stk.
1, nr. 3« til:
»stk.
1, nr. 5«.«
[Konsekvensændring]
2)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 49 b
indsættes i
stk. 3
efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) Behandling af haveaffald, der er indsamlet på gen-
brugspladser i kommunen,«.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 4 og 5.
[Kommuners aktiviteter forbundet med behandling af have-
affald omfattes af bemyndigelsen]
3)
I de under
nr. 9
foreslåede
§ 49 f, stk. 1, § 49 g, stk. 2,
og
§ 49 h, stk. 1,
indsættes efter »indledende sortering«: »af
affald«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
4)
Som
stk. 8
indsættes:
»Stk. 8.
Indtil udgangen af 2022 skal kommunalbestyrel-
sen uanset § 48, stk. 2, i lov om miljøbeskyttelse som affat-
tet ved denne lovs § 1, nr. 6, og § 48 a i lov om miljøbeskyt-
telse som affattet ved denne lovs § 1, nr. 7, fastsætte gebyrer
til dækning af udgifter til planlægning, etablering, drift og
administration af affaldsordninger for
1) kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til mate-
rialenyttiggørelse produceret af virksomheder, der pro-
ducerer affald, som i art og mængde svarer til en hus-
holdnings, jf. § 49 d, stk. 3, nr. 1, i lov om miljøbeskyt-
telse som affattet ved denne lovs § 1, nr. 9,
2) kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til ma-
terialenyttiggørelse produceret på øer uden fast brofor-
bindelse, jf. § 49 d, stk. 3, nr. 2, i lov om miljøbeskyt-
telse som affattet ved denne lovs § 1, nr. 9,
3) kommunal behandling af erhvervsaffald egnet til ma-
terialenyttiggørelse produceret på øer uden fast brofor-
bindelse, jf. § 49 b, stk. 2, i lov om miljøbeskyttelse
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 9, og
4) kommunal indsamling af forbrændingsegnet erhvervs-
affald.«
[Udskydelse af ikrafttræden for regler om markedspriser for
indsamling og behandling af erhvervsaffald]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse af henvisnin-
gen i miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 8.
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 5, bliver miljøbeskyt-
telseslovens § 48, stk. 1, nr. 3, til § 48, stk. 1, nr. 5. Med
ændringsforslaget ændres henvisningen i miljøbeskyttelses-
lovens § 48, stk. 8, derfor fra stk. 1, nr. 3, til stk. 1, nr. 5.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget vil klima-, energi- og forsynings-
ministeren kunne fastsætte regler om kommunalbestyrelsens
deltagelse, herunder betingelser og vilkår for deltagelse i
aktiviteter forbundet med behandling af haveaffald, der er
indsamlet på genbrugspladser i kommunen.
Ændringsforslaget indebærer, at klima-, energi- og forsy-
ningsministeren vil kunne fastsætte regler om, at kommunal-
bestyrelsen vil kunne neddele og kompostere haveaffald,
der indsamles på genbrugspladsen. Dermed vil behandling
af haveaffald, der er indsamlet på genbrugspladser i kom-
munen kunne undtages fra det generelle forbud mod, at
kommunalbestyrelsen deltager i aktiviteter forbundet med
behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, der føl-
ger af den med lovforsalget foreslåede § 49 b, stk. 1, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 9. Ændringsforslaget vil lige-
ledes medføre, at behandling af haveaffald, der er indsamlet
på genbrugspladser i kommunen, ikke vil være omfattet af
udbudskravet i den med lovforslaget foreslåede § 49 e, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 9.
Bestemmelsen vil skulle udmøntes under inddragelse af
aftalepartierne bag Aftale om en klimaplan for en grøn af-
faldssektor og cirkulær økonomi fra 2020 og andre relevante
parter, hvis det viser sig hensigtsmæssigt, at kommunalbe-
styrelsen fortsat skal kunne kompostere haveaffald på gen-
brugspladser i kommunen under hensyntagen til klima – og
miljømæssige gevinster.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er udtryk for en sproglig præcisering i
§ 49 f, stk. 1, § 49 g, stk. 2, og § 49 h, stk. 1, af, hvad der
forstås ved »indledende sortering«, jf. lovforslagets § 1, nr.
9.
Ændringsforslaget vil med sin indsættelse af »af affald«
medføre, at det bliver helt klart, at de nævnte regler vedrører
indledende sortering af affald og ikke indledende sortering i
almindelighed.
Til nr. 4
Det foreslås med ændringsforslaget, at kommunalbesty-
relsen skal fastsætte gebyrer til dækning af udgifter til
planlægning, etablering, drift og administration af affalds-
ordninger for indsamling af erhvervsaffald egnet til materia-
lenyttiggørelse produceret af virksomheder, der producerer
affald, som i art og mængde svarer til en husholdnings, jf.
§ 49 d, stk. 3, nr. 1, kommunal indsamling af erhvervsaf-
fald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden
fast broforbindelse, jf. § 49 d, stk. 3, nr. 2, kommunal be-
handling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
L 153 - 2021-22 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2586353_0004.png
4
produceret på øer uden fast broforbindelse, jf. § 49 b, stk.
2, og kommunal indsamling af forbrændingsegnet erhvervs-
affald indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald indtil
udgangen af 2022.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det for mange
kommuner vil være praktisk umuligt at få beregnet og ved-
taget markedspriserne ved lovens ikrafttræden den 1. juli
2022. Konsekvensen af lovforslaget vil uden ændringsfor-
slaget være, at kommunerne ikke lovligt vil kunne tilbyde
indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret af virksomheder, der producerer affald, som i art
og mængde svarer til en husholdnings, jf. 49 d, stk. 3, nr.
1, kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materia-
lenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse,
jf. § 49 d, stk. 3, nr. 2, kommunal behandling af erhvervsaf-
fald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden
fast broforbindelse, jf. § 49 b, stk. 2, og kommunal indsam-
ling af forbrændingsegnet erhvervsaffald ved lovforslagets
ikrafttræden.
Ændringsforslaget vil medføre, at de gældende regler,
hvorefter kommunerne fastsætter gebyrer til dækning af ud-
gifter til planlægning, etablering, drift og administration af
affaldsordninger i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 48,
stk. 1, nr. 1, baseret på hvile-i-sig-selv-princippet, vil finde
anvendelse for de omfattede indsamlingsordninger og kom-
munal behandling af erhvervsaffald egnet til materialenyt-
tiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse indtil
udgangen af 2022.
Fra den 1. januar 2023 vil kommunerne skulle fastsætte
og opkræve en pris svarende til markedsprisen for indsam-
ling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produ-
ceret af virksomheder, der producerer affald, som i art og
mængde svarer til en husholdnings, jf. § 49 d, stk. 3, nr. 1,
kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materiale-
nyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse, jf.
§ 49 d, stk. 3, nr. 2, kommunal behandling af erhvervsaffald
egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast
broforbindelse, jf. § 49 b, stk. 2, og kommunal indsamling
af forbrændingsegnet erhvervsaffald.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2022 og var til
1. behandling den 26. april 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 25. november 2021 dette udkast til udvalget,
jf. KEF alm. del – bilag 95. Den 30. marts 2022 sendte
klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 53 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, [som ministeren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Katrine Robsøe (RV) Zenia Stampe (RV)
Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl (ALT)
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V)
Carsten Kissmeyer (V) René Christensen (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Peter Seier Christensen (NB) Ole Birk Olesen (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
49
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
3
L 153 - 2021-22 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2586353_0005.png
5
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
39
15
14
13
13
10
4
3
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
1
1
9