Erhvervsudvalget 2021-22
L 150 Bilag 5
Offentligt
2551228_0001.png
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Att.:
[email protected],
Victor Saxlund,
[email protected]
og Astrid Madsen,
[email protected]
Høring om lov om restriktioner på trans-
aktioner med kontanter og værdipapi-
rer i danske kroner til Rusland og Belarus
Resumé
Høringssvar
29. marts 2022
Dok: FIDA-1064673634-15-v1
Kontakt Cecilie Sander Bernbom
Finans Danmark støtter lovforslaget og dets gode og vigtige formål. Finans Dan-
mark og den finansielle sektor ønsker fuldt ud at støtte Ukraine og sikre en lø-
bende implementering af alle nye sanktioner, restriktioner og forbud mod Rus-
land og Belarus.
Finans Danmark har derfor alene bemærkninger til lovforslaget i form af afkla-
ringsspørgsmål af mere teknisk karakter til selve lovfortolkningen og implemente-
ringen af restriktionerne
særligt i forhold til paralleliteten
til EU’s
sanktioner. Be-
mærkningerne følger nedenfor.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551228_0002.png
Høring om lov om restriktioner på trans-
aktioner med kontanter og værdipapi-
rer i danske kroner til Rusland og Belarus
Generelle bemærkninger
Finans Danmark takker for muligheden for at afgive høringssvar til lovforslaget.
Finans Danmark og sektoren ønsker fuldt ud at støtte Ukraine i denne ubegribeligt
triste og alvorlige situation. Finans Danmark og sektoren implementerer løbende
alle nye sanktioner og restriktioner mod Rusland og Belarus.
Vi støtter derfor lovforslaget og dets formål, og vi har alene en række bemærk-
ninger af mere teknisk karakter med henblik på afklaring af tvivlsspørgsmål i for-
ståelsen af reglerne og paralleliteten til EU's forordninger.
Overordnet forslår Finans Danmark, at der indsættes en mulighed for, at erhvervs-
ministeren kan fastsætte regler i bekendtgørelsesform, således at der allerede nu
skabes rum for en smidig proces for at implementere de præciseringer, afgræs-
ninger mv., der naturligt kan opstå i den kommende tid.
Derudover ønsker Finans Danmark at gøre opmærksom på, at lovforslagets re-
striktioner sammenholdt med de parallelle EU-sanktioner konkret kan give udfor-
dringer i forhold til diplomater omfattet af reglerne, særligt i situationer hvor disse
som en del af den almindelige turnusordning enten rejser til eller forlader landet.
Henset til den særlige folkeretlige beskyttelse af diplomater, foreslår vi, at disse
forhold adresseres i forbindelse med, at indholdet af restriktionerne præciseres i
nærmere omfang.
Konkrete bemærkninger
§ 1, stk. 1 og § 2, stk. 1
Russiske statsborgere og belarusiske statsborgere
Ifølge lovbemærkningerne til de to bestemmelser, er russiske statsborgere og be-
larusiske statsborgere omfattet af forbuddet. Det følger videre af bemærknin-
gerne til de to bestemmelser, at de svarer til forordningernes tilsvarende bestem-
melser.
I henhold til art. 1, nr. 3, i forordning (EU) 2022/345 af 1. marts 2022, der tilføjer art.
5i til forordning (EU) nr. 833/2014 er russiske statsborgere dog ikke omfattet af for-
buddet. Det samme gør sig gældende for belarusiske statsborgere i henhold til
29. marts 2022
Dok. nr.:
FIDA-1064673634-15-v1
Høringssvar
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551228_0003.png
art. 1, nr. 4, i forordning (EU) 2022/398 af 9. marts 2022, art. 1za til forordning (EF)
nr. 765/2006.
Set i lysets af lovbemærkningerne opstår der tvivl om, hvorvidt det er bevidst, at
denne tilføjelse med russiske statsborgere og belarusiske statsborgere er foreta-
get, uanset at der helt bevidst er foretaget undtagelser hertil i både §§ 1, stk. 3
og 2, stk. 3.
