Erhvervsudvalget 2021-22
L 150 Bilag 5
Offentligt
2551227_0001.png
NOTAT
Høringsnotat til lov om restriktioner på transaktioner med kontanter
og værdipapirer i danske kroner til Rusland og Belarus
1. Indledning
Lovforslaget indfører et forbud mod at sælge, levere, overføre eller ekspor-
tere pengesedler eller mønter i danske kroner til Rusland eller Belarus, eller
til russiske eller belarusiske statsborgere eller fysiske personer, der er bo-
siddende i Rusland eller Belarus, eller juridiske personer, enheder eller or-
ganer hjemmehørende i Rusland eller Belarus, herunder regeringerne og
centralbankerne i Rusland og Belarus, eller til brug i Rusland eller Belarus.
Lovforslaget indfører endvidere et forbud mod salg af omsættelige værdi-
papirer i danske kroner, der er udstedt efter den 12. april 2022, eller andele
i institutter for kollektiv investering, der leverer eksponering mod sådanne
værdipapirer, til russiske eller belarusiske statsborgere eller fysiske perso-
ner, der er bosiddende i Rusland eller Belarus, eller juridiske personer, en-
heder eller organer, der er hjemmehørende i Rusland eller Belarus.
Formålet er at sikre parallelitet mellem EU sanktionerne og danske regler,
og at sikre, at de vedtagne EU forbud mod salg med pengesedler, og om-
sættelige værdipapirer i euro, ikke søges omgået ved at gøre brug af pen-
gesedler, mønter og værdipapirer i danske kroner.
Lovudkastet blev sendt i høring den 29. marts 2022, kl. 13 med frist for
svar den 30. marts 2022, kl. 01.00. Den korte høring skyldes at lovforslaget
hastebehandles.
Der er modtaget 6 høringssvar, hvoraf 3 af dem er med bemærkninger.
2. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Transparency International Danmark
hilser generelt den foreslåede
lovgivning velkommen.
Den Danske Fondsmæglerforening
bakker op
om lovforslaget og nødvendigheden af, at der gennemføres effektive re-
striktioner som svar på Ruslands invasion af Ukraine.
Den Danske Aktu-
arforening
bakker ligeledes op om lovforslaget.
Dansk Erhverv
bakker
op om forbuddene i lovforslaget og finder det positivt, at forbuddene fore-
slås på baggrund af tilsvarende restriktioner for transaktioner med penge-
sedler og omsættelige værdipapirer i euro, der er udstedt efter den 12. april
2022, eller andele i institutter for kollektiv investering, der leverer ekspo-
nering mod sådanne værdipapirer, som er fastsat i EU.
Finans Danmark
støtter lovforslaget og dets gode og vigtige formål. Finans Danmark og den
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551227_0002.png
2/8
finansielle sektor ønsker fuldt ud at støtte Ukraine og sikre en løbende im-
plementering af alle nye sanktioner, restriktioner og forbud mod Rusland
og Belarus.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommentarer til høringssvarene tager udgangspunkt i følgende overord-
nede opdeling:
3.1 Mulighed for udbetaling af løn til russiske søfarende.
3.2. Beredskabslovgivning og afrapportering af effekten af sanktionerne
3.3. Kontantforbuddets anvendelse på statsborgere i Rusland og Belarus
3.4. Fysisk valuta
3.5. Undtagelse til kontantforbud for folk der rejser til eller fra Rusland
eller Belarus
3.6. Henvisningsfejl i bemærkningerne til § 4, stk. 4
3.7. Yderligere bemyndigelse til erhvervsministeren
3.1 Mulighed for udbetaling af løn til russiske søfarende
Danske Rederier (DR) henleder opmærksomheden på at en række danske
rederier allerede nu oplever store udfordringer med at gennemføre de må-
nedlige lønafregninger til deres russiske søfarende, som de er forpligtet til
i henhold til de indgåede ansættelseskontrakter, bestemmelser i lov om sø-
farendes ansættelsesforhold m.v. og som afspejlet i ILO konventionen om
søfarendes ansættelsesvilkår (MLC).
