Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22
L 147 , L 147 A , L 147 B , L 147 C
Offentligt
2577464_0001.png
Dokumentnummer: 22PEBL-73532
16. maj 2022
Notat vedr. den foreslået
afgørelsestidspunktet
ordning
om
forrentning
5
uger
efter
Overordnet ønsker Patienterstatningen klare og forståelige forrentningsregler, som er
nemme for patienterne at forstå, og som er nemme for Patienterstatningen at arbejde
med.
I dag er der et misforhold mellem den tid, Patienterstatningen bruger på at fastsætte
skønsmæssige forrentningstidspunkter, og på at løse kerneopgaven: Erstatning til skadede
patienter. Vi vil gerne bruge ressourcerne på at afgøre erstatningskrav, så de patienter,
der venter på erstatningen og måske er økonomisk trængte, kan få deres erstatning. Det
gælder navnlig, når der kommer store sagskomplekser, som fx amputationssagen fra
Region Midtjylland.
Patienterstatningen har foreslået den ordning, der kendes fra arbejdsskadeområdet, fordi:
a. Den er velkendt, velafprøvet og giver ikke anledning til fortolkningstvivl. Der er fremsat
tilsvarende forslag på offererstatningsområdet. Hvis de to lovforslag vedtages, vil der være
ens
regler
tre
store
erstatningsområder:
arbejdsskadesikringsområdet,
patienterstatningsområdet og offererstatningsområdet.
b. Ordningen er klar og forståelig for patienterne, og det er let at kontrollere, om den
samlede erstatning er rigtig. Den nuværende ordning er ikke klar og forståelig, fordi alle
forrentningstidspunkter skal fastsættes efter et skøn. Alle skøn er i sagens natur
subjektive. Skønsmæssige afgørelser tager lang tid at træffe og giver grobund for anker
og retssager. Ingen af delene er i patienternes interesse.
c. De enkelte erstatningsbeløb (hovedstolene) bliver højere, fordi de sættes op årligt. Til
gengæld ydes der færre renter, fordi renteperioden bliver kortere, men renter er
skattepligtige. Siden lovforslaget blev fremsat, er det konstateret, at inflationen lige nu
løber meget hurtigt. Inflationen vil påvirke lønudviklingen. Den årlige forhøjelse af
erstatningsbeløbene følger lønudviklingen. Derfor kan forslaget vise sig også at være
økonomisk bedre for patienterne, fordi erstatningerne stiger med inflationen. Det gør
renten ikke nødvendigvis, og selvom den skulle stige, vil der fortsat skulle betales skat af
renterne.
Rent teknisk reguleres erstatningsbeløbene med 2 % + tilpasningsprocenten (som
afhænger af lønudviklingen). Renten (skattepligtig) er 8 % + Nationalbankens udlånsrente,
i øjeblikket minus 0,45 %, svarende til 7,55 %.
Der kan efter Patienterstatningens opfattelse ikke formuleres et forslag til en
rentebestemmelse, som sikrer, at ingen patienter risikerer at få færre renter end efter den
nugældende ordning, når der samtidig skal tages hensyn til, at bestemmelsen skal være
gennemskuelig og nem at administrere. Det er fx ikke muligt at beslutte, at alle
erstatningskrav forrentes tre måneder efter, at ansøgningen om erstatning er modtaget i
L 147 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvorfor Patienterstatningen har foreslået den ordning, der fremgår af lovforslaget, med forrentning 5 uger efter afgørelsestidspunktet, til sundhedsministeren
Notat
2
Patienterstatningen. Det skyldes, at dele af tabet endnu ikke er lidt på dette tidspunkt.
Det gælder fx krav om godtgørelse for svie og smerte, erstatning for helbredelsesudgifter
og tabt arbejdsfortjeneste, som kan ligge ud i fremtiden afhængig af, hvornår ansøgningen
indgives.
Hvis man ønsker yderligere renter på et objektivt grundlag, kan man beslutte, at
forrentningen allerede sker fra afgørelsestidspunktet og ikke først fem uger efter.
Karen-Inger Bast
Direktør