Denne ændring af formuleringen vil i sidste ende betyde, at anvendelsesområ-
det for forbuddet efter den danske lov er skærpet til også at omfatte russiske og
belarusiske statsborgere bosiddende i tredjelande i forhold til EU-forordningerne,
hvor forbuddet i art. 5i (2022/354) og 1za (2022/398) alene rammer fysiske perso-
ner og juridiske personer i Rusland eller i Belarus.
I forlængelse heraf undtages fysiske personer i Rusland eller Belarus, såfremt de er
statsborgere i en medlemsstat, samt russiske eller belarusiske statsborgere med
ophold i en medlemsstat. Denne undtagelse vil være en lempelse af det forbud,
som er fastsat i EU-forordningerne, i og med at forbuddet her gælder for alle fysi-
ske personer i Rusland eller i Belarus.
Da udvidelsen til at omfatte russiske statsborgere og belarusiske statsborgere ikke
er nærmere omtalt i lovbemærkningerne, kan det give anledning til tvivl, om det
er bevidst at fravige EU-sanktioner på denne vis. Finans Danmark bemærker der-
for, at der er behov for en afklaring på dette.
Fysisk valuta
Af de to bestemmelser fremgår, at det er forbudt at:
”at
sælge, levere, overføre
eller eksportere pengesedler eller mønter i danske kroner
[…].”.
For at undgå mis-
forståelser om forbuddets udstrækning, bør det anføres, at forbuddet alene gæl-
der fysisk valuta, og ikke eksempelvis transaktioner mellem bankkonti, som det
fremgår af Kommissionens Q&A vedr. EUR (se link
her).
§ 1, stk. 4, nr. 1 og § 2, stk. 4, nr. 1
Det fremgår af de anførte bestemmelser, at henholdsvis § 1, stk. 1, og § 2, stk. 1,
ikke finder anvendelse på salg, levering, overførsel eller eksport af pengesedler
eller mønter i danske kroner, der er nødvendige til:
”privat
brug for fysiske perso-
ner, der rejser til eller fra
[Rusland eller Belarus],
eller medlemmer af deres nær-
meste familie, der rejser sammen med dem.”
[vores understregning].
29. marts 2022
Dok. nr.:
FIDA-1064673634-15-v1
Høringssvar
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
3
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551228_0004.png
Muligheden for at anvende pengesedler eller mønter i forbindelse med rejser fra
Rusland eller Belarus er en udvidelse i forhold til forordningerne vedr. EUR, som sy-
nes ubegrundet, hvorfor vi, for at sikre parallelitet mellem regelsættene, foreslår,
at denne tilføjelse slettes.
§ 4, stk. 4
Det fremgår af bestemmelsen, at § 4, stk. 1, har virkning indtil 28. februar 2023. I
de specielle bemærkninger til bestemmelsen henvises til, at dette skulle følge af
art. 1, nr. 3, i (FUSP) 2022/399. Henvisning synes at være en fejl, og vi ønsker derfor
at bemærke, at henvisningen bør ændres.
§5
Som nævnt under høringssvarets generelle bemærkninger ønsker Finans Dan-
mark at foreslå en udvidelse med en materiel bemyndigelsesbestemmelse, der
gør det muligt for erhvervsministeren af fastsætte regler, som yderligere uddyber,
præciserer, afgrænser etc. indholdet af de foreslåede forbud. Dette i takt med
myndighedernes arbejde med sanktionerne, og herunder hvordan disse skal
håndteres i praksis, herunder også myndighedernes implementering af regler, der
svarer til de afklaringer, som Kommissionen løbende offentliggør i Q&A-form på
sin hjemmeside.