DR henstiller til, at lovforslaget ikke bør skabe hindringer for de løsninger,
der søges tilvejebragt for overvindelse heraf. En af de foreslåede løsninger
er, at russiske søfarende, ansat af danske rederier kan oprette danske bank-
konti (nem konto) hvortil lønnen kan overføres.
Kommentar
Lovforslaget ændrer ikke på arbejdsgiveres nuværende muligheder for at
foretage pengeoverførsler til danske eller udenlandske bankkonti i forbin-
delse med f.eks. gennemførelse af månedlige lønafregninger til russiske sø-
farende, som rederierne er forpligtet til i henhold til de indgåede ansættel-
seskontrakter. Lovforslaget ændrer ligeledes ikke på eller indfører yderli-
gere begrænsninger i forhold til adgangen til og oprettelse af en betalings-
konto. Lovforslaget medfører alene, at overførsler af fysiske danske kro-
ner, altså pengesedler og mønter, er forbudt.
3.2. Beredskabslovgivning og afrapportering af effekten af sanktio-
nerne
Transparency International Danmark (TID) opfordrer til, at man umiddel-
bart efter lovens vedtagelse igangsætter et arbejde med at have en bered-
skabslovgivning på de forskellige sanktioner og restriktioner, der kan være
relevante at aktivere i sådanne kriser. International retshåndhævelse er en
del af moderne forsvarspolitik. Det skal sikre at national lovgivning kan
være på plads hurtigere, når nærmere bestemte kriterier for Danmarks op-
bakning til internationale sanktioner og restriktioner besluttes.
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551227_0003.png
3/8
TID bemærker endvidere, at de er meget optagede af, hvilken effekt de
forskellige sanktioner og restriktioner har. TID foreslår derfor, at effekten
af sanktionerne og restriktioner afrapporteres, også for denne lov, til folke-
tinget efter en nærmere periode
eksempelvis et halvt eller helt år.
Kommentar
Beredskabslovgivning
Den russiske aggression mod Ukraine og Belarus’ involvering i denne ag-
gression skal mødes med restriktive og håndfaste foranstaltninger, og det
er vigtigt, at sikre en effektiv efterlevelse af restriktionerne.
Som modsvar på disse aggressioner har EU vedtaget en lang række re-
striktive foranstaltninger gennem forordninger. Forordninger er bindende
retsakter, og har direkte virkning i alle EU’s medlemsstater, herunder
Danmark. Det er derfor som hovedregel ikke nødvendigt at vedtage natio-
nal lov for at sikre at forordningerne finder anvendelse i Danmark. De to
vedtagne forbud mod tranaktioner med pengesedler i euro og visse værdi-
papirer i euro er dog specifikt afgrænset til euro og ikke andre valutaer.
For at sikre, at de vedtagne ikke søges omgået ved at gøre brug af kontan-
ter og værdipapirer i danske kroner foreslås lignende restriktioner gen-
nemført med nærværende lovforslag.
I forhold til at udforme en beredskabslovgivning vedr. forskellige sanktio-
ner og restriktioner, herunder på det finansielle område, der kan aktiveres
i fremtidige kriser skal det bemærkes, at kriser og krig er uforudselige stør-
relser, hvorfor det også er svært at foruddiskontere, hvilke sanktioner m.v.
der eventuelt måtte være berettiget. Det vurderes derfor umiddelbart at
ville være uforholdsmæssigt ressourcekrævende at skulle udarbejde en
bredere beredskabslovgivning til aktivering af restriktioner og sanktioner
i fremtidige kriser.
Afrapportering
Henset til, at der er vedtaget en lang række sanktioner mod Rusland og
Belarus, vurderes det at ville være vanskeligt at isolere effekten af de en-
kelte sanktioner, herunder fx effekten af de foreslåede forbud mod trans-
aktioner med kontanter og værdipapirer i danske kroner. En afrapporte-
ring for lovforslagets forbud vurderes derfor ikke hensigtsmæssig, da ef-
fekten af disse forbud vil være meget svær at måle. Den kollektive virkning
af samtlige sanktioner, der er vedtaget mod Rusland og Belarus er dog
tydelige at se allerede nu. Den russiske rubel er faldet massivt i værdi, og
internationale organisationer forventer, at sanktionerne vil få Ruslands
BNP til at falde med mellem 5 og 15 procent alene i år.
