Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153 Bilag 13
Offentligt
2585791_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1.juni 2021
J nr.
2022 - 333
Klima-, energi- og forsyningsministerens udtalelse til brug for betænkning
over Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsy-
ningstilsynet (L 153)
(Nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til ma-
terialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på
genbrugspladser og skærpet økonomisk tilsyn)
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsy-
net blev fremsat den 30. marts 2022.
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der fundet anledning til at fore-
tage mindre justeringer af lovforslagets bemærkninger. Det drejer sig om føl-
gende:
Mark edspriser
Det er fundet nødvendigt at præcisere, hvordan kommuner skal fastsætte mar-
kedspriser for affaldsydelser leveret til virksomheder efter lovforslagets § 1, nr. 9
(§ 48 a). Det foreslås, at der inden det tredje afsnit i de specielle bemærkninger
til § 48 a, stk. 3, indsættes følgende:
»Forsyningstilsynet
vil k unne lægge til grund, at k ommunerne k an fastsætte en
mark edspris, som udgøres af alle relevante omk ostningsk omponenter samt et
rimeligt oversk ud.
Overskuddet vil kunne fastsættes som en procentandel af
omkostningerne, og omkostningskomponenterne vil kunne svare til affaldsgeby-
ret.
Forsyningstilsynet sk al i samarbejde med k ommuner udarbejde vejledning til
fastsættelse af mark edspriser, som sk al udarbejdes før ordningerne træder i
k raft.«
Ordning for mindre virk somheder
Det er fundet nødvendigt at supplere afsnit 3.2.3 i de almindelige bemærkninger
og de specielle bemærkninger til § 49 d, stk. 3, nr. 1, om ordning for mindre virk -
somheder, der producerer affald, som i art og mængde svarer til en husholdnings ,
som vil kunne benytte eksisterende indsamlingsordninger for husholdninger. Med
ordningen vil kommuner kunne tilbyde virksomheder indsamling af samme typer
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 153 - 2021-22 - Bilag 13: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2585791_0002.png
af affaldsfraktioner, som tilbydes husholdninger, herunder samme materiel og
samme tømningsfrekvens som husholdninger. Der har været behov for at præci-
sere, hvordan kommunerne skal implementere ordningen. Derfor forslås det, at
der efter syvende afsnit suppleres med følgende:
»Kommuner
gives en vis flek sibilitet til at fortolk e mængdebegrebet, så længe
k ommunen k an indeholde indsamlingen under de almindelige ordninger til den
husstandsnære indsamling, og der ik k e etableres særordninger til virk somheder,
som ik k e allerede anvendes til husholdninger. Udvik lingen på området evalue-
res efter 3 år.«
Neddeling og k nusning af byggeaffald
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 9 (§ 49 b, stk. 3, nr. 1), at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om kommunalbestyrelsens aktiviteter
forbundet med omlastning af affald omfattet af en kommunal ordning. Det frem-
går endvidere af § 1, nr. 9 (§ 49 b, stk. 3, nr. 4), at klima-, energi- og forsynings-
ministeren kan fastsætte regler om kommunalbestyrelsens aktiviteter forbundet
med materialenyttiggørelse i forbindelse med kommunale bygge- og anlægspro-
jekter.
Der lægges efter afsnit 3.1.3 i de almindelige bemærkninger op til, at der fast-
sættes regler, der gør det muligt for kommunerne at ballettere og sammen-
presse affaldet i forbindelse med omlastningen. Derudover fremgår det, at kom-
munerne ikke som udgangspunkt vil kunne neddele og nedknuse affaldet. Af de
specielle bemærkninger til § 49, stk. 3, nr. 1, fremgår det, at bemyndigelsen ikke
forventes anvendt til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens deltagelse i
nedknusning af byggeaffald. Det fremgår endvidere, at udvidelser eller ind-
skrænkninger af kommunens rolle i forbindelse med omlastning vil ske efter dia-
log med relevante parter.
På baggrund af drøftelser med aftalekredsen bag Klimaplan for en grøn affalds-
sektor og cirkulær økonomi, er det vurderet nødvendigt, at der med lovforslaget
gives mulighed for at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte reg-
ler om kommuners deltagelse i nedknusning og neddeling af bygge – og træaf-
fald, således af lovgivningen smidigt og fleksibelt vil kunne tilpasses udviklingen
i affaldssektoren. Derfor lægges op til, at lade følgende tekstafsnit udgå af de
specielle bemærkninger til § 49 b, stk. 3, nr. 1:
»Det forventes ek sempelvis ik k e, at k ommunerne vil k unne nedk nuse byggeaf-
fald eller neddele træaffald«
Af de specielle bemærkninger til § 49 b, stk. 3, nr. 4, fremgår, at bemyndigelsen
– som eksempel – ikke forventes anvendt til at fastsætte regler om, at kommu-
ner vil kunne nedknuse bygge- og anlægsaffald i forbindelse med kommunale
Side 2/3
L 153 - 2021-22 - Bilag 13: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2585791_0003.png
bygge- og anlægsprojekter. Det forslås, at følgende tekstafsnit indsættes i ste-
det:
»Bestemmelsen vil dog efter dialog med relevante parter k unne anvendes til at
fastsætte regler om, at k ommuner eller k ommunale selsk aber selv vil k unne ud-
føre nedk nusning af bygge- og anlægsaffald, hvis det viser sig hensigtsmæssigt
af k lima- og miljømæssige hensyn.«
Det er endvidere fundet nødvendigt at tydeliggøre, at bemyndigelsesbestemmel-
serne i § 49 b, stk. 3, nr. 1, og 4, skal evalueres efter 3 år. Det foreslås, at føl-
gende indsættes i afsnit 3.1.3. i de almindelige bemærkninger:
»Bemyndigelsesbestemmelsen i § 49 b, stk . 3, nr. 1 og 4, evalueres efter 3 år.
Her vil relevante parter inddrages i evaluering, og aftalek redsen forelægges re-
sultatet.«
Jeg skal hermed anmode Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget om at optage
præciseringerne i udvalgets betænkning.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 3/3