Til lovforslag nr.
L 153
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. juni 2022
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om
Forsyningstilsynet
(Nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på
genbrugspladser og skærpet økonomisk tilsyn)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 4 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»I forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der
fundet anledning til at foretage mindre justeringer af lovfor-
slagets bemærkninger. Det drejer sig om følgende:
Markedspriser
Det er fundet nødvendigt at præcisere, hvordan kommu-
ner skal fastsætte markedspriser for affaldsydelser leveret
til virksomheder efter lovforslagets § 1, nr. 9 (§ 48 a). Det
foreslås, at der inden det tredje afsnit i de specielle bemærk-
ninger til § 48 a, stk. 3, indsættes følgende:
»Forsyningstilsynet
vil kunne lægge til grund, at kom-
munerne kan fastsætte en markedspris, som udgøres af al-
le relevante omkostningskomponenter samt et rimeligt over-
skud.
Overskuddet vil kunne fastsættes som en procentandel
af omkostningerne, og omkostningskomponenterne vil kun-
ne svare til affaldsgebyret.
Forsyningstilsynet skal i samarbejde med kommuner ud-
arbejde vejledning til fastsættelse af markedspriser, som skal
udarbejdes før ordningen træder i kraft.«
Ordning for mindre virksomheder
Det er fundet nødvendigt at supplere afsnit 3.2.3 i de
almindelige bemærkninger og de specielle bemærkninger til
§ 49 d, stk. 3, nr. 1, om ordning for mindre virksomheder,
der producerer affald, som i art og mængde svarer til en hus-
holdnings, som vil kunne benytte eksisterende indsamlings-
ordninger for husholdninger. Med ordningen vil kommuner
kunne tilbyde virksomheder indsamling af samme typer
af affaldsfraktioner, som tilbydes husholdninger, herunder
samme materiel og samme tømningsfrekvens som hushold-
ninger. Der har været behov for at præcisere, hvordan kom-
munerne skal implementere ordningen. Derfor forslås det, at
der efter syvende afsnit suppleres med følgende:
»Kommuner
gives en vis fleksibilitet til at fortolke mæng-
debegrebet, så længe kommunen kan indeholde indsamlin-
gen under de almindelige ordninger til den husstandsnære
indsamling, og der ikke etableres særordninger til virksom-
heder, som ikke allerede anvendes til husholdninger. Udvik-
lingen på området evalueres efter 3 år.«
Neddeling og knusning af byggeaffald
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 9 (§ 49 b, stk. 3, nr.
1), at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om kommunalbestyrelsens aktiviteter forbundet med
omlastning af affald omfattet af en kommunal ordning. Det
fremgår endvidere af § 1, nr. 9 (§ 49 b, stk. 3, nr. 4), at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om kommunalbestyrelsens aktiviteter forbundet med materi-
alenyttiggørelse i forbindelse med kommunale bygge- og
anlægsprojekter.
Der lægges efter afsnit 3.1.3 i de almindelige bemærk-
ninger op til, at der fastsættes regler, der gør det muligt
for kommunerne at ballettere og sammenpresse affaldet i
forbindelse med omlastningen. Derudover fremgår det, at
kommunerne ikke som udgangspunkt vil kunne neddele og
nedknuse affaldet. Af de specielle bemærkninger til § 49,
DokumentId
Journalnummer