3.3. Kontantforbuddets anvendelse på statsborgere i Rusland og Bela-
rus
Finans Danmark (FIDA) bemærker, at forbuddet på EU-niveau ikke er ret-
tet eksplicit mod statsborgere.
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
4/8
FIDA bemærker, at denne ændring af formuleringen betyder, at anvendel-
sesområdet for forbuddet i loven er skærpet til også at omfatte russiske og
belarusiske statsborgere bosiddende i tredjelande i forhold til EU-
forordningerne, hvor forbuddet i art. 5i (2022/354) og 1za (2022/398) alene
rammer fysiske personer og juridiske personer i Rusland eller i Belarus.
FIDA bemærker endvidere, at fysiske personer i Rusland eller Belarus er
undtaget, såfremt de er statsborgere i en medlemsstat, samt russiske eller
belarusiske statsborgere med ophold i en medlemsstat. Denne undtagelse
vil være en lempelse af det forbud, som er fastsat i EU-forordningerne, i
og med at forbuddet her gælder for alle fysiske personer i Rusland eller i
Belarus.
FIDA bemærker endeligt, at udvidelsen til at omfatte russiske statsborgere
og belarusiske statsborgere ikke er nærmere omtalt i lovbemærkningerne,
og derfor kan udvidelsen give anledning til tvivl, om hvorvidt det er bevidst
at fravige EU-sanktioner på denne vis.
Kommentar
For at sikre, at forbuddet mod transaktioner med kontanter i danske kroner
er så effektivt som muligt, er anvendelsesområdet af forbuddet mod trans-
aktioner med pengesedler og mønter i danske kroner ensartet med forbud-
det mod transaktioner af værdipapirer i danske kroner. Dette er nødven-
digt for at sikre, at russiske eller belarusiske statsborgere ikke fysisk kan
tage til Danmark og foretage en transaktion med kontanter i danske kro-
ner, og herefter udføre kontanterne til Rusland eller Belarus.
Formuleringen af anvendelsesområdet er på dette punkt en umiddelbar af-
vigelse af teksten i forordningerne, der indeholder et forbud mod transak-
tioner med eurosedler. Det er dog ikke intentionen, at der med bestemmel-
sen skal ske hverken en stramning eller lempelse i forhold til forbuddene i
forordningen, hvorfor bestemmelserne i lovforslaget også vil blive fortol-
ket og anvendt i overensstemmelse med forordningerne. I den sammen-
hæng skal det bemærkes, at formuleringen af anvendelsesområdet er i tråd
med formuleringen af anvendelsesområdet i de forordninger, der gennem-
fører forbuddet med transaktioner af værdipapirer i euro.
3.4. Fysisk valuta
FIDA bemærker, at det bør anføres, at forbuddet i lovforslagets § 1, stk. 1,
og § 2, stk. 1, alene finder anvendelse på fysisk valuta.
Kommentar
Det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 1, og § 2, stk. 1, at forbuddet mod
transaktioner gælder for
”pengesedler eller mønter i danske kroner”. Be-
stemmelserne gælder således alene for overførsler af den fysiske danske
krone.
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2551227_0005.png
5/8
Det bemærkes endvidere, at lovforslaget skal fortolkes i overensstemmelse
med de forordninger, der fastsætter forbuddene for euroen, og eventuelle
fortolkningsbidrag, som kommissionen offentliggør.
3.5. Undtagelse til kontantforbud for folk der rejser til eller fra Rus-
land eller Belarus
FIDA bemærker, at § 1, stk. 1, og § 2, stk. 1, efter loven ikke finder anven-
delse på personer, der rejser til eller fra Rusland og Belarus. Tilføjelsen af
”eller
fra” er en udvidelse i forhold til forordningerne på EU-niveau, som
synes ubegrundet, hvorfor FIDA foreslår, at denne tilføjelse slettes for at
sikre parallelitet imellem regelsættene.