29. marts 2022
Dok. nr.:
FIDA-1064673634-15-v1
Høringssvar
Med venlig hilsen
Cecilie Sander Bernbom
Direkte: +45 3016 1008
Mail: [email protected]
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
4
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551228_0005.png
Victor Saxlund (FT)
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Peter Skjoedt <[email protected]>
29. marts 2022 17:59
Høringer
Victor Saxlund (FT); [email protected]; 'Jette Lunding Sandqvist (DK)';
[email protected]
Offentlig høring af lov om restriktioner på transaktioner med kontanter og
værdipapirer i danske kroner til Rusland og Belarus
22-004618
384826
Sag:
Sagsdokument:
Kære Victor Saxlund
Tak for muligheden for at kommentere på forslaget til Lov om restriktioner på transaktioner med
kontanter og værdipapirer i danske kroner til Rusland og Belarus.
På vegne af Jette Sandqvist og Lars Sommer Hansen - hhv. formand og næstformand for Den Danske
Aktuarforening - skal jeg oplyse, at Den Danske Aktuarforening ikke har konkrete bemærkninger til
lovforslaget, men at foreningen naturligvis bakker op om forslaget
Med venlig hilsen
Peter Skjødt
1
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551228_0006.png
Finanstilsynet
Sendt pr. e-mail: [email protected]
Kopi til:
[email protected]
[email protected]
Att.: Viktor Saxlund
29. marts 2022
Høringssvar
j.nr. 22-004618
lov om restriktioner på transaktioner med
kontanter og værdipapirer i danske kroner til Rusland og Belarus
Den danske Fondsmæglerforening takker for muligheden for at komme med bemærkninger til
lovforslag om restriktioner på transaktioner med kontanter og værdipapirer i danske kroner til
Rusland og Belarus.
Fondsmæglerforeningen bakker op om lovforslaget og nødvendigheden af, at der gennemføres
effektive restriktioner som svar på Ruslands invasion af Ukraine.
Med venlig hilsen
Den Danske Fondsmæglerforening
Den danske Fondsmæglerforening
Børsen
1217 København k
Telefon
3374 6000
Telefax
3374 6001
www.fondsmaeglerforeningen.dk
[email protected]
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551228_0007.png
Victor Saxlund (FT)
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Bertil Hohlmann <[email protected]>
29. marts 2022 17:10
Høringer
[email protected]; Victor Saxlund (FT); [email protected]; [email protected]; Anne Windfeldt
Trolle; Thomas Sylvest; Henriette Ingvardsen
Offentlig høring af lov om restriktioner på transaktioner med kontanter og
værdipapirer i danske kroner til Rusland og Belarus
Lov om restriktioner på transaktioner med kontanter og værdipapirer i danske kroner til Rusland og Belarus
Med henvisning til tidligere i dag udsendt mail, hvorved Finanstilsynet sendte lov om restriktioner på transaktioner
med kontanter og værdipapirer i danske kroner til Rusland og Belarus i offentlig høring skal Danske Rederier
bemærke følgende:
Vi skal henlede opmærksomheden på at en række danske rederier allerede nu oplever store udfordringer med at
gennemføre de månedlige lønafregninger til deres russiske søfarende, som de er forpligtet til i henhold til de
indgåede ansættelseskontrakter, bestemmelser i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. og som afspejlet i ILO
konventionen om søfarendes ansættelsesvilkår (MLC). Vi skal derfor henstille, at lovforslaget ikke stiller yderligere
hindringer i vejen for de løsninger, der søges tilvejebragt for overvindelse heraf. En af disse er, at der skabes
mulighed for at russiske søfarende ansat af danske rederier kan oprette danske bankkonti (nem konto) hvortil
lønnen kan overføres. De lovmæssige rammer herfor er efter det overfor Danske Rederier oplyste ved at blive
afklaret af Finanstilsynet, og dersom det er muligt med samtidig anbefaling fra myndighederne om, at alle parter er
behjælpelige med at få oprettet en konto for den enkelte søfarende, hvortil lønnen kan overføres.
Danske Rederier har herudover ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Bertil Hohlmann
Overenskomstchef
Ansættelsesret, Rekruttering og Uddannelse
M:+45 29 61 13 81
D: +45 33 48 92 54
[email protected]
Amaliegade 33
1256 København K
______________________________________________________________________
This email has been scanned by the Symantec Email Security.cloud service.
For more information please visit http://www.symanteccloud.com
______________________________________________________________________
1
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551228_0008.png
Finanstilsynet
Sendt via
[email protected], [email protected], [email protected]
København 29. marts 2022
Høring over lov om restriktioner på transaktioner med kontanter og værdipapirer i danske
kroner til Rusland og Belarus
Transparency International Danmark takker for muligheden for at afgive høringssvar, jf. tilsynets
brev af dags dato. Generelt hilser vi den foreslåede lovgivning velkommen.
Vi noterer os, at loven vedtages mere end fire uger efter den russiske invasion i Ukraine og efter
øvrige internationale sanktionsregimer er besluttet. Vi vil derfor opfordre til, at man umiddelbart
efter lovens vedtagelse igangsætter et arbejde med at have en beredskabslovgivning på de
forskellige sanktioner og restriktioner, også på det finansielle område, der kan være relevante at
aktivere i sådanne kriser.
International retshåndhævelse er en del af moderne forsvarspolitik. Og derfor skal det
lovgivningsmæssige beredskab være på plads, sådan at det kan iværksættes hurtigere, når nærmere
bestemte kriterier for Danmarks opbakning til internationale sanktioner og restriktioner besluttes.
I Transparency International Danmark er vi meget optaget af, hvad effekt de forskellige sanktioner
og restriktioner har. Vi vil derfor foreslå, at dette afrapporteres, også for denne lov, til folketinget
efter en nærmere periode – eksempelvis et halvt eller helt år.
Med venlig hilsen
Jesper Olsen
Formand
© Transparency International Danmark
[email protected]
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551228_0009.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Finanstilsynet
Sendt pr. e-mail: [email protected]
Kopi til:
[email protected]
[email protected]
Den 29. marts 2022
Att.: Victor Saxlund
J.nr. 22-004618
Høring over lov om restriktioner på transaktioner med
kontanter og værdipapirer i danske kroner til Rusland og Belarus
Indledningsvist vil vi gerne takke for muligheden for at afgive høringssvar til lovforslag om re-
striktioner på transaktioner med kontanter og værdipapirer i danske kroner til Rusland og Bela-
rus.
Dansk Erhverv bakker op om forbuddet mod at sælge, levere, overføre eller eksportere pengesed-
ler og mønter i danske kroner til Rusland eller Belarus eller russiske statsborgere eller fysiske per-
soner, der er bosiddende i Rusland eller Belarus, eller juridiske personer, enheder eller organer
etableret i Rusland eller Belarus, herunder Ruslands og Belarus’ regering og centralbank, eller til
brug i Rusland
Dansk Erhverv bakker endvidere op om lovforslagets forbud mod salg af omsættelige værdipapi-
rer i danske kroner, der er udstedt efter den 12. april 2022, eller andele i institutter for kollektiv
investering, der leverer eksponering mod sådanne værdipapirer, til russiske eller belarusiske
statsborgere eller fysiske personer, der er bosiddende i Rusland eller Belarus, eller juridiske per-
soner, enheder eller organer, der er etableret i Rusland eller Belarus.
Vi finder det positivt, at forbuddene foreslås på baggrund af tilsvarende restriktioner for transak-
tioner med pengesedler og omsættelige værdipapirer i euro, der er udstedt efter den 12. april
2022, eller andele i institutter for kollektiv investering, der leverer eksponering mod sådanne
værdipapirer, som er fastsat i EU.
Dansk Erhverv har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen,
Poul Dahlgaard
Chefkonsulent
Side 1/1