Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153 Bilag 13
Offentligt
2585792_0001.png
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
…:
Til § 3
1)
Efter stk. 7 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
8.
Kommunalbestyrelsen skal uanset § 1, nr. 6, og § 48 a i lov om
miljøbeskyttelse, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 7, fastsætte gebyrer til
dækning af udgifter til planlægning, etablering, drift og administration af
affaldsordninger for indsamling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret af virksomheder, der producerer affald,
som i art og mængde svarer til en husholdnings, jf. 49 d, stk. 3, nr. 1,
kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret på øer uden fast broforbindelse, jf. § 49 d, stk. 3, nr. 2,
kommunal behandling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret på øer uden fast broforbindelse, jf. § 49 b, stk. 2, og kommunal
indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald indtil udgangen af 2022.«
[Udskydelse af ikrafttræden for regler om markedspriser for indsamling og
behandling af erhvervsaffald]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med ændringsforslaget, at kommunalbestyrelsen skal
fastsætte
gebyrer til dækning af udgifter til planlægning, etablering, drift og
administration af affaldsordninger for indsamling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret af virksomheder, der producerer affald,
som i art og mængde svarer til en husholdnings, jf. 49 d, stk. 3, nr. 1,
kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret på øer uden fast broforbindelse, jf. § 49 d, stk. 3, nr. 2,
kommunal behandling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret på øer uden fast broforbindelse, jf. § 49 b, stk. 2, og kommunal
indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald indsamling af
forbrændingsegnet erhvervsaffald indtil udgangen af 2022.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at
det for mange kommuner vil være
praktisk umuligt at få beregnet og vedtaget markedspriserne ved lovens
ikrafttræden. Konsekvensen vil være, at kommunerne ikke lovligt vil kunne
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/2
L 153 - 2021-22 - Bilag 13: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2585792_0002.png
tilbyde indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret af virksomheder, der producerer affald, som i art og mængde
svarer til en husholdnings, jf. 49 d, stk. 3, nr. 1, kommunal indsamling af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast
broforbindelse, jf. § 49 d, stk. 3, nr. 2, kommunal behandling af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast
broforbindelse, jf. § 49 b, stk. 2, og kommunal indsamling af
forbrændingsegnet erhvervsaffald indsamling af forbrændingsegnet
erhvervsaffald ved lovforslaget ikrafttræden.
Ændringsforslaget vil medføre, at de gældende regler, hvorefter
kommunerne fastsætter gebyrer til dækning af udgifter til planlægning,
etablering, drift og administration af affaldsordninger i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1, baseret på hvile-i-sig-selv-princippet,
vil finde anvendelse indtil udgangen af 2022.
Fra 1. januar 2023 vil kommunerne skulle fastsætte og opkræve en pris
svarende til markedsprisen for indsamling af erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse produceret af virksomheder, der producerer affald,
som i art og mængde svarer til en husholdnings, jf. 49 d, stk. 3, nr. 1,
kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret på øer uden fast broforbindelse, jf. § 49 d, stk. 3, nr. 2,
kommunal behandling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
produceret på øer uden fast broforbindelse, jf. § 49 b, stk. 2, og kommunal
indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald.
Side 2/2