Kommentar
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 4, fastsætter en undtagelse til for-
buddet i § 1, stk. 1, når salget, leveringen, overførslen eller eksporten af
pengesedler eller mønter i danske kroner er nødvendig efter stk. 4, nr. 1 og
2.
Undtagelsen i stk. 4, nr. 1, omfatter f.eks. salg af pengesedler eller mønter
i danske kroner til en russisk statsborger, der ikke er omfattet af undtagel-
sen i stk. 3, når den russiske statsborger skal bruge pengesedlerne eller
mønterne i forbindelse med rejse til eller fra Rusland.
Forordningerne nævner ikke eksplicit, om euroforbuddet også gælder for
fysiske personer, der rejser fra Rusland eller Belarus. Det vurderes dog at
euroforbuddet i forordningerne ikke gælder for fysiske personer, der rejser
fra Rusland eller Belarus, så længe eurosedlerne ikke er til brug i Rusland
eller Belarus eller de fysiske personer ikke befinder sig i Rusland eller Be-
larus.
Hensigten med kontantforbuddet i danske kroner er ikke at sanktionere fy-
siske personer, der rejser fra Rusland eller Belarus. Af hensyn til at sikre
klarhed herover, indeholder lovforslaget en eksplicit undtagelse til forbud-
det i § 1, stk. 1 og § 2, stk. 1.
Med tilføjelsen ”eller fra” sikres det, at russiske eller belarusiske perso-
ner, der har kortvarigt ophold i Danmark, f.eks. som turister, har mulighed
for at hæve kontanter, der er nødvendige, f.eks. til indkøb af dagligvarer.
3.6. Henvisningsfejl i bemærkningerne til § 4, stk. 4
FIDA, bemærker, at der i bemærkningerne til § 4, stk. 4, henvises til art. 1,
nr. 3, i (FUSP) 2022/399, som begrundelse for at fastsætte, at forbuddet
mod salg af omsættelige værdipapirer til Belarus kun har virkning indtil
den 28. februar 2023. FIDA mener, at henvisningen er en fejl, og foreslår,
at henvisningen ændres.
Kommentar
Den tidsmæssige udstrækning af forbuddene i lovforslaget er fastsat på
baggrund af den tidsmæssige afgræsning som Det Europæiske Råd, på
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
6/8
tidspunktet for lovforslagets fremsættelse, har fastsat i afgørelserne der
danner baggrund for EU sanktionerne.
Der burde med rette i bemærkningerne have været henvist til art. 1, nr. 1,
i Det Europæiske Råds afgørelse (FUSP) 2022/307, der fastsætter, at sank-
tionerne mod Belarus finder anvendelse indtil den 28. februar 2023.
Teksten i bemærkningerne fungerer alene som en henvisning og fejlhenvis-
ningen medfører ikke fare for fejl, hvorfor det ikke skønnes nødvendigt at
foretage en ændring af henvisningen i bemærkningerne. Hertil skal det be-
mærkes, at der er en korrekt henvisning til den afgørelse, der lægger til
grund for den tidsmæssige afgræsning i de alm. bemærkninger under punkt
3.2.
3.7. Yderligere bemyndigelse for erhvervsministeren
FIDA, foreslår en materiel bemyndigelsesbestemmelse, der gør det muligt
for erhvervsministeren af fastsætte regler, som yderligere uddyber, præci-
serer, afgrænser etc. indholdet af de foreslåede forbud. Dette i takt med
myndighedernes arbejde med sanktionerne, og herunder hvordan disse skal
håndteres i praksis, herunder også myndighedernes implementering af reg-
ler, der svarer til de afklaringer, som Kommissionen løbende offentliggør
i Q&A-form på sin hjemmeside.
Kommentar
Lovforslaget skal sikre, at der gælder samme restriktioner for handel med
den danske kroner, som der allerede gælder for handler med euroen.
Lovforslaget skal derfor fortolkes i overensstemmelse med de forordnin-
ger, der fastsætter forbuddene for euroen, og eventuelle fortolkningsbi-
drag, som kommissionen offentliggør i denne forbindelse.
Som anført i bemærkningerne skal forbuddene forstås i overensstemmelse
med forbuddene for euroen. Det er afgørende at praksis efter de europæi-
ske sanktionsforordninger og den danske særlov udvikler sig ens. Derfor
skal lovens bestemmelser også tolkes i lyset af den praksis, som kommissi-
onen fastlægger. Det vurderes på den baggrund, at en særskilt dansk prak-
sis, fastsat ved vejledninger eller bekendtgørelser vil kunne have den mod-
satrettede effekt. Myndighederne vil fortsat have en pligt til at vejlede og
sikre information.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Advokatsamfundet, Akademisk Arki-
tektforening, Akademikerne, Andelskassen, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), Brancheforeningen for Aktive Ejere i Danmark,
Capital Law CPH, CBS, CEPOS, Computershare, DAFINA, Danmarks
Nationalbank, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomskredit,
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
7/8
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk Indu-
stri, Dansk Iværksætter forening, Dansk Investor Relations Forening -,
DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Management Råd, Dansk Metal, Dansk
Standard, Danske Advokater, Danske Forsikringsfunktionærers Landsfor-
ening, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regioner, Den Danske-
Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Finansanaly-
tikerforening, Den danske Fondsmæglerforening, Det nationale netværk af
virksomhedsledere, Den Sociale Retshjælp, Det økonomiske råds sekre-
triat (DØRS), Drivkraft Danmark, e-nettet, Ejendomsforeningen, Experian
Fagbevægelsens Hovedorganisation, FDFA
Foreningen af Danske For-
sikringsmæglere og ForsikringsAgenturer, FDIH
Foreningen for Di-
stance- og Internethandel, Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansfor-
bundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening, First North, Forbrugerrådet Tænk, Forbrugsforeningen, Foreningen
af Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af
Interne Revisorer v/ Jesper Siddique Olsen, Foreningen Danske Revisorer
Foreningen for platformsøkonomi, FOREX, Forsikring & Pension, Forsik-
ringsforbundet, Forsikringsmæglerforeningen, v/ Direktør Flemming Ko-
sakewitsch, Frivilligrådet, FSR
danske revisorer, Garantiformuen, HK,
Horesta Arbejdsgiverorganisation, Håndværksrådet, Indsamlingsorganisa-
tionernes Brancheorganisation (ISOBRO), Intertrust (Denmark), ISACA
Denmark Chapter IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes Lands-
forening, Komiteen for god selskabsledelse, Kromann Reumert, Kurator-
foreningen, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsdæk-
kende banker, Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsforeningen for
Bæredygtigt Landbrug, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs
Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Mater-
card Payment Services Denmark A/S, Mybanker, NASDAQ Copenhagen
A/S, Nets A/S, Nokas Kontantservice P/S, Nordic Blockchain Association,
Oxfam IBIS, Parcelhusejernes Landsforening, Postnord Juridiske afdeling,
Revisornævnet, Rigsrevisionen, Roskilde Universitetscenter, Skibs- og
Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening, Syddansk Universitet, Telekommu-
nikationsindustrien i Danmark, Udbetaling Danmark, VISA, VP Securities
A/S, Western Union, Thomson Reuters Nordic, Transparency International
Danmark, Ørsted, Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet, Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regu-
lering (OBR), Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet,
Kirkeministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Kulturmini-
steriet, Miljø- og fødevareministeriet, Skatteministeriet, Social- og Inden-
rigsministeriet, Statsministeriet, Sundhed og Ældreministeriet, Transport-
og Boligministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsmi-
nisteriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Digitaliseringsstyrelsen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Finansiel Stabi-
litet, Forbrugerombudsmanden, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Pa-
tent- og Varemærkestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Data-
tilsynet, Nævnenes Hus, Økonomistyrelsen, Den Europæiske Centralbank.
L 150 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
8/8
5. Oversigt over organisationer, myndigheder m.v. som har haft be-
mærkninger med indhold
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger med
indhold:
Danske Rederier, Den Danske Aktuarforening, Den danske Fondsmægler-
forening, Dansk Erhverv, Transparency International Danmark og Finans
Danmark.