Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
L 152 Bilag 1
Offentligt
2550826_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne (Midlertidig ændring af visse adgangskrav til en diplomud-
dannelse i skat)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 12. januar 2022 udsendt det oven-
nævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisatio-
ner. Høringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
14. februar 2022
Ved høringsfristens udløb den 9. februar 2022, kl. 12, var der indkommet 12 hø-
ringssvar, hvoraf 6 indeholder indholdsmæssige bemærkninger.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger.
1. Generelt
Fire høringsparter
DI, Dansk Told & Skatteforbund, Danske Professionshøjsko-
ler
og
Danske Erhvervsakademier
er helt eller overvejende positive over for lov-
forslaget.
2. Fravigelse af kravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gen-
nemført adgangsgivende uddannelse
Danske Professionshøjskoler
vurderer, at lovforslaget vil give udbydere af diplom-
uddannelsen i skat mulighed for at imødekomme det efterspurgte kompetenceud-
viklingsbehov og således bidrage til Skatteministeriets rekrutteringsopgave.
Dansk Told & Skatteforbund
bifalder den foreslåede ordning og vurderer, at ord-
ningen vil understøtte den omfattende omstilling, som i disse år pågår i Skattemi-
nisteriets styrelser med fokus på styrkelse af skattefagligheden.
DI
finder det fornuftigt, at lovforslaget imødekommer den omfattende rekrutterings-
opgave, som Skatteministeriet og dets underliggende myndigheder står over for.
Danske Studerendes Fællesråd
gør opmærksom på, at uddannelsens indhold skal
afspejle, at studerende ikke har 2 års relevant erhvervserfaring.
Danske Erhvervsakademier
anbefaler, at kravet om 2 års relevant erhvervserfa-
ring generelt fraviges ved optagelse på diplomuddannelserne, og at lovforslaget
også kan omfatte andre uddannelser inden for det skattefaglige område, f.eks.
akademiuddannelsen i skatter og afgifter.
HK
finder ikke, at det er hensigtsmæssigt eller forsvarligt at ændre adgangskrav
for én enkelt diplomuddannelse, uden at gøre det for andre diplomuddannelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
bemærker, at baggrunden for lovforsla-
get er den omfattende rekrutteringsopgave, som Skatteministeriet står over for i
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2022 - 203
Side 1/3
L 152 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2550826_0002.png
disse år, og hvor det på flere områder har det vist sig vanskeligt at rekruttere med-
arbejdere med de nødvendige skattefaglige kompetencer.
Endvidere bemærker
Uddannelses- og Forskningsministeriet,
at det følger af
lovforslaget, at Skatteministeriet ønsker at kunne iværksætte systematiske opkva-
lificerings- og videreuddannelsesinitiativer, hvori det indgår som et væsentligt ele-
ment at kunne videreuddanne medarbejderne ved at gennemføre diplomuddan-
nelsen i skat eller elementer heraf. Dette skyldes uddannelsens særlige relevans i
forhold til skattefaglige områder.
Det er
Uddannelses- og Forskningsministeriets
opfattelse, at større og mere
generelle ændringer i de retlige rammer for uddannelser i efter- og videreuddan-
nelsessystemet, herunder om adgang til disse uddannelser, ville forudsætte en
mere generel stillingtagen til området og nærmere overvejelser om konsekven-
serne heraf, som med henvisning til lovforslagets baggrund ligger uden for ram-
merne af dette lovforslag.
3. Ministerens bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om adgangskrav
til en diplomuddannelse i skat
Dansk Told & Skatteforbund
finder, at der er foreslået relevant og tilstrækkelig do-
kumentation som kompensation for manglende forudgående erhvervserfaring.
DI
finder det fornuftigt, at den manglende forudgående erhvervserfaring skal kom-
penseres med dokumenteret relevant beskæftigelse på ansøgningstidspunktet.
4. Ændringslovens tidsmæssige udstrækning
HK
mener, at det er for lang tid, at ordningen skal gælde i fem år, taget i betragt-
ning af den igangværende forsøgsordning på alle diplomuddannelserne, som af-
sluttes den 31. juli 2022 for derefter at blive evalueret.
HK
finder, at det vil være
langt mere hensigtsmæssigt, at varigheden af dette lovforslag sænkes til maksi-
malt tre år.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
bemærker, at baggrunden for lovforsla-
get er den omfattende rekrutteringsopgave, som Skatteministeriet står over for i
disse år, hvorunder det er forventningen, at Skattestyrelsen de kommende tre år
skal rekruttere mellem 800 og 1000 medarbejdere om året. På den baggrund og
med henblik på at understøtte en hensigtsmæssig planlægning af nyansattes ud-
dannelsesforløb er det vurderet, at fem år er en passende tidsramme for ordnin-
gen.
5. Øvrige forhold
Danske Professionshøjskoler
foreslår, at der i lov om videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne indføres hjemmel til en forsøgsordning,
som giver professionshøjskolerne mulighed for at afprøve nye formater for videre-
uddannelse.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
L 152 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2550826_0003.png
Det er
Uddannelses- og Forskningsministeriets
opfattelse, at større og mere
generelle ændringer i de retlige rammer for uddannelser i efter- og videreuddan-
nelsessystemet ville forudsætte en mere generel stillingtagen til området og nær-
mere overvejelser om konsekvenserne heraf, som med henvisning til lovforslagets
baggrund, jf. også afsnit 2, ligger uden for rammerne af dette lovforslag